משתמש:Gabi S./גזענות בישראל כלפי מזרחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערה: המלל הבא הוסף לערך גזענות בישראל על ידי משתמשת:Setareh1990 אך נמחק, מסיבות מובנות. עם זאת, המידע ברובו מבוסס ויש מקום לשלבו בערך, לאחר שינויי ניסוח והוספת מקורות. מטרת הטיוטה להלן היא להשלים את המידע כך שיהיה ראוי להיכלל בוויקיפדיה.


ערך מורחב – מזרחים

עוד מתקופת ההתיישבות נשמרו המרחקים בין האשכנזים למזרחיים, גם בקהילות בהן חיו. כשההסתדרות שהייתה בעלת מאפיינים חילוניים אתאיסטים תעדפה עידוד, פיתוח והבאת עליית יהודים אירופאים חילונים לארץ-ישראל. עם הקמת מדינת ישראל ופתיחת שעריה לעליה יהודית, יהודים מסורתיים או דתיים רבים, ובתוך כך גם יהודי מדינות המזרח שרוב הרכבה הורכב מקבוצות אלו, התלבטו בשאלה האם לעלות ארצה ולעזור בבנין הארץ או לא - כשמבחינת ההסתדרות כל סוג עליה הייתה נחוצה וזאת לצורך תמיכה במלחמות ישראל. לצורך הגעה להכרעה רוב יהודי המזרח נעזרו בשכניהם או בחבריהם היהודים שהגיעו לביקור בישראל או כבר עלו לישראל ונותרו. רוב ההמלצות בשנותיה הראשונות של המדינה ועד שנות השישים היו שהדבר אינו כדאי לאור חוסר הפיתוח ששרר במדינה, כמו האתאיזם וההפקרות ששררה בקרב שוכני מדינת ישראל. בנוסף ליחס המפלה והגזעני ליוצאי מדינות המזרח במדינת ישראל. רבים מיוצאי המזרח העדיפו לשמר את המסורת והיהדות ולאור כך נותרו במדינות בהן חיו. זאת עד כי היחס אליהם במדינות אלו הפך לבלתי נסבל: לעיתים לאור גזענות, אפליה הדתית, האשמת שווא בריגול לטובת ישראל, או האשמת כלל היהודים בפשעי מדינת ישראל. אז רוב הנותרים היגרו לארצות הברית או למדינות אירופה והמשיכו בחיי הקהילות שם, בעוד מעטים עלו לארץ ישראל.

יהודי המזרח שהגיעו לארץ ישראל לרוב עלו בחופזה והשאירו את רוב, אם לא את כל רכושם מאחור. זאת כתוצאה מגורם הפליטות שנכפה עליהם, לאור גזענות, אפליה הדתית, האשמת שווא בריגול לטובת ישראל, האשמת כלל היהודים בפשעי מדינת ישראל וגם הסכסוך הישראלי-ערבי. עם העליה לארץ ישראל רבים עשו מאמצים להציל ולהביא עמם ענתיקות, ספרי קודש ותורה עתיקים והיסטוריים שנשתמרו בקהילותיהם לאורך הדורות. כשהדבר התברר להסתדרות, רבים מכתבים וחפצים אלו נגנבו ללא ידיעת בעליהם, כביכול לצורכי שימור על ידי המדינה, כשלמעשה רבים מהחפצים אלו נגנבו על ידי ידיים פרטיות של עובדי ההסתדרות. כשהמעטים שהועברו לידי המדינה, ובתוך כך למכון בן צבי או מוזיאון ישראל, לא שומרו כנדרש ואף נפגמו.[1] בנוסף למרות שהובטח קיום דמוקרטיה ללא הבדלי דת, יהודי המזרח במדינת ישראל הופלו לאור שמירתם על המסורת היהודית דתית - דבר שלא תאם את חזון המדינה היהודית-אתאיסטית-חילונית של ההסתדרות ומפא"י. כמו כן, התרבות, המנטליות והשפות המזרחיות, ובתוך כך גם השפות היהודיות של יוצאי המזרח, נדחקו לשוליים ואף זכו ליחס של בוז, זלזול וניסיון להכחדה.

בהמשך לכך ולאור העובדה כי רובם המכריע של גורמי השלטון וקבלת ההחלטות, ובתוך כך אנשי ההסתדרות והכנסת היו אשכנזים, בראשית שנות מדינת ישראל שהייתה סוציאליסטית ודגלה ברעיון מדיניות המפתח המפלגתי רוב התפקידים והתקנים בשלטון ובחברות הממשלתיות, כמו רוב משאבי המדינה והמענקים, סודרו למקורבים ובעיקר אשכנזים.בנוסף, בעוד רוב יהודי המזרח נאלצו לעבוד בעבודות עצמאיות או זוטרות, ללא כל הטבות או מענקים. כמו שוכנו במעבורות, בעוד רוב יוצאי מדינות אירופה שוכנו בקיבוצים או במגורים על חשבון המדינה, ובתוך כך רבים גם קיבלו בתים ואדמות בחינם וללא תשלום .

יתרה מכך, בעוד מדינת ישראל פעלה לקידום ופתרון מעמד הפליטות של יוצאי מדינות אירופה, והצורך לפעול לצורך שיקומם במסגרת הסכם השילומים, ממשלת ישראל הפקירה ואף לא פעלה בשום צורה לקידום פתרון למעמד [‏[פליטים יהודים ממדינות ערב|פליטות יהודי מדינות ערב ואיראן]]. אלא האחרונים נאלצו לשקם עצמם עם הכלים המועטים שהיו בידם, ועל רקע וההגבלות שיצרו גזענות יוצאי אירופה בישראל. רק בשנת 2010 אישרה הכנסת את החוק לשמירה על זכויותיהם לפיצוי של פליטים יהודים יוצאי ארצות ערב, התש"ע-2010.[2]

לאור חוסר נכונות המדינה לפתור את בעיית האפליה נגד המזרחים, בשנת 1971 הוקמה תנועת הפנתרים השחורים שביקשה להרחיב את מדיניות הרווחה גם למזרחים. התנועה לא צלחה, אולם בבחירות הבאות, בשנת 1973, מפלגת הליכוד עשתה שימוש ברגשות הקיפוח של המזרחים והבטיחה לטפל בנושא האפליה הגזענות. לאחר המהפך בשנה זו הממשלה הפריטה גופים ממשלתיים רבים ומספר שנים לאחר מכן הוקמה ‏מפלגת ש"ס שפעלה דרך הקצאת משאבים לטיפול וקידום אוכלוסיות יעד, ובתוך כך גם בפריפריה.

בשנת 2015 על רקע הבחירות לכנסת העשרים נושא הגזענות כלפי המזרחים צף מחדש, כשהגורם המצית הראשון היה נאום הקומץ. לאחר מינויה של מירי רגב לשרת התרבות והתבטאותה בדבר הצורך שבתיקון העוול התרבותי ההיסטורי שבהדחקת התרבות המזרחית וחוסר ההתמקדות בשכונות הפריפריה, הגיע התבטאותו של עודד קוטלר שכינה את מצביעי הליכוד "עדר של בהמות מלחכות קש וגבב".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתי פרידמן, תעלומת הכתר, הוצאת כנרת, זמורה־ביתן, דביר.
  2. ^ חוק לשמירה על זכויותיהם לפיצוי של פליטים יהודים יוצאי ארצות ערב, התש"ע-2010, ס"ח 2232 מיום 3.3.2010.