ג'פרי יאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ף יאס)
ג'פרי יאס
Jeffrey S. Yass
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1956 (בן 68 בערך)
ברונקס, ניו יורק
מדינה ארצות הברית
מקום מגורים פנסילבניה
פעילות בולטת מסחר בשוק ההון
ידוע בשל מייסד הקבוצה הבין־לאומית סוסקהאנה
פילנתרופיה
השכלה אוניברסיטת בינגהמטון(אנ')
אוניברסיטת ניו יורק
מפלגה המפלגה הליברטריאנית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'פרי ס' יאסאנגלית: Jeffrey S. Yass;‏ נולד ב-1956) הוא איש עסקים ונדבן יהודי אמריקאי. יאס הוא סוחר בשוק ההון האמריקאי, מייסד שותף בקבוצת ההשקעות סוסקהאנה שבסיסה בפילדלפיה ומנהלה.

ב-2001 הצטרף למועצה המייעצת המנהלת של מכון קאטו המקדם אג'נדות פוליטיות שמרניות נאו־ליברליות. נכון ל-2023, הוא היה האיש העשיר ביותר בפנסילבניה, לפי The Intercept[1]. יאס הוא בין התורמים הפוליטיים הגדולים ביותר בארצות הברית[2], ותורם לאג'נדות פוליטיות בישראל.

יאס שומר על פרופיל ציבורי נמוך וממעט בהופעות פומביות וראיונות בכלי התקשורת. לפי אתר בלומברג, נכון למרץ 2023, הוא מדורג במקום 37 בין עשירי העולם עם הון מוערך של 33 מיליארד דולר[3].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאס, בנם של ג'רלד יאס וסיביל, גדל במשפחה יהודית ממעמד הביניים. הוא נולד בברונקס ובהמשך עברה המשפחה לקווינס, בניו יורק[4][6].

ג'פרי יאס התחנך בבתי ספר ציבוריים בקווינס[7], ובשנות ה־70 סיים תואר ראשון במתמטיקה וכלכלה מאוניברסיטת בינגהמטון[8][9]. הוא התחיל לימודי תואר שני בכלכלה באוניברסיטת ניו יורק[9].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאס נשוי לג'נין קוסלט[10][11]. הם גרים בהוורפורד ב-Lower Merion Township, פנסילבניה במשך כמה שנים.[12] יש להם ארבעה ילדים, שני בנים ושתי בנות[13]. שני בניו מועסקים בחברת ההימורים שבסיסה בדבלין.

בדצמבר 2001, בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, הוא הכריז על תרומה לקרן הצדקה שהוקמה על ידי רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי כדי לסייע לקורבנות[14]. הוא תמך ב-Save the Children[15][16][17], ‏Spirit of Golf Foundation[18], בניין ה־People's Emergency Familys First[19], ובוועדת Franklin Family Funfest של מכון פרנקלין[20].

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1979, לאחר סיום לימודיו, עבר יאס ללאס וגאס ויחד עם חברו לספסל הלימודים, ארתור דנצ'יק, עשה את הונו הראשון בהימורים תוך יישום שיטות מתמטיות שלמד באוניברסיטה.

ב-1985 עבר לשיקגו ובעזרת אותן טכניקות מתמטיות החל להמר על מרוצי סוסים עד שזכיותיו הפכו אותו לאישיות לא רצויה במסלולים אלו והוא התבקש להימנע מלהגיע אליהם[21].

עם ההון שצבר עם דנצ'יק ובסיוע של חמישה עמיתים סטודנטים שהכיר בזמן שלמד באוניברסיטת בינגהמטון (Gerald Yass, Steve Bloom, Eric Brooks, Andrew Frost and Joel Greenberg), ייסד יאס את הקבוצה הבין־לאומית סוסקהאנה שהפכה לסוחרת הגדולה ביותר של מניות נזילות בארצות הברית[22][23].

