שירת מחיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירת מחיקה מושחרת, שנוצרה על ידי מחיקת מילים מנייר עיתון

שירת מחיקה היא צורת שירה מצויה ואמנות רדי מייד שנוצרת על ידי מחיקת מילים מטקסט קיים (פרוזה או פסקה) ומסגור התוצאה על הדף כשירה. [1] הכותב של שירת מחיקה יכול להשאיר את תוצאות המחיקה על על הדף כפי שהן או לסדר אותן בטורים ו/או בתים.

משוררים ואמנים רבים אימצו צורה זו הן כדי לייצר מגוון של השפעות קוגניטיביות או סמליות על הקוראים והן כדי להציג את המשמעויות החברתיות או הפוליטיות של המחיקה עצמה. בצורה כזו, פעולת המחיקה יכולה להעניק לגוף טקסט קיים אוסף חדש של משמעויות, שאלות או הצעות. כך ניתן מחד להפחית את עקבות הכותב המקורי של הטקסט ומאידך לקיים דיאלוג עם הטקסט המקורי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מי שנחשבת בעיני רבים לאמנית הראשונה שהשתמשה בטכניקה זו היא האמנית דוריס קרוס. [2] קרוס פרסמה בשנת 1965 את הספר "Dictionary Columns" בו היא מחקה מילים מעמודות מילון כדי ליצור שירת מחיקה. דוגמאות אחרות לפני 1980 כוללות:

  • השיר Radi Os של המשורר האמריקני רונלד ג'ונסון משנת 1977, אשר נוצר ממחיקת הטקסט גן העדן האבוד של ג'ון מילטון. [3]
  • הספר A Humument , יצירתו העיקרית של טום פיליפס משנת 1970, אשר נוצרה ממחיקת מרומן ויקטוריאני.

הצורה הפואטית זכתה לחידוש פוליטי באינטרנט בשנת 2017.

שימוש בפעולות מחאה פוליטיות וחברתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סודיות ממשלתית וצבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציורי העריכה של האמנית ג'ני הולצר מורכבים מ"ציורים" מוגדלים וצבעוניים של מסמכי צבא ומודיעין אמריקאיים שהוסרו ולעיתים קרובות צונזרו בכבדות, אשר נחשפו לאחרונה לציבור באמצעות חוק חופש המידע. העבודות נועדו לשמש כתזכורת לעריכה והמחיקה האגרסיבית המתרחשת מאחורי הקלעים במערכת הצבאית והפוליטית האמריקנית. המסמכים מתייחסים ללוחמה בטרור, התעללות באסירים, והאיום של אוסאמה בן לאדן. חלק מהמסמכים מצונזרים כמעט לחלוטין, כמו התזכיר של קולין פאוול על ארגון מחדש של ה-DIA האמריקני. [4]

האנתרופולוג מייקל פאוול כתב על יצירתה של הולצר: "בעוד שהמעשה עצמו של המחיקה מנסה לחלץ מידע ולמגר משמעות, הסמן השחור מעוות את הדרך בה אנו קוראים את המסמכים הללו, מעורר סקרנות ולעיתים קרובות מעורר קריאות סקפטיות, ביקורתיות ואף ציניות. כאשר מסמכים ממשלתיים ערוכים עושים את דרכם מלשכות ממשלתיות לידי האזרחים, נראה שמתרחש מהפך מוזר, כזה היוצר פרנויה בתוך ההיגיון." [5]

דוגמה נוספת היא שירת המחיקה שבע עדויות של הכותב האמריקני ניק פלין אשר נוצרה ממחיקת עדויות האסירים בכלא אבו גרייב.

זיכרון השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה Tree of Codes משנת 2010 של הסופר ג'ונתן ספרן פור היא שירת מחיקה באורך ספר מלא אשר נוצרה ממחיקת הספר רחוב התנינים מאת ברונו שולץ. שולץ נהרג על ידי קצין הגסטפו במהלך הכיבוש הנאצי בעיר הולדתו דרוהוביץ', לאחר שמילט יצירות רבות פרי עתו לחבריו הגויים מיד לפני הכיבוש הנאצי. כל כתבי היד הללו אבדו. היצירה Tree of Codes היא ניסיונו של ספרן-פואר לייצג את האובדן הבלתי ניתן לייצוג שהתרחש בשואה על ידי מחיקת טקסט, במקום על ידי כתיבת ספר חדש על השואה כנושא היסטורי או יצירה בדיונית.[6] גישתו של ספרן-פואר לשואה כ"נושא בלתי ניתן לייצוג" מזכירה את השימוש במרחב השלילי בשירתו של דן פגיס. [7] [8]

חירות ועבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשוררת טרייסי ק. סמית' כתבה כמה שירי מחיקה, כולל "הצהרה" (לקוחה מתוך הכרזת העצמאות האמריקנית ) ו"המחסור האישי הגדול" (לקוחה מתוך מכתבים על החזקת עבדים). [9]

שירת מחיקה ילידית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משוררים כגון ג'ון אַבֶּל ובילי-ריי בלקורט הדגימו באמצעות שירת המחיקה שלהם את מחיקת ההיסטוריה הילידית[10]. דוגמאות לכך הן היצירות "NDN Coping Machanisms"[11] של בלקורט אשר מוחקת את אמנה 8 משנת 1899 של המלוכה הבריטית, והיצירה "The Place of Scrps" של אַבֶּל אשר מוחקת את הטקסט "Totem Poles" של האתנוגרף מריוס ברבאו.

