הרמת משקעים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרמת משקעים
Deglazing
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צלעות סינטה חזיר עם רוטב מחבת סיידר
סאקס שנשאר בסיר אמייל לבן לאחר השחמת בשר
ציר על בסיס עוף בתהליך הכנה

הרמת משקעים מכלי בישול (באנגלית: Deglazing) היא פעולה של הכנת רוטב באמצעות הוספת נוזלים למיצי הבישול ולחתיכות אוכל קטנות שנותרו דבוקות לכלי שבו בושל דבר מה. בשיטת בישול זו ממיסים וממצים את טעמן של שאריות המזון שנשארו בכלי.

בשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר נתח בשר נצלה, מטוגן בכלי כגון מחבת או סיר בישול, או מוכן במחבת בצורה אחרת של חום יבש, נוצר בתחתית הכלי משקע של סוכרים, פחמימות או חלבונים, מעורב בחלק מהשומן שהפך נוזלי. המונח הקולינרי הצרפתי למשקעים אלה הוא sucs, מהמילה הלטינית succus (מוהל).[1]

לאחר הוצאת הבשר מהכלי, מרוקן הכלי מרוב השומן הנוזלי (אותו ניתן במקרים מסוימים לסנן ולהשתמש לטיגון). בכלי נשארת כמות קטנה של שומן עם מיצי הבשר וחתיכות שנדבקו לכלי. הכלי מונח על כיריים, ולתוכו נמזג כממס נוזל עם טעם כגון ציר, יין או מיץ. מוצרי חלב, לעומת זאת, אינם מומלצים לפעולה זו, מכיוון שהם עלולים להתגבן (הגבנה) כאשר מוסיפים אותם לחום גבוה.[2] לאחר הוספת הנוזל והרתחתו, מגורדות השאריות הדבוקות לכלי ומשתלבות בנוזל.[2] המונח הקולינרי fond, המילה בצרפתית ל"בסיס" או "ייסוד", מתייחס לרוטב הזה.[3] (בארצות הברית, ניתן להשתמש בפונד גם לסירוגין עם המילה sucs).[4] בשלב הבא, "מצומצם" הנוזל באמצעות הרתחתו לאורך זמן עד להתאדות רוב המים שהיו בו. בשלב זה מתקבלת כמות קטנה יחסית של נוזל בעל טעם עשיר מאוד. הטעם נקבע בעיקר על ידי הבשר. לעיתים נוספים לממס חומרי טעם וריח, כגון עשבי תיבול.

שיטה זו היא אבן הפינה של רטבים בכלל ורוטבי בשר ידועים רבים. את הנוזל שנוצר ניתן לתבל ולהגיש בפני עצמו (לפעמים נקרא jus כלומר רוטב), או בתוספת ירקות ארומטיים, כגון בצל או שאלוט, גזר וסלרי, או להשתמש בו כבסיס למרק. ניתן גם להסמיך את הרוטב על ידי הקצפת הנוזל עם חמאה, הוספה של רביכה או עמילן כגון קמח, עמילן תירס או שורש החץ (צמח רב-שנתי הגדל ביערות גשם, ומפקעות קני השורש שלו מפיקים עמילן).

ירקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להשתמש בהסרת והמסת שאריות מזון גם לאחר בישול ירקות, במיוחד כאלה שהשאירו סוכרים בתחתית התבנית. הוא משמש בדרך כלל לקרמל בצל.[5] מכיוון שירקות לא מכילים שומן, אין צורך להוציא את השאריות מהמחבת כדי לשפוך עודפי שומן. במקום זאת, ניתן להוסיף את הנוזל ישירות למחבת ולערבב, לאפשר לבסיס להתמזג עם הירקות, במקום ליצור רוטב נפרד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Minichiello, Tony (20 בנובמבר 2007). "It "sucs" to be U-(niligual)". אורכב מ-המקור ב-2011-07-14. נבדק ב-2016-01-10. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "Deglazing: What it Is and Why Do It". The Reluctant Gourmet (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2016-01-19.
  3. ^ "How to Make Simple Pan Sauces". The Reluctant Gourmet. נבדק ב-2022-07-05.
  4. ^ "What Are Sucs and Should We Care?". The Kitchn. נבדק ב-2022-07-05.
  5. ^ "15-Minute Caramelized Onions". www.seriouseats.com. נבדק ב-2016-01-19.