בראשית דרכו בסוסקהאנה פגש יאס את הסוחר המיליארדר ישראל אנגלנדר שהציע לו סיוע לזכות במושב בבורסת פילדלפיה תמורת 30,000 דולר ויאס נענה להצעה בסיוע אביו ופעילות זו סייעה ליאס להתניע את פעילות החברה. בתחילת דרכה נוהלה סוסקהאנה ממשרד בתוך הבורסה[24].

בשנת 2001, יאס הופיע כאחד מ־"76 המוחות המהפכניים" במקומון "פילדלפיה" (אנ')[25].

הקבוצה הבין־לאומית סוסקהאנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה הבין־לאומית סוסקהאנה היא חברת השקעות פרטית שנוסדה ב-1987 מכספם של המייסדים והבעלים יאס, דנצ'יק וג'ואל גרינברג בסיועו של אביו של יאס. כבר בשנת הקמתה הרוויחה החברה כ-30 מיליון דולר מקניית אופציות מכר שזינקו במהלך התרסקות הבורסה ביום שני השחור.

המטה המרכזי שלה ממוקם ב"בלה קינווד" (אנ') שבפרברי פילדלפיה, פנסילבניה ויש להם סניפים ברחבי העולם בהם מועסקים כ-2,000 עובדים.

החברה עוסקת בסחר באופציות, נגזרים, הלוואות, סחורות, קרנות הון סיכון, השקעות, מסחר במטבעות קריפטו ועוד.

לפי עובדים לשעבר מנהלי החברה (ויאס ביניהם) מיישמים בחברה עקרונות הימור דומים לגישה אותה יישמו בתחילת דרכם כשפעלו בשיקגו ולאס וגאס. לפי גישה זו אין סוס אחד מנצח אלא יש לפזר את ההימור בין מספר סוסים כשגודל ההשקעה בהתאם לסיכויי הזכייה כך שמתקיים תהליך תמידי של הפסדים וזכיות ובחישוב נכון היקף הזכיות גבוה יותר. בהתאם לגישתם של מנהלי החברה הצלחה בהימורים מהווה חלק ממבחני הכניסה לבוגרי האוניברסיטאות המבקשים להצטרף לחברה. הידע שנצבר בחברה בנושא ההימורים הביא באחרונה לפתיחת חברת בת למסחר בהימורי ספורט בסניף החברה בדבלין, אירלנד.

אחת ההשקעות המוצלחות של החברה הייתה כשהשקיעה ב-2012 5 מיליון דולר בחברת ByteDance תמורת 15% ממניות החברה. בייטדנס פיתחה את אפליקציית טיקטוק והעלתה את התשואה על ההשקעה של סוסקהאנה ל-15 מיליארד דולר.

לפי הוול סטריט ג'ורנל נכון ל-2019 שווי החברה הוא כ-80 מיליארד דולר.

ב-2009 נתבעה החברה (עם עוד חברות) על ידי קרן הפנסיה של עובדי הציבור בקליפורניה על פגיעה בחסכונות המשקיעים ונאלצה לשלם קנס.

לפי תחקיר ארגון "פרופובליקה" השתמש יאס בתכנוני מס מתוחכמים כדי לחמוק מתשלום מיסים בהיקף של כמיליארד דולר. ב-2020 תבעו רשויות המס של ארצות הברית מהחברה תשלום מס נוסף בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בטענה שהחברה פעלה באופן לא חוקי בכך שהימרה בעד ונגד אותן מניות כדי להקטין מיסוי. המשא ומתן בנושא עדיין מתקיים לאחר שסוסקהאנה טענה שלא היה פסול במעשיה וסרבה למסור מסמכים שתבעו רשויות המס[26].

דעותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאס מחזיק בדעות שמרניות ליברטריאניות ודוגל בצמצום הרגולציה הממשלתית, שוק חופשי, ביטול עקרונות מדינת הרווחה (כולל צמצום שירותים סוציאליים וביטול סובסידיות ופיקוח על מוצרים), הקטנת המיסוי, הפרטת החינוך והשירותים הציבוריים, צמצום כוחם של ארגוני העובדים, הורדת שכר מינימום ועוד.

יאס מקדם את רעיונותיו השמרניים על ידי תרומה לפוליטיקאים בארצות הברית ומחוץ לה ובמיוחד למכוני מחקר שמרנים/ליברטריאנים[27][28].

