קירבה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קירבה
Close
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי לוקאס דונט (אנ')
הופק בידי דירק אימפנס
מישיאל דונט
תסריט לוקאס דונט
אנג'לו טיכסנס
עריכה אלאן דסובאג' (אנ')
שחקנים ראשיים אדן דמברין
גוסטב דה ואלה
אמילי דקן
לאה דרוקר
מוזיקה ולנטין הדיאג׳
צילום פרנק ואן דן איידן
מדינה בלגיהבלגיה בלגיה
הולנדהולנד הולנד
צרפתצרפת צרפת
חברת הפקה Menuet
Diaphana Films
Topkapi Films
Versus Production
חברה מפיצה Lumière (בנלוקס)
Diaphana Distribution (צרפת)
הקרנת בכורה 26 במאי 2022 (קאן)
1 בנובמבר 2022 (צרפת)
2 בנובמבר 2022 (בלגיה)
3 בנובמבר 2022 (הולנד)
2 במרץ 2023 (ישראל)[1]
משך הקרנה 104 דקות[2]
שפת הסרט צרפתית
הולנדית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 5.2 מיליון דולר[3] (10 ביוני 2023)
פרסים פרס גרנד פרי
פרס אנסור (אנ')
https://www.closethefilm.be/nl האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קירבהאנגלית: Close) הוא סרט התבגרות דרמטי משנת 2022. הסרט בוים על ידי לוקאס דונט, ונכתב על ידי דונט ואנג'לו טיכסנס, שחזרו לשתף פעולה אחרי סרטם "נערה" משנת 2018. בסרט מככבים אדן דמברין, גוסטב דה ואלה, אמילי דקן ולאה דרוקר. הסרט עוקב אחרי שני נערים מתבגרים, שהידידות הקרובה שלהם נקלעת לקשיים כאשר חבריהם לבית הספר שמים לב לאינטימיות ביניהם, מה שמוביל לקרע בין השניים.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע בקאן ה-75[4], ב-26 במאי 2022, וזכה לתשבחות המבקרים ולפרס גרנד פרי. הסרט יצא לאקרנים בצרפת ב-1 בנובמבר 2022, בבלגיה ב-2 בנובמבר, בהולנד ב-3 בנובמבר ובישראל ב-2 במרץ 2023. ב-24 בינואר 2023 פורסמה מועמדותו של הסרט לפרס אוסקר לסרט הבין-לאומי הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-95[5].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבלגיה הכפרית, שני נערים בני 13, לאו ורמי, הם החברים הכי טובים, שמפגינים חיבה אינטימית עמוקה זה לזה. יש להם הרגל לישון אחד ליד השני באותה מיטה בחדר השינה של רמי. הוריו של רמי, סופי ופיטר, מקבלים זאת ללא שיפוט ואוהבים את לאו כמו בנם השני. משפחתו של לאו עוזרת בניהול העבודה החקלאית בחוות פרחים, בה אוהבים לאו ורמי לשחק יחד.

אחרי שבילו יחד קיץ חסר דאגות, שני הבנים מתחילים את לימודיהם בתיכון, ומוצאים את עצמם באותה הכיתה. השניים רוכבים על אופניהם יחד בכל בוקר בדרכם לבית הספר, יושבים יחד בכיתה ומבלים יחד בהפסקות. שלישיית חברות לכיתה שואלת את השניים בגלוי אם הם זוג. לאו מכחיש זאת בתוקף, בעוד רמי אינו מגיב על כך. לאו הופך לא רגוע עם התפיסה החיצונית הזאת, שכוללת מקרים של השמצות הומופוביות שמופנות אליו על ידי בנים ששמים לב לאינטימיות ביניהם. בניסיון להימנע מנידוי, לאו מתחיל חברויות חדשות ומצטרף לקבוצת הוקי קרח, ממנה הוא מרחיק את רמי בכוונה. לילה אחד, בעודו ישן אצל רמי, לאו מחליט לעבור לישון על מזרן נפרד. כאשר הוא מתעורר, הוא מגלה את רמי ישן יחד איתו על המזרן. השניים מתאבקים, תחילה בתור משחק אך בהמשך בצורה גסה וסוערת יותר ויותר, מה שמשאיר את רמי פגוע ומבולבל. השניים לא מזכירים את האירוע בפני הוריהם.

לאורך שנת הלימודים, לאו מתרחק מרמי בהדרגה, למרות ניסיונותיו של רמי לאינטראקציה. לאו מפסיק לישון אצל רמי, מתחיל לרכוב על אופניו עם תלמידים אחרים, ממשיך להשתתף בהוקי קרח, ומבלה יותר זמן בעבודה עם משפחתו בחווה. רמי מתעמת עם לאו בסופו של דבר, ושואל אותו למה הם בקושי מבלים יחד יותר, ולאו מגיב בהתגוננות. מבולבל וכועס, רמי תוקף את לאו והשניים נאבקים במגרש המשחקים מול התלמידים האחרים.

