הרולד גיליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרולד גיליס
לידה 17 ביוני 1882
דנידין, ניו זילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 בספטמבר 1960 (בגיל 78)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
לימודי רפואה קולג' גונוויל וקאיוס, בית הספר של קולג' והנגנאוי עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים רופא, מנתח פלסטי, כירורג עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Michael Thomas Gillies עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרולד דלף גיליס (Harold Delf Gillies; ‏17 ביוני 1882 - 10 בספטמבר 1960) היה רופא מנתח ניו זילנדי בריטי, שנודע כאבי ענף הכירורגיה הפלסטית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרולד גיליס נולד בעיר דנידין שבניו זילנד. הוא למד רפואה בקולג' גונוויל וקאיוס (אנ') באוניברסיטת קיימברידג' שבבריטניה, שם היה ספורטאי מצטיין (בחתירה וגולף) וכן הצטרף לבונים החופשיים. ב-1908 הוסך כרופא וב-1910 החל לעבוד כרופא אף אוזן גרון במרפאתו של סר מילסום ריס (אנ').

לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה התגייס גיליס לחיל הרפואה של הצבא הבריטי והוצב בצפון צרפת. שם היה עד לניסיונו של רופא שיניים צרפתי לפתח טכניקה להשתלת עור. משם עבר גיליס לפריז והתוודע לניסיונות דומים מצד מנתח הפה והלסת היפוליט מורסטין (אנ'). גיליס סבר שחשוב לפתח את התחום והצליח לשכנע את הרופא הראשי של הצבא הבריטי לייסד מחלקה לטיפול בפציעות פנים בבית חולים צבאי באלדרשוט שבבריטניה. הביקוש לשירותי המחלקה גדל במהירות והביא להקמתו של בית חולים ייעודי לתחום במטרופולין לונדון. ב-1917 היו בו 1,000 מיטות. גיליס וצוות שהקים פיתחו שם טכניקות שונות של שיקום פציעות פנים בכירורגיה פלסטית וערכו מספר גדול של ניתוחים. כ-11,000 מטופלים עברו תחת ידיו במהלך המלחמה.

לאחר המלחמה פתח גיליס פרקטיקה פרטית בתחום הכירורגיה הפלסטית, ועסק רבות בהוראה והדרכה של הטכניקות הכירורגיות שפיתח ברחבי העולם. קרוב משפחתו הרופא ארצ'יבלד מק'אינדו (אנ') הצטרף לעבודה במרפאתו והיה בעצמו לעוסק מרכזי בתחום הכירורגיה הפלסטית. גיליס פרסם את הספר Plastic Surgery of the Face. ב-1957 פרסם ספר נוסף, The Principles and Art of Plastic Surgery, ביחד עם ראלף מילארד (Ralph Millard).

ב-1930 הוענק לגיליס תואר קצין במסדר האימפריה הבריטית לאות הוקרה על הישגיו הרפואיים במלחמה. על פעילותו הוענקו לו גם עיטורים של דנמרק (1923) ונורווגיה (1948). הוא צורף כחבר כבוד לאגודות המנתחים האוסטרלית והאמריקאית ולחברה המלכותית לרפואה בבריטניה.

במהלך מלחמת העולם השנייה שימש גיליס כיועץ למשרד הבריאות הבריטי, לחיל האוויר המלכותי ולאדמירליות. הוא הקים יחידות כירורגיה פלסטית ברחבי בריטניה, ובהשראתו עשו כך גם מנתחים אחרים. במהלך המלחמה ואחריה הכשיר גיליס רופאים רבים בבריטניה ובמדינות חבר העמים כמנתחים פלסטיים.

ב-1946 ערכו גיליס ועמיתו את אחד הניתוחים הראשונים בעולם לשינוי מין. בהמשך פיתח טכניקה ניתוחית לנושא זה, שהפכה לסטנדרטית למשך עשרות שנים.

בקיץ 1960 סבל גיליס משבץ מוחי בעיצומו של ניתוח שערך וב-10 בספטמבר מת במרפאת לונדון בגיל 78.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיליס נישא ב-1911 בלונדון. לאשתו ולו נולדו ארבעה ילדים. בנם הבכור היה טייס קרב במלחמת העולם השנייה ונפל בשבי הגרמני. בנם הצעיר עסק גם הוא ברפואה. אשתו מתה ב-1957, והוא נישא בשנית.

גיליס היה שחקן גולף בליגת החובבים והשתתף בתחרויות רבות במסגרתה במהלך שנות העשרה והעשרים.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיליס התגורר שנים רבות בהמפסטד שבלונדון. שלט כחול על קיר הבית שבו גר מנציח את חייו שם ואת עבודתו.

ב-2015 הקים קולג' גונוויל וקאיוס בקיימברידג' שיכון וקרא לרחוב שבו הוא שוכן על שמו של גיליס.

בשלושה ספרים שיצאו לאור מתוארת עבודתו של גיליס כחלוץ בתחום הכירורגיה הפלסטית במלחמות העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרולד גיליס בוויקישיתוף