It's Only a Paper Moon (מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
It's Only a Paper Moon
פרק מ"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
קוד הפקה 560 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך שידור מקורי 30 בדצמבר 1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 45 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רונלד ד. מור
הפקה 560
בימוי אנסון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"It's Only a Paper Moon" (בתרגום חופשי: "זה רק ירח נייר") הוא הפרק ה-160 של סדרת הטלוויזיה מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 והפרק העשירי של העונה השביעית. הפרק בבימויו של אנסון ויליאמס, נכתב על ידי רונלד ד. מור ומבוסס על סיפור מאת דייוויד מאק וג'ון ג'יי אורדובר, שכתבו בעבר את הפרק "Starship Down" מעונה 4.

הסדרה מתרחשת במאה ה-24, ועוקבת אחר הרפתקאותיו של הצוות של תחנת החלל חלל עמוק 9. העונות המאוחרות של הסדרה עוקבות אחר מלחמה בין פדרציית הכוכבים המאוחדת לבין אימפריה הידועה בשם הדומיניון. פרק זה מתרכז בהולודק, טכנולוגיה בדיונית המשתמשת בהולוגרמות כדי ליצור הדמיות של סביבות. בפרק זה, נוג הצעיר, הסובל מהפרעת דחק פוסט־טראומטית ומכאבי פנטום בעקבות אובדן רגלו בפרק הקודם "The Siege of AR-558", מתמודד על ידי נסיגה מהעולם כדי לחיות בסימולציית הולודק המדמה בר- מסעדה בלאס וגאס של שנות ה-60.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שרגלו נקטעת ומוחלפת לאחר פציעה בקרב שמתואר בפרק "the Siege of AR-558", ולאחר שבועות של שיקום, נוג חוזר לחלל עמוק 9. הוא סובל מפלשבקים מהקרב וחש כאב ברגלו החדשה. הוא מתבודד במגוריו, ישן רוב היום ומאזין שוב ושוב להקלטה של "I'll Be Seeing You" בביצועו של הזמר ההולוגרפי ויק פונטיין, שהושמעה כדי לשמור על מורל הצוות במוצב AR-558. נוג מרגיש צורך להשתמש במקל הליכה אף על פי שרופאיו לא מוצאים כל סיבה לכך, והדבר גורם לו עצב רב.

כשלג'ייק, שותפו לדירה של נוג, נמאס מההתנהגותו, נוג מבקר את ויק בהולודק. לאחר ששמע את ויק מבצע את השיר בכל עיבוד שהוא מכיר, נוג מבקש מויק לאפשר לו לשהות בסוויטת המלון (המדומה) שלו למשך הלילה. נוג מחליט להישאר לטווח ארוך בסימולציה של לאס וגאס ב-1962, ואף על פי שמשפחתו של נוג לא תומכת בדרך התמודדות זו, יועצת התחנה אזרי דקס מסכימה לרעיון ורוצה לראות לאן הוא מוביל.

ויק ונוג מתחברים במהירות, אך חיבור זה בא על חשבון יחסיו של נוג עם חבריו ועם משפחתו. הוא נקלע לריב עם ג'ייק, והפגישה עם אביו רום ועם אימו החורגת ליטה היא קצרה ומביכה. העובדה שהתוכנית שלו פועלת במשך כל היום פירושה שוויק, בפעם הראשונה, צריך "לחיות" חיים מלאים - הוא ישן, אוכל, מתרועע עם חברים ומנהל את העסק שלו. נוג, בהיותו פרנגי שמכיר היטב את תחום העסקים והכלכלה, עוזר לוויק לנהל את חשבונותיו ואף ממליץ לו להרחיב את עסקיו. השניים מתכננים לבנות קזינו חדש, וככל שנוג נעשה יותר בטוח בעצמו, הוא מסתמך פחות ופחות על מקל ההליכה שלו.