יום אחד, לאחר טיול כיתתי ממנו רמי נעדר, תלמידי הכיתה מתבשרים כי רמי התאבד. לאו מאמין מיד כי ההתרחקות שלו מרמי היא הסיבה לכך. עם זאת, הוא סוגר את רגשותיו מפני כולם, ומסרב לדבר ולשתף ברגשותיו במהלך הפגישות הטיפוליות בכיתה, אותן מציע בית הספר. לאו לומד כי סופי היא שמצאה את גופתו של רמי. העובדה שחבריו מתארים את רמי בהספדיהם בתור ילד שמח וידידותי מעוררת בלאו סלידה והתנגדות. לאו מנסה, ללא הצלחה, לדכא את הכאב הפנימי שלו ולהסתיר אותו על ידי המשך התעסקות בהוקי קרח ובעבודה החקלאית עם משפחתו. למרות שאף אחת מהחברויות החדשות שלו לא מתקרבת לקשר העמוק שחלק עם רמי, לאו מוצא נחמה וביטחון באחיו הגדול צ'ארלי.

לאחר הלווייתו של רמי, לאו מבין שהוא חייב לדבר עם סופי, מתוך רצון לשמור על הקשר איתה. למרות זאת, לאו לא יכול לספר לה מה קרה בינו לבין רמי, מתוך פחד מתגובתה. כאשר סופי ופיטר אוכלים ארוחת ערב יחד עם משפחתו של לאו, פיטר שואל את צ'ארלי לגבי תוכניותיו לעתיד. פיטר וסופי פורצים בבכי לשמע התיאור, שכן הם מתאבלים על אובדן עתידו של רמי. לאורך השנה לאו וסופי נפגשים מספר פעמים, כאשר באחת הפעמים לאו נכנס לחדרו של רמי. סופי מסבירה לו כי חיפשה בחדר מכתב או הסבר, שיעזרו לה להבין מדוע בנה התאבד. בתחילתה של חופשת הקיץ, לאו נוסע לבקר את סופי במקום עבודתה ללא הודעה מוקדמת. כשהיא מסיעה אותו הביתה במכוניתה, לאו סופסוף מתוודה בפניה שהוא מאמין שהתאבדותו של רמי היא אשמתו, ונובעת מכך שהרחיק אותו ממנו. סופי ההלומה מורה ללאו לצאת מהרכב, והוא יוצא ובורח אל עבר היער הסמוך. סופי רודפת אחריו, ולבסוף היא מוצאת אותו ומחבקת אותו ברוך ובנחמה, תוך שהם בוכים יחד. בכך הם מצליחים למצוא סגירת מעגל לאבלם המשותף.

זמן מה מאוחר יותר, לאו מנסה לבקר שוב את סופי, אך מגלה שהיא ופיטר עזבו את הבית, והותירו אותו ריק. לאו חוצה את השדה בו הוא ורמי נהגו לרוץ יחד, נזכר בקשר ביניהם, וסופסוף מרשה לעצמו להתאבל על רמי.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אדן דמברין (גר') – לאו (Léo)
  • גוסטב דה ואלה – רמי (Rémi)
  • אמילי דקן (אנ') – סופי, אמו של רמי
  • לאה דרוקר (אנ') – נטלי, אמו של לאו
  • קווין יאנסנס – פיטר, אביו של רמי
  • איגור ואן דסל (צר') – צ'ארלי, אחיו הגדול של לאו
  • מארק וייס – איב, אביו של לאו
  • לאון בטיי - בפטיסט, חברם לכיתה של לאו ושל רמי

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 בדצמבר 2018 פורסם כי לוקאס דונט מפתח סרט המשך לסרט הבכורה שלו, הסרט זוכה פרס מצלמת הזהב, נערה. הכותב אנג'לו טיכסנס והמפיק דירק אימפנס חברו מחדש לדונט למטרות עבודה על הסרט החדש. דונט סיפר על הסרט כי "זה הולך להיות שונה, אבל גם בסגנון דומה לזה של נערה" וכי "במרכז הסרט תעמוד דמות קווירית"[6]. בכתיבת הסרט, דונט קיבל השראה מספרה של הפסיכולוגית ניובה וויי "Deep Secrets: Boys’ Friendships and the Crisis of Connection", אשר מתארת את מחקרה על אינטימיות בקרב נערים מתבגרים[7]. דונט קרא לסרט על שם "חברות קרובה" (close friendship), מונח שחוזר על עצמו בספר[8].

