הנסיכה מעמק הרוחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנסיכה מעמק הרוחות
風の谷のナウシカ
כרזת הסרט המקורית
כרזת הסרט המקורית
מבוסס על Nausicaä of the Valley of the Wind עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי הייאו מיאזאקי
הופק בידי איסהו טאקאהאטה
תסריט הייאו מיאזאקי
מדבבים סומי שימאמוטו (Nausicaä)
Jōji Yanami (Gikkuri)
Kōhei Miyauchi (Goru)
Mugihito (Pejite mayor)
Rihoko Yoshida (Teto)
Akiko Tsuboi (Rastel's mother)
Mahito Tsujimura (Muzu, Jhil)
Miina Tominaga (Rastel)
Hisako Kyōda (Obaba)
Gorō Naya (Yupa)
Ichirō Nagai (Mito)
Yoshiko Sakakibara (Kushana)
מאטסודה יוג'י (Asbel)
Iemasa Kayumi (Kurotowa)
Takeki Nakamura
Takako Ohta
Nomura Shinji
Masako Sugaya
Tarako
צ'יקה סאקאמוטו
Tetsuo Mizutori עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ו היסאישי
אנימטור הידאקי אנו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפןיפן יפן
חברת הפקה Topcraft
חברה מפיצה מוקפ, אייטונס, נטפליקס, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הורדה דיגיטלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 במרץ 1984
משך הקרנה 117 דקות
שפת הסרט יפנית
סוגה אנימת מדע בדיוני, סרט פוסט-אפוקליפטי, אנימת אקשן, אנימה הרפתקאות, אנימה פנטזיה, סרט הרפתקאות, אנימה ומנגה של פנטזיה, אנימה ומנגה של הרפתקאות, סרט פנטזיה, סרט אנטי־מלחמתי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים פרס אופוג'י נובורו עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנסיכה מעמק הרוחותיפנית: 風の谷のナウシカ; בתעתיק Kaze no Tani no Naushika, בתרגום מילולי: נאוסיקה מעמק הרוחות) הוא סרט אנימה יפני משנת 1984, אשר בוים על ידי הייאו מיאזאקי. הסרט מבוסס על מאנגה משנת 1982 שכתב מיאזאקי. הוא משתייך לסוגת המדע הבדיוני והפנטזיה ועלילתו מתארת עולם פוסט אפוקליפטי שבו מנסה נסיכה צעירה להשכין שלום בעיצומו של מאבק בין מספר ממלכות אשר מביא להרס סביבתי.

זהו אחד הסרטים הראשונים של מיאזאקי כבמאי והצלחתו תרמה במידה רבה להקמת אולפני ג'יבלי. הסרט נחשב על ידי מבקרים לאחד מסרטי האנימה הטובים בכל הזמנים.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמה גרעינית הידועה בכינוי "שבעת ימי האש" הביאה לחורבן כמעט גמור של האנושות ולהרס סביבתי אדיר. אלף שנים לאחר מכן, מעט השורדים חיים במספר ממלכות קטנות שנאבקות על הישרדותן בעולם מזוהם. אחת מתוצאות המלחמה היא היווצרותו של יער רעיל, ממנו נפלטים גזים המסכנים את בני האדם. ביער התפתחו גם חרקי ענק בשם אוהמו (Ohmu), המאיימים על תושבי הממלכה. מעט האנשים שנכנסים ליער נדרשים לעטות מסיכות מיוחדות.

אחת מאותם בודדים היא הנסיכה נאוסיקה, בתו של שליט ממלכת הרוחות. היא יוצאת לגיחות אל היער ומביאה משם אספקה וחומרי גלם לשימוש תושבי הממלכה.

ספינת תובלה מממלכת טולמקיה היריבה מתרסקת בעמק הרוחות. נאוסיקה מגלה כי במטען הספינה שמור שריד ללוחמי הענק הקטלניים ששימשו לתחילת מלחמת ימי האש. כוחות צבא מממלכת טולמקיה פולשים אל העמק כדי להחזיר אליהם את המטען שאבד, מתוך שאיפה להשתמש בו כדי להשמיד את יער הרעל. קושאנה, מנהיגת הכוחות, מורה על חיסולו של שליט ממלכת הרוחות, אביה של נאוסיקה, ולאחר מכן לוקחת את נאוסיקה כשבויה.

במהלך מסעם, טייס בשם אסבל מפיל את כלי הטיס של הכוחות הטולמקים. המטוסים נוחתים נחיתת אונס ביער, מה שמעורר את חמתם של חרקי הענק. נאוסיקה נמלטת ויוצאת לחלץ את הטייס אסבל. השניים מוצאים את דרכם לאזור תת-קרקעי ביער, שבו האוויר נקי ואינו מסוכן. הם מגלים כי צמחי היער מטהרים את אדמת היער מן הזיהום שיצרו בני האדם לפני שנים רבות, וכך יכולים להיווצר שוב אוויר ומים נקיים. הם מבינים גם כי עצי היער אינם מהווים איום כפי שחשבו, אלא דווקא יכולים לסייע לאנושות להציל את העולם הגוסס ולטהר את הזיהום.