הכחשת אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאס הוא מכחיש אקלים ופועל לעצירת רגולציה וחוקים שנועדו להתמודד עם המשבר[29]. לפי יאס, ובניגוד לקונצזוס המדעי, מדע האקלים מוטל בספק ומטעה את הציבור, ולטענתו היסמכות על "תחזיות שוק" (אנ') תאפשר "לעצור את הנונסנס של העולם ושל האנשים ההיסטרים של שינויי אקלים, ולנהל דיון רציונלי"[30].

פעילות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאס פעיל בארגונים ימנים שמרניים ומרבה לתרום לפוליטיקאים רפובליקנים:

  • ב-2002 הפך יאס לחבר בדירקטוריון של מכון קאטו הליברטריאני בשנת 2002[31][32] ובהמשך הפך לחבר במועצה המייעצת המבצעת[33].
  • ב-2015 תרם 2.3 מיליון דולר להרצת המועמד הליברטריאני ראנד פול לנשיאות[34].
  • ב-2016 היה התורם העיקרי לקמפיין של גארי ג'ונסון למועמדותו לראשות המפלגה הליברטריאנית בארצות הברית[35].
  • ב-2018 תרם 3.8 מיליון דולר (דרך ארגון PAC (אנ')) למועדון לצמיחה (אנ') שפעולותיו תואמות לדעותיו של יאס וב-2020 הפך לתורם הגדול ביותר של הארגון כשתרם 20.7 מיליון דולר[36]. ב-2021 ספגו יאס ו"המועדון לצמיחה" ביקורת חריפה לאחר שהתברר שכספי התרומות שקיבל הארגון נתרמו לסנטורים רפובליקנים מרכזיים (כמו טד קרוז וג'וש האולי) שתמכו בפריצה לקפיטול.
  • בנובמבר 2020 דווח כי יאס תרם 25.3 מיליון דולר למועמדים רפובליקנים ודורג במקום השישי בין התורמים למפלגה[2]. בין השאר תרם יאס לטד קרוז ולמייק פומפאו.
  • כחלק מהתנגדותו של יאס לחינוך הציבורי הוא תומך בקמפיין "בית ספר נבחר" (אנ') המעודד משפחות לפרוש מהחינוך הציבורי וב-2021 תרם 5 מיליון דולר למטרה זו[37].
  • בפברואר 2023 פורסם שיאס תרם 2.5 מיליון דולר לקמפיין הבחירות לנשיאות של רון דה-סנטיס[38].

פעילות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחקרים שפורסמו בעיתונים "דה־מרקר" ו"הארץ" בשנת 2021 חשפו שיאס ושותפו ארתור דנצ'יק הם התורמים המרכזיים שעומדים מאחורי פורום קהלת ושב-2019 תרמו כ-22.5 מיליון ש"ח לפורום באמצעות קרן משותפת. תרומות אלה לא עברו באופן ישיר אלא דרך הקרן המרכזית לישראל וקרן "אגודת ידידי פורום קהלת בארצות הברית"[35][28][39]. משה קופל, יו"ר הפורום, סירב לאורך השנים לחשוף את זהות התורמים לפורום, אשר תוארו כ"אנשי עסקים אמריקאים". בראיון משנת 2019 תיאר קופל כיצד נפגש עם מיליארדר אמריקאי כדי לדון ברכישה של אלגוריתם להשקעות בשוק ההון ואשר עימו הוא שוחח גם על הצורך בשינויים במדינת ישראל. בעקבות מפגשים אלה הועברה לקופל התרומה הראשונה ומיזם פורום קהלת יצא לדרך[40]. באוגוסט 2023 הפסיק דנצ'יק את תרומתו לפורום קהלת, ועל פי חשיפת כלכליסט, גורמים המקורבים לדנצ'יק אמרו שיאס מעולם לא תרם לקהלת[41].

לפי כתבה במקור ראשון, המממנים ביקשו מקופל להוסיף לאג'נדה של העמותה גם קידום של כלכלה ליברטריאנית[42].