לא היו התפתחויות נוספות עד ב-23 ביולי 2020, כאשר פורסם כי דונט קבע אודישנים פתוחים לליהוק שני תפקידים ראשיים של בנים, שאמורים להיות מיועדים לשחקנים חובבים, כאשר הליהוק הסופי מתוכנן לסוף אוגוסט. בנוסף, הצילומים תוכננו להתחיל בקיץ הבא[9]. האודישנים היו פתוחים לדוברי צרפתית והולנדית כאחד, ולאחר הליהוק דונט החליט לצלם את הסרט בצרפתית[10]. ב-20 באוקטובר 2020 הוכרז כי שמו של הסרט יהיה "Close", וכי חברת ההפצה הבינלאומית The Match Factory הצטרפה לפרויקט. אחיו של דונט, מישיאל, הצטרף גם הוא לצוות ההפקה[11]. ב-29 ביוני 2021 הסרט הופיע ברשימת המימון של קרן התמיכה התרבותית של מועצת אירופה, Eurimages (אנ'), כאשר הקרן מקציבה 300,000€ לתמיכה בסרט[12].

שלב הצילומים החל ב-9 ביולי 2021. עם תחילת ההפקה, הוכרז כי אמילי דקן ולאה דרוקר לוהקו לתפקידים ראשיים. דונט סיפר על הסרט כי "שלוש שנים לאחר הטיול המדהים של 'נערה', טוב להפליא להיות בחזרה על הסט, עם הצוות והשחקנים המוכשרים האלה, במיוחד כשהסיפור הזה קרוב לליבי"[13].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרנת הבכורה העולמית של הסרט הייתה כחלק מהתמודדות על פרס דקל הזהב במסגרת פסטיבל קאן[14] ב-26 במאי 2022, שם מאוחר יותר הוא זכה בפרס גרנד פרי. הסרט הוקרן גם כחלק מהתחרות בפסטיבל הסרטים של סידני (אנ'), במהלכו הוא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר[15].

הסרט יצא לאקרנים בצרפת בהפצת Diaphana Distribution ב-1 בנובמבר 2022, ובבנלוקס בהפצת Lumière ב-2 בנובמבר. הסרט הוקרן לראשונה בארצות הברית באמצעות A24 ב-27 בינואר 2023, לאחר שבוע הקרנה מוגבל בניו יורק ובלוס אנג'לס שהחל ב-2 בדצמבר 2022[16][17].

הסרט שודר לראשונה בישראל במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה באוקטובר 2022[18][19], במסגרתו זכה בפרס כרמל לסרט הטוב ביותר[20]. בהמשך הוא עלה לאקרנים בבתי קולנוע ברחבי ישראל ב-2 במרץ 2023[1].

בקאן, שירות הסטרימינג Mubi (אנ') רכש זכויות להפצת הסרט בממלכה המאוחדת, באירלנד, באמריקה הלטינית, בטורקיה ובהודו[21].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר Rotten Tomatoes, צבר הסרט 91% אחוזי תמיכה, בהתבסס על 134 ביקורות, עם ציון ממוצע של 8.4/10. באתר נכתב "כל כך מרגש במשך רוב זמן ההקרנה שלו, שאפילו סיום מניפולטיבי לא היה יכול להרוס את החוויה. 'קירבה' הוא מבט עדין ועוצמתי על תמימות הילדות שאבדה."[22]. באתר Metacritic, שמשתמש בשיטה של ממוצע משוקלל, קיבל הסרט 81 נקודות מתוך 100, בהתבסס על 33 ביקורות, ציון שמעיד על "הערכה אוניברסלית"[23]. הסרט הרשים את המבקרים בזכות התסריט והבימוי של דונט, שהטכניקה הקולנועית שלו, כמו גם המבנה הנרטיבי שלו, זכו לשבחים על יכולתם להתמודד עם נושאים של התבגרות ויציאה מהארון[24][25]. המבקרים שיבחו גם את ביצועם של צוות השחקנים בסרט[26]. הסרט נקשר לסרטו של לוקה גואדנינו משנת 2017, "קרא לי בשמך"[27].

מבקר הקולנוע פיטר בראדשו, שכתב ביקורת עבור הגרדיאן, נתן לסרט ציון של 4/5, וכתב שהסיפור בסרט הוא "מטריד" בכך ש"למרות שבני נוער נבונים כנראה עוסקים היום בנושאים של מערכות יחסים ובסוגיות של להט"ב; ... הרס של חברות עזה הוא מזעזע". בראדשו ציין גם כי הוא מוצא במערכת היחסים בין שתי הדמויות הראשיות את היכולת "להתקומם על מה שמסתכם בכניעה לא נאמנה להומופוביה", מאחר ש"לא קיים עדיין ניסיון החיים הבוגר שיעזור להם להתמודד". העיתונאי התרשם לטובה מיכולות המשחק של השחקנים, כאשר הוא מכנה את דה ואלה ודמברין "מצוינים" ואת דקן ודרוקר "הופעות יקרות ערך"[28].

