החדקרן האחרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החדקרן האחרון
The Last Unicorn
מידע כללי
מאת פיטר ביגל
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות יותר מ-20 שפות
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה בשפת המקור Viking Press
תאריך הוצאה 1968
מספר עמודים 218 בגרסה הראשונה, 208 בגרסה העברית
הוצאה בעברית
הוצאה ספריית הפועלים
תאריך 2008
תרגום רון פוקס (בעריכת דורית פרידמן)
פרסים
100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
הספר הבא שני לבבות
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-345-02892-9
הספרייה הלאומית 002629520
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החדקרן האחרון הוא רומן פנטזיה אשר נכתב בידי פיטר ביגל ופורסם ב-1968 בארצות הברית. הספר מספר את עלילותיה של חד-קרן שמאמינה כי היא החד-קרן האחרונה בעולם ועוקב אחר מסעה בניסיון להבין מה קרה לשאר בני מינה.

הספר מכר מעל לחמישה מיליון עותקים מאז הוצאתו הראשונה ברחבי העולם, ותורגם ללפחות 20 שפות שונות. ב-1987, המגזין לוקוס דירג את "החדקרן האחרון" כמקום חמישי בין 33 "ספרי הפנטזיה הטובים ביותר של כול הזמנים", בהתבסס על הצבעה של עוקבים של העיתון. ב-1998 בוצעה ההצבעה מחדש, ולאחר שהספר הוכלל כאחד עם המשכו "שני לבבות", קיבל הספר את המקום ה-18.

ביגל הקדיש את הספר לזכרו של הגאוגרף ההולנדי בן המאה ה-17, אולפרט דאפר, שהיה שותף ‏בכתיבת הספר "אמריקה" (1671) בו נמסרה ידיעה על מציאות חד-קרן בגבול קנדה‏ ואליה צורף ציור דמיוני שלו‎. ‏

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחיל בקבוצת ציידים אשר מחפשים אחר חיות לצוד. לאחר ימים ללא הצלחה כלל, הם מתחילים להאמין כי הם עוברים ביער של חד קרן, בו חיות נשמרות בידי הילה קסומה. הם מייעדים את עצמם לצוד במקום אחר; אחר לפני עזיבתם את היער, אחד מהציידים אומר בקול מזהיר לחד-קרן, כי ייתכן והיא האחרונה ממינה. התגלית מטרידה את החד-קרן, ולמרות שבתחילה מסרבת להאמין בכך, ספק ודאגה גורמים לה לעזוב את היער. היא דוהרת ברחבי הארץ ומגלה לתדהמתה כי בני האדם כבר לא מזהים אותה אפילו כחד-קרן, ובמקום זה הם רואים אותה כסוסה לבנה ויפה. היא פוגשת פרפר מדבר אשר מדבר בחידות ושירים אשר בכוונה מתחמק משאלותיה לגבי החד- קרניים האחרים. בסופו של דבר, הפרפר מזהיר את החד-קרן כי בני מינה קובצו לארץ רחוקה בידי יצור אשר נודע כשור האדום, אך היא ממשיכה בחיפושה אחר החד-קרניים האחרים. במהלך מסעותיה היא נלקחת בשבי בידי קרקס נודד אשר מנוהל בידי המכשפה אמא מזל (Mommy Fortuna באנגלית), אשר משתמשת בלחשי אשליה אשר יוצרים את האשליה הגורמת ליצורים הרגילים בכלובים להיראות כמו יצורים קסומים. החד-קרן מוצאת עצמה כיצור הקסום האמיתי היחיד מבין כול החיות אותן לכדה אמא מזל, מלבד ההרפיה, סלאנו. שמנדריק, מכשף אשר נודד ביחד עם הקרקס, רואה את החד-קרן כמה שהיא, ומשחררה מהכלוב בו היא נמצאת באמצע הלילה. החד-קרן משחררת את שאר בעלי החיים ובכללם את סלאנו, אשר הורגת את אמא מזל ואת עוזרה.

