האדמה הנודדת (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האדמה הנודדת
流浪地球
מבוסס על The Wandering Earth עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי Frant Gwo עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Frant Gwo, Ye Junce, Ye Ruchang, Gong Geer, Yan Dongxu עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Cheung Ka-fai, Ye Ruchang עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים Qu Chuxiao
Zhao Jinmai
Wu Jing
Ng Man-tat
Li Guangjie
Qu Jingjing עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Roc Chen עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום Michael Liu, Linke Zhang עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין הרפובליקה העממית של סין
חברת הפקה China Film Group Corporation עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה China Film Group Corporation, China Media Capital, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 28 בינואר 2019 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 125 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט סינית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט פוסט-אפוקליפטי, סרט אסונות, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו thewanderingearth
פרסים Golden Rooster Award for Best Picture עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא האדמה הנודדת 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האדמה הנודדתמנדרינית: 流浪地球, באנגלית: The Wandering Earth) הוא סרט מדע בדיוני סיני משנת 2019 בבימויו של פרנט גוו, המבוסס על נובלה באותו שם מאת חתן פרס לוקוס ופרס הוגו, המחבר ליו צשין. בסרט מככבים קו צ'יאו, לי גואנגז'י, נגמאן-טט, ג'או ג'ינמאי, וו ג'ינג, קו ג'ינגג'יאנג וארקדי שרוגראדסקי. הסרט יצא לאקרנים ב-5 בפברואר 2019 (ראש השנה הסיני)[1][2] בהפקת והפצת China Film Group Corporation ולאחר מכן הוקרן בצפון אמריקה ובאוסטרליה ב-8 בפברואר.

הסרט זכה להצלחה מרשימה בקופות, כשהכניס מעל 600 מיליון דולר ברחבי העולם,[3] בעיקר מסין שבה הסרט דורג בתור הסרט הסיני השני המכניס ביותר של כל הזמנים.[4] הוא היה הסרט הרווחי ביותר בעולם לשנת 2019 עד צאתו לאקרנים של הנוקמים: סוף המשחק.[5] הסרט קיבל ביקורות חיוביות בדרך כלל ממבקרים, כאשר ההוליווד ריפורטר תיאר אותו כ"סרט באורך מלא הראשון בסין שהוא מסע בין-כוכבי".[6] נטפליקס רכשה את זכויות ההפצה הבינלאומיות של הסרט.[5]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבוסס על נובלה באותו שם (במנדרינית: 流浪地球) שפורסמה בשנת 2000 על ידי המחבר עטור הפרסים ליו צשין.

הנובלה מתארת עתיד שבו השמש מזדקנת ועלול להתרחש הבזק הליום, מה שמאלץ את אומות כדור הארץ להתאחד תחת ממשלת כדור הארץ המאוחדת, ממשלה כלל עולמית שיוזמת פרויקט להזזת כדור הארץ מחוץ למערכת השמש אל מערכת אלפא קנטאורי, במטרה לשמר את התרבות האנושית. מדחפי ענק הפועלים על כוח היתוך נבנים ברחבי העולם על מנת ליישם זאת. האנושות הולכת ומצטמצמת בעקבות גלים קטסטרופליים שנגרמים בעקבות עצירת סיבוב כדור הארץ מפעילות המדחפים. כאשר כדור הארץ מתרחק ממערכת השמש, מרבית פני כדור הארץ קופאים בעקבות ירידת הטמפרטורות, מה שמאלץ את כולם לחיות בערים תת-קרקעיות שנבנות מתחת לאדמה. במהלך תזוזת כדור הארץ ישנה מחלוקת גדולה בין התושבים אם הבזק ההליום אכן יתרחש ואולי ייתכן שהממשלה הגלובלית מרמה את התושבים, כל זה גורם לסכסוך עולמי עם התפרצות הבזק ההליום. בסופו של דבר כדור הארץ ניצל וממשיך בתזוזתו אל מחוץ למסלול פלוטו.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעתיד, השמש מזדקנת ועומדת להפוך לענק אדום, כשהיא מאלצת את אומות העולם להתמזג לממשלת כדור הארץ, על מנת שממשלה עולמית תוכל ליזום פרויקט להעברת כדור הארץ אל מחוץ למערכת השמש לאלפא קנטאורי, כדי לשמר את התרבות האנושית. מדחפים ענקיים הפועלים על כוח היתוך בנויים על פני כדור הארץ כדי להניע אותו. האוכלוסייה האנושית מצטמצמת מאוד עקב גאות קטסטרופלית המתרחשת לאחר שהמנועים הפלנטריים עוצרים את סיבוב כדור הארץ ומאוחר יותר כאשר הכוכב מתרחק מהשמש, רוב השטח מוקפא בשל הטמפרטורות הנמוכות ומכריח את בני אדם לחיות בערים תת-קרקעיות גדולות שנבנו סמוך למנועים.

