פורטל:יפן/גאוגרפיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שטחה הכולל של יפן משתרע על פני 377,923 קילומטרים רבועים. היא מדינת איים השוכנת במערבו של האוקיינוס השקט, והארכיפלג היפני כולל יותר מ-3,000 איים. מהם בולטים מתוכם ארבעה האיים המרכזיים: הוקאידו, הונשו, שיקוקו וקיושו.

לערך המלאלקטגוריה

הר פוג'י
הר פוג'י

הרים ויערות: הר פוג'י - הר קיטה - הרי הידה - הרי קיסו - הרי אקאישי

נהרות: טונה - שינאנו

ימים ואגמים: הים הפנימי סטו - ים יפן - אגם ביווה

איי יפן:

האי הוקאידו (בצבע ירוק כהה במפה)
האי הוקאידו (בצבע ירוק כהה במפה)

הוקאידויפנית: 北海道) הוא האי השני בגודלו ביפן (אחרי הונשו) וה-21 בגודלו בעולם. כל האי מהווה מחוז אחד והוא המחוז הצפוני והגדול ביותר של יפן. מצר צוגרו מפריד בין האי להונשו. מתחת למצר עוברת מנהרת סייקן, שאורכה 53.85 ק"מ והיא מנהרת הרכבת הארוכה ביותר בעולם. העיר הגדולה באי היא סאפורו, והיא משמשת גם כבירת המחוז.

האי נמצא בקצה הצפוני של יפן, ליד רוסיה, והוא מוקף על ידי האוקיינוס השקט, ים יפן וים אוחוצק. מרכזו של האי כולל מספר רכסי הרים וכן מישורים געשיים. האי פעיל מבחינה סייסמית, ורעידות אדמה פוקדות אותו תדיר. שטחו של האי 83,452.47 קמ"ר, ואוכלוסייתו מונה 5,702,131 תושבים (נכון ל-2003).
האי הונשו (בצבע חום כהה במפה)
האי הונשו (בצבע חום כהה במפה)

הונשויפנית: 本州 Honshū) הוא האי הגדול ביותר באיי יפן, האי השביעי בגודלו בעולם והשני המאוכלס ביותר (אחרי ג'אווה).

הונשו שוכן בין האי הוקאידו הנמצא מעבר למצר צוגורו שבצפונו, והאיים שיקוקו וקיושו הדרומיים לו. אורכו כ-1300 קילומטר ורוחבו נע בין 50 ל-230 קילומטר. שטחו הכולל הוא כ-230,500 קילומטר רבוע, המהווים כ-60% משטח יפן כולה.

הונשו הוא הררי וגעשי, ורעידות אדמה תכופות פוקדות אותו. הפסגה הגבוהה בו היא הר פוג'י המתנשא לגובה 3,776 מטר. נהרות רבים זורמים בו ובהם נהר שינאנו, הארוך בנהרות יפן.

נכון ל-2005 אוכלוסיית האי מנתה כ-103,000,000 נפש, המרוכזים בעיקר במישור קנטו וסביב טוקיו ויוקוהמה. ערים חשובות אחרות באי הן קיוטו, אוסקה, קובה, הירושימה, סנדאי ונאגויה. כשלושה רבעים מערי יפן הגדולות והמודרניות שוכנות באי הונשו.

באי גם אזורים חקלאיים חשובים: ניאיגטה היא אזור גידול אורז נודע, במישורי קאנטו ונובי מגדלים אורז וירקות, בימנאשי ואאומורי מגדלים פירות.
מיקום האי שיקוקו בארכיפלג היפני
מיקום האי שיקוקו בארכיפלג היפני

שיקוקויפנית: 四国, מילולית: "ארבע המחוזות") הוא האי הקטן מבין ארבעת האיים המרכזיים של יפן בשטחו ובאוכלוסייתו. אורכו כ-225 קילומטר, ורוחבו משתנה בין 50 ל-150 קילומטר. אוכלוסייתו מנתה 4,141,955 איש בשנת 2005. שם האי מתייחס לארבעה מחוזות אשר נמצאו בעבר על האי: אווה, טוסה, סנוקי ואיו. המחוזות האלה נקראים היום אהימה, קאגווה, קוצ'י וטוקושימה.

האי בעל שטח של 18,800 קילומטר רבוע, המדרג אותו במקום ה-50 בעולם. אוכלוסייתו, כ-4.2 מיליון בני אדם. רכס הרים החוצה את האי ממזרח למערב מחלק אותו לשני אזורים. מרבית אוכלוסיית האי מרוכזת באזור הצפוני, ובאזור זה נמצאות הערים הגדולות של האי, כולל מצויאמה, העיר הגדולה של האי המונה (נכון ל-2005) 512,982 תושבים. מישורי אדמת סחף בצפון-מזרח האי מאפשרים גידולי אורז, חיטה, שעורה ופירות שונים. התעשייה באזור מפותחת יחסית וכוללת מחצבי נחושת. האזור הדרומי, הגדול בשטחו, הררי ברובו ובקושי מאוכלס. היערות באזור משמשים את תעשיית הנייר. הנקודה הגבוהה של האי היא הר אִישִיזוּ‏צִ'י בגובה 1,982 מטר.

האי מחובר לאי הונשו השכן בעזרת רשת גשרים. החלק המרכזי של האי, בו נמצא מחוז קגאווה, מחובר למחוז אוקיאמה בעזרת רשת גשרים אשר הוקמו בשנת 1988. העיר נרוטו בצפון-מזרח מחוברת לעיר קובה ולאזור קנסאי כולו בעזרת שני גשרים תלויים דרך האי אוואג'י, המפורסם ביניהם הוא גשר אקשי-קייקיו. בנוסף, על האי ארבעה שדות תעופה פנימיים, והוא מחובר לאיים השכנים בדרכים ימיות.
קיושו
קיושו

קיושויפנית:九州, מילולית: "תשעת המחוזות") הוא האי הדרומי ביותר בארכיפלג היפני. מדרום אליו משתרכת רצועת האיים אוקינאווה. בין הערים החשובות באי: פוקואוקה מיאזאקי נגסקי, קגושימה, קוממוטו וסגה.

הרי געש מפורסמים: אסו (הר הגעש בעל השטח הגדול בעולם), סקורג'ימה.

ישנם ארבעה איים מרכזיים בארכיפלג היפני. איים אלה, המכונים גם "איי הבית", הם (מצפון לדרום): הוקאידו, הונשו, שיקוקו וקיושו. בנוסף, ישנן שתי קבוצות איים גדולות בארכיפלג היפני: איי ריוקיו, שנמצאים מדרום לקיושו ומשתרעים כמעט עד גבולות טאיוואן, ואיי בונין, הנמצאים כמה מאות קילומטרים מחופיו הדרום-מזרחיים של האי הונשו.

האי הגדול ביותר בקבוצה קבוצת האיים ריוקיו הוא האי אוקינאווה, ובירתו היא העיר נהה. קבוצות איים נוספות בקבוצת האיים ריוקיו הן איי סקישימה ואיי דאיטו. השליטה באיי ריוקיו הייתה לא פעם גורם לעימותים בין מדינות מזרח אסיה. בזמן מלחמת העולם השנייה כבשה ארצות הברית את אוקינאווה מידי האימפריה היפנית.