בשובם לממלכה עדים השניים לפלישה המונית של חרקי הענק. מורדים אנטי-טולמקים חבריו של אסבל מושכים את החרקים על ידי שביית אחד מצאצאיהם, מתוך תקווה כי הפלישה תבריח את החיילים הטולמקים מהעמק ותאפשר להם להשתלט על הטיטאן. נאוסיקה משחררת את צאצא האוהם ומנסה לעצור את הנחיל הזועם הפולש לעמק, אולם נפגעת במהלך הניסיון. חרקי הענק נרגעים למראה מאמציה ומסייעים להחיות את נאוסיקה הגוססת. לאחר מכן עוזבים כוחות הצבא את העמק ותושביו מתגייסים כולם לשקם את ההריסות. בסיום הסרט, נראים צמחים חדשים ובריאים צומחים במעמקי היער הרעיל.

הפקת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחת סרטו הראשון של מיאזאקי כבמאי, לופן ה-III: טירתו של קליוסטרו, הציע טושיו סוזוקי עורך המגזין Animage למיאזאקי לביים סרט נוסף. לאחר שמספר רעיונות שהעלה מיאזאקי לסרטים נדחו, החל בכתיבת סדרת המאנגה "נאוסיקה מעמק הרוחות" בשנת 1979.

בעת כתיבת המאנגה, קיבל מיאזאקי השראה לדמותה של נאוסיקה ממספר מקורות, כגון דמותה של נאוסיקה בת מלך הפאיאקים מתוך האודיסיאה של הומרוס, וכן מדמות הנסיכה מהאגדה היפנית המסורתית מן המאה ה-12 "הנסיכה שאהבה חרקים"[1]. בשני המקרים, נמשך מיאזאקי לרעיון היותן של שתי הדמויות נשים חופשיות ויוצאות דופן, אשר מסרבות להיכנע לתכתיבי החברה[1].

המאנגה הפכה במהרה למצליחה במיוחד ומייסדי המגזין עודדו את מיאזאקי לעבד אותה לסרט אנימציה. מיאזאקי הסכים בתנאי שיוכל גם לביים את הסרט[2] ובשנת 1983 החל את העבודה עליו.

פסקול הסרט הולחן על ידי ג'ו היסאישי, שהמשיך לצדו של מיאזאקי גם ברבים מסרטיו הבאים של הבמאי. בין אמני האנימציה הרבים שלקחו חלק בהפקה זו נכלל גם הידאקי אנו, שלימים התפרסם בעקבות יצירת סדרת האנימה נאון ג'נסיס אוונגליון[2].

תגובות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לאקרנים ביפן ב-11 במרץ 1984. הכנסותיו בקופות ביפן נאמדות בכ-1.48 מיליארד ין יפני. הסרט זכה להצלחה גם מעבר לים והוקרן באותה שנה במדינות רבות באירופה ובארצות הברית.

הסרט זכה במספר פרסים, בהם פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל סרטי הפנטזיה האיטלקי Fantafestival בשנת 1985, ובפרס אופוג'י נובורו (大藤信郎賞) לסרטי אנימציה ביפן באותה שנה[3].

להצלחתו של הסרט והביקורות החיוביות שלהן זכה היו תרומה משמעותית להקמת אולפני ג'יבלי, חברת ההפקות של מיאזאקי[4].

הקרן העולמית לשימור חיות הבר (WWF) הביעה תמיכה בסרט בעת צאתו לאקרנים, בעקבות תרומתו להפצת מסרים של שמירת הסביבה[5]. בתחילת הקרנת הסרט בבתי הקולנוע הוצג לוגו הפנדה של הארגון הסביבתי כסמל של הזדהות עם המסרים שמופיעים בו[6].

הסרט נכלל ברשימות דירוג סרטי האנימה הטובים בכל הזמנים[7][8] וזכה לשבחים ממבקרים רבים לאורך השנים.

עמוד מתוך המנגה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנסיכה מעמק הרוחות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Miyazaki, Hayao, תרגום: Cary, Beth and Schodt, Frederik L., Starting Point 1979 – 1969, Viz Media, 1996, עמ' 283-284
  2. ^ 1 2 Carl Broughton, 'Nausicaä of the Valley of the Wind': Celebrating Miyazaki's First Anti-War Film, Film School Rejects, ‏June 21 2019
  3. ^ Nausicaä of the Valley of the Wind (1984) Awards, Imdb (באנגלית)
  4. ^ Nathaniel Heggins Bryant, [https://muse.jhu.edu/article/614503 Neutering the Monster, Pruning the Green The Ecological Evolutions of Nausicaä of the Valley of the Wind], Resilience: A Journal of the Environmental Humanities Volume 2, Number 3, Fall 2015, University of Nebraska Press, עמ' 120-126
  5. ^ Thomas M. Coar, [https://scholarcommons.sc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1139&context=senior_theses A Study of Apocalyptic Themes in Japanese Popular Culture], University of South Carolina Scholar Commons, 2017
  6. ^ Daisuke Akimoto, Learning peace and coexistence with nature through animation: Nausicaä of the Valley of the Wind, 2014, עמ' 54-63
  7. ^ Eve Watling, Ranked: The 50 Best Anima Movies, According to Critics, Newsweek.com, ‏June 11 2018
  8. ^ Toussaint Egan and Jason DeMarco, The 100 Best Anime Movies of All Time, Paste Magazine, ‏August 10 2019