בתחילת הסרט, ליאו פייקיאנג, אסטרונאוט סיני, מבטיח לבנו, ליו קי, לחזור לפני המשימה שלו לתחנת החלל המסייעת לכדור הארץ לנווט כאשר הוא נע מתוך מערכת השמש והוא מעביר את האפוטרופסות על בנו אל חותנו האן זיאנג.

כמה שנים מאוחר יותר, המשימה של ליו פייקיאנג עומדת להסתיים והוא יחזור בקרוב לכדור הארץ. כדי לחגוג את ראש השנה הסיני, ליו קי המבוגר מביאה אחות מאומצת, האן דודו, לטיול על פני השטח במשאית שהם גונבים באישור האן זיאנג. הם נלקחים למעצר ופוגשים את טים, כאשר האן מנסה ללא הצלחה לשחרר אותם.

כאשר כדור הארץ עובר על יד יופיטר תוך שימוש בכוח הכבידה המסייע שלו, כוח הכבידה של צדק גורם לרעידות אדמה הרסניות שמשביתות מדחפים רבים ברחבי העולם ומושכים את הכדור בקרבה מסוכנת. הארבעה נמלטים מהכאוס ומנסים לפלס את דרכם באמצעות המשאית הגנובה, אך המשאית נתפסת על ידי הצבא; הם מועברים לרכיב מנוע אל מדחף פגום בהאנגג'ואו, בפיקוח חיילים בראשות וואנג ליי. בשרידים של שנגחאי, הם מאבדים את הרכב שלהם ובזמן הובלת הרכיב במעלה הריסות מגדל שנחאי האן זיאנג נהרג. עם קבלת החדשות כי המדחף בהאנגג'ואו נפרץ לחלוטין עם העיר שנהרסה לחלוטין, הקבוצה מתייאשת זמנית. עם זאת הם מוצאים רכב חדש שבו המהנדס לי יי, משכנע אותם להעביר את רכיב המנוע כדי לתקן מנוע כוכבי גדול יותר בסולאווסי.

בחלל, ליו פייקיאנג מגלה כי MOSS, הבינה המלאכותית שפיקדה על תחנת החלל, הנחתה אותו לכיוון מסלול בריחה ולא כדי לסייע לבני האדם על פני כדור הארץ. הוא פורץ מתוך תא השינה ומנסה לעצור את החללית יחד עם הקוסמונאוט הרוסי מקארוב, שנהרג על ידי אמצעי האבטחה האוטומטיים של החללית. ליו פייקיאנג מגיע לחדר הבקרה, אבל מסלול הבריחה שלו בוטל בשל מעשיו וסרבנותו לציית למערכת MOSS והוא אינו יכול לעשות דבר כדי לעקוף את תהליך הבריחה.

קבוצתו של ליו קי מגיעה לסולאווי כדי לגלות שהמנוע כבר שוחזר. בעולם כולו, רוב המדחפים כבר תוקנו גם כן. עם זאת, כוח המשיכה של יופיטר הוא גדול מדי וכדור הארץ ממשיך לנוע לעברו, כשהוא מתקרב לגבולו של כוכב הלכת. הקבוצה נואשת, אבל ליו קי, בהשראת זיכרון ההסבר של אביו למכניקה של המניעים כשהיה ילד, מציע להצית את האטמוספירה מלאת המימן של צדק כדי להזניק את כדור הארץ מהכוכב. לי יי מציע לרכז את הכוח של מנוע סולאווסי כדי להצליח להתרחק. הקבוצה מתגברת על אתגרים שונים, כגון רעידות אפטרשוק מחודשות שפוגעת בכמה חברים והם מצליחים להגדיר מחדש את המנוע לבצע את התוכנית, אולם הם אינם מסוגלים לדחוף את סיכת הירי של המנוע כדי להצית אותו.

