המועצה הלאומית של אוסטריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המועצה הלאומית
Nationalrat
מדינה אוסטריהאוסטריה אוסטריה
סוג בית תחתון של הפרלמנט האוסטרי
היסטוריה
תקופת הפעילות 20 בדצמבר 1945 – הווה (78 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
הרכב
מספר מושבים 183
ממשלה (97)
אופוזיציה (86)
בחירות
שיטת בחירות בחירות יחסיות ארציות
בחירות קודמות 2019
בחירות הבאות 2024
מנהיגים
נשיא ראשון וולפגנג סובוטקה, מפלגת העם
נשיא שני דוריס בורס, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית
נשיא שלישי נורברט הופר, מפלגת החירות
משכן
בית הפרלמנט האוסטרי, וינה
אתר אינטרנט
www.parlament.gv.at
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל אוסטריה
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של אוסטריה

פורטל אוסטריה

המועצה הלאומיתגרמנית: Nationalrat) היא הבית התחתון של האספה הפדרלית של אוסטריה, המהווה את הפרלמנט האוסטרי. למרות היותה הבית התחתון, המועצה הלאומית היא למעשה המשפיעה יותר מבין שני הבתים, ולעיתים כשאומרים "הפרלמנט האוסטרי" מתכוונים למעשה אליה בלבד. המועצה מורכבת מ-183 חברים הנבחרים בבחירות ישירות. בחירות אלו מתקיימות מדי 5 שנים, אך לעיתים מוקדם יותר, כשהמועצה הלאומית מחליטה להתפזר מוקדם מן הרגיל.

תפקידי המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במועצה הלאומית מרוכזים למעשה כל כוחות החקיקה של אוסטריה; על מנת לאשר חוק כלשהו חייבת להיות הסכמה של המועצה. לאחר שהחוק מאושר על ידי המועצה הלאומית, הוא עובר לידי המועצה הפדרלית (הבית העליון של הפרלמנט) לאשרור. אם המועצה הפדרלית מאשרת את החוק, או פשוט לא עושה דבר בעניינו, הוא מתקבל. לעומת זאת, אם המועצה הפדרלית מטילה וטו על הצעת החוק, המועצה הלאומית יכולה לנסות להעביר את ההצעה מחדש. אם המועצה הפדרלית עדיין מתנגדת, עליה לקבל קוורום (מספר מינימלי של משתתפים בישיבה הדרוש לקבלת החלטות מחייבות) גבוה יותר מהרגיל על מנת לבטל סופית את ההצעה. במילים אחרות, למועצה הפדרלית אין שום כוח ממשי למנוע אימוץ של חוק, והאפשרות שלה לעשות זאת היא קלושה ביותר.

שלושת המקרים היוצאים מן הכלל שבהם המועצה הלאומית לא יכולה לקבוע חוק בלי הסכמה מלאה של המועצה הפדרלית הם: חוקים לשינוי החוקה של אוסטריה, חוקים להפחתת הזכויות של מדינות אוסטריה, וחוקים הקשורים למבנה הארגוני של הפרלמנט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]