סקו קייטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקו קייטה
Seckou Keita
לידה 14 בפברואר 1978 (בן 46)
זיגינשור, סנגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות סנגל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כלי הקשה, קורה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.seckoukeita.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סקו קייטהצרפתית: Seckou Keita; נולד ב-14 בפברואר 1978) הוא נגן קורה ומתופף מסנגל. מופיע רבות בפסטיבלים באירופה, בהם הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה, אמנות וריקוד ופסטיבל גלסטונברי. קייטה תורם 50% מהכנסותיו לוועד הבינלאומי של הצלב האדום.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעיר זיגינשור שבדרום סנגל. אביו הוא בן לשושלת קייטה, משפחת המלוכה של אימפריית מאלי. אמו היא משבט גריוטים (שאנשיו משמשים באופן מסורתי כמוזיקאים וכרוניקאים).

ב-1996 הופיע לראשונה עם דודו, סולו קיאוחו, בפסטיבל בנורווגיה, לאחר מכן הופיע בהודו ולאחר מכן עבר לבריטניה. בשנת 1998 שימש כנגן כלי הקשה בלהקת הפיוז'ן Baka Beyond והשתתף בהקלטת אלבומם East To West. בשנת 2001 ניגן בליל הבכורה של העלאת המחזמר מלך האריות בלונדון.

בשנת 2001 הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו Baiyo ("יתום"). צלילי הנבל של הקורה מלווים במנדולינה, כינור, תופים וקולות. בשנת 2002, לאחר מסעי הופעות מוצלחים בבריטניה ושיתופי פעולה עם מוזיקאים אפריקאים (בהם סאליף קייטה ויוסו נ'דור), מערביים והודים, היה מועמד לפרס רדיו 3 BBC למוזיקת עולם (BBC Radio 3 Awards for World Music).

ב-2002 הקים קייטה שתי מסגרות עמן הוא מרבה להקליט ולהופיע. האחת היא להקת Jamoral, במסגרתה ביקש לשלב בין צלילי הקורה למוזיקה קצבית. הלהקה, ובה עשרה נגנים בכלים אפריקאים מסורתיים ושתי זמרות, הציעה שילוב של מסורת מוזיקת המנדינקה האפריקאית עם ג'אז וסווינג. המסגרת השנייה מונה נוסף אליו עוד ארבעה נגנים בני משפחתו. תקליטם הראשון Lindiane ראה אור ב-2003. שנה לאחר מכן הקים קייטה מסגרת נוספת, "רביעיית/חמישיית סקו קייטה" (Seckou Keita Quartet/Quintet או SKQ), המשלבת את המסורת המערב אפריקאית (סנגל, גמביה, גינאה ביסאו ומאלי) עם מוזיקה מערבית ומוזיקה אלקטרונית. ברביעייה חברים נגן הקונטרבס דוידה מנטובאני (Davide Mantovani), נגן כלי הקשה אלקטרוניים, סורבטה סוסו (Surahata Susso), נגן הכינור סמי בישאר (Samy Bishai) והזמרת בינטה סוסו (Binta Susso). אלבומה הראשון של SKQ, ‏ Afro Mandinka Soul...Tama Silo ראה אור ב-2006.

ב-2013 החל לשתף פעולה עם נגנית הנבל הוולשית קתרין פינץ' (אנ'), ביוזמת המפיק גאי צ'יימברס. תקלטם הראשון, Clychau Dibon ראה אור באותה שנה. תקליטם מ-2018, SOLAR, התקבל בביקורות חיוביות במיוחד, שהתפעלו משיתוף הפעולה בין שני קולות הנבל, הנדמים כמגיעים ממסורות רחוקות כל-כך (מערבית/קלטית מזה ומערב-אפריקאית מזה) ועם זאת פועמים יחד בהרמוניה.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקו קייטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]