זרה (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זרה
Outlander
מבוסס על סדרת ספרי נוכרייה מאת דיאנה גבלדון
שיר הנושא "The Skye Boat Song" (אנ')
סוגה דרמה היסטורית
מדע בדיוני
פנטזיה
יוצרים רונלד ד. מור עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים קטרינה באלף
סם היוגן
טוביאס מנזיס
גארי לואיס
גרהם מקטביש
לוטה ורביק
לורה דונלי
דאגלס הנשל
סיימון קאלו
דומיניק פינון
סטנלי ובר
ריצ'רד רנקין
רוזי דיי
נל הדסון
קלייב ראסל
פרנסס דה לה טור
ארץ מקור ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, גאלית סקוטית, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 83 (נכון ל־11 באוגוסט 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל רונלד ד. מור עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Sony Pictures Television עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Sony Pictures Television, נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים סקוטלנד, צ'כיה, אנגליה, Doune Castle עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה בר מק'קרירי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 64 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור Starz
רשת שידור בישראל yes Drama
תקופת שידור מקורית 9 באוגוסט 2014 – רץ – הווה (64 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
אתר הסדרה
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמליל הסדרה

זרהאנגלית: Outlander) היא סדרת דרמה בריטית-אמריקאית, המבוססת על סדרת ספרי המסע בזמן "נוכרייה" מאת דיאנה גבלדון. את הסדרה עיבד רונלד ד. מור והפיקו "Sony Pictures Television" ו-"Left Bank Pictures" עבור רשת הטלוויזיה Starz. שידור הבכורה של הסדרה היה ב-9 באוגוסט 2014. בסדרה מככבת קטרינה באלף בדמות קלייר רנדל, אישה נשואה ששירתה כאחות במלחמת העולם השנייה, ובשנת 1945 היא נוסעת בזמן לסקוטלנד של שנת 1743. שם היא פוגשת את ג'יימי פרייזר (סם היוגן) הלוחם איש ההיילנדס ומוצאת עצמה מעורבת במרידות היעקוביטים.[1][2]

העונה השנייה מבוססת על הספר "שפירית בענבר", היא בת 13 פרקים, ושודרה לראשונה ב-9 באפריל 2016.[3] ב-1 ביוני 2016 חודשה הסדרה לעונה שלישית ורביעית שהם עיבודים לספרים הבאים בסדרת הספרים: "נוסעת מעבר לזמן" ו"תופי הסתיו".[4] שידור העונה השלישית החל ב-11 בספטמבר 2017 והסתיים ב-10 בדצמבר.[5] העונה הרביעית החלה את שידוריה ב-4 בנובמבר 2018 וחודשה לעונה חמישית שעלתה לשידור בפברואר 2020. צילומי עונה שישית החלו בפברואר 2021. צילומי העונה השביעית נערכו בשנת 2022. בינואר 2023 דווח כי הסדרה חודשה לעונה שמינית ואחרונה.

בישראל הסדרה משודרת בערוץ yes Drama ובסלקום tv. בנטפליקס זמינות חמש העונות הראשונות.

בעקבות הצלחת הסדרה הוחלט על הפקת סדרת פריקוול, על סיפור אהבתם של הוריו של ג'יימי, "זרה: דם מדמי" (Outlander: Blood of my Blood).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1169 באוגוסט 201430 במאי 2015
2139 באפריל 20169 ביולי 2016
31310 בספטמבר 201710 בדצמבר 2017
4134 בנובמבר 201827 בינואר 2019
51216 בפברואר 202010 במאי 2020
686 במרץ 20221 במאי 2022
71616 ביוני 2023אין ערך

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתמקדת בניסיונות של גיבורת הספר, שחזרה בזמן בנסיבות מסתוריות, למנוע את קרב קלודן, שיאו של מרד היעקוביטים בשנת 1745. במהלך מרד זה ניסו שבטי הרמה הסקוטית ("היילנדרס") להתאחד תחת הנהגתו של הנסיך הגולה צ'ארלס אדוארד סטיוארט, ולכבוש את כס השלטון הבריטי. המרד נכשל בתבוסה קשה של הסקוטים בקרב קלודן. בתגובה למרד ביצעו הבריטים טיהור אתני אכזרי בשבטים הסקוטיים, שהטביע חותם קשה בתרבות הסקוטית. זיכרון המרד מלווה את ההיסטוריה הלאומית הסקוטית מאז ועד היום.

