רביעיית קרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רביעיית קרמן
רביעיית קרמן עם המנצח רוסטרופוביץ'. מימין: אבי אביטל, ישראלה שטיין, מסטיסלב רוסטרופוביץ', שמואל אלבז, יקי ראובן
רביעיית קרמן עם המנצח רוסטרופוביץ'. מימין: אבי אביטל, ישראלה שטיין, מסטיסלב רוסטרופוביץ', שמואל אלבז, יקי ראובן
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רביעיית קרמן היא רביעיית כלי פריטה קאמרית שנגניה הם נגני מנדולינה. רבעיית מנדולינות מקבילה לרבעיית כלי הקשת ההיסטורית ומורכבת משתי מנדולינות (כתחליף לכינור), מנדולה (כתחליף לויולה) ומנדוצ'לו (כתחליף לצ'לו).

רבעיית קרמן הבינלאומית. מימין: מארי כרמן סימון (ספרד), יקי ראובן (ישראל), ווינסנט בר דמנד (צרפת), פביו גלוצ'י (איטליה)

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רביעיית המנדולינות קרמן קמה בעקבות שיתופם של ארבעה נגני מנדולינה בתזמורת הפילרמונית הישראלית בניצוחו של מסטיסלב רוסטרופוביץ' בביצוע היצירה רומיאו ויוליה של פרוקופייב. בקונצרט השתתפו: יעקב ראובן, אבי אביטל, שמואל אלבז וישראלה שטיין, כל הארבע ניגנו על מנדולינות פרי יצירתו של הבונה אריק קרמן, רמת הביצוע של הנגנים והצליל הייחודי של כלי הנגינה החדשים הרשים את רוסרופוביץ' אשר הזמין את הנגנים לנגן עבורו בחדר המנצח והמליץ להם לנגן ברביעייה.

המלצתו של רוסטרופוביץ' הביאה בשנת 2000 להקמתה של "רביעיית מנדולינות קרמן" על שם בונה המנדולינות אריק קרמן, שמטרתה נגינת רפרטואר קלאסי בלבד. לצורך ההרכב של הרביעייה קרמן בנה מנדולה ומנדוצ'לו. ההרכב הראשון של הרביעייה כלל ארבעה נגנים מאסכולת באר שבע: שמואל אלבז, יעקב ראובן (מנדולינות), אבי אביטל (מנדולה), לב חימוביץ' (מנדוצ'לו)

כמו כן השתתפו לסירוגין: תום כהן, אהרון קביליס, אלון שריאל. רביעיית קרמן החלה לבצע קונצרטים על במות שונות בישראל, וניגנה יצירות מאת מלחינים קלאסיים מערביים: ויוואלדי, אלבניס, בארטוק, בודשקין ועוד. בשנת 2004 יצאה הרביעייה לסיור בספרד, שם זכתה בתחרות בינלאומית להרכבי כלי פריטה.

כמו כן הקליטה הרביעייה אלבום בכורה. בשנת 2005 הרביעייה התפרקה עקב מחלוקת בנושא הרפרטואר.

בשנת 2012 רביעיית המנדולינות קרמן הוקמה מחדש, ביוזמתו של יעקב ראובן, הפעם כרביעיית מנדולינות בהרכב בינלאומי בהשתתפות: יעקב ראובן, (ישראל), מארי כרמן סימון (ספרד), פביו גלוצ׳י (איטליה), ווינסנט בר דמנדר (צרפת). לרביעייה נבנו מנדולה ומנדוצ'לו חדשים על ידי אריק קרמן ובנו ים.

רביעיית המנדולינות קרמן ביצעה קונצרטים בישראל וברחבי אירופה וכמו כן הקליטה שני אלבומים: הראשון כלל רביעיות קלאסיות מאת מוצרט. השני כלל יצירות בנות זמננו שנכתבו במיוחד עבור רביעיית קרמן על ידי מלחינים ישראלים: עודד זהבי, בועז בן משה, יחזקאל בראון.

הרביעייה עם אריק קרמן (במרכז) בעת חזרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רביעיית קרמן בוויקישיתוף