שירת מחיקה בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירת מחיקה לא זכתה להכרה משמעותית בעולמות השירה העברית החדשה.

יוצא דופן לכך הוא ספרו של המשורר הישראלי אלכס בן ארי "מים מים" (הוצאת 'דפוס בית', 2020) אשר מורכב משירי מחיקה המוחקים את ספרו הראשון "ימים סמויים" (הוצאת 'כרמל', 2008). השירים בספר זה כתובים באופן שבו כל שיר מוחק מילים מתוך השיר בעמוד המקביל לו ב"ימים סמויים". הספר נוצר ברובו במהלך שהות האמן בבית שלום אש בבת-ים מטעם מוזיאון בת-ים לאמנות (מובי).

דוגמאות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סדרת השירים Mans Wows של ג'סי גלס (1981), היא סדרת שירים וקטעי פרפורמנס שנוצרו על ידי מחיקת טקסט מספרו של ג'ון ג'ורג' הוהמן.
  • Nets – ספרה של ג'ן ברווין מציג שירת מחיקה של הסונטות של שייקספיר. [12]
  • RED – ספרה של צ'ייס ברגרון מציג שירת מחיקה של הספר דרקולה מאת בראם סטוקר .
  • עץ התקווה – ספרו של פרנק מונטסונטי הוא ספר שירי מחיקה המבוסס על ספרו של ר. סנפורד מרטין כיצד לגזום עצי פרי.
  • The O Mission Repo – ספרו של טרוויס מקדולנד הוא ספר שירה מחיקה שבו כל פרק בדוח ועדת ה-11 בספטמבר נמחק בשיטה שונה של מחיקה פואטית.
  • Erasing Infinite – שירת מחיקה של ג'ני ב' בייקר אשר נוצרה ממחיקת היצירה Infinite Jest של דייוויד פוסטר וואלאס, עמוד אחד בכל פעם.
  • Of Lamb – ספרה של מת'אה הארווי הוא ספר שירי מחיקה של הביוגרפיה של צ'ארלס לאמב.
  • The ms of my kin (2009) – ספרה של ג'נט הולמס הוא ספר שירי מחיקה של שיריה של אמילי דיקינסון שנכתבו בשנים 1861–62, השנים הראשונות של מלחמת האזרחים, אשר משקפים את מלחמת עיראק בת זמננו.
  • A Little Shadow – ספרה של מרי רופל הוא ספר שירי מחיקה שנעשה על ידי מחיקת מילים נבחרות מתוך ספר בן המאה ה-19.
  • Voyager – ספרו של סריקנת' רדי הוא ספר שירי מחיקה של האוטוביוגרפיה של קורט ולדהיים .
  • ספרה של המשוררת אדה מוריסון משנת 2012 "חושך" מוחק את הנובלה של ג'וזף קונרד ו"מלבין" את הטקסט שלו כך שיישארו רק תמונות של עולם הטבע.
  • ALL KIN D S OF FUR (2018) – ספרה של מרגרט יוקום מוחקת את המעשיה בעלת אותו השם מתוך סיפורי האחים גרים (גרסה של סינדרלה שנפתחת בגילוי עריות), כדי לחשוף כיצד הגיבורה תספר את הסיפור של עצמה.
  • Be Brave: An Unlikely Manual for Erasing Heartbreak – ספרה של JM Farkas הוא ספר שירי מחיקה של ביאוולף .
  • 20, – ספר שירת המחיקה של ג'ניפר רוש משנת 2020 של 20,000 מיל מתחת לים של ז'ול ורן.
  • [where late the sweet] BIRDS SANG – ספר מאת המשורר סטיבן רטקליף הוא מחיקה של הסונטות של שייקספיר בהוצאת O Books (1989).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jeannie Vanasco (בינואר 2012). "Absent Things as if They Are Present". The Believer – via Longform Reprint. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Xu, Lynn (2 ביולי 2022). "Who Is Doris Cross?". {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Johnson, Ronald (1977). Radi Os. Flood Editions. ISBN 978-0974690247.
  4. ^ Smith, Roberta (9 ביוני 2006). "Art in Review, Jenny Holzer". New York Times. נבדק ב-12 בדצמבר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Powell, Michael (ביוני 2010). "Blacked Out:Our cultural romance with redacted documents". The Believer. {{cite journal}}: (עזרה)
  6. ^ Safran-Foer, Jonathan (2010). Tree of Codes. Visual Editions. ISBN 9780956569219.
  7. ^ Pagis, Dan. "WRITTEN IN PENCIL IN THE SEALED RAILWAY-CAR". נבדק ב-12 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Pagis, Dan (22 באוקטובר 1996). The Selected Poetry of Dan Pagis. University of California Press. ISBN 978-0520205390. {{cite book}}: (עזרה)
  9. ^ Franklin, Ruth (10 באפריל 2018). "Tracy K. Smith, America's Poet Laureate, Is a Woman With a Mission". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ "Split With the Kind Knife": Salvage Ethnography - ProQuest, www.proquest.com (באנגלית)
  11. ^ Billy-Ray Belcourt, NDN Coping Mechanisms, United States: House of Anansi Press Inc, 2019
  12. ^ Bervis, Jen (2003). Nets. Ugly Duckling Press. ISBN 978-0972768436.