לדלג לתוכן

אליקים בן אברהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליקים בן אברהם
שער החיבור עשרה מאמרות מאת אליקים בן אברהם. לונדון 1794
שער החיבור עשרה מאמרות מאת אליקים בן אברהם. לונדון 1794
לידה 1745 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 באפריל 1814 (בגיל 69 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 30 באפריל 1814 עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליקים בן אברהם (ידוע גם כאליקים געטשליק הארט, שמו הלועזי: Jacob Hart,‏ ~174530 באפריל 1814; י' באייר ה'תקע"ד) היה רב, פילוסוף ומקובל יהודי־אנגלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ככל הנראה בלונדון בסביבות 1745. מקור משפחתו היה מאייזנשטאדט, והיא נקראה "הארט" (Hart) על שם אחד מאבות המשפחה בשם "הירש". בסביבות 1769 נישא לחנה ולזוג נולדו שלוש בנות ושלושה בנים שאחד מהם מת בילדותו. לפרנסתו עסק במסחר בתכשיטים. בסביבות 1805 הוסמך לתואר "מורנו הרב". הוא היה ידידו של פנחס אליהו הורביץ שאף פרסם בספר הברית כמה דברים משמו.

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליקים תכנן לפרסם סדרה של עשרה חיבורים בשם "עשרה מאמרות", אך בסופו של דבר הודפסו רק חמישה מהם. חיבורו העיקרי הוא "מלחמות ה'" (לונדון ה'תקנ"ד) שעוסק באפולוגטיקה נגד דעות המנוגדות ליהדות. הוא עוסק בשאלות כמו גיל היקום והמודל ההליוצנטרי, ומצטט בהערצה את אייזק ניוטון. בספרו השני "בינה לעיתים" (לונדון ה'תקנ"ה) שעוסק בחישוב הקץ הוא קובע כי שנת ה'תקמ"ג שבסמוך לה ארעו הכרזת העצמאות של ארצות הברית והמהפכה הצרפתית הייתה "קץ השנים" ואת הקץ האחרון – "קץ הדורות" – חזה לשנת ה'ת"ר בסיום 112 יובלות מבריאת העולם. בנוסף כתב את הספרים "צוף נובלות", "מעיין גנים", "עין הקורא" ו"עין משפט".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עותקים דיגטליים של ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]