נס בעיירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נס בעיירה
Topelle
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "האולר" ו"מוטל בן פייסי החזן" של שלום עליכם
בימוי ליאו פילר
הופק בידי מנחם גולן
תסריט אוריאל אופק
עריכה דב הוניג
שחקנים ראשיים גדי יגיל
דסי הדרי
יעקב בודו
יעקב אלפרין
שלמה בר-שביט
יעקב ניצן
שחר קול
אברהם רונאי
מוזיקה יוחנן זראי
צילום מרקו יעקובי
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה סרטי נח
הקרנת בכורה 1968
משך הקרנה 75 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט נעורים עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 232,000 צופים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נס בעיירה או טופלה טוטוריטו (בגרסה האנגלית: Topelle) הוא סרט מוזיקלי ישראלי, סרט לכל המשפחה, משנת 1968 בבימויו של ליאו פילר ובהפקתו של מנחם גולן.

התסריט נכתב על ידי אוריאל אופק והוא מתאר את העיירה היהודית במזרח אירופה בסוף המאה ה-19 ומתבסס באופן רופף על הסיפורים "האולר", "הדגל" ו"מוטל בן פייסי החזן" של שלום עליכם.

את המוזיקה חיבר יוחנן זראי ובסרט משובצים 13 שירים בעיבוד מוזיקלי של שמעון כהן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופיל (יעקב ניצן) הוא ילד שובב שאביו קלמן (ראובן שפר) נוזף בו כל הזמן. מפני שקולו קול דק וצורח כקולו של תרנגול רך ומפני שהוא מבטא את האות ג' כמו ד' ואת האותיות כ' וק' כמו ט' קוראים לו הכל "טופלה טוטוריטו" (כלומר: קופלה קוקוריקו). אמו גיטל (מירה ייני) לוקחת אותו לחייט (יעקב בודו) כדי שיתפור לו מכנסיים עם כיסים. טופלה לא עומד בפיתוי וגונב אולר מהחייט.

חברו הטוב ביותר של טופלה הוא מוטל בן פייסי החזן (שחר קול). מוטל הוא יתום וכאשר אחיו הגדול אליהו (גדי יגיל) מכה אותו, נוזפת בו האם (ליה דוליצקיה) כי "אסור להכות יתום".

אליהו קנה ספר כיצד להתעשר מיד הוא מחליט לייצר קוואס. לשם זה הוא זקוק לתפוחי עץ שנמצאים בגנו של הגביר מנשה (אברהם רונאי) ואז הוא נפגש עם בת הגביר, אסתרק'ה ומיד נכבש באהבה ושר את השיר "אסתרק'ה המלכה". הוא הולך לשדכן מנדל (שלמה בר-שביט) ומבקש ממנו שילך לגביר וישדך לו את אסתרק'ה אבל הגביר מסלק את מנדל.

פרשת הקוואס מסתיימת כשמוטל מוסיף בטעות למשקה מי כביסה. לאחר מכן מייצר אליהו דיו אבל אין קונים והוא נאלץ לשפוך את כמויות הדיו לנהר. למחרת הופכת כל הכביסה של הכובסות לכחולה ואליהו נאסר.

טופלה ומוטל לומדים בחדר אצל המלמד (יעקב אלפרין) שמחרים לטופלה את האולר. כשהם יוצאים ליער בלג בעומר מצוידים בקשתות וחצים הם קושרים את המלמד הישן וטופלה לוקח את האולר. לבסוף צועקים ואומרים לו כי הותקפו על ידי גזלנים והמלמד נכנס להתקף חרדה ומובא למשכב בביתו.

כל העיירה הולכת לחפש את הגזלנים ובינתיים אסתרק'ה, מוטל וטופלה משחררים את אליהו והם נסים מהמקום. כשהם נתקלים בתושבי העיירה נתקפת אסת'רקה בחרדה, נופלת לנהר ומתחילה לטבוע ואליהו קופץ ומציל אותה לתשואות האנשים, הגביר ואשתו (רחל אטאס).

טופלה מטמין את האולר ונעשה חולה עם חלומות זוועה מה יקרה לו אם הדבר יתגלה. לבסוף מגיע למיטתו החייט וטופלה מתוודה על הגנבה אבל אז סולח לו החייט, טופלה מבריא והליקוי בדיבורו חולף.

כעת מסכים הגביר מנשה לנישואי אסתרק'ה עם אליהו "שיש לו ייחוס - בנו של פייסי החזן". לבסוף כל העיירה רוקדת בחתונה של אליהו ואסתר'קה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
גדי יגיל אליהו
דסי הדרי אסתרק'ה
יעקב ניצן טופלה (קופיל)
שחר קול מוט'ל
יעקב בודו חייט
יעקב אלפרין המלמד
אברהם רונאי הגביר
רחל אטאס אשת הגביר
ליה דוליצקיה אמא של מוט'ל
ראובן שפר קלמן, אביו של טופלה
מירה ייני גיטל, אמו של טופלה
ישראל גוריון שואב מים
בני אמדורסקי זמר
שלמה בר-שביט מנדל השדכן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]