ג'ון דיל (שחקן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון דיל
John Diehl
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1 במאי 1950 (בן 73)
סינסינטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון סנט קסויאר (1968) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'ולי כריסטנסן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון הנרי דילאנגלית: John Henry Diehl; נולד ב-1 במאי 1950) הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאי. הוא שיחק במעל 140 סרטים וסדרות, לרוב בתפקידי אופי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיל נולד במאי 1950 בסינסינטי, אוהיו לג'ון א. דיל, מהנדס אזרחי ולמרי, עובדת סוציאלית, שניהם ילידי רומניה. הוא גדל בבית קתולי ולמד בבתי ספר פרטיים. את לימודים בתיכון סנט קסויאר סיים ב-1968. בעברו היה מתאגרף בינוני שהשתתף בשני משחקים, בהם ניצח באחד.

ב-1970 עבר לניו יורק לצד אחותו שסיימה לימודי משחק בעיר. לאחר שנה באמסטרדם חזר ב-1972 לעיר. ב-1976 עבר ללוס אנג'לס, קליפורניה והחל בלימודי אמנות דקורטיבית. תוך כדי לימודיו הוא החליט ללמוד 3 שעות בשבוע לימודי משחק בהוליווד.

הוא גר כיום בנאשוויל, טנסי עם אשתו, הזמרת ג'ולי קריסטנסן ולהם בן אחד, מנגוס ג'קסון דיל.

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקו הראשון היה ב-1979 במחזה Action שנכתב בידי סם שפרד. בשנה שלאחר מכן התקבל לפסטיבל של מחזאים צעירים Padua Playwrights. לאחר השתתפותו בפסטיבל החל להופיע בסרטי קולנוע. הראשון שבהם היה סרט הקומדיה "Stripes" בכיכובו של ביל מארי בתפקיד קרויזר.

לאחר מכן השתתף בסרטי קולנוע, בעיקר סרטי קומדיה כמו Joysticks מ-1983, Angel מ-1984, הסדרה מיאמי מחלק מוסר מאותה שנה ו-Madhouse מ-1990.

ב-1994 שיחק בסרט סטארגייט בתור סגן קוולסקי. שנה לאחר מכן שיחק בסרט הפוליטי "Nixon", המבוסס על נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון.

ב-1996 שיחק בסרט עת להרוג המבוסס על ספרו של ג'ון גרישם, בתור טים נאנלי, חבר בקו קלוקס קלאן. ב-1998 שיחק בסרט הפשע "מצבתה של אייב" בכיכובו של דניס לירי.

ב-2001 התפרסם בסרט המדע הבדיוני פארק היורה 3 של ג'ו ג'ונסטון בתור שכיר החרב קופר. באותה שנה שיחק בסרט פרל הארבור. ב-2003 שיחק בסרט "המהמרים" לצד ג'וני גאלקי. ב-2004 שיחק בסרטו של וים ונדרס "ארץ האפשרויות". ב-2005 שיחק במערבון "בלב העמק" לצד אדוארד נורטון. ב-2006 שיחק בסרט הפשע הטלוויזיוני של CBS "ג'סי סטון: מוות בגן עדן" על פי ספרו של רוברט ב. פארקר.

בשנת 2011 השתתף בסרט המתח העצמאי "הדרך לשום מקום" של מונטי הלמן. באות השנה שיחק בסרט "סוכן מחוק: נפילתו של סאם אקס", אשר מהווה כחלק מהסדרה "סוכן מחוק", והמשך לעונה הרביעית וקדימון לעונה החמישית.

בשנת 2022 שיחק במיני-סדרה "חמישה ימים בממוריאל" של אפל TV פלוס; המבוססת על ספר באותו שם משנת 2013 מאת שרי פינק. באותה שנה שיחק דיל לצד אנתוני הופקינס בדרמת ההתבגרות "ימים של תום", שם גילם את פרד טראמפ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]