דולפין גיאנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדולפין גיאנה

גודלו הממוצע ביחס לגודל בן-אדם

מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: לווייתנאים
משפחה: דולפיניים
סוג: דולפין הנהרות
מין: דולפין גיאנה
שם מדעי
Sotalia guianensis
בנדן, 1864
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דולפי גיאנה (שם מדעי: Sotalia guianensis) הוא מין של דולפין החי בחופי אמריקה הדרומית והמרכזית באוקיינוס האטלנטי ואף נכנס לנהר האמזונאס.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דולפין זה דומה מעט לדולפינן והוא אכן קרוב אליו, אך קטן ממנו ומגיע לאורך 2.1 מטר. צבעו כחלחל-אפור עם צידיים כהים ובטן ורודה. הלסת בינונית, סנפיר הגב גדול והזנב שרירי ועוזר לו לשעוט במהירות קדימה. הוא קרוב משפחתו של הטוקוקסי החי באותם אזורים ובעבר נחשב לתת-מין שלו. שניהם שייכים לסוג דולפין הנהרות.

הוא חי באוקיינוס האטלנטי בחופים רדודים ושולי נהרות, מחופי ברזיל עד חופי ניקרגואה ואולי גם הונדורס. כמו כן, הוא שוחה בנהר האמזונאס ואף האורינוקו, אך שוכן יותר בים מאשר קרובו לסוג.

הם נפוצים בקבוצות של 2 עד 10 פרטים (לעיתים גם עד 100 פרטים) והלהקה מלוכדת מאוד. הם נוהגים לקפוץ על פני המים ולעשות "סלטות". לעומת זאת הם מתרחקים מספינות ולא קופצים בקרבתם כמו דולפינים אחרים. הם ניזונים בטבע מדגים, חסילונים, דיונונים וכו'. הם יכולים לחיות בטבע עד 30 שנה, אך מתקשים לשרוד בתנאי שבי.

לא ידוע מה מצב השימור של דולפינים אלה. הם נפוצים יחסית אבל חלה ירידה במספרם וככל הנראה הדיג באמצעות רשתות, זיהום הים והנהרות הגדולים והתמעטות הדגים שמהווים מזונם פוגעים באוכלוסייתם. הם נחשבים למינים מוגנים בארגון CMS.

מחקרים גילו לאחרונה כי לדולפין זה יש אברי חישה חשמליים[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דולפין גיאנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]