לזלי פלפרין מהוליווד ריפורטר קראה לסרט "סיפור קורע לב אך עשיר רגשית ... על התאבדות ואשמה" שבו "דונט והצוות שלו יודעים בדיוק איך להדליק את החוגות הרגשיות עם עדשת שעת-קסם מדהימה". עם זאת, היא מצאה כי הנרטיב הוא "בדיוק על סף ההגזמה" של החצנת רגשות, אם כי הבמאי "שומר על הבלמים בדיוק מספיק" כדי לפייס[27]. רובי קולין, שכתב ביקורת עבור הדיילי טלגרף, נתן לסרט ציון של 5/5. הוא ציין את עבודתו של הבמאי כ"ללא דופי" כשהסצנות "מטופלות במגע בטוח אך רך כנוצה", וסיכם כי "קירבה הוא סרט נהדר על חברות, אבל אולי סרט גדול אף יותר על להיות לבד"[29].

עבור העיתונות האיטלקית, רוברטו נפוטי מלה רפובליקה מחלק את הנרטיב של הסרט לשני רגעים: הראשון מתייחס לילדות באווירה "אידילית", ואילו החלק השני, המתייחס להתבגרות, "נוטה לכיוון דרמטי כאשר הוא מציג את האבולוציה" של הגיבורים, ומתייחס גם ל"עדינות שבהתמודדות עם עם הנושא הרגיש של מיניות, כאשר הוא עדיין לא בשל ולא מוגדר". העיתונאי מעריך את התסריט ה"נשלט היטב", וכן את יכולתו של הבמאי לעשות "עבודה סמלית על הצבעים" המקיפים את הדמויות. עם זאת, הוא מציין כי בחלק השני של הסרט דונט "מרשה לעצמו להיות נשלט על ידי הפיתוי הפתטי על ידי שידול יתר של רגשות הצופה"[30].

בסקר של אתר IndieWire, שכלל 75 מבקרים בקאן, קירבה הוכרז כסרט הטוב ביותר בפסטיבל[31]. דונט חלק את פרס גרנד פרי עם סרטה של קלייר דני, Stars at Noon[14]. הסרט זכה גם בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים של סידני ביוני 2022[32], כאשר יושב ראש חבר השופטים, דייוויד ונהם, החשיב את הסרט בתור "מצטיין" וקרא לו "סרט בוגר על תמימות" אשר "מפגין שליטה באיפוק, טיפול מעודן בסיפור, תצפיות נבונות ותשומת לב עדינה לפרטים הקטנים"[33].

הסרט זכה בפרס כרמל לסרט הטוב ביותר, במסגרת התחרות לקולנוע בינלאומי של פסטיבל הסרטים בחיפה. בנימוקי השופטים לזכייה בפרס נכתב כי "לעונג לנו להעלות על נס עשייה קולנועית יפה וייחודית שפורשת בפנינו מערכת יחסים צעירה ועדינה. מה שעשוי להיות סיפורו של כל ילד, מתעלה כאן לכדי משל על האופן בו אנו מתמודדים עם צער ופגיעה"[20]. מבקר הקולנוע של אתר ynet, ארז דבורה, נתן לסרט ציון של 4.5/5, וכתב עליו כי "'קירבה' משלב את המבט העמוק על העולם הרגשי והפגיע של ילדים, עם הכאב והעצב בקריעתה של חברות. עבור אלו שיפתחו את ליבם לדונט ולשני השחקנים הצעירים שלו, הסרט יעניק חוויה רגשית מטלטלת"[34]. מבקר הקולנוע של מאקו, זוהר אורבך, כתב כי "לא מובן מאליו לקבל סרט כל כך אמוציונלי שמבוים בכזה כישרון, ועוד פחות מובן מאליו לראות סרט שעוסק בלעדית בדמויות שפועלות מאהבה, גם כשהן טועות". הוא ציין לטובה את הופעתה של אמילי דקן, וכתב עליה כי "היא נותנת תצוגת משחק מדממת, כנה ואנושית שמצליחה לתפוס אישה מהסוג שכולנו מכירים שעומדת בפני התמודדויות שאף אחד מאיתנו לא רוצה לעמוד בהן"[35].