בנוסף לתמיכה בארגון קהלת נמסר בתחקיר של דה־מרקר שיאס תרם למכללה למדינאות, וחבריו של יאס בחברת סוסקהאנה, דנצ'יק וגרינברג, תרמו לנפתלי בנט במהלך הפריימריז בבית היהודי[43].

חברת סוסקהאנה פועלת בישראל דרך החברת הבת Susquehanna Growth Equity (S G E) Israel, בניהולו של אמיר גולדמן[39], שעם השקעותיה נמנית חברת eToro.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lacy, Akela (25 בינואר 2023). "Centrist Democratic PAC's Sole Funder Is a Republican Megadonor". The Intercept. נבדק ב-30 בינואר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Bala CEO’s $25 Million Contribution to Republican Candidates and Groups Makes Him One of America’s Top Political Donors
  3. ^ ג'פרי יאס, באתר בלומברג
  4. ^ "Beating the Odds – Susquehanna International – Jeff Yass". Philly Mag. 26 באוגוסט 2009. נבדק ב-17 בינואר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 "LIU Brooklyn Alum Gerald Yass Endows Scholarship for Accounting Majors". LIU Magazine. Spring 2018. נבדק ב-18 בינואר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ אביו, ג'רלד יאס, עבד כרואה חשבון בחברת Datatab Inc והתקדם לדרגת יושב ראש בה, ולאחר מכן היה מייסד שותף של Philadelphia Trading שלאחר מכן הפכה לסוסקהאנה[5]. נכון לשנת 2018, הוא עובד בסוסקהאנה כמנהל בכיר ויועץ[5]
  7. ^ Bunch, Will. "It's the libertarianism, stupid". www.inquirer.com.
  8. ^ "Bloomberg profile: Jeff Yass". Bloomberg LP. Bloomberg LP. נבדק ב-17 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ 1 2 "MIT Sloan Sports Analytics Conference Speaker | Jeffrey Yass". www.sloansportsconference.com.
  10. ^ "Margaret Coslett Obituary (2015) - Times Leader". www.legacy.com.
  11. ^ "Class of 1981". www.muhlenbergconnect.com.
  12. ^ Knickerbocker, Ken (5 בנובמבר 2020). "Bala CEO's $25 Million Contribution to Republican Candidates and Groups Makes Him One of America's Top Political Donors". MontCo Today. נבדק ב-17 בינואר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  13. ^ "2009 Men's Water Polo: Robbie Yass". Brown University Athletics. נבדק ב-17 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Port authority establishes world trade center memorial fund to aid victims and their families". Port Authority of NY and NJ. 29 בספטמבר 2001. אורכב מ-המקור ב-10 באוקטובר 2007. נבדק ב-15 בספטמבר 2006. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ "Save the Children Presents Distinguished Service Awards to Trustees Jeffrey Yass". Trustees Saluted. Save the Children. 10 באפריל 2001. {{cite journal}}: (עזרה)
  16. ^ "Protecting Children in a Time of Crisis - Annual Report 2008" (PDF). Save the Children.
  17. ^ "Revitalizing Newborn and Child Survival - Annual Report 2009" (PDF). Save the Children.
  18. ^ "SGF Advisory Board Members". Spirit of Golf Foundation. 2006. אורכב מ-המקור ב-14 במאי 2006. נבדק ב-15 בספטמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "Families First Contributors". People's Emergency Center (PEC). 2006. אורכב מ-המקור ב-9 באוקטובר 2006. נבדק ב-15 בספטמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Franklin Family Funfest" (PDF). 7th Annual Franklin Family Funfest. Franklin Institute. 22 באוקטובר 2004. נבדק ב-15 בספטמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה) (הקישור אינו פעיל, October 2010)