דקס, שמתרשמת מההשתפרות במצבו של נוג, מזכיר לו שהוא יצטרך לעזוב את ההולודק בקרוב. ויק ונוג נהנו כל כך עד ששכחו שנוג נמצא שם רק לשם שיקום. ויק דוחף את נוג לעזוב את ההולודק, וכשהוא מסרב ויק מכבה את התוכנית שלו, ומאלץ את נוג לחזור לעולם האמיתי. נוג מנסה להפעיל מחדש את ההולודק, אבל ראש אגף המבצעים של התחנה, מיילס אובריאן, אומר לנוג שוויק הוא הולוגרמה חכמה שיכולה לנעול את תוכניתה ולא לפתוח אותה ומזכיר לנוג שכולם מתגעגעים אליו. ויק מופיע, ונוג מודה לבסוף בטראומה הרגשית שגרמה פציעתו ובפחד שלו ממוות. ויק טוען שאם הוא יישאר בסוויטה, הוא עדיין ימות, "לא בבת אחת, אלא לאט לאט". נוג חוזר לתפקיד מוגבל בתחנה אך מארגן שהתוכנית של ויק תישאר פועלת כל הזמן, כדי להחזיר טובה ולתת לוויק הזדמנות לחיות חיים "אמיתיים".

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור שמו של הפרק הוא בשיר בעל אותו השם משנת 1933.

הפרק נכתב בתחילה על ידי דייוויד מאק וג'ון ג'יי אורדובר. בתחילה הם הציגו את הפרק בשם "Everybody Comes to Quark's" ומכרו אותו לצד מה שיהפוך מאוחר יותר לפרק "Starship Down" מעונה 4. הפרק המקורי התרחש כולו בבר של קווארק, ועקב אחר שלושה קווי עלילה נפרדים. העלילה "קפצה קצת בחדר הכתיבה במשך כמה שנים", לפני שהוחלט שהיא תעקוב אחרי אובדן רגלו של נוג בתוך תוכנית ההולודק של ויק. מאק ואורדובר נשכרו כדי לשכתב את הסיפור וכדי לתת את הדעת על השינויים הללו, ורונלד ד' מור השלים את השכתוב. מור הסיר את קווי הסיפור השני והשלישי כיוון שהוא חש שהם מפריעים להשפעה הדרמטית של עלילתו של נוג.[1] קית' דקנדידו, חבר קרוב של מאק ושל אורדובר, ציין בצפייה החוזרת שלו בפרק זה ב-2016 שהוא היה מאוכזב קלות מכך שנשאר כל כך מעט מהעלילה המקורית, וכתב ש"יש במקור כמה פנינים שהעולם פספס".[1]

ההעדפה של ויק ונוג בפרק לראות את הסרט "המחפשים" על פני הסרט "שיין" היא בדיחה קטנה, שכן בסרט "המחפשים" שיחק ג'פרי האנטר, שגילם את קפטן כריסטופר פייק בפרק הפיילוט הראשון של הסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", "The Cage".[1]

ויק מבצע ארבעה שירים בפרק זה: "I'll Be Seeing You" (שהופיע גם ב"The Siege of AR-558"), "Just in Time", "I've Got the World on a String", ו"It's Only a Paper Moon".[1]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארון אייזנברג, שגילם את נוג, תיאר את הפרק הזה כפרק החביב עליו.[2] הוא ציין במספר ראיונות כי לאחר שידור הפרק, לוחמים שנפצעו בקרב וארגוני תמיכה בחיילים יצרו קשר איתו ושיבחו אותו על המשחק האמין שלו בהצגת הטראומה הפסיכולוגית של פציעה קשה בקרב ושל אובדן איבר כתוצאה מכך, טראומה שלעיתים קרובות נמשכת זמן רב יותר מהפגיעה הפיזית עצמה.[3]

בשנת 2012, "Den of Geek" דירג את הפרק כשלישי הטוב ביותר של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9.[4]