הספר והסדרה בעקבותיו מתארים בפרוטרוט את החיים ברמה הסקוטית במאה ה-18, מבחינות רבות. בחלק מפרקי הסדרה אף משוחחים השחקנים בשפה הגאלית סקוטית.

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבורת הסדרה "זרה" היא קלייר רנדל, אחות צבאית בריטית ששירתה במלחמת העולם השנייה ונוסעת בזמן לסקוטלנד של 1743, בתקופת מרידות היעקוביטים. קלייר נדרשת להסתגל לחיים במאה ה-18, השונים מאוד מחייה במאה העשרים. היא נקלעת לשבט מקנזי, אחד השבטים הסקוטיים בעלי החשיבות באזור. זרותה וחוסר ההתמצאות ביחס למנהגי המאה ה-18 בסקוטלנד, ומבטאה האנגלי המובהק, מקשים עליה בתחילה להסתגל למקום ומביאים את המקומיים לחשוד בה. לאחר זמן, בזכות ידע בסיסי ברפואה הנובע מהיותה אחות במקצועה, בזכות קסמה האישי, ולאחר שהיא מוכיחה במספר רב של מבחנים את נאמנותה, היא מתחברת לשבט מקנזי ומתקבלת לתוכו, אם כי לאורך כל הספרים ופרקי הסדרה הטלוויזיונית, היא נחשבת כזרה.[6]

במהלך הזמן היא נישאת לג'יימס פרייזר, אציל מקומי, בעל אחוזה וממנהיגי שבטי הרמה הסקוטית. היא מתחילה לחיות את חייה כמקומית. היא מתמודדת עם הדילמה של היותה אישה הנשואה לשני גברים שונים, אם כי במרחק של 200 שנה זה מזה, גברים שאת שניהם היא אוהבת.

בעלה של קלייר במאה העשרים היה פרנק רנדל, היסטוריון, שבזכותו היא יודעת מעט על ההיסטוריה הסקוטית. קלייר מודעת לכך שבתוך שלוש שנים, ב-16 באפריל 1746, יתרחש קרב קלודן, הקרב האחרון של ההתנגדות הסקוטית בבריטניה, בו הובסו הכוחות היעקוביטים באופן מוחץ, דבר שגרם מכה אנושה לשאיפות העצמאות של סקוטלנד והשפיע לדורות על היעדר עצמאותה.

פעולותיה של קלייר נעשות בתנאים מורכבים. עליה להסתיר את הידע עמו היא מגיעה מהמאה העשרים, ולהתמודד עם דעות קדומות ובורות נלווית. העונה הראשונה מסתיימת בתפיסתו וכליאתו בכלא וונטוורת' של בעלה, ג'יימס פרייזר על ידי הקצין הבריטי הסדיסט ג'ק רנדל (שבעלה במאה העשרים הוא מצאצאיו). ג'יימס עובר עינויים והתעללות מצד ג'ק רנדל, וכן נאנס על ידו. בסופו של דבר ג'יימס מוברח מהכלא במבצע סקוטי בו נדרס ונחשב כמת ג'ק רנדל, והעונה מסתיימת בהפלגת הזוג קלייר ההרה וג'יימס פרייזר לפריז.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השנייה, המבוססת על הספר "שפירית בענבר" עוברים קלייר ההרה וג'יימס לפריז, בתקופה שלפני המהפכה הצרפתית. ג'יימס מבוקש על ידי השלטונות הבריטים, ונדרש לתקופת החלמה לאחר הטראומה שעבר.

מחציתה הראשונה של העונה מתארת את השתלבותם בפריז, ומתארת את הפאר מנקר העיניים של חיי האצילות לפני המהפכה הצרפתית, כולל נהנתנותו של המלך. תוכניתם של קלייר וג'יימס היא להתערות באצולה הצרפתית, תוך שימוש בתוארי האצילות הסקוטיים שלו, ובכך להתוודע לטוען לכתר הבריטי, הנסיך צ'ארלס אדוארד סטיוארט. ההנחה היא כי היכרות עם הטוען לכתר ושכנועו שלא לגייס כספים למטרה ולא לצאת לסקוטלנד, תמנע את התגבשות המרד ואת קרב קלודן. ג'יימס פרייזר מתוודע לטוען לכתר, בתחילה בבית זונות יוקרתי אליו הוא מגיע, ובהמשך רוכש את אמונו ומתקרב אליו. למרות ניסיונות שונים ומתוחכמים, קלייר ובעלה אינם מצליחים למנוע את שאיפותיו של הטוען לכתר. הוא מגייס כספים במרץ לטובת המרד, ובהמשך מחליט לנסוע לסקוטלנד על מנת לאחד ולגייס את השבטים הסקוטיים לקרב.