  21. ^ "Jeff Yass". Forbes (באנגלית). נבדק ב-30 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ Susquehanna International Group LLP Stands To Make Billions Off TikTok
  23. ^ Gara, Antoine. "How Trader Jeff Yass Parlayed Poker And Horse Race Handicapping Into A $12 Billion Fortune". Forbes (באנגלית). נבדק ב-9 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ "Susquehanna International Group LLP Stands To Make Billions Off TikTok". The Intellectualist.
  25. ^ Jordan, Sarah (בנובמבר 2001). "76 Revolutionary Minds". Philadelphia Magazine. אורכב מ-המקור ב-29 ביוני 2006. נבדק ב-15 בספטמבר 2006. {{cite journal}}: (עזרה)
  26. ^ אתר למנויים בלבד תחקיר פרופבליקה: ג'פרי יאס, המיליארדר שמאחורי פורום קהלת, חסך מיליארד דולר בתכנוני מס, באתר TheMarker‏, 21 ביוני 2022
  27. ^ פרופיל של ג'פרי יאס, באתר "פורבס", 6 באפריל 2021
  28. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד נתנאל שלומוביץ, הצצה נדירה למוחו של המיליארדר החמקן שרוצה לעצב מחדש את ישראל, באתר TheMarker‏, 4 באוגוסט 2021 (למנויים)
  29. ^ "בפעמים הבודדות שהתבטא, יאס הבהיר כי הוא נגד כל סוג של רגולציה על עסקים, סירב להתייחס או פסל את קיומם של משבר אקלים ושל אי־שוויון, הטיף (ותורם) לחינוך פרטי מלא — ובעיקר התנגד לכל התערבות ממשלתית בעסקיו ובכספו." אתר למנויים בלבד איתן אבריאל, המיליארדרים האמריקאים שמאחורי הניסיון לחסל את ישראל הליברלית, באתר TheMarker‏, 15 בינואר 2023
  30. ^ Holman W. Jenkins, Jr., A Betting Man With a Plan for America - Susquehanna’s co-founder explains his support for school choice and how he’d use prediction markets to solve our biggest problems., וול סטריט ג'ורנל, ‏9 בספטמבר 2022
  31. ^ "Board of Directors". Cato Institute. 2006. אורכב מ-המקור ב-17 באוגוסט 2005. נבדק ב-15 בספטמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  32. ^ Segal, Geoffrey F.; Samuel R. Staley (בספטמבר–באוקטובר 2002). "News Notes" (PDF). CATO Policy Report. Cato Institute. p. 13. אורכב מ-המקור (PDF) ב-29 באפריל 2003. נבדק ב-15 בספטמבר 2006. {{cite news}}: (עזרה)
  33. ^ "Center for Monetary and Financial Alternatives". Cato Institute.
  34. ^ "Million-Dollar Donors in the 2016 Presidential Race". New York Times. 25 באוגוסט 2015. נבדק ב-14 באוקטובר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  35. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד נתנאל שלומוביץ, איך נולד פורום קהלת, המיזם המצליח ביותר של הימין בעשור האחרון - ומי מממן אותו, באתר הארץ, 11 במרץ 2021
  36. ^ "Billionaires backed Republicans who sought to reverse US election results". the Guardian (באנגלית). 15 בינואר 2021. נבדק ב-16 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  37. ^ "School Freedom Fund PAC Donors".
  38. ^ DeSantis gets 7-figure checks from top GOP donors as he soft launches presidential campaign, באתר CNN,‏22 בפברואר 2023
  39. ^ 1 2 אורי בלאו, חשיפה: האינטרסים העסקיים בישראל של המיליארדרים שמאחורי פורום קהלת, באתר "השומרים", 28 בפברואר 2023
  40. ^ יוני רוטנברג, על משמר הכנסת, באתר ערוץ 7, ‏30 במאי 2019
  41. ^ חשיפת כלכליסט: ארתור דנצ'יק, התורם הראשי של פורום קהלת, הודיע על הפסקת התמיכה בארגון
  42. ^ יהודה יפרח, ‏חקר ביצועים, בעיתון מקור ראשון, 28 בינואר 2019
  43. ^ אתר למנויים בלבד אורי בלאו, המיליארדרים של קהלת השקיעו בחברה שבה יש לשר הכלכלה ניר ברקת אחזקות, באתר TheMarker‏, 15 בפברואר 2023