קית' דקנדידו, מהאתר Tor.com, הגדיר את הפרק כמעולה, וכתב שהוא "הוכחה לכוח של אנסמבל הדמויות בחלל עמוק 9, כך שאפילו פרק שמככבות בו שתי דמויות משניות יכול להפוך לאחד הפרקים המרתקים ביותר של התוכנית". הוא נתן לפרק דירוג של 9 מתוך 10, והוריד נקודה בשל חוסר העזרה של אזרי דקס כיועצת, ובגלל כמות החומר שהורד מהעלילה המקורית.[1] לעומת זאת, זאק הנדלן מאתר "The A.V. Club" לא אהב את ההשלכות של התודעה של ויק שלא נחקרו כראוי, במיוחד כשהפרק הציג אותו באופן משמעותי יותר מפרקים קודמים. הוא גם ציין שלא אהב שהפרעת הדחק הפוסט-טראומטית של נוג נפתרה בפרק אחד. הנדלן ציין כיצד להפרעת הדחק הפוסט-טראומטית של נוג "יש כמה קצוות אמיתיים, וכמה היבטים שצריכים להיות מוכרים לכל מי שסבל מתקופת דיכאון קשה". הוא שיבח את משחקו של ארון אייזנברג והתייחס לייעוץ של אזרי כ"לא נורא". אמנם הוא ייחל לכך שהכותבים לא "ייקחו את הדרך הקלה, בסופו של דבר, של תוכנת המחשב הקסומה שיודעת הכל", אבל הוא מצא את הסוף (בו נוג משאיר את התוכנית של ויק פועלת כל הזמן) "מתוק".[5]

מדריך צפיית בינג' לשנת 2015 של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9, מאת הירחון "WIRED" המליץ לא לדלג על הפרק החיוני הזה.[6]

בשנת 2016, אתר "SyFy" דירג פרק זה כפרק ההולודק הרביעי הטוב ביותר בזיכיון של מסע בין כוכבים.[7]

בשנת 2016, הHollywood Reporter דירג את הפרק הזה בתור ה-14 הטוב ביותר של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9.[8] הם דירגו את הפרק בתור הפרק ה-56 הטוב ביותר מבין כל פרקי מסע בין כוכבים עד לזמן הדירוג.[9]

בשנת 2019, אתר "CBR" דירג את הפרק כ-8 הטוב ביותר בנושא ההולודק בכל פרקי הזיכיון של מסע בין כוכבים עד לאותה תקופה.[10]

בשנת 2019, אתר "Comicbook.com" דירג את "It's Only a Paper Moon" כפרק השישי הטוב ביותר של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9.[11]

עם מותו של השחקן ארון אייזנברג ב-2019, אתר "Screen Rant" דירג את "It's Only a Paper Moon" כפרק הטוב ביותר בהשתתפות דמותו של נוג. המבקרת סטפני מרסו כתבה, "לראות את נוג מתמודד עם רגשותיו ועם הטראומה מהמלחמה ומצי הכוכבים הייתה עוצמתית ומעוררת השראה" ומצאה שהנרטיב "מכבד" את אובדנה של הדמות.[12]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 DeCandido, Keith (30 בדצמבר 2014). "Star Trek: Deep Space Nine Rewatch: "It's Only a Paper Moon"". Tor.com. נבדק ב-3 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Star Trek: Las Vegas, Day 3 Recap". StarTrek.com. 11 באוגוסט 2012. "It's Only a Paper Moon" was his fave among faves. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ What We Left Behind – Looking Back at Star Trek: Deep Space Nine (2018)
  4. ^ "Top 10 Star Trek: Deep Space Nine episodes". Den of Geek. 2012-11-11. נבדק ב-2021-03-18.
  5. ^ Handlen, Zack (6 במרץ 2014). ""It's Only a Paper Moon"/"Prodigal Daughter"". The A.V. Club. נבדק ב-1 באוקטובר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ McMillan, Graeme (2015-05-13). "WIRED Binge-Watching Guide: Star Trek: Deep Space Nine". Wired. ISSN 1059-1028. נבדק ב-2019-07-23.
  7. ^ From baseball to Sherlock Holmes: The top 10 Star Trek holodeck episodes - Blastr, web.archive.org, ‏2017-11-13
  8. ^ "'Star Trek: Deep Space Nine' — The 20 Greatest Episodes". The Hollywood Reporter. 22 בספטמבר 2016. נבדק ב-2019-03-20. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Hollywood Reporter 'Star Trek': 100 Greatest Episodes
  10. ^ MICHAEL WEYER (4 ינו' 2019). "Star Trek: Ranking the 20 Best Holodeck Episodes". CBR. נבדק ב-2019-06-11. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "The 10 Best Episodes of 'Star Trek: Deep Space Nine'". ComicBook.com. נבדק ב-2019-07-11.
  12. ^ "Star Trek: 10 Best Nog Episodes, Ranked". ScreenRant. 2019-09-29. נבדק ב-2019-10-28.