במהלך שהותם בפריס נתקל הזוג בג'ק רנדל, ובעקבות התעללותו בג'יימס בעונה הראשונה קורא לו ג'יימס לדו-קרב. קלייר מבינה כי אם יתרחש הדו-קרב ג'יימס יהרוג את רנדל ובכך פרנק, בעלה משנות העשרים לא ייוולד. בעקבות תובנה זו היא מכריחה את ג'יימס לבטל את הקרב. ג'יימס מסכים אך בכל זאת נלחם ברנדל. קלייר שומעת זאת ויולדת בלידה שקטה. בעקבות האבל הכבד חוזרים קלייר וג'יימס לסקוטלנד להחלים. בסקוטלנד הם מקבלים יחס כגיבורים, שהביאו עמם את הטוען לכתר. רוחות הבדלנות והשאיפות למרד חמוש בוערות, ולא ניתן לעצור אותן.

העונה מסתיימת מספר שעות לפני קרב קלודן, כשקלייר ההרה שוב נפרדת מג'יימס וחוזרת למאה העשרים בדרך האבנים המסתוריות, תוך שהיא משאירה את ג'יימס להילחם בקרב, מתוך ידיעה על מותו הקרב. העונה מסתיימת בהיכרות של הצופים עם ד"ר קלייר רנדל בשנות השישים של המאה העשרים, 20 שנה לאחר שחזרה בדרך האבנים המסתוריות, למדה רפואה והשתלבה בחיי מעמד הביניים עם הבעל פרנק רנדל. היא מופיעה עם בתה בריאנה, שהיא למעשה הבת המשותפת לה ולג'יימס. קלייר נתנה לה את שמה על שם שמו של אביו של ג'יימי, בריאן, כפי שהבטיחה לו לפני עזיבתה. בפרק האחרון, שהוא למעשה תחילתה של העונה השלישית, מבינה בריאנה כי היא בתו של ג'יימס, אף כי הדבר לא נראה סביר, ואילו קלייר מבינה כי ג'יימס כפי הנראה לא מת בקרב קלודן.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה נפתחת במה שעבר על קלייר בזמן הריונה ולידתה את בריאנה, בתם המשותפת של קלייר וג'יימי. פרנק מקבל את קלייר והם עוברים להתגורר בבוסטון שבארצות הברית. הם מחליטים על נישואים פתוחים, ופרנק מנהל במשך שנים מערכת יחסים עם סטודנטית שלו. קלייר מחליטה ללמוד רפואה. היא מתיידדת שם עם סטודנט שחור בשם ג'ו אברנתי, שהופך גם לקולגה שלה בהמשך. קלייר מסיימת את לימודיה כרופאה כירורגית, ובזמן חגיגות סיום התואר שלה, כאשר בריאנה בת שמונה, היא פוגשת בסטודנטית שעימה מתראה פרנק. הדבר גורם למשבר בין קלייר לפרנק, מה שמעלה את הרצון להתגרש. עם זאת, פרנק מתנגד לכך, כי אינו רוצה לאבד קשר עם בריאנה.

במקביל, מתוארות גם חוויותיו של ג'יימי בשנים אלה. ג'יימי נפצע בקרב קלודן. הוא רואה כיצד החיילים הבריטיים מחפשים חיילים יעקובינים פצועים כדי להרוג אותם. כעבור שלושה ימים החיילים היעקובינים ששרדו מחלצים אותו מהביצה בה הוא מוטל. החיילים הבריטיים מוצאים אותם וגוזרים עליהם מיתה בירייה על בגידתם בכתר. כאשר מוכרז שמו של ג'ימי, מזדקף המפקד הבריטי מילטון גריי ושואל אותו האם הוא "ג'יימי האדום". הוא אומר לו ששם משפחתו הוא גריי, ושהוא ומשפחתו חבים לו חוב של כבוד על כך שהציל את חייו של אחיו הקטן (בעונה 2). המפקד מארגן עגלה מלאה שחת, מעלה עליה את ג'יימי בסתר ושולח אותה ללאליברוך.