ב-16 בספטמבר 2022, הסרט הוכרז כמועמד הבלגי עבור פרס אוסקר לסרט הבין-לאומי הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-95[36]. הסרט הגיע לרשימת המועמדים המצומצמת בחודש דצמבר[37], ולבסוף הוכרז כמועמד לפרס ב-24 בינואר 2023[5].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס תאריך הטקס קטגוריה מועמד/ים תוצאה מקור
פסטיבל הקולנוע בקאן 28 במאי 2022 פרס דקל הזהב לוקאס דונט מועמדות [38]
פרס גרנד פרי זכייה
פרס הדקל הקווירי (אנ') מועמדות [39]
פסטיבל הסרטים של סידני (אנ') 19 ביוני 2022 פרס סידני לקולנוע קירבה זכייה [32]
פסטיבל הסרטים הבינלאומי בנורווגיה (אנ') 26 באוגוסט 2022 פרס מבקרי הקולנוע הנורווגי זכייה [40]
פסטיבל הסרטים הבינלאומי במישקולץ (אנ') 17 בספטמבר 2022 פרס אמריק פרסבורגר מועמדות [41]
פרס CICAE זכייה [42]
פסטיבל הסרטים של המבורג (אנ') 8 באוקטובר 2023 פרס הקולנוע האמנותי זכייה [43]
פסטיבל הסרטים הבינלאומי בהמפטונס (אנ') 15 באוקטובר 2022 סיפור עלילתי זכייה [44]
פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 16 באוקטובר 2022 פרס כרמל לסרט הטוב ביותר זכייה [20]
פסטיבל הסרטים במיל ואלי (אנ') 18 באוקטובר 2022 חביב הקהל - קולנוע עולמי (שפה שאינה אנגלית) זכייה [45]
פסטיבל הסרטים הבינלאומי בשיקגו (אנ') 21 באוקטובר 2022 פרס הוגו זהוב מועמדות [46]
פרס הוגו כסוף - פרס השופטים זכייה
פרס Q-Hugo זהוב זכייה
פסטיבל הסרטים במונטקלייר (אנ') 30 באוקטובר 2022 פרס חבר שופטי הנוער המיוחד להופעה אדן דמברין זכייה [47]
פסטיבל הסרטים האירופי בסביליה (אנ') 12 בנובמבר 2022 ג'ירלדיו זהוב קירבה מועמדות [48]
פרס חבר השופטים הזהוב זכייה
השחקן הטוב ביותר אדן דמברין זכייה
פרסי הקולנוע הבריטי העצמאי 4 בדצמבר 2022 הסרט הבינלאומי העצמאי הטוב ביותר (אנ') לוקאס דונט, אנג'לו טיכסנס, מישיאל דונט, דירק אימפנס מועמדות [49]
מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית (אנ') 8 בדצמבר 2022 הסרט הזר הטוב ביותר (אנ') קירבה זכייה [50]
פרס האקדמיה האירופית לקולנוע 10 בדצמבר 2022 הסרט הטוב ביותר (אנ') מועמדות [51]
הבמאי הטוב ביותר (אנ') לוקאס דונט מועמדות
התסריטאי הטוב ביותר (אנ') לוקאס דונט ואנג'לו טיכסנס מועמדות
השחקן הטוב ביותר (אנ') אדן דמברין מועמדות
פרס הקולנוע של האוניברסיטה האירופית (אנ') קירבה מועמדות [52]
איגוד מבקרי הסרטים באזור וושינגטון די.סי (אנ') 12 בדצמבר 2022 הסרט הבינלאומי/הזר הטוב ביותר (אנ') מועמדות [53]
איגוד מבקרי הקולנוע של שיקגו (אנ') 14 בדצמבר 2022 הסרט הטוב ביותר בשפה זרה (אנ') מועמדות [54]
איגוד מבקרי הקולנוע של סנט לואיס (אנ') 18 בדצמבר 2022 הסרט הבינלאומי הטוב ביותר מועמדות [55]
איגוד מבקרי הקולנוע של דאלאס-פורט וורת' (אנ') 19 בדצמבר 2022 הסרט הטוב ביותר בשפה זרה סגנות [56]
איגוד מבקרי הקולנוע הבלגי (אנ') 20 בדצמבר 2022 פרס גרנד פרי (אנ') מועמדות [57]
פרס אנדרה קאוונס לסרט הטוב ביותר (אנ') זכייה [58]
אגודת מבקרי הקולנוע של סן דייגו 6 בינואר 2023 הסרט הבינלאומי הטוב ביותר (אנ') מועמדות [59]
מעגל מבקרי הסרטים של אזור מפרץ סן פרנסיסקו (אנ') 9 בינואר 2023 הסרט העלילתי הבינלאומי הטוב ביותר (אנ') מועמדות [60]
איגוד מבקרי הקולנוע של אוסטין (אנ') 10 בינואר 2023 הסרט הבינלאומי הטוב ביותר מועמדות [61]
פרס גלובוס הזהב 10 בינואר 2023 הסרט הזר הטוב ביותר מועמדות [62]
איגוד מבקרי הקולנוע של ג'ורג'יה (אנ') 13 בינואר 2023 הסרט הבינלאומי הטוב ביותר מועמדות [63]
פרסי איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי 15 בינואר 2023 הסרט הטוב ביותר בשפה זרה (אנ') מועמדות [64]
פרס אנסור (אנ') 4 בפברואר 2023 הסאונד הטוב ביותר וינסנט סינסרטי ויאנה סונג'נס זכייה [65]
המוזיקה המקורית הטובה ביותר ולנטין הדיאג׳ מועמדות
