משתמש:Disnihapoel/ממשל דונלד טראמפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלק עליון: הנשיא ברק אובמה (מימין) והנשיא הנבחר דונלד טראמפ (משמאל) נפגשים בחדר הסגלגל; חלק שמאלי תחתון: מישל אובמה ומלניה טראמפ נפגשות בבית הלבן; חלק ימני תחתון: הבמה הנשיאותית נבנית בקפיטול עבור השבעתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.

התכנון של ממשל דונלד טראמפ, על-ידי סגן הנשיא הנבחר, מושל אינדיאנה מייק פנס, החל עוד לפני שטראמפ ניצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר 2016 והפך לנשיא הנבחר. התכנון הובל תחילה על-ידי ראש צוות המעבר המיועד, כריס כריסטי, אך כמה ימים לאחר הניצחון בבחירות הוא הוחלף על-ידי מייק פנס, סגן הנשיא המיועד.

הממשל של טראמפ אושר על-ידי חבר האלקטורים ב-19 בדצמבר 2016 עם רוב של 306 הצבעות, ויעבור לאישור הקונגרס האמריקני בחודש ינואר 2017. הממשל המיועד ייכנס לתוקף ב-20 בינואר 2017, לאחר השבעתו לנשיא ארצות הברית של דונלד טראמפ בגבעת הקפיטול.

ציר זמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרום הבחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2016, נציגים של קמפיין הבחירות של טראמפ ונציגיהם של ארבעת המועמדים הנוספים מטעם המפלגה הרפובליקנית, נפגשו בניו יורק עם נציגי ממשל אובמה כדי להציג את הליך המעבר שלהם, במידה וייבחרו לנשיאות ארצות הברית. על פי מנהל הקמפיין של טראמפ, קורי לבנדובסקי, התכנון של הממשל והקמפיין החל לאחר יישום ההמלצות שהוגשו לנציגי הקמפיין של טראמפ בפגישה זו. בתחילת חודש מאי, לאחר שניצח בבחירות המקדימות ונבחר למועמד מטעם המפלגה הרפובליקנית מנהלי הקמפיין הודיעו שיכריזו על שמות המיועדים לממשל טראמפ בשבועות הקרובים. ב-6 במאי, עיתון הניו יורק טיימס פרסם כי טראמפ ביקש מחתנו ג'ארד קושנר להתחיל לעבוד בקמפיין שלו במטרה לגבש צוות מעבר במידה וינצח בבחירות. כמה ימים לאחר מכן, הוכרז כי כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי, הסכים לשמש כראש צוות המעבר המיועד של ממשל טראמפ.

הקמפיין של דונלד טראמפ זכה ללא מעט ביקורות חריפות בעקבות הגישה והמאמצים הדלים בתכנון המעבר, שלא כמו מועמדים בעבר, ובשל העובדה שבסוף חודש יולי, היה לטראמפ עדיין סגל מעבר דליל וצנוע. כריס כריסטי מינה את יד ימינו, ביל פלאטוצ'י, לתפקיד היועץ המשפטי של צוות המעבר. כמה ימים לאחר מינויו, החל פלאטוצ'י להיפגש עם חברים בצוות המעבר (שלא יצא אל הפועל) של מיט רומני, שהתמודד על נשיאות ארצות הברית בבחירות ב-2012.

בשבוע הראשון של חודש אוגוסט, צוות המעבר של טראמפ פתח משרד חדש בשדרת פנסילבניה שבוושינגטון, שדרה המקשרת בין הבית הלבן לקפיטול. לאחר מכן, מונה וויליאם האגרטי, שעבד בצוות המעבר של מיט רומני, למנהל המינויים בצוות המעבר המיועד של טראמפ. נציגים של קמפיין טראמפ ונציגים של קמפיין קלינטון הגיעו לפגישות עם אנשי צוות בבית הלבן כדי לתאם את תהליך המעבר. באוקטובר כבר דווח כי צוות המעבר של טראמפ גדל משמעותית ומנה כ-100 אנשי צוות, רובם מתמחים בתחום שכבר עבדו בקמפיינים של מועמדים אחרים לנשיאות.

האתר הרשמי של צוות המעבר של הנשיא הנבחר.

לאחר הבחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעות הבוקר המוקדמות של ה-9 בנובמבר 2016, החלו לדווח כלי תקשורת בארצות הברית שטראמפ אסף כמות מספיקה של קולות מחבר האלקטורים על מנת להיבחר כנשיא ה-45 של ארצות הברית. מאוחר יותר אישרה הילרי קלינטון כי היא נכנעת, ודונלד טראמפ הוכרז כנשיא הנבחר.

שיפורי אבטחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שחזר טראמפ למעונו שבמגדל טראמפ, הפעם כנשיא הנבחר של ארצות הברית, השירות החשאי היה אחראי לבטחונו ויזם מבצע אבטחה חסר תקדים שכלל חסימת התנועה ברחוב שלם, הצבת חגורת ביטחון שכללה משאיות אשפה עמוסות בחול שהוצבו לילה לפני הבחירות במקום, כדי למנוע מצב של פיגוע עם מכונית תופת, וכן הוצבו יחידות מיוחדות של משטרת העיר ניו יורק סביב גורד השחקים בו טראמפ מתגורר. רשות התעופה הפדרלית הורתה על הגבלת טיסה מעל מנהטן.

אינטרסים עסקיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הבחירות, החל טראמפ להעביר את השליטה בחברת הנדל"ן שלו, ארגון טראמפ, למנהלים האחרים בחברה, כולל שלושת ילדיו הבוגרים - דונלד ג'וניור, איוונקה ואריק.

תחילת הליך המעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעות אחר הצהריים של ה-9 בנובמבר, לאחר שהוכרז כי טראמפ ניצח בבחירות, הנשיא הנוכחי ברק אובמה כינס מסיבת עיתונאים בגן הוורדים של הבית הלבן. במהלך מסיבת העיתונאים הודיע אובמה כי הוא שוחח מוקדם יותר עם טראמפ, והזמין אותו למחרת לפגישה כדי "לוודא שהמעבר בין השלטון של אובמה לשלטון של טראמפ יעבור בצורה חלקה". הנשיא אובמה אמר גם כי שוחח עם אנשי הצוות שלו והורה להם לפעול כמו הצוות של ג'ורג' ווקר בוש ב-2008.

באותו היום, מזכיר ההגנה של ארצות הברית, אשטון קרטר, שלח מכתב לכוחות המזוינים של ארצות הברית והודיע להם על ההעברה הצפויה של השלטון, שכן הנשיא הוא גם המצביא. קהילת המודיעין האמריקנית אישרה להתחיל את הגשת הדו"ח הנשיאותי היומי לטראמפ ולסגנו מייק פנס. הדו"ח הראשון הגיע למשרדו של טראמפ שבמגדל טראמפ ב-15 בנובמבר.

ב-10 בנובמבר, הנשיא ברק אובמה והנשיא הנבחר דונלד טראמפ נפגשו במשך 90 דקות בדלתיים סגורות בבית הלבן, ולאחר מכן נפגשו אל מול העיתונאים בחדר הסגלגל, כשבפגישה נכחו עיתונאים מהמון סוכנויות עיתונות מאמריקה וממדינות זרות. במהלך הפגישה הפתוחה, הודה טראמפ לאובמה על שנפגש איתו ואמר כי הוא מקווה להתייעץ איתו בעתיד.