בלאליברוך חי ג'יימי בסתר עם אחותו ובעלה, מכיוון שהוא עדיין מבוקש כבוגד. הוא חי כפרא, צד ושרוי בצער עמוק. מדי פעם מבקש את נפשו למות. בסופו של דבר הוא מבקש מאחותו להסגיר אותו, כדי להסיר את הסכנה מעליה ומעל בני משפחתה. כך הוא עובר לידי הבריטים ונאסר.

בזמן המאסר מתחלף מפקד הכלא, והוא לא אחר מאשר אותו רס"ן גריי, הנער שהציל ג'יימי בעבר. הם מפתחים ביניהם קשרי כבוד וידידות. עם חיסול הכלא, מעביר רס"ן גריי את ג'יימי אל משפחת דונסני, לעבודה כסייס. שם הוא משרת במשך תקופת זמן, ולאחר מכן מתנה אהבים עם הבת הבכורה של המשפחה טרם חתונתה עם רוזן קשיש. היא נכנסת ממנו להריון ומתה בלידה. בעלה הרוזן מת גם הוא בתקרית טראגית שבה היה מעורב ג'יימי לאחר שהבין הרוזן שבנו הוא למעשה ממזר. לורד וליידי דונסני מגדלים את התינוק וג'יימי נשאר לצידו. כעבור מספר שנים עוזב את בנו, וילי, ואת אנגליה וחוזר לסקוטלנד, שם הוא פותח בית דפוס.

בינתיים, בריאנה גדלה ומסיימת את לימודיה בבית הספר התיכון. פרנק מודיע לקלייר שהוא עומד להתגרש ממנה ולקחת איתו את בריאנה חזרה לאנגליה. קלייר כועסת על כך והם רבים. קלייר נוסעת לביה"ח ומנתחת מטופלת, וכאשר היא יוצאת מהניתוח מבשר לה ג'ו שפרנק נהרג בתאונת דרכים. היא נפרדת ממנו בחדר המתים. לאחר מכן היא מספרת לבריאנה שפרנק אינו אביה האמיתי ושזהו ג'יימי. הם נוסעים לסקוטלנד לחפש היכן ג'יימי נמצא לפי ממצאים היסטוריים, ונעזרים ברוג'ר, בנו המאומץ של הכומר, שהוא היסטוריון. בין רוג'ר לבריאנה פורחת אהבה. לצערה של קלייר, מיקומו של ג'יימי לא נמצא, והיא חוזרת שבורת לב לבוסטון.

לקראת חג המולד מגיע רוג'ר לביתן של קלייר ובריאנה ומספר להן שמצא את ג'יימי. בריאנה מעודדת את קלייר לחזור לאבנים ולהיפגש איתו. קלייר חוזרת לסקוטלנד של המאה ה-18 ומגיעה לבית הדפוס של ג'יימי, שקרוי כעת אלכסנדר מלקולם (שמותיו האמצעיים). המפגש ביניהם מהמם ומלא התרגשות ותשוקה. ג'יימי לוקח את קלייר לבית הבושת בו הוא מתגורר ומתנה עימה אהבים. בשיחות שהם מנהלים, הוא מתוודה בפניה שיש לו בן וגם שהוא עוסק בהברחות של אלכוהול, שאינן חוקיות, ובהדפסות מחתרתיות. היא מספרת לו שיש לו בת ואת מה שעבר עליה במשך השנים בלעדיו.

בבוקר משאיר ג'יימי את קלייר בחדרו, ושניהם מאושרים וטובי לב. קלייר יורדת לאכול ארוחת בוקר, וכשהיא חוזרת, היא מוצאת בחדרה פורץ שתוקף אותה. קלייר נאבקת עם הפורץ והורגת אותו. לאחר מכן פורצת שרפה בבית הדפוס של ג'יימי, וקלייר וג'יימי חוזרים ללאיברוך, שם נתקלת קלייר בקבלת פנים עוינת של ג'ני. ג'יימי מתוודה בפני קלייר שנישא ללירי בהיעדרה ושימש אב לבנותיה ובכוונתו לבטל את הנישואים משום שחזרה. לירי יורה בג'יימי והוא נפצע בכתפו.

