אוזרה אמנדר האדלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוזרה אמנדר האדלי
Ozra Amander Hadley
אוזרה אמנדר האדלי
אוזרה אמנדר האדלי
לידה 30 ביוני 1826
שרי קריק, מדינת ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 ביולי 1915 (בגיל 89)
וטרוס, ניו מקסיקו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת המדינה של ניו יורק בפרדוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ארקנסו בפועל
5 במרץ 18716 בינואר 1873
(שנה ו־44 שבועות)
חבר הסנאט של ארקנסו
18691871
(כשנתיים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוזרה (או אוזרו) אמנדר האדליאנגלית: Ozra Amander Hadley או Ozro;‏ 30 ביוני 182618 ביולי 1915) היה פוליטיקאי אמריקאי מארקנסו, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל ארקנסו בפועל בשנים 18711873.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוזרה אמנדר האדלי נולד בכפר שרי קריק שבמדינת ניו יורק והתחנך בבתי ספר ציבוריים. הוא למד באקדמיית פרדוניה, כיום אוניברסיטת המדינה של ניו יורק בפרדוניה. ב-1885 עבר האדלי לרוצ'סטר, מינסוטה, שם הוא היה חוואי והיה פעיל בפוליטיקה המקומית ובממשל, כולל מינוי כמבקר של מחוז אולמסטד. ב-1865 הוא עבר לליטל רוק, ארקנסו, שם הוא פתח חנות כלבו.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האדלי נבחר מטעם המפלגה הרפובליקנית לסנאט של ארקנסו, בו הוא כיהן בשנים 18691871. ב-1871 הוא נבחר לתפקיד נשיא הסנאט. באותה שנה, במסגרת פשרה פוליטית, הוא מונה כמושל ארקנסו בפועל לאחר התפטרותו של עמיתו למפלגה, פאוול קלייטון, שהיה דמות שנויה במחלוקת שהייתה קשורה לפרשה שכונתה מלחמת ברוקס-בקסטר. במהלך שתי שנות כהונתו כמושל, צידד האדלי ברפובליקנים הרדיקלים במסגרת תקופת השיקום, כולל המאמצים לסייע לעבדים לשעבר להשיג שירותי חינוך, בעלות על אדמות, וכהונה במשרות ציבוריות.

במהלך תקופה של חיכוכים פוליטיים ואזרחיים שכונתה "מלחמת המיליציה של מחוז פופ" (Pope County Militia War), נשלח מייג'ור גנרל דניאל פיליפס אפהאם על ידי האדלי כדי להשליט חוק וסדר. ההוראות שניתנו לאפהאם העניקו לו סמכויות על פי שיקול דעת שבהם הוא יכול היה לעשות שימוש בכוח ואת הסמכות לגייס את המיליציה המדינתית לשירות. בחלק מאנשי המשמר הלאומי של ארקנסו נעשה שימוש במהלך הרישום להצבעה בבחירות ובבחירות הכלליות, אך לאחר הבחירות הם שוחררו.

לאחר תום כהונתו כמושל, שימש האדלי כרשם של משרד הקרקעות של ארצות הברית. ב-1878 הוא מונה כמנהל הדואר של ליטל רוק, תפקיד בו הוא שימש עד 1882.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנותיו האחרונות, עבר האדלי ליישוב וטרוס שבניו מקסיקו, שם הוא ניהל חווה חקלאית. אוזרה אמנדר האדלי נפטר בווטרוס ב-18 ביולי 1915.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]