התסריט הטוב ביותר לוקאס דונט ואנג'לו טיכסנס זכייה
עיצוב ההפקה הטוב ביותר איב מרטין מועמדות
עיצוב התלבושות הטוב ביותר מאנו ורשוארן מועמדות
הבמאי הטוב ביותר לוקאס דונט זכייה
הצילום הטוב ביותר פרנק ואן דן איידן זכייה
העריכה הטובה ביותר אלאן דסובאג' מועמדות
הופעה יוצאת מן הכלל של שחקן בתפקיד ראשי אדן דמברין זכייה
הופעה יוצאת מן הכלל של שחקן בתפקיד משני גוסטב דה ואלה מועמדות
אמילי דקן מועמדות
לאה דרוקר מועמדות
הסרט הטוב ביותר קירבה זכייה
אגודת מבקרי הקולנוע של יוסטון (אנ') 18 בפברואר 2023 העלילה הטובה ביותר בשפה זרה מועמדות [66]
פרס סזאר 24 בפברואר 2023 הסרט הזר הטוב ביותר (אנ') מועמדות [67]
פרסי איגוד מבקרי הוליווד (אנ') 24 בפברואר 2023 הסרט הבינלאומי הטוב ביותר מועמדות [68]
פרס סטלייט 3 במרץ 2023 הסרט הזר הטוב ביותר (אנ') מועמדות [69]
התסריט המקורי הטוב ביותר לוקאס דונט ואנג'לו טיכסנס מועמדות
פרסי מגריט (אנ') 4 במרץ 2023 השחקן המבטיח ביותר (אנ') אדן דמברין זכייה [70]
גוסטב דה ואלה מועמדות
שחקן המשנה הטוב ביותר (אנ') איגור ואן דסל זכייה
שחקנית המשנה הטובה ביותר (אנ') אמילי דקן זכייה
התסריט המקורי הטוב ביותר (אנ') לוקאס דונט ואנג'לו טיכסנס זכייה
הסרט הפלמי הטוב ביותר (אנ') קירבה זכייה
הצילום הטוב ביותר (אנ') פרנק ואן דן איידן זכייה
עיצוב ההפקה הטוב ביותר (אנ') איב מרטין זכייה
עיצוב התלבושות הטוב ביותר (אנ') מאנו ורשוארן מועמדות
העריכה הטובה ביותר (אנ') אלאן דסובאג' מועמדות
פסטיבל הסרטים הבינלאומי בדבלין (אנ') 4 במרץ 2023 פרס חוג מבקרי הקולנוע של דבלין לשחקן הטוב ביותר אדן דמברין זכייה [71]
פרס אוסקר 12 במרץ 2023 הסרט הבינלאומי הטוב ביותר קירבה מועמדות [5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קירבה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 קירבה, באתר פלאנט
  2. ^ Close, באתר BBFC
  3. ^ Close (2022), באתר Box Office Mojo
  4. ^ סקוט רוקסבורו, David Cronenberg, Park Chan-wook, Kelly Reichardt Set for Cannes Competition, באתר הוליווד ריפורטר, 14 באפריל 2022
  5. ^ 1 2 3 2023 Oscars Nominations: See the Full List, באתר A.frame,‏ 24 בינואר 2023
  6. ^ אנדראס ויסמן, ‘Girl’ Director Lukas Dhont To Reteam With Writer & Producer On Next Movie, באתר Deadline Hollywood,‏ 19 בדצמבר 2018
  7. ^ גרגורי אלווד, ‘Close’ is a study of friendship and the expectations of masculinity placed on boys, באתר לוס אנג'לס טיימס, 29 בנובמבר 2022
  8. ^ Interview with Lukas Dhont, באתר הסרט "קירבה"
  9. ^ אווה דה פורטר, ‘Girl’-regisseur Lukas Dhont op zoek naar jonge acteurs voor nieuw filmproject: “Ervaring is niet nodig”, באתר Nieuwsblad,‏ 23 ביולי 2020 (בהולנדית)
  10. ^ ליסה בראדשו, Telling tales about troubled teenagers, באתר The Brussels Times,‏ 9 באוקטובר 2022
  11. ^ מייקל רוסר, The Match Factory boards Lukas Dhont’s ‘Close’ for international sales (exclusive), באתר Screen Daily,‏ 20 באוקטובר 2020
  12. ^ דייוויד גונזלס, Eurimages supports 49 co-productions, באתר Cineuropa,‏ 29 ביוני 2021
  13. ^ בן דלטון, ‘Girl’ director Lukas Dhont sets cast, starts shooting new film ‘Close’ (exclusive), באתר Screen Daily, ‏9 ביולי 2021
  14. ^ 1 2 The 75th Festival de Cannes winners' list, באתר פסטיבל קאן
  15. ^ קתרין טוליך, Lukas Dhont’s ‘Close’ Wins Best Film Prize at Sydney Festival, באתר וראייטי, 19 ביוני 2022
  16. ^ סקוט רוקסבורו, Cannes: A24 Takes Rights to Lukas Dhont’s ‘Close’ for North America, באתר הוליווד ריפורטר, 26 במאי 2022
  17. ^ ג'יל גולדסמית', Indie Film Crush, Ahead Of ‘Avatar’ & Year End, Puts Arthouse Woes On Back Burner – Specialty Preview, באתר Deadline Hollywood,‏ 2 בדצמבר 2022