החד-קרן ושמנדריק ממשיכים במסעם במטרה להגיע לטירתו של המלך הגארד, היכן ששוכן השור האדום. כאשר שמנדריק נתפש בידי שודדים, החד-קרן באה לעזרתו ותופשת את תשומת הלב של מולי גרו, אשתו של מנהיג השודדים. ביחד, שלושתם ממשיכים את המסע ומגיעים להאגסטאט, עיירה אשר נמצאת תחת שלטונו של הגארד, והראשונה שהוא כבש כאשר דרש לעצמו את הממלכה. אדם מהעיירה בשם דרין מודיע לחבורה כי ישנה קללה על העיירה אשר אומרת כי העיירה חולקת את הגורל של הגארד עד אשר מישהו מהגסטאט יפיל את טירתו של הגארד. דרין גם מספר כי הוא גילה תינוק באזור השוק של העיירה בלילה אחד של החורף. הוא ידע כי התינוק יהיה זה אשר יגרום לנבואה להתרחש ויפיל את טירתו של הגארד, ולכן השאיר את התינוק שם מאחר שלא רצה כי הנבואה תתרחש. המלך הגארד מצא את התינוק מאוחר יותר באותו הלילה ואימץ אותו.

מולי, שמנדריק והחד-קרן עוזבים את האגסטאט וממשיכים לטירתו של הגארד, אבל בדרכם הם מותקפים בידי השור האדום. החד-קרן בורחת מהשור האדום, אך לא מצליחה להתרחק ממנו. בניסיון לעזור לה שמנדריק הופך את החד-קרן לבת אנוש. מבולבל מהשינוי, השור האדום מוותר על המרדף ונעלם. לשינוי יש השלכות חמורות על החד-קרן, אשר מרגישה את עצמה בת תמותה בגופה האנושי. השלושה ממשיכים לטירתו של הגארד, שם מציג שמנדריק את החד-קרן האנושית כ"גבירה אמלת'אה" בשביל לגרום להגארד לא לחשוד בה. הם מצליחים לשכנע את הגארד שיתן להם לשרתו, בתקווה שיצליחו לאסוף רמזים בנוגע למקום המצאם של שאר החד-קרניים. בזמן שהותם בטירה, הגבירה אמלת'אה מחוזרת נמרצת בידי בנו המאומץ של המלך, הנסיך ליר. הגארד בסופו של דבר מגלה לגבירה אמלת'אה כי החד-קרניים לכודים בים להנאתו, מאחר שהם הדבר היחיד אשר מצליח להסב לו אושר. לאחר מכן הוא מאשים אותה ישירות בבואה לממלכתו בניסיון לשחרר את החד-קרניים ואומר לה לאחר מכן כי הוא יודע מה טבעה האמיתי, אך נראה כי היא שכחה את טבעה האמיתי ואת מטרתה בבואה לטירה זאת.

מולי, שמנדריק ואמל'אה מצאו את הכניסה למקום מגוריו של השור האדום בעקבות רמזים שנתנו להם בידי חתול. שומריו של הגארד מנסים לעצור את החבורה, אך הם לא מצליחים, והאחרונים נכנסים למקום מגוריו של השור לאחר שליר מצטרף אליהם. כאשר השור האדום תוקף אותם שמנדריק משנה את צורתה של אמלת'אה בחזרה לחד-קרן. בניסיון להציל את החד-קרן ליר קופץ לפני השור האדום ונדרס בידו. מונעת בידי כעס החד-קרן מובילה את השור האדום לתוך הים. שאר החד-קרניים משוחררים, ומפילים את הטירה כאשר הם דוהרים הרחק מהים. החד-קרן מחייה את ליר בעזרת המגע המרפא של קרנה. עכשיו בתור מלך לאחר המוות של אביו, המלך ליר מנסה לעקוב אחר החד-קרן למרות עצתו של שמנדריק נגד זה. כאשר הם עוברים דרך המצודה ההרוסה, הם לומדים כי דרין הוא למעשה אביו של ליר, והוא נטש אותו בשוק במטרה להגשים את הנבואה. ליר מבין כעת כי יש לו התחייבויות חדשות כמלך, והוא בונה את הטירה מחדש לאחר שהוא מלווה את מולי ושמנדריק ממלכתו. החד-קרן מספרת לשמנדריק כי היא שונה כעת משאר החד-קרניים, מאחר שהיא יכולה להרגיש כאב וחרטה, שלא כשאר בני מינה, והיא חוזרת בחזרה ליערה.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – החדקרן האחרון (סרט)

בשנת 1982 הופק סרט מונפש בעל אותו שם אשר התבסס על הספר, והתסריטאי של הסרט היה ביגל בעצמו. המוזיקה נכתבה והולחנה בידי ג'ימי ווב ובוצעה בידי להקת אמריקה. ביגל וחברת ההפקה של הסרט נמצאים בסכסוך על הזכויות לסרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]