פורטל:דיסני/מבוא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טירת היפהפייה הנמה
טירת היפהפייה הנמה

חברת וולט דיסני (ידועה גם כ"דיסני תגליות" או פשוט "דיסני") נוסדה בשנת 1923 על ידי וולט דיסני והיא אחת מתאגידי הבידור והתקשורת הגדולים בעולם. מטה התאגיד ממוקם בעיר ברבנק (Burbank) בקליפורניה שבארצות הברית והיקף ההכנסות של החברה עמד בשנת 2002 על כ-22 מיליארד דולר ובשנת 2005 על 31 מיליארד דולרים בעוד שבשנת 2019 ההיקף עמד על 69 מיליארד דולרים. החברה נסחרת בשוקי המניות תחת הסימן DIS. שמה המקורי של החברה, "הפקות וולט דיסני" שונה על ידי הבעלים ב-6 בפברואר 1986.

עם אולפני הסרטים שבבעלותה של החברה נמנים סרטי דיסני, סרטי טאצ'סטון (Touchstone), סרטי פוקס המאה העשרים, סרטי פיקסאר, חברת הקומיקס מארוול קומיקס ועוד. חברת דיסני היא גם הבעלים של חברת השידור האמריקנית ABC ועוד רשתות וערוצים רבים בארצות הברית ובעולם, וכמו כן של חברות תקליטים רבות, מסעדות, חברות תיירות, הוצאות לאור ואפילו חברת שיט תענוגות.

מלבד הפקת סרטים, ישנו פן נוסף ומפורסם מאוד בעיסוקיה של החברה: פארק הנושא (Theme-Park) דיסנילנד, הממוקם בלוס אנג'לס, קליפורניה, ודומיו בעולם: דיסניוורלדאורלנדו, פלורידה), יורודיסניפריז, צרפת), דיסנילנדטוקיו, יפן), דיסנילנד (הונג קונג, סין) ודיסנילנד (שאנגחאי, סין) שנפתח במהלך שנת 2016.