לירי דורשת תשלום מזונות ניכר מג'יימי על עוגמת נפשה, ולכן ג'יימי וקלייר מחליטים לקחת את האוצר של משפחת מקנזי, שקבור באי, בעזרת איאן, אחיינו של ג'יימי, אך איאן נשבה בידי האנגלים. ג'יימי וקלייר מפליגים בספינה לכיוון ג'מייקה, יעד הספינה שאליה נחטף איאן. במהלך ההפלגה עוברת קלייר אל ספינת הצי האנגלי שעל סיפונה התפשטה מגפה, והיא מטפלת בחולים בה. היא מגלה שעברו של ג'יימי התגלה וקפטן הספינה נחוש להשתמש בה כפיתיון ולאסור את ג'יימי ברגע שיגיע לחוף קינגסטון לחפש אחריה. אחרי ניסיון בריחה כושל, היא מצליחה לברוח ומגיעה לאי נידח, בו היא משוטטת בלי ידיעה היכן היא עד אפיסת כוחות. היא מתעוררת בביתו של כומר שחי יחד עם אמה של אשתו המנוחה. קלייר מצליחה להזהיר את ג'יימי בזמן ולאחר מכן הכומר משיא את פרגוס, הנער הצרפתי מפריז, יחד עם בתו החורגת של ג'יימי, בתה של לירי.

הספינה מפליגה לעבר ג'מייקה ומגיעה לפני ספינת הצי. קלייר וג'יימי מגיעים לאירוע לכבוד המושל החדש ומגלים להפתעת שני הצדדים שזהו ג'ון גריי. קלייר נדהמת לראות את חברתה הוותיקה גיליס, שנשרפה במשפט המכשפות בעונה הראשונה. גיליס מספרת לה שדוגאל עזר לה להימלט ומאז היא חיה בג'מייקה כאלמנתו של אדם עשיר מהמקום. במקביל נראה שאיאן חטוף על ידי גיליס ולאבן הספיר שלקח ג'יימי מתיבת האוצר לפני שנים יש משמעות.

קפטן הצי אוסר את ג'יימי אך ג'ון גריי, המושל החדש, מערער על סמכותו ועל חוסר ההוכחות באשמתו של ג'יימי, וגורם לשחרורו. בינתיים גיליס מגלה את קיומה של בריאנה, ביתם של קלייר וג'יימי ובטוחה שכדי להגשים את הנבואה על המלכת מלך חדש על סקוטלנד, היא נדרשת להרוג את בריאנה. קלייר וג'יימי מוצאים את גיליס במערה שנחשבת מקוללת, בעצם מעבר נוסף בין התקופות, מנסה להקריב את איאן כדי לעבור לתקופה בה בריאנה חיה על מנת להרוג אותה. מתפתח קרב ביניהם וקלייר הורגת את גיליס. כולם חוזרים לספינה בדרכם אל סקוטלנד, אך בדרך תוקפת אותם סערה קשה, ג'יימי צולל כדי להציל את קלייר מטביעה והם מתעוררים על החוף בג'ורג'יה, אמריקה.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר טביעתם ג׳יימי וקלייר מגיעים לצפון קרוליינה של שנת 1767. הייז שוכב עם אישה נשואה ונידון לגרדום. בזמן מהומה שפורצת במהלך ההוצאה להורג, בורח אחד הנידונים, סטיבן בונט, לו ג׳ימי וקלייר מסייעים להימלט. הם מוכרים אבני חן שלקחו מהמערה של גיליס, ומתכננים את צעדיהם העתידיים. תוך כדי שייט אל עבר דודתו של ג׳יימי, ג׳וקסטה בריברן, בונט תוקף את הסירה עם חבורה של שודדים, וגונב את רכושם, כולל את טבעת הנישואין של קלייר.