ליו פייקיאנג, שמגלה זאת, משכנע את ממשלת כדור הארץ להשתמש בערוצי התקשורת שלה כדי לקרוא לסיוע לחבורה בסולאווסי, אף על פי שמ-MOSS מגלה כי הפתרון שנוסה הוצע כבר על ידי אחרים ואין לה שום סיכוי של הצלחה תוך התבססות על חישובי הסתברות. יחידות הצלה ותיקון אחרות מגיעות והמנוע נורה, אך הוא אינו מסוגל להצית את המימן. ליו מחליט להשתמש במנוע של תחנת החלל עצמה כדי להצית את המימן של צדק; לאחר השבתת MOSS באמצעות הבערת אש מוודקה שמקארוב הבריח לתחנת החלל, הוא מטיס את החללית לתוך הענן שבין צדק לכדור הארץ ומקריב את עצמו כדי שההצתה תצליח. כדור הארץ ניצל מההרס וממשיך לנוע לכיוון כוכב היעד.

עם סיום הסרט, ליו קי מספר ומראה את שלבי ההגירה של כדור הארץ, תהליך בן 2,500 שנים ועדיין קשור בחוסר ודאות, אך בנימה של תקווה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קו ציאיאו - ליו קי
  • לי גואנגז'י - וואנג ליי
  • נג מאן-טט - האן זיאנג
  • ג'או ג'ין-מאיי - האן דודו
  • וו ג'יאנג - ליו פייקיאנג
  • ארקדי שרוגראדסקי - מקארוב
  • מייק סואי - טים
  • קו ג'ינג-ג'ינג - ג'ואו צ'יאן
  • ג'אנג יקי - לי יי
  • יאנג האויו - הואה ליאנקה
  • לי הונגצ'ן - ג'אנג שיאוקיאנג
  • יאנג יי - יאנג ג'י
  • ג'יאנג ג'יגאנג - ג'או ז'יגאנג
  • ג'אנג הואן - הואנג מינג

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט התחילו ב-26 במאי 2017, בצ'ינגדאו, עיר חוף על מחוז שאנדונג שבצפון סין[7] והסתיימו ב-27 בספטמבר 2017.[8]

חברת Weta Workshop עשתה את עבודת עיצוב כלי הנשק והשלדים של הסרט.[9][10]

פוסט פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

האפקטים הוויזואליים לסרט נעשו על ידי Base FX (VFX Supervisor: Varun Hadkar), Bottleship VFX, Dexter Studios, Macrograph, More VFX, Pixomondo וחברת Black Nomad. גרסת IMAX 3D של הסרט נעשתה באמצעות תהליך DMR (ראשי תיבות של Digital Media Remastering).[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "《流浪地球》定档2019大年初一中国科幻冒险启程". Global Times (בסינית פשוטה). 2018-10-26. נבדק ב-2018-10-30.
  2. ^ Li, Gabriel (2019-02-10). "China's First Hard Sci-fi Film 'The Wandering Earth' — Self-Banishment of Our Mother Planet". Pandaily (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-02-12.
  3. ^ Rubin, Rebecca (17 בפברואר 2019). "Box Office: 'Alita: Battle Angel' No Match for China's 'Wandering Earth' Overseas". Variety. נבדק ב-17 בפברואר 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Box Office: 'How To Train Your Dragon 3' Tops $170M, 'Wandering Earth' Tops $560M". Forbes. 17 בפברואר 2019. נבדק ב-17 בפברואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 Chilton, Louis (2019-02-21). "Netflix buys streaming rights to world's highest-grossing film of 2019 so far". The Independent. נבדק ב-2019-02-22.
  6. ^ Brzeski, Patrick (4 בדצמבר 2017). "Chinese Film Sector Charts a Course for a Sci-Fi Blockbuster to Call Its Own". The Hollywood Reporter. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "刘慈欣又一科幻神作将搬上银幕 《流浪地球》青岛开机 《同桌的你》导演执导". Mtime (בסינית פשוטה). 2017-05-31. נבדק ב-2019-01-19.
  8. ^ 巴塞电影 (2017-09-28). "两部重头戏同一天杀青,明年国产片要有大动静". Sohu (בסינית פשוטה). נבדק ב-2019-01-19.
  9. ^ "Sam Gao's Middle Earth, Wandering Earth and WETA". Radio New Zealand (באנגלית). 2018-07-06. נבדק ב-2019-01-29.
  10. ^ "Weta Workshop Movie and TV projects » Weta Workshop". www.wetaworkshop.com. נבדק ב-2019-02-02.
  11. ^ "《流浪地球》大年初一登陆IMAX影院 IMAX专属海报曝光 装甲背影"风雪夜归人"". Mtime (בסינית פשוטה). 2019-01-16. נבדק ב-2019-02-02.