המוזיאון לפרהיסטוריה ולהיסטוריה קדומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוזיאון לפרהיסטוריה ולהיסטוריה קדומה
Museum für Vor- und Frühgeschichte
מידע כללי
סוג ארכאולוגיה
כתובת מִיטֶה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מיטה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 52°31′14″N 13°23′52″E / 52.5206°N 13.3978°E / 52.5206; 13.3978
האתר הרשמי
(למפת ברלין רגילה)
 
המוזיאון לפרהיסטוריה ולהיסטוריה קדומה
המוזיאון לפרהיסטוריה ולהיסטוריה קדומה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
משכנו לשעבר של המוזיאון בשרלוטנבורג – חזית המוזיאון

המוזיאון לפרהיסטוריה ולהיסטוריה קדומהגרמנית: Museum für Vor- und Frühgeschichte) הוא מוזיאון לארכאולוגיה השוכן בברלין באזור סיטי וסט. הוא מכיל את אחד האוספים הגדולים ביותר באירופה של מוצגים מהתקופה הפרהיסטורית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורו של אוסף המוזיאון בחדרי פלאות ואוסף האמנות של משפחת הוהנצולרן אשר הוצג בארמון מונביו תחת השם "מוזיאון העתיקות הלאומי" (Museum Vaterländischer Altertümer) מאז שנת 1830. לאחר גדילת והרחבת האוסף הוא הועבר למוזיאון החדש ובשנת 1886 למוזיאון האתנוגרפי שהיה ממוקם ברחוב הנסיך אלברכט (Prinz-Albrecht-Strasse). בשנת 1921 הועבר האוסף למוזיאון מרטין-גרופיוס-באו ושם קיבל את שמו הנוכחי. לאחר מלחמת העולם השנייה, ועם כיבוש העיר על ידי הצבא האדום, הועבר חלק מהאוסף לברית המועצות. יתרת האוסף הועברה לבניין תיאטרון שתוכנן על ידי קארל פרדיננד לאנגהנס הממוקם בסמוך לארמון שארלוטנבורגמערב ברלין). בעקבות איחוד גרמניה הועברו חלקי האוסף שנותרו במזרח העיר למוזיאון הנוכחי.

תצוגות המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כובע הזהב של ברלין

במוזיאון שישה אולמות תצוגה המשתרעים על פני שלוש קמות. כמו כן מציג המוזיאון תערוכות מתחלפות. במוזיאון ספרייה בנושא פרהיסטוריה וארכאולוגיה ובה למעלה מ-50,000 ספרים. כמו כן בניין המוזיאון משמש מספר גופי מחקר.

אולם רודולף-וירכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם רודולף וירכו (Rudolf-Virchow-Studio) מציג מבוא לתקופת האבן, תקופת הברונזה ותקופת הברזל. כמו כן באולם זה נמצא אולם הרצאות.

אולם שלימן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם שלימן (Der Schliemann-Saal) מציג ממצאים מתקופת הברונזה ותקופת הברזל אשר התגלו ברחבי המזרח התיכון, מערב אסיה, מרכז אסיה וסין, וכן אוסף נרחב של מוצגים שהתגלו בקפריסין.

אולם תקופת האבן ותקופת הברונזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם זה מציג ממצאים שהתגלו ברחבי אירופה שמקורם בתקופות אלה, ובייחוד ממצאים פלאוליתיים שהתגלו בקומב-קאפל ולה מוסטייה. כמו כן באולם מוצגים ממצאים מהתקופה הנאוליתית באירופה ובהם מוצגים מתרבות הקדרות הקווית (Linear pottery culture) ותרבות ביקר (Beaker culture).

מוצגי תקופת הברונזה מדגימים את התפתחות העבודה במתכת ומציגים כלים ששימשו לפולחן ולקבורה. מוצגים אלה מקורם בעיקר ממערב אירופה, צפון גרמניה וסקנדינביה אולם ישנם גם מוצגים ממרכז אירופה, אזור האלפים והדנובה וצפון איטליה.

שרשרת ממזרח אירופה, מהמאה השלישית או המאה הרביעית.

אולם הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם הזהב (Goldsaal) מציג מוצגים העשויים מתכות יקרות שמקורם בתקופת הברונזה - הידוע שבהם הוא כובע הזהב של ברלין.

אולם 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם 5 (Saal 5) מוקדש למוצגים מראשית תקופת הברזל ועד ימי הביניים. מוצגים אלה כוללים מוצגים מתרבות האלסטאט, מוצגים קלטיים וכן מטבעות וביגוד וכלי נשק מימי הביניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]