קרן להתחדשות בחינוך לנוער

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו העמותה

קרן להתחדשות בחינוך לנוער, המוכרת גם בראשי תיבות שמה באנגלית, YRF, היא עמותה הפועלת לחיזוק החינוך בפריפריה הגאוגרפית והסוציאלית בישראל, כשמטרתה לגשר על פערים בהישגים האקדמיים ולתת הזדמנות שווה לילדים לפתח את כישוריהם והישגיהם בלימודים.

אודות העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה יוזמת ומפעילה תוכניות בתחום החינוך, ובהן: פיתוח מקצועי למורים והעצמתם, תגבור לימודי, הקמת מרכזי למידה. באמצעות פעילויותיה השונות, מאפשרת העמותה לילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך לממש את הפוטנציאל שביכולותיהם, ולהגביר את סיכוייהם להשתלב בחברה הישראלית כתורמים ולא כנתרמים. העמותה מתבססת על תרומות מקרנות, חברות עסקיות ויחידים בארצות הברית ובישראל, וכן על תקציב משלים מרשות מקומית שבה היא פועלת. ל-YRF ועד מנהל בארצות הברית וועד מנהל נוסף הפועל בישראל, המורכב מדמויות מובילות במגזר העסקי, ומעורב בפעילות באמצעות מפגשים ודיווחים שוטפים. כיום מכהנים עו"ד אמנון שורק ממשרד המבוגר עברון ושות[1] כיו"ר העמותה וגלית טולדנו-האריס כמנכ"לית העמותה[2].

הקמת העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה נוסדה בניו יורק ב-1989 בשם YRF) Youth Renewal Fund) מתוך כוונה להעניק הזדמנויות לניידות חברתית באמצעות חינוך. ב-1997 הוקמה בישראל עמותת קרן להתחדשות בחינוך לנוער. (ע"ר מספר 58028-577-3) שני הארגונים פועלים יחד בסנכרון מלא. וועדה אקזקוטיבית משותפת היא הגוף המפקח והמלווה את פעילות העמותה בישראל ומחוצה לה. חברי העמותה מבינים את החשיבות של צמצום הפערים במאבק בעוני וביצירת חברה מלוכדת ובריאה. ב- 1992 נחנך הפרויקט הראשון בבית הספר "לוי אשכול" בטירת כרמל, הפועל עד היום ובוגריו הרבים נמצאים באוניברסיטאות ובתפקידים בסקטור הציבורי והפרטי. העמותה אף מוכרת תחת השם "YRF - הזדמנות שווה לכל ילד".
בשנת 2014 התמזגה הקרן להתחדשות בחינוך לנוער עם דרכא, עמותה רשומה המפעילה רשת בתי ספר על יסודיים, כשותפה אסטרטגית.[3] בעקבות המיזוג, עמותת YRF בארצות הברית פועלת כיום תחת השם YRF-Darca.

מודל פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה פועלת בשלושה כיוונים מקבילים, התורמים במשולב להשגת מטרותיה:

  • טיפוח כישורי הוראה - העמותה 'להתחדשות בחינוך - YRF' מאמינה כי המורים הם הגורם בעל ההשפעה הגבוהה ביותר על הישגי התלמידים וכי שיפור דרכי ההוראה יביא לשיפור הלמידה. השינוי אצל התלמיד יבוא מאיכות המפגש מורה-תלמיד במהלך השיעור ומחוץ לכיתה. העמותה פיתחה תוכנית ייחודית המתמקדת בתפיסת המורה כשליח וכמנהיג חברתי להעצמת תלמידיו. מטרת התוכנית היא פיתוח מקצועי ואישי של מורים, וזאת בדרך של העצמה. במסגרת התוכנית פותחו מספר מסלולי עבודה עם המורים, בהם: הדרכה להוראה מותאמת - באמצעות כלים לתכנון השיעור בהתאמה ספציפית לתלמידים, שיקוף שיעור מובנה – שהוא כלי לצפייה בשיעור ולמידה מקצועית בעקבותיו, ושיחה אישית – הבנייה ייחודית של שיחה אישית בין מורה לתלמיד. העמותה מאמינה שגישה זו של יחוס האחריות למורה, ההתייחסות אליו בדרך של העצמה אישית ושל שיתוף, מחלחלת כתהליך מקביל גם מהמורה אל התלמיד.
  • חינוך משלים - העמותה מעניקה חינוך משלים על ידי פרויקט התגבור הלימודי בשעות אחה"צ אשר מתקיים בסיום יום הלימודים שלוש פעמים בשבוע. במסגרתו לומדים התלמידים 4-6 שעות שבועיות בשלושת מקצועות היסוד: אנגלית, מתמטיקה ועברית. הלמידה מתבצעת בקבוצות קטנות בנות 10-12 תלמידים, בהתאם לרמה הלימודית. סביב התלמיד נבנית מערכת תמיכה, הכוללת שיחות אישיות מובנות בתוכנית בין מורה לתלמיד, קשר רציף של המורה עם הורי התלמיד ומוריו מלימודי הבוקר, הערכת הפעילות על ידי התלמיד, אותה הוא כותב ביומנו האישי בסוף כל שיעור, ועוד. בפרויקט מתקיימות לאורך כל השנה פעילויות ייחודיות, "שוברות שיגרה", על מנת ליצור עבור הילדים אווירה נעימה ומהנה.
  • מרכזי למידה עצמאיים לאנגלית - העמותה מפעילה מרכזים ללימוד אנגלית שהם עצמאיים ומשרתים בתי ספר רבים ביישוב בו הם פועלים (טירת כרמל, רמלה), וכן מרכזים בית-ספריים ביישובים אחרים. במרכזים עובדים מורים של המרכז, המתאימים את חומרי הלימוד לתוכנית הלימודים של התלמידים המבקרים בהם. התלמידים מבקרים במרכז ככיתה ובליווי המורה שלהם לאנגלית, לפחות פעם בשבוע, כשיעור אנגלית. הם מתחלקים לקבוצות קטנות ועוסקים בפעילויות מגוונות ויצירתיות כמו: צפייה בסרטונים, יצירה, דרמה, מוזיקה, עבודה אינטראקטיבית במחשב, ספורט, משחקים ועוד, והכל - באנגלית. כמו כן פתוחים המרכזים לפעילות אחרי שעות הלימודים, לחוגים, עזרה בשעורי בית או בהכנה למבחנים וכו'. מטרת המרכזים היא שיפור הישגי התלמידים באנגלית. המרכזים משתפים פעולה עם הצוות המקצועי של העמותה, עם הרשות המקומית, עם הפיקוח, עם משרד החינוך, ועם מנהלי ומורי בתי הספר.

מוקדי פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה פועלת בשיתוף פעולה עם בתי ספר יסודיים ותיכוניים ובשותפות עם הרשויות המקומיות, המגזר העסקי והמגזר השלישי. בשנת הלימודים 2011-2012 הפעילה העמותה 27 פרויקטים ב-44 בתי ספר ביישובים: אשדוד, רמלה, לוד, אשקלון, תל אביב, נתניה, טירת כרמל, עפולה ועמק החולה. בשנת תשע"ב זכו כ-6,000 תלמידים בכיתות א'-י"ב לפעילות בפרויקטים השונים. עשרות אלפי תלמידים נוספים למדו אצל מורים שזכו להעשרה וחיזוק כישורי ההוראה שלהם במסגרת ההדרכה של YRF.

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמתה בשנת 1989 נהנו מפעילויות העמותה כ-100,000 תלמידים. בשנת הלימודים תשע"ב הפעילה העמותה 27 פרויקטים ב-44 בתי ספר ברחבי הארץ, והעניקה הזדמנות ללמעלה מ-13,000 תלמידים שלמדו מ-234 מורים. סה"כ השקיעה העמותה בשנת הלימודים תשע"ב 8.6 מיליון ₪. העמותה תורמת לשיפור בתחושת המסוגלות של התלמידים ובעקבותיה - שיפור בהישגים הלימודיים שלהם. בעקבות סקר שנתי המתבצע על ידי גורם חיצוני מוסמך הציגה העמותה את הממצאים וההישגים של התלמידים והמורים אשר לקחו חלק בפרויקטים השונים:

  • קרוב ל-80% מבוגרי י"ב זכאים לתעודת בגרות, לעומת כ-50% בממוצע הארצי.
  • כ- 60% מבוגרי י"ב ממשיכים ללמידה אקדמית באוניברסיטאות ובמכללות, לעומת 17% בלבד בממוצע הארצי.
  • כ- 85% מהמורים ב-YRF מרוצים מבחירתם במקצוע ההוראה.
  • החברה הישראלית נהנית מפירות ההשקעה של YRF, אשר במהלך שנות פעילותה נחשפו אליה כ-100,000 תלמידים.
  • עשרות בוגרים של העמותה נהנו לאורך השנים ממלגת לימודים באוניברסיטאות ובמכללות, ועובדים היום במקצוע שרכשו כאזרחים תורמים לחברה.

בנובמבר 2011 קבלה העמותה "תו מידות לאפקטיביות – בהצטיינות" מארגון "מידות"[4]. העמותה מקבלת תרומות גם באמצעות מיזם "עיגול לטובה".[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]