נח סונין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נח סונין
סביבות 1910–1920
טקס העברת דגל השומר לארגון ההגנה
חוות כנרת 15 ביוני 1920
עומדים: שני משמאל מרדכי יגאל, שלישית משמאל רחל ינאית בן-צבי, רביעי משמאל נח סונין

נח סונין (25 בדצמבר 1898 - 11 בספטמבר 1952) עלה ארצה במסגרת העלייה השנייה. היה חבר בארגון השומר ושירת בגדודים העבריים ובפלוגות הלילה של אורד צ'ארלס וינגייט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נח נולד ב-1898 בחווה חקלאית שלחוף נהר הדון, שברוסיה, ליוסף סונין ולרחל לבית קליבצקי. כדי לאפשר חינוך יהודי נאות לילדים עברה המשפחה לאודסה שם למד נח בבית ספר עממי יהודי שבו קיבל חינוך יהודי וכללי.

ב-1912 עלה עם משפחתו לארץ-ישראל. על אף גילו הצעיר החל לעבוד כפועל חקלאי במושבות ראשון לציון ורחובות. בהמשך עבר לגליל והחל לעבוד ביבנאל, בית-גן במגדל. במהלך מלחמת העולם הראשונה צורף לארגון השומר ועבר לגור בתל עדשים. ב-21 באוקטובר 1916 היה בין מייסדי קיבוץ כפר גלעדי.

בשלהי מלחמת העולם הראשונה יצג נח את "השומר" בוועדת הגיוס לגדודים העבריים ואף התגייס בעצמו[1]. לאחר אימון בסיסי הוצב לשרת בדיביזית הפרשים ה-4 בפיקודו של מייג'ור גנרל ג'ורג' בארו[2]. במסגרת הדיוויזיה שימש נח כמורה דרך לכוחות הבריטים במהלך המערכה על מגידו ועד כיבוש דמשק. כאות הערכה על שירותו הועלה לדרגת סמל. לאחר סיום המלחמה המשיך לשרת בגדוד עד פירוקו תוך שהוא מנצל את שירותו להעברת נשק ממחסני הצבא הבריטי לסליקים של "השומר".

לאחר שחרורו התנדב נח למשטרת המנדט ושירת במשטרת הרוכבים בגליל. בהמשך הצטרף לקק"ל וסייע ליוסף נחמני ברכישת קרקעות בגליל.

בתקופת מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט מונה לאיש הקשר של היישוב לפלוגות הלילה של וינגייט. לאחר המאורעות עבד נח כנהג הובלת אשלג מהמאתר הצפוני של מפעל המלח בסדום. בהמשך עבד בהובלת מיכליות נפט באיראן עבור "חברת הנפט האנגלית-פרסית".

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1919 נשא נח לאישה את טובה הורוביץ (אחותו של השומר נחום הורביץ). לזוג נולדה בת (אסיה) ובן (אמנון). ב-1942 נפטרה טובה[3] וב-1944 נישא ללודמילה רוזן. נח נפטר ב-1952 והובא למנוחות בחלקת "השומר" בבית הקברות של כפר גלעדי[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נח סונין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יש להניח שהתגייס לגדוד ה-40 "הארץ ישראלי"
  2. ^ הדיוויזיה הייתה כפופה לקורפוס המדבר הרכוב בפיקודו של גנרל הנרי שובל
  3. ^ טובה סונין נפטרה, דבר, 23 בספטמבר 1942
  4. ^ הקבר של נח סונין בבית הקברות בכפר גלעדי, באתר BillionGraves