בית הכנסת הגדול בדוונטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הכנסת הגדול בדוונטר
Grote Synagoguea van Deventer
חזית בית הכנסת. ה'תשנ"ז (1997)
חזית בית הכנסת. ה'תשנ"ז (1997)
מידע כללי
סוג מבנה אדריכלי, בית כנסת לשעבר עריכת הנתון בוויקינתונים
שימוש לשעבר בית כנסת
כתובת רחוב גולסטראט, דוונטר
מיקום דוונטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הולנד
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1892
אדריכל ג'.א. מולוק הובר
קואורדינטות 52°15′10″N 6°09′42″E / 52.25278°N 6.16167°E / 52.25278; 6.16167
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הכנסת הגדול בדוונטר (הולנדית: Grote Synagoguea van Deventer) הוא בית כנסת יהודי בדוונטר שבהולנד משלהי המאה ה-19. בשנת 1999 הוכרז המבנה כמבנה לאומי (אנ'). במהלך שנת 2018 התחלפה הבעלות על המבנה והוא חדל מלשמש כבית כנסת.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת נמצא בדוונטר שבמזרח הולנד, חזיתו במערב ברחוב גולסטראט (golstraat) (בין בניין 17 לבניין 19), וצדו הצפוני ברחוב פרינסנפלאץ (prinsenplaats). במבנה ממוקם עשרות מטרים בסמיכות לכיכר המרכזי "ברינק"[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת נבנה ה'תרנ"ב (1892) על ידי האדריכל ג'.א. מולוק הובר, שהיה אדריכל העיר בין השנים ה'תרמ"ב-ה'תר"ס (18821900), ובית הכנסת הקטן שנבנה בעיר כ-100 שנה לפני כן הוסב לבית ספר עבור הקהילה היהודית. המבנה שימש כבית כנסת מרכזי עד השואה.

בא' באב ה'תש"א (25 ביולי 1941), כשנה לאחר פרוץ הנאצים להולנד במלחמת העולם השנייה, נהרס, חולל והושחת פנים בית הכנסת על ידי נאצים הולנדים, חברי המפלגה הנאצית-הולנדית NSB (אנ'). בשנת ה'ת"ש (1940) מנתה הקהילה 590 חברים, ובקיץ של ה'תש"ב (1942) החלו להישלח למחנות השמדה. 401 מחברי הקהילה נרצחו במהלך השואה.

לאחר תום המלחמה, בשנת ה'תש"ז (1947), שופץ בית הכנסת מנזקיו והוא שב לתפקד כבית כנסת במשך כחמש שנים עבור הקהילה המקומית שנותרה. מבנה בית הכנסת היה גדול מדי עבור הקהילה הקטנה שנותרה, והיא מכרה אותו לכנסייה הרפורמית הנוצרית בהולנד (אנ'); בקדמת ההיכל נתלה עוגב, בימתו הוסרה ומדרגות ארון הקודש הובילו לדוכן הטפה (אנ'). מלבד זאת, שאר כל הריהוט והציוד נותר כפי שהיה לפני כן. הכנסייה הרפורמית הנוצרית השתמשה בו החל מסיוון ה'תשי"ב (יוני 1952) ועד לשנת ה'תשס"ט (2009). מאחר שהכנסייה הרפורמית הנוצרית התאחדה עם הכנסייה הרפורמית המשחוררת (אנ') והכנסייה הרפורמית ההולנדית (אנ') (כנסיית הדור השלישי), פינתה הכנסייה את הבניין בשנת ה'תשס"ט (2009).

בשנת ה'תש"ע (2010) הושכר המבנה לקהילה היהודית המקומית "בית שושנה", שנוסדה באותה השנה, ומונה כמה עשרות חברי קהילה. במהלך השנה שאחרי, שופץ המבנה קלות, ארון קודש חדש הוצב בכותל המזרח שבו, והוכנס אליו ספר תורה בחגיגת טקס חנוכת הבית שנערך בחשוון ה'תשע"ב (נובמבר 2011). בטקס השתתפו, בין היתר, נציבת המלך (אנ') באוברייסל אנק ביג'לבד (אנ'), סגן ראש העיר דוונטר, מנהלי כנסיות ומסגדים מקומיים וארגוני חברה אזרחית אחרים. עד שנת ה'תשע"ז (2017) היה בית הכנסת חלק מתוכנית בשם "קונצרטים של שבת אחרי צהריים".

בחורף של שנת ה'תשע"ח (ראשית 2018) נמכר המבנה על ידי הכנסייה המאוחדת לאיהאן סהין, יזם טורקי, תוך שהמבנה ממשיך לשמש את הקהילה לפי שעה, עם תקווה כי תוכל להמשיך ולהשתמש במבנה לאורך זמן תחת ההנהלה החדשה. היזם העביר תוכנית להסב את המבנה למסעדה, כשההיכל ישמש כאולם אוכל, אולם התוכנית נתקלה בהתנגדות חריפה מצד הקהילה, וזאת על פי הבטחה בעת המכירה כי המבנה לא ישמש למטרות מסחריות. לאחר שהועלתה התוכנית בפני המועצה - נפסלה בקביעה כי היא "אינה עולה בקנה אחד עם אופיו של הבניין". בכ' באב ה'תשע"ח (1 באוגוסט 2018), זמן קצר לאחר שנדחתה התוכנית על ידי העירייה, פונתה הקהילה היהודית כשהיא נוטלת עמה את ספר התורה ותשמישי הקדושה שבבית הכנסת, ועוברת לבית הכנסת לשעבר של ראלטה[2]. היזם הצהיר כי ימצא שימושים אחרים למבנה בהתאם לחוק.

ארכיטקטורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה הוא בסגנון נאו-רנסאנס עם השפעה מורית-ספרדית. למבנה צריחים דמויי מינרטים. במקור היו לבית כנסת סהרונים בראשי הצריחים שמצדיו. בראש חזית המבנה בנויה צורת לוחות הברית שעליהם כתובים ראשי עשרת הדברות. במקור התנוסס על גביהם מגן דוד גדול.

המבנה מכיל היכל תפילה גדול ועזרת נשים מקיפה אותו בקומה השנייה משלושת עבריו.

הבניין מוקף לפניו חצר מגודרת בברזל יצוק עם עמודי אבן מעוטרים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על הכיכר, ראה ערך ‏(Brink (Deventer בוויקיפדיה ההולנדית.
  2. ^ על העיר, ראה ערך ‏(Raalte (plaats בוויקיפדיה ההולנדית.