הגמל המעופף (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגמל המעופף
כרזת הסרט הגמל המעופף
כרזת הסרט הגמל המעופף
כרזת הסרט הגמל המעופף
בימוי רמי נעמן
הופק בידי מרק רוזנבאום
תסריט רמי נעמן
עריכה טובה אשר
שחקנים ראשיים גדעון זינגר
סלים דאו
גילת אנקורי
לורנס בוברד
מוסקו אלקלעי
מוזיקה שם טוב לוי
צילום יואב קוש
מדינה ישראלישראל ישראל
חברת הפקה אולפני הרצליה
הקרנת בכורה 1994
משך הקרנה 95 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הגמל המעופף הוא סרט קומדיה ישראלי בבימויו של רמי נעמן שגם כתב את התסריט. עם גדעון זינגר, סלים דאו ולורנס בוברד בתפקידים הראשיים.

העלילה היא אלגוריה ליחסי אנשים בני דתות שונות לפעול למטרה אחת והפעם היא כדי לשחזר את פסל הגמל המעופף בתל אביב שהיה סמל להתחדשות העיר בשנות ה-30 כדי למחות נגד הריסת בתים ישנים לטובת קבלני נדל"ן.

סלים דאו היה מועמד לפרס אופיר לשחקן הראשי הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרברט באומן (גדעון זינגר) הוא פרופסור להיסטוריה מודרנית בגמלאות. המשוטט בתל אביב ומחפש גרוטאות בעלות עניין לדעתו. הסרט נפתח בבית העומד להריסה ובאומן עוצר את הדחפור ומתווכח עם הקבלן גולדשטיין (מוסקו אלקלעי) ולבסוף הוא עולה לגג ומתיישב על המעקה ונושא נאום בעד שימור העיר היות שהוא מתנגד להריסת מבנים ישנים. למקום מוזעקים ראש העיר (משה טימור), קצין משטרה (שבתאי קונורטי) וגאולה (גילת אנקורי), תלמידתו לשעבר של באומן ומעריצה שלו. באומן מורד מהגג ולאחר אשפוז קצר בבית חולים חוזר לביתו.

הוא גר בצריף שנבנה על ידי אביו על פרדס ערבי נטוש. חצרו מלאה בגרוטאות ואישה מוזרה (דבורה ברטונוב) נוהגת לחטט שם ולאסוף ניילונים.

במקום עובדים פועלי זבל ערביים וביניהם פארס (סלים דאו), לו נודע על כך שאביו בנה את צריפו של באומן ולכן החליט להתגורר שם משך אשפוזו של באומן. באומן שב לדירה ולאחר קטטה קצרה בין השניים לוקה בהתקף אפילפטי.

בחיטוט מקרי במטען המשאית שלהם, מגלה באומן חלק מפסל - ראש של גמל. באומן מתרגש למראהו ומבקש מפארס להביא לו עוד ממצאים, אבל פארס מביא לו גרוטאות חסרות ערך.

פארס מטפל בו ו"מתנחל" בצריף למורת רוחו של באומן שלא סובל אותו מבחינת תרבות (מוזיקה קלאסית לעומת מוזיקה ערבית), אוכל ומשחקים (שחמט לעומת ששבש) ורצונו לנטוע במקום פרדס בשטח שהיה שייך לאביו לפני 1948.

לחצר מגיעה בקרוון נייד ג'ינה, נזירה לשעבר (לורנס בוברד) שהגיעה מאיטליה לארץ הקודש לעשות טוב עבור אנשים ולכפר על חטאיה לאחר שנזרקה מהמנזר בו שהתה.

באומן ופארס מתלהבים מיופייה ומפסיקים את המריבה כתוצאה מכך. פארס מוצא גם את הגוף של הגמל אך הכנפיים חסרות. בינתיים מתכנן ובונה פארס שהוא "כמעט אינג'נר" את המגדל עליו הם מניחים את הפסל. ג'ינה מביאה להם כנפיים מאחד המנזרים אך הן לא מתאימות. לבאומן ידוע שהכנפיים המקוריות על סמלה המסחרי של "מסעדת אנג'ל" - פסל מלאך מכונף. הם מבקשים אותן מבעל המסעדה ישראל (גבי עמרני) ומבניו רפאל (יגאל עדיקא) וגבריאל (גדי רבינוביץ) אבל נענים בשלילה.

בפעולה משותפת הם גונבים את הכנפיים בלילה ומרכיבים אותן על הגמל. כעת יש להם גמל מעופף מושלם על מגדל והם חוגגים. ראש העיר מגיע למקום ומבקש לקנות את הפסל כדי שיוכל להציבו לפני בית העירייה, אך באומן מגרש אותו וכן את הקבלן גולדשטיין שרוצה לשלם לו סכום גדול כדי להרוס את הצריף והחצר לשם בניית מגדל מגורים.

בלילה מגיעים למקום ישראל ובניו ודורשים בחזרה את הכנפיים. באומן ופארס איתנים בסירובם ועולים על המגדל. בניו של ישראל שופכים דלק מסביב לבנין אך לאחר שמגיעה למקום משטרה הם בורחים והסיגר של ישראל נופל ומצית את המקום. המגדל עולה באש, באומן ופארס קופצים ובאומן רואה את הלהבות אופפות את הגמל שמתחיל להתרומם ולעוף מעל בתי תל אביב.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
גדעון זינגר פרופ' באומן
סלים דאו פארס
לורנס בוברד ג'ינה
גילת אנקורי גאולה
מוסקו אלקלעי הקבלן גולדשטיין
גבי עמרני ישראל
גדי רבינוביץ גבריאל
יגאל עדיקא רפאל
משה טימור ראש העיר
שבתאי קונורטי שוטר
דבורה ברטונוב אוספת ניילונים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]