  18. ^ ישי קיצ'לס, היישר מהפסטיבלים הגדולים בעולם: אלה הסרטים הבינלאומיים שיוקרנו בפסטיבל חיפה, באתר ישראל היום, 21 בספטמבר 2022
  19. ^ קירבה, באתר פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה
  20. ^ 1 2 3 הזוכים הגדולים של הפסטיבל ה-38, באתר פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה
  21. ^ אנדראס ויסמן, Lukas Dhont’s Cannes Competition Drama ‘Close’ Sells To Mubi For UK/Ire, LatAm, Turkey & India, באתר Deadline Hollywood,‏ 26 במאי 2022
  22. ^ Close, באתר Rotten Tomatoes
  23. ^ Close (2023), באתר Metacritic
  24. ^ פיטר דברוג', ‘Close’ Review: This Belgian Buddy Story Seems So Beautifully Understated, Until Suddenly It Isn’t, באתר וראייטי, 26 באוגוסט 2022
  25. ^ Lukas Dhont’s “CLOSE”- A Coming-of Age Film With An Unexpected Twist , באתר Santa Monica Mirror,‏ 4 בינואר 2023
  26. ^ בן קרול, ‘Close’ Review: Gentle Coming-of-Age Drama Packs an Emotional Punch, באתר TheWrap,‏ 26 בינואר 2023
  27. ^ 1 2 לזלי פלפרין, Lukas Dhont’s ‘Close’: Film Review - Cannes 2022, באתר הוליווד ריפורטר, 26 במאי 2022
  28. ^ פיטר ברדשאו, Close review – a heartbreaking tale of boyhood friendship turned sour, באתר הגרדיאן, 127 במאי 2022
  29. ^ אתר למנויים בלבד Robbie Collin, ‏Close, review: a soul-scorching portrait of boyhood friendship and loss, The Telegraph, 2 March 2023
  30. ^ רוברטו נפוטי, Amori acerbi e grandi dolori l’amicizia ferita di due ragazzini: 'Close', la recensione del film, באתר לה רפובליקה, 5 בינואר 2023 (באיטלקית)
  31. ^ כריסטיאן בלאוולט, The Best Movies of the 2022 Cannes Film Festival, According to 75 Critics, באתר IndieWire,‏ 31 במאי 2022
  32. ^ 1 2 די ג'פרסון, Belgian film Close, about teen male friendship, wins Sydney Film Festival's top prize, באתר ABC News,‏ 19 ביוני 2022
  33. ^ SYDNEY FILM FESTIVAL AWARD WINNERS ANNOUNCED AT CLOSING NIGHT GALA, פסטיבל הסרטים של סידני, 19 ביוני 2022
  34. ^ ארז דבורה, "קירבה" מטפל באופן אמפתי ומרגש בחוויית ההתבגרות הקווירית וקשייה, באתר ynet, 6 במרץ 2023
  35. ^ זוהר אורבך, ‏"קירבה": סרט אמוציונלי ומרסק שיגרום לכם לבכות, באתר ‏מאקו‏, 2 במרץ 2023
  36. ^ טים דאמס, Lukas Dhont’s ‘Close’ selected as Belgium’s Oscar entry, באתר Screen Daily,‏ 16 בספטמבר 2022
  37. ^ קרולין ג'ארדינה, Oscars: Shortlists for 95th Academy Awards Unveiled, באתר הוליווד ריפורטר, 21 בדצמבר 2022
  38. ^ ננסי טרטליונה, Cannes Film Festival: Ruben Östlund Wins Second Palme D’Or With ‘Triangle Of Sadness’ – Full List, באתר Deadline Hollywood, 28 במאי 2022
  39. ^ Pakistani trans drama wins Cannes 'Queer Palm' award, באתר France 24,‏ 28 במאי 2022
  40. ^ Her er festivalprisvinnerne, באתר פסטיבל הסרטים הבינלאומי בנורווגיה, 26 באוגוסט 2022 (בנורווגית)
  41. ^ Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivá, באתר פסטיבל הסרטים הבינלאומי במישקולץ, 17 בספטמבר 2022
  42. ^ THE 18TH CINEFEST MISKOLC INTERNATIONAL FILM FESTIVAL PRESENTED ITS AWARDS, באתר פסטיבל הסרטים הבינלאומי במישקולץ, 17 בספטמבר 2022
  43. ^ AWARDS, באתר פסטיבל הסרטים של המבורג
  44. ^ דייד הייז, Hamptons Film Festival Caps 30th Edition By Giving Top Narrative Prize To A24’s ‘Close’, באתר Deadline Hollywood, 15 באוקטובר 2022
  45. ^ אריק אנדרסון, ‘TÁR’ wins Mill Valley Film Festival Audience Award; ‘The Whale,’ ‘Close’ receive top awards, באתר AwardsWatch,‏ 18 באוקטובר 2022
