עדי אייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עדי אייל
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1967 (בן 57 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל
השכלה אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת ברקלי
תחומי מחקר הגבלים עסקיים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עדי אייל (נולד ב-9 בנובמבר 1967) הוא משפטן וכלכלן ישראלי, פרופסור למשפטים ולכלכלה באוניברסיטת בר-אילן. הוא מלמד את התוכנית לטיפוח המצוינות, שיטות מחקר במשפטים, דיני הגבלים עסקיים, דיני חברות, תורת המשחקים ואסטרטגיה עסקית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בישראל ב-9 בנובמבר 1967 לחביבה ויגאל אייל. אמו, ד"ר חביבה אייל, היא פסיכולוגית קלינית מומחית. אביו, פרופסור יגאל אייל, לימד מנהל עסקים ושיווק באוניברסיטת תל אביב. בילדותו עבר יחד עם משפחתו לארצות הברית, שם גדל ולמד בבית ספר יסודי. בגיל תיכון עלה לישראל ולמד בה לימודים תיכוניים. שירת כלוחם בחטיבת גבעתי. לאחר שחרורו המשיך לשרת במילואים כחוקר ביחידת איתור הנעדרים של חיל האוויר.

פעילות אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1988–1993 למד התוכנית הבין-תחומית לתלמידים מצטיינים ע"ש עדי לאוטמן אצל פרופסור יהודה אלקנה, ובהנחיה אישית של פרופסורחיים גנז. במסגרת התוכנית למד פיזיקה, מתמטיקה, פילוסופיה, כלכלה ומשפט. בשנת 1997 השלים תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב.[1]

בשנת 2001 השלים בהצטיינות יתרה תואר שני בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן בנושא "ניתוח כלכלי ומשפטי של דיני ההגבלים העסקיים". בשנת 2002 השלים בציון מעולה דוקטורט במשפטים בתחום ההגבלים העסקיים בהנחייתם של פרופסור ידידיה שטרן מהפקולטה למשפטים ופרופסור אבי וייס מהמחלקה לכלכלה. נושא המחקר של עבודת הדוקטורט היה "מונופולין כבעיה דמוקרטית: מודל מוצע להצדקת דיני ההגבלים העסקיים". בעקבות הדוקטורט פרסם נייר עמדה בהוצאת המכון הישראלי לדמוקרטיה בשם "המונופוליסט כקרבן: על זכויות חוקתיות בדיני ההגבלים העסקיים". העבודה של אייל מתייחסת לראשונה לזכויות בהן פוגע חוק ההגבלים העסקיים ובוחן את ההצדקה של פגיעה זו לאור פסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.[1]

בשנת 2006 השלים דוקטורט בכלכלה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי בהנחיית פרופסור דניאל רובינפלד (אנ') ופרופסור ג'וזף פארל, שכיהנו ככלכלנים ראשיים של רשויות ההגבלים העסקיים בארצות הברית: ב-DOJ וב-FTC (אנ'). נושא המחקר של עבודת הדוקטורט היה "יצירת שוקי מערכת ופגיעתם בתחרות: תאוריה כללית ויישום בשוק התקשורת הסלולרית".[1]

מרצה באוניברסיטאות רבות בישראל ובעולם, כולל אוניברסיטת שיקגו, בית הספר לכלכלה של לונדון, אוניברסיטת קליפורניה בברקלי, אוניברסיטת קולורדו, אוניברסיטת מונש ועוד. הוא מרצה תדיר גם בהשתלמויות שופטים ועורכי דין.

מעבר לפעילותו האקדמית, משמש כמומחה כלכלי בתביעות מורכבות, לעיתים מטעם המדינה ולעיתים מטעם צדדים לדיון. הוא כיהן גם כיו"ר הוועדה הציבורית לבחינת הפקות מקור בטלוויזיה המסחרית, והגיש מסקנותיו לשר התקשורת וראש הממשלה.

מכהן כיו״ר דירקטוריון Be The Bank, העוסקת בהלוואות חברתיות לעסקים קטנים, וכן יו״ר דירקטוריון השקעות משפטיות (היום Justice Investments, בשיתוף מיטב דש השקעות). מומחה מטעם בית המשפט בתביעות הגבלים עסקיים ותובענות ייצוגיות, מגשר ובורר בסכסוכים עסקיים ומאבקי שליטה בין בעלי מניות, מנחה בסדנאות לתקשורת בין-אישית, במסגרת ״תקשורת הישגית״, השתלמויות שופטים, ביה״ס לפיקוד ומטה של צה״ל, משרד החינוך.

חבר בוועדת המומחים של לשכת רואי חשבון לאסדרת מטבעות ונכסים דיגיטליים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייל נשוי ואב לשלושה. מתגורר עם משפחתו במושב יעד.

בזמנו הפנוי אייל חובב אמנויות לחימה ומלמד יוגה. משמש גם כמדריך בקורסי גישור. מתנדב בליווי חולים במחלות מאיימות-חיים.

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Fairness in Antitrust: Protecting the Strong from the Weak" - יצא לאור ב-2014 בהוצאת "Hart Publishing, Oxford". עוסק בחובת ההגנה על זכויות כל המעורבים בסוגיות הגבליות, כולל המונופוליסטים עצמם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]