איבו פריטהיבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסלה של איבו פריטהיבי באנדרטה הלאומית של אינדונזיה.

איבו פריטהיבי, או "אמא אדמה" (באינדונזית: Ibu Pertiwi) היא ההאנשה המדינית והלאומית של אינדונזיה, האנשה של "הטנאאה איר" (מילולית: היבשה והמים), המולדת האינדונזית. מאז התקופה הפרהיסטורית, שבטי הארכיפלג האינדונזי העריצו לעיתים קרובות את האדמה ואת רוחות הטבע כאמא המעניקה חיים, אלוהות נשית של הטבע. לאחר אימוץ ההינדואיזם בתחילת האלף הראשון, דמות אם זו זוהתה עם "פריטהיבי מאטה", אלת האם ההינדית של האדמה, אשר קיבלה כך את השם "פריטהיבי".

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איבו פריטהיביהיא נושא פופולרי בשירים ושירים פטריוטיים אינדונזיים והוזכרה בכמה מהם, כמו השיר "איבו פריטהיבי" ו"אינדונזיה פוסאקה". בהמנון הלאומי "אינדונזיה הגדולה", המילים "ג'אדי פנדו איבוקו" ("[הוא] הצופה / המדריך לאמי") הן התייחסות לאיבו פריטהיביכאם המטפורית של העם האינדונזי.[1]למרות הפופולריות שלה בשירים ובשירים פטריוטיים, הייצוגים והתמונות הפיזיות שלה הם נדירים.

בפרסומות הטלוויזיה לאומניות לציון יום העצמאות האינדונזי, איבו פריטהיבי מתוארת לעיתים קרובות כעלמה אינדונזית יפהפייה שמטפחת אהבה בילדים אינדונזים, כמו שתוארה בפרסומת הטלוויזיה משנת 2017.[2]

ב-2017 זכתה תחפושת איבו פריטהיבי בתלבושת הלאומית הטובה ביותר בתחרות מיס היופי הבינלאומית מיס גרנד. התחפושת נוצרה בהשראת איבו פריטהיבי.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא אינדונזיה ובנושא מדינות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.