אליס קוצ'מן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליס מארי קוצ'מן-דייוויס
Alice Marie Coachman-Davis
לידה 9 בנובמבר 1923
אולבני שבג'ורג'יה
פטירה 14 ביולי 2014 (בגיל 90)
אולבני, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
  • אוניברסיטת טסקיגי
  • Monroe Comprehensive High School עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 58 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.7 מטרים
ספורט
ענף ספורט אתלטיקה
תת-ענף קפיצה לגובה
מאזן מדליות
מתחרה עבור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
המשחקים האולימפיים
זהב לונדון 1948 קפיצה לגובה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליס מארי קוצ'מן-דייוויסאנגלית: Alice Marie Coachman-Davis; ‏9 בנובמבר 192314 ביולי 2014) הייתה אתלטית אמריקאית, אלופה אולימפית בקפיצה לגובה (לונדון 1948). הייתה לאישה השחורה הראשונה בהיסטוריה שזכתה במדליית זהב אולימפית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוצ'מן נולדה באולבני שבג'ורג'יה, לפרד ואוולין (ג'קסון), ילדה חמישית במשפחה ענייה בת 10 ילדים. היא עבדה בקטיף כותנה על מנת לעזור בפרנסת המשפחה בהיותה תלמידת בית ספר. היא התאמנה בחשאי בניגוד לרצונו של אביה ובגלל חוקי ההפרדה הגזעיים וכן היא רצה יחפה בשל מצבה הכלכלי. היא החלה להתאמן במכון טוסקגי שבקליבלנד בשנות ה-30.

קוצ'מן זכתה באליפות ארצות הברית בקפיצה לגובה בין השנים 19391948, שיא זכיות, אך נבצר ממנה לזכות במדליות אולימפיות בשל ביטולן של אולימפיאדת 1940 ואולימפיאדת 1944 בשל מלחמת העולם השנייה.

אלופה אולימפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באולימפיאדת לונדון (1948) זכתה קוצ'מן במדליית זהב, בקפיצה לגובה בשיא אולימפי חדש של 1.68 מטר, לאחר שעברה גובה זה כבר בניסיון הראשון, לפני דורותי טיילר-אודם מבריטניה שקפצה לאותו גובה בניסיון השני (1.68 מטר) ומישלין אוסטרמייה מצרפת (1.61 מטר). היא העניקה לארצות הברית את מדליית הזהב היחידה לנשים באתלטיקה. נוסף לכך, הייתה לאישה האפרו-אמריקאית הראשונה בהיסטוריה שזכתה במדליית זהב אולימפית.

בשובה לארצות הברית לאחר המשחקים האולימפיים, זכתה קוצ'מן בכבוד של גיבורים. היא נפגשה עם נשיא ארצות הברית, הארי טרומן ונערך לכבודה מצעד בעיר הולדתה.

לאחר שפרשה מספורט תחרותי עבדה קוצ'מן כמורה באטלנטה.

שיאים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]