במהלך מסיבה באחוזת ריברן, ג׳וקסטה מכריזה על ג׳יימי כעל יורשה, מה שמכעיס את קלייר אשר מתנגדת להיות בעלת עבדים. כאשר רופוס, עבד שחור שעובד באחוזת ריברן פוצע אדם לבן, קלייר ממהרת למקום, רק כדי לגלות שרופוס שופד כנקמה. קלייר מנתחת את רופוס, אשר אמור להיתלות בגין עוונותיו, דבר שיוצר מהומה בקרב בעלי האחוזות השכנות. המון זועם מגיע לאחוזה עם לפידים ודורש להסגיר את רופוס לידיו. בחוסר ברירה, קלייר משקה את רופוס בשיקוי אשר מביא למותו. ג׳יימי דוחה את הצעתה של דודתו לשמש כיורשה, והם עוזבים את ריברן.

ג׳יימי וקלייר מחליטים לקבל את הצעת המושל לקבלת אדמה, ולהקמת רכס פרייזר בצפון קרוליינה. לאחר הגעתם לרכס, ג׳יימי ואיאן הצעיר יוצאים לעיירה על מנת לגייס מתיישבים לאדמתם, שם הם פוגשים במורטה אשר משמש כנפח, וכמנהיג המורדים כנגד המיסים הגבוהים אותם מטיל הממשל. ג׳ון גריי מגיע לרכס עם ויליאם, וג׳יימי זוכה לפגוש את בנו. במהלך שהותם שם, מתוודה גריי בפני קלייר על אהבתו לג׳יימי.

בינתיים במאה העשרים, בריאנה מגלה ששרפה עתידה להתחולל ברכס פרייזר, ומחליטה לחזור בזמן בעקבות אמה. היא מגיעה לסקוטלנד, מתעלפת במהלך מסעה, ומוצאת את עצמה בביתה של לירי אשר מצילה אותה. כאשר לירי מגלה את האמת בנוגע למוצאה של בריאנה, היא נועלת אותה בחדרה ומתכוונת להסגיר אותה כמכשפה, אך ביתה מסייעת לבריאנה לברוח ללליברוך. בלליברוך בריאנה פוגשת בדודה איאן, אשר מסייע לה להגיע לנמל, בכדי לעלות על ספינה לעבר צפון קרוליינה.

רוג׳ר שמגלה כי בריאנה חזרה בזמן לאמה, מחליט ללכת בעקבותיה. בצפון קרוליינה רוג׳ר ובריאנה מתאחדים, הם נישאים באמצעות החזקת ידיים, ומממשים את נישואיהם. לאחר מימוש הנישואים, רוג׳ר ובריאנה רבים, והיא עוזבת אותו וחוזרת לאכסניה בה לנה עם בת לווייתה ליזי. באכסניה בריאנה פוגשת את בונט ורואה את הטבעת של אמה, היא מבקשת לקנות ממנו את הטבעת, אך בונט אונס אותה. רוג׳ר מנסה לחזור לאכסניה על מנת לבקש את סליחתה של בריאנה, אך בונט מוצא אותו, ומכריח אותו לשמש כאיש צוות בספינתו, ולהפליג עמו.

בריאנה ממשיכה בחיפושיה אחר הוריה, ולבסוף פוגשת את ג׳יימי וקלייר, ונוסעת עמם לרכס פרייזר, שם היא לומדת על הדרך בה הגיעה הטבעת של אמה לבונט, ואף מתוודעת לג׳יימי. ברכס בריאנה מספרת לקלייר שהיא בהריון, שבונט אנס אותה, ושמרבית הסיכויים שהתינוק הוא שלו. קלייר מספרת לג׳יימי על האונס, וכאשר רוג׳ר מגיע לרכס בחיפושיו אחר בריאנה, ג׳יימי טועה לחשוב שהוא זה שאנס אותה. הוא מכה אותו, ומוכר אותו למוהיקנים האינדיאנים. בריאנה מגלה על כך, ומספרת לג׳יימי שבונט הוא שאנס אותה, ולא רוג׳ר. היא דורשת מהוריה שיצאו בעקבות רוג׳ר על מנת להצילו, בעוד היא בעצמה נוסעת לריברן, ואינה מצטרפת אליהם עקב הריונה. בריברן ג׳וקסטה מנסה להשיא את בריאנה לאחד ממכריה, אך בריאנה מבקשת מג׳ון גריי שיעזור לה, והוא מכריז על אירוסיהם.

מורטה לבקשתו של ג׳יימי מנסה ללכוד את בונט, אך בהיותו