תופעות לוואי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
תופעות לוואי
Side Effects
בימוי סטיבן סודרברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לורנזו די בונאוונטורה, סקוט ז. ברנז, גריגורי ג'ייקובס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט סקוט ז. ברנז עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה סטיבן סודרברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'וד לאו
דווין רטריי
דייויד קוסטהביל
ג'וש אליוט
פיטר פרידמן
לילה רובינס
סטיב לייסי
אן דווד
וינסה שואו
רוני מארה
מיימי גאמר
קתרין זיטה-ג'ונס
צ'נינג טייטום
ויקטור קרוז עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה תומאס ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטיבן סודרברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ARP Sélection, ProVideo, Global Road Entertainment, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 באפריל 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 106 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט פשע, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו bitterpill
סרט הבא Saving Mr. Banks עריכת הנתון בוויקינתונים
www.sideeffectsmayvary.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תופעות לוואיאנגלית: Side Effects) הוא מותחן פסיכולוגי אמריקאי משנת 2013, אשר בוים על ידי סטיבן סודרברג מתסריט שנכתב על ידי סקוט ז. ברנס. בסרט מככבים ג'וד לאו, רוני מארה, קתרין זיטה-ג'ונס וצ'נינג טייטום

הסרט עוסק בהשלכות של אשה צעירה שמתחילה לקחת תרופות נוגדות דיכאון, בפרט תרופה חדשה ובדיונית בשם אבליקסה.

כדי לקדם את הסרט, אתר אינטרנט עבור אבליקסה נוצר, וג'וד לאו ענה לשאלות באמצעות אימייל.

הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-8 בפברואר 2013.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלה של אמילי טיילור (רוני מארה), מרטין (צ'נינג טייטום), משתחרר מהכלא אחרי שריצה עונש מאסר של ארבע שנים על סחר במידע פנים. זמן קצר לאחר מכן, אמילי מסיעה את עצמה במכוניתה אל תוך קיר בטון בניסיון התאבדות לכאורה. הפסיכיאטר שהוקצה לה, ג'ונתן בנקס (ג'וד לאו), חושש לביטחונה אך מסכים לשחרר אותה מבית החולים כל עוד היא נפגשת איתו על בסיס קבוע. 

אמילי מנסה סדרה של תרופות נוגדות דיכאון, אמנם כולן נכשלות. ג'ונתן יוצר קשר עם הפסיכיאטרית הקודמת של אמילי, ויקטוריה סיברט (קתרין זיטה-ג'ונס), שמציעה שאמילי תנסה תרופה חדשה וניסיונית בשם אבליקסה. ג'ונתן מסרב, אך משנה את דעתו כשאמילי מנסה להתאבד בפעם השנייה על ידי ניסיון קפיצה למסילת רכבת. התרופה עובדת, ומאפשרת לאמילי לתפקד כרגיל מלבד פרקי סהרוריות - תופעת לוואי של התרופה, שעבורן אמילי לוקחת תרופה נוספת. ערב אחד, אמילי דוקרת את מרטין למוות בעת הליכה מתוך שינה. 

אמילי מועמדת לדין, וג'ונתן נלחם על זיכויה. הוא מקבל ביקורת פומבית חריפה על כך שהתרשל בתיק של אמילי, ועמיתו מניחים שהוא היה רשלני בשל עומס בעבודה. אמילי מסכימה להגנת אי שפיות; היא מוצהרת לא אשמה ברצח בתנאי שתישאר במוסד לחולי נפש עד שתשוחרר על ידי פסיכיאטר. 

בשל הפרסום הרע שנגרם לו עקב התיק, הקריירה של ג'ונתן הרוסה. הוא מתחיל לחקור את חיה של אמילי, ולאט חושף ראיות שמצביעות על כך שניסיונות ההתאבדות שלה מזויפות, ושהיא, למעשה, מעורבת בקשירת קשר פלילי עם ויקטוריה. ג'ונתן מראיין את אמילי עם מתן סרום אמת. אמילי מתנהגת כנתונה תחת סם, אך היא אינה יודעת שהוא נתן לה פלצבו. זה מאשר את החשדות שלו, אם כי עמיתיו לעבודה לא משתפים פעולה. 

