ויליאם לאראבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם לאראבי
William Larrabee
ויליאם לאראבי
ויליאם לאראבי
לידה 20 בינואר 1832
לדיארד, קונטיקט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בנובמבר 1912 (בגיל 80)
קלרמון, איווה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות האקר של האל, קלרמון, איווה, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל איווה ה־13
14 בינואר 188627 בפברואר 1890
(4 שנים ו־6 שבועות)
סגן מושל איווה ג'ון האל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם לאראביאנגלית: William Larrabee;‏ 20 בינואר 183216 בנובמבר 1912) היה פוליטיקאי אמריקאי מאיווה, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל איווה ה-13 בשנים 18861890.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם לאראבי נולד בלדיארד שבקונטיקט למשפחה ממוצא צרפתי הוגנוטי. אביו, אדם לאראבי, היה בוגר האקדמיה הצבאית של ארצות הברית ואיש צבא מיומן, ששירת בהצטיינות במלחמת 1812. אמו הייתה האנה לבית לסטר.

לאראבי היה השביעי מבין תשעת ילדיהם של הוריו, והוא גדל בחווה של אביו בקונטיקט. הוא התחנך בבתי ספר מקומיים עד שהגיע לגיל 19. בערך בגיל 15 הוא איבד את ראייתו בעינו הימנית לאחר שנורה בטעות כדור מרובה שהוא החזיק בידו. כתוצאה מכך הוא לא היה כשיר לסוגי קריירות שיכלו להתאים לגברים צעירים במעמדו בניו אינגלנד. לאראבי בחר להיות מורה. ב-1853, כשהיה בן 21, הוא עבר לאיווה בעקבות מותו של אחיו הגדול ג'ון, שחי באיווה ונפטר שם, וכן כדי לחיות עם אחותו הגדולה שגם היא חיה שם וכדי לחפש לעצמו שם הזדמנויות.

באיווה, לימד לאראבי בבית ספר במשך כמה שנים, אך זמן קצר לאחר הגעתו לשם, הוא היה לטוחן, בנקאי וחוואי מוצלח בעיר קרלמון. עם פרוץ מלחמת האזרחים הוא ניסה להתגייס, אך נדחה בשל נכותו. עסקיו שגשגו, ובסופו של דבר הוא היה לאחד מבעלי הקרקעות הגדולים ביותר במדינה.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1867 נבחר לאראבי לראשונה למשרה ציבורית. הוא נבחר מטעם המפלגה הרפובליקנית לסנאט של איווה, לאחר שסייע לארגן את פעילותה של המפלגה החדשה במדינה. הוא נבחר לכהונות נוספות בסנאט המדינתי כמה פעמים, ובסופו של דבר היה ליושב ראש ועדת המיסוי והתקצוב רבת ההשפעה של הסנאט.

ב-1885 נבחר לאראבי כמושל אורגון, תפקיד בו הוא החליף את ביורן שרמן, ובו הוא כיהן שתי תקופות כהונה, מינואר 1886 ועד פברואר 1890.

סיסמת מסע הבחירות הראשון שלו היית "בית ספר על כל גבעה ושום בר בעמק". בבחירות הקודמות הוא התמודד מול הדמוקרט צ'ארלס וייטינג, שניסה להציג את לאראבי כקפיטליסט בלתי נלאה וכבעליהם של כמה חובות מקומיים. מערכת הבחירות הייתה צמודה יחסית, אך לאראבי זכה בסופו של דבר ב-175,504 קולות מול 168,502 הקולות של וייטינג.

לאחר שכיהן במשך שתי תקופות כמושל, פרש לאראבי לאחוזת משפחתו בקלרמון. לאחר פרישתו הוא שירת בכמה תפקידים ציבוריים זוטרים. בערוב ימיו הוא תמך בתאודור רוזוולט ובסיעה הפרוגרסיבית של המפלגה הרפובליקנית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1861 נשא לאראבי לאישה את אנה מטילדה אפלמן. לבני הזוג נולדו שבעה ילדים. בתם הבכורה, ג'וליה, הייתה רעייתו של דון לתרופ לאב, לימים ראש עיריית לינקולן, בירת נברסקה.

בבעלותו של לאראבי הייתה ספריה גדולה והוא חיבב מאוד קריאה. הוא גם ביצע ניסויים בגידול פירות וחיבב מסעות. ב-1873 הוא ערך מסע של כמה חודשים לאירופה ולארץ ישראל. הוא ורעייתו העסיקו סטודנטית צרפתייה בשם מתילד לגלה (אנ'), לימים היסטוריונית, כאומנת לילדיהם בשנים 18951903. לגלה הייתה בת הלוויה והמורה של בתם והשפה המדוברת היחידה ביניהם הייתה צרפתית.[1] לאראבי היה מתודיסט באמונתו הדתית.

ויליאם לאראבי נפטר בקלרמון ב-16 בנובמבר 1912 ונטמן לצד רעייתו בבית הקברות האקר של האל שבעיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם לאראבי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]