  46. ^ 58th Chicago International Film Festival Reveals Award Winners, באתר Roger Ebert,‏ 21 באוקטובר 2022
  47. ^ קלרנס מוי, Montclair Film Festival Announces 2022 Award Winners, באתר Awardsdaily,‏ 31 באוקטובר 2022
  48. ^ קאלום מקלנן, ‘Saint Omer,’ ‘Close’ ‘Will-o’-the-Wisp’ Win Big at Seville, באתר וראייטי, 13 בנובמבר 2022
  49. ^ BIFA 2022 NOMINATIONS, באתר פרסי הקולנוע הבריטי העצמאי, 4 בנובמבר 2022
  50. ^ NATIONAL BOARD OF REVIEW ANNOUNCES 2022 AWARD WINNERS, באתר מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית, 8 בדצמבר 2022
  51. ^ מלאני גודפלו, ‘Close’, ‘Holy Spider’ & ‘Triangle Of Sadness’ Lead European Film Awards Nominations, באתר Deadline Hollywood,‏ 8 בנובמבר 2022
  52. ^ Five Films Nominated for European University Film Award (EUFA), באתר האקדמיה האירופית לקולנוע, 7 באוקטובר 2022
  53. ^ אריק אנדרסון, Washington DC Film Critics nominations: ‘Everything Everywhere All At Once,’ ‘The Fabelmans’ lead, באתר AwardsWatch,‏ 10 בדצמבר 2022
  54. ^ בריאן טלריקו, Everything Everywhere All at Once Leads Chicago Film Critics Nominations, באתר Roger Ebert,‏ 12 בדצמבר 2022
  55. ^ מאט נגליה, The 2022 St. Louis Film Critics Association (StLFCA) Nominations, באתר Next Best Picture,‏ 11 בדצמבר 2022
  56. ^ מאט נגליה, The 2022 Dallas Fort-Worth Film Critics Association (DFWFCA) Winners, באתר Next Best Picture,‏ 19 בדצמבר 2022
  57. ^ פאר בלגה, «Vortex» remporte le Grand prix 2023 des critiques de cinéma belges, באתר Le Soir,‏ 8 בינואר 2023 (בצרפתית)
  58. ^ 'Close' by Lukas Dhont is named best Belgian film of the year, באתר The Brussels Times,‏ 21 בדצמבר 2022
  59. ^ 2022 San Diego Film Critics Society Nominations, באתר אגודת מבקרי הקולנוע של סן דייגו, 3 בינואר 2023
  60. ^ מאט נגליה, The 2022 San Francisco Bay Area Film Critics Circle (SFBAFCC) Nominations, באתר Next Best Picture,‏ 6 בינואר 2023
  61. ^ ג'ון פרטרידג', 2022 Austin Film Critics Association Award Nominations, באתר איגוד מבקרי הקולנוע של אוסטין, 3 בינואר 2023
  62. ^ ברנט לאנג, ג'ורדן מורו, Golden Globes 2023: Complete Nominations List, באתר וראייטי, 12 בדצמבר 2022
  63. ^ אריק אנדרסון, 2022 Georgia Film Critics Association (GAFCA) nominations, באתר AwardsWatch,‏ 7 בינואר 2023
  64. ^ ביאטריס ורהובן, ‘Everything Everywhere All At Once’ Leads 2023 Critics Choice Awards Film Nominations, באתר הוליווד ריפורטר, 14 בדצמבר 2022
  65. ^ ‘CLOSE’, ‘ZILLION’ EN ‘ROOMIES’ ZIJN DE GROTE WINNAARS VAN DE ENSORS 2023, באתר Filmfestival Oostende‏, 4 בפברואר 2023 (בהולנדית)
  66. ^ קארי דרלינג, ‘Everything Everywhere,’ ‘Banshees of Inisherin’ top list of Houston critics’ nominations, באתר Houston Chronicle,‏ 10 בינואר 2023
  67. ^ Félicitations aux films de la Sélection officielle en lice pour les César 2023!, באתר פסטיבל הקולנוע בקאן, 26 בינואר 2023 (בצרפתית)
  68. ^ אריק אנדרסון, 6th Hollywood Critics Association (HCA) Film Awards nominations: ‘Everything Everywhere All At One,’ ‘The Banshees of Inisherin’ lead, באתר AwardsWatch,‏ 15 בדצמבר 2022
  69. ^ אריק אנדרסון, ‘Top Gun: Maverick’ leads International Press Academy’s 27th Satellite Awards nominations, באתר AwardsWatch,‏ 8 בדצמבר 2022
  70. ^ Bouli Lanners et « Close » grands vainqueurs des Magritte du Cinéma 2023, באתר פרסי מגריט, 4 במרץ 2023 (בצרפתית)
  71. ^ Dublin Film Critics Circle Awards at DIFF 2023 Announced, באתר פסטיבל הסרטים הבינלאומי בדבלין