כשג'ונתן תוקף את ויקטוריה עם ממצאיו, היא שולחת לאשתו תמונות שמרמזות שהוא ניהל רומן עם אמילי; אשתו של ג'ונתן ובנו החורג עוזבים אותו. ג'ונתן מצליח לסכסך בין אמילי וויקטוריה על ידי שימוש באמצעים משפטיים כדי למנוע מגע ביניהם ולגרום לשתיהן להאמין שהשותפה שלה מכרה אותה לג'ונתן בשביל עסקה טובה יותר. 

אמילי מגלה לג'ונתן את התגוללות העלילה: היא נהנתה מאורח החיים המפוארים שהיה לה עם מרטין בקונטיקט, ושנאה אותו על שגרם לה לאבד אותם כשנכנס לכלא. היא הלכה לוויקטוריה למתן ייעוץ; זו גם ננטשה על ידי בעלה, והשתיים הפכו למאהבות. אמילי לימדה את ויקטוריה על העולם הפיננסי, ואילו ויקטוריה לימדה את אמילי כיצד לזייף הפרעות פסיכיאטריות. הן החלו לפרט אמצעים לזיוף תופעות הלוואי של אבליקסה כדי לתפעל את מחירי המניות של יצרנית התרופות והמתחרה שלה, מה שיאפשר להן להתעשר. 

ג'ונתן מסכים לשחרר את אמילי מהמחלקה הפסיכיאטרית תחת טיפולו. לבושה במכשיר ציתות, היא מתאחדת עם ויקטוריה, שמקבלת אותה באהבה ומודה בפרטי העלילה בפניה. ויקטוריה נעצרת על קשירת קשר פלילי לרצח והונאת ניירות ערך, ואמילי, בשל סיכון כפול, כבר לא נושאת באחריות פלילית לחלקה ברצח של מרטין. 

כנקמה על החלק של אמילי בעלילה, ג'ונתן, שעדיין מפקח על התיק שלה, רושם לה שתי תרופות ומתאר את קהות החושים שהם יגרמו לה; היא מסרבת בכעס, והוא אומר שלפי תנאי ההסכם שחתמה עליו, יאלץ להמליץ לשלוח אותה בחזרה למחלקה. אמילי מדברת בזעם על כל מה שעשתה כדי להימנע מלהישלח לכלא בגין מותו של מרטין. ללא ידיעתה, עורך הדין שלה, אימו של מרטין וקצין משטרה מאזינים מחוץ לדלת, ובעקבות הווידוי לוקחים אותה למעצר ושולחים אותה למחלקה הפסיכיאטרית שנית. 

בסצנה האחרונה, ג'ונתן חוזר לחיים נורמליים עם אשתו ובנו החורג. אמילי, כעת מטופלת בבית חולים פסיכיאטרי, עומדת ובוהה במבט אטום דרך חלון מסורג. אחות שואלת אותה איך היא מרגישה, והיא מגיבה באדישות: "יותר טוב. הרבה יותר טוב".

הפקה וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות לוואי, שנקרא בעבר הגלולה המרה, בוים על ידי סטיבן סודרברג, והופק על ידי לורנזו די בונוונטורה, גרגורי ג'ייקובס, וסקוט ז. ברנס אשר גם כתב את התסריט. בלייק ליבלי לוהקה לתפקיד הראשי במקור, ומאוחר יותר נודע שרוני מארה תחליף אותה. בינואר 2012, החברה "Annapurna Pictures" עזבה את הפרויקט, והוא לבסוף קיבל מימון על ידי החברה "Endgame Entertainment".

שלב הצילומים החל ב-5 באפריל 2013, בעיר ניו יורק. התמונות הראשונות מהסט עלו ב-10 באפריל.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסקול המקורי של הסרט הולחן על ידי משתף הפעולה הקבוע של הבמאי סודרברג, תומאס ניומן. הפסקול יצא ב-5 במרץ 2013.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל תגובות חיוביות בעיקר ממבקרים. באתר Rotten Tomatoes, לסרט יש ציון של 83%, בהתבסס על 195 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 7.3\10. הקונצנזוס באתר מציין: "מותחן חכם וממולח עם שלל תפניות מדאיגות, 'תופעות לוואי' הוא עוד מאמץ מובטח מהבמאי סטיבן סודרברג". הסרט קיבל השוואות רבות לסרטיו של היצ'קוק. רוני מארה וג'וד לאו קיבלו תשבחות על הופעתם.

הסרט הגיע למקום השלישי בבוקס אופיס, אחרי "חשבון משותף" ו"מת עליה". הסרט גרף 32.2$ מיליון בארצות הברית ו-31.2$ מיליון באזורים אחרים, ובסך הכל 63.4$ מיליון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]