ודינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ודינג
Wedding
מידע
עיר ברלין
שטח 9.23 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה 83,612 (30 ביוני 2015)
קואורדינטות 52°33′00″N 13°20′33″E / 52.55°N 13.3425°E / 52.55; 13.3425
שכונות נוספות בברלין

לחצו כדי להקטין חזרה

האקנפלדהפאלקנהאגנר פלדהאזלהורסטזימנסשטאטשטאקןשפנדאווילהלמשטאטגאטוקלאדופרונאוהייליגנזההרמסדורףויידמנסלוסטליבארסקונרדסהההטגלבורסיגוואלדהויטנאומרקישס פירטלרייניקנדורףבלנקנפלדהבוךפרצזיש בוכהולץקארו (שכונה)וילהלמסרורוזנטאלנידרשנהאוזןבלנקנבורגפנקו (שכונה)היינרסדורףשטאטראנדזידלונג מאלכופרנצלאואר ברגוייסנזהמאלכווארטנברגפאלקנברגנוי-הוהנשנהאוזןאלט-הוהנשנהאוזןפנפפולליכטנברגרומלסבורגפרידריכספלדהקרלסהורסטמרצאןהלרסדורףביסדורףקאולסדורףמאלסדורףשרלוטנבורג-נורדוסטנדשרלוטנבורגגרונוולדהאלנזהשמארגנדורףוילמרסדורףודינגגזונדברונןמואביטמיטה (שכונה)האנזה פירטלטירגארטןקרויצברגפרידריכסהייןואנזה (פרבר)ניקולאסזהצלנדורףדאהלם (ברלין)שטגליץליכטרפלדהלאנקוויץפרידנאושנברגטמפלהוףמריינדורףמריינפלדהליכטנראדהנויקלןבריץבוקובוקוגרופיוסשטאטרודואלט-טרפטופלנטרוואלדבאומשולנווגאוברשנוויידהיוהאניסתאלנידרשנוויידהאדלרסהוףקפניקפרידריכסהאגןראנסדורףאלטגליניקהבוהנסדורףגרינאומיגלהייםשמקוויץברנדנבורג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עיינו גם בפורטל

פורטל ברלין הוא שער לכל הערכים והנושאים אודות ברלין. בפורטל ניתן למצוא קישורים שימושיים לשלל הערכים העוסקים בברלין על כל רבדיה: גאוגרפיה, היסטוריה, חברה, תרבות ועוד.

שדרה בבית החולים על שם רודולף וירכו.

ודינגגרמנית: Wedding) הוא רובע בצפון ברלין, בירת גרמניה. בשכונה מתגוררים כ-76 אלף בני אדם, נכון ל-2009.

הרובע גובל במזרח בפרנצלאואר ברג, בצפון מזרח בפנקו, בצפון ברייניקנדורף, בדרום מערב בשרלוטנבורג, ובדרום בטירגארטן ובמיטֶה. ב-2001 במסגרת רפורמת הרבעים של ברלין, אוחדה רשמית ודינג עם מיטֶה וטירגארטן והרובע המאוחד קרויה "מיטה", שפירושו מרכז, אך המרחק בין המיזוג רשמית למיזוג דה-פאקטו עדיין גדול - ודינג וטירגארטן הם רבעים של המעמד הבינוני-נמוך בעוד מיטה הוא רובע תיירותוי, מפותח ויוקרתי ברובה.

בוודינג עוברים קווי הרכבת התחתית U6, U8 ו-U9.

לרובע ברית ערים תאומות עם מספר ערים בעולם, בהן העיר חולון שבמדינת ישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנסיית נצרת שבנה קרל פרידריך שינקל.

במאה ה-13 אוזכר הכפר ודינג לראשונה כהתיישבות נטושה, במסמך המתאר מכירה של טחנה שפעלה במקום, למנזר בנדיקטי משפנדאו. רק במאה ה-18 נבנה המקום מחדש. במאה זו נקרא האזור "Gesundbrunnen" (בגרמנית: מעיין הבריאות; כיום קיימת בברלין שכונה בשם זה). האזור הכיל בית מרחץ ומעיינות מרפא ושימש כאזור השעשועים של העיר בהציעו משחקי מזל וזנות.

בסוף המאה ה-19 נבנה ודינג בצורה צפופה כרובע פועלים. מספר מקומות ברובע משמשים עד היום כדוגמה יחידה לבנייה צפופה בצורה קיצונית.

בזמן רפובליקת ויימאר הייתה ודינג מעוז מפלגות הפועלים ונקראה "ודינג האדומה" (Roter Wedding). ב-1 במאי 1929 הייתה התנגשות דמים בין המפגינים למשטרה.

אחרי מלחמת העולם השנייה השתייכה ודינג לחלק המערבי של העיר וצורפה לסקטור הצרפתי של ברלין. היא נשקה לחומת ברלין כאשר פרנצלאואר ברג הייתה מצידה המזרחי של החומה.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרובע מאוכלס במהגרים רבים, רובם טורקים וערבים ואוכלוסייה חלשה מבחינה סוציו-אקונומית. החל משנת 2015 עקב תהליכי ג'נטריפיקציה שעברה ברלין החלו לעבור לרובע גם המוני סטודנטים ואמנים שונים והחל להתפתח ברובע גם חיי לילה מגוונים שהובילו לכך שב 2019 הרובע זכה במקום רביעי על ידי מגזין טיים-אאוט כאחד הרבעים "הקוליים" בעולם[1] אחוז המהגרים בשכונה (נכון למאי 2005) עמד על 27.7% ואחוז התלמידים ממוצא זר עמד על 63.1% (האחוז הגבוה בברלין של תלמידים מהגרים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ודינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Time Out PR, From Lisbon to Tokyo via Lagos: Arroios, Shimokitazawa and Onikan top Time Out’s list of the world’s coolest neighbourhoods right now, Time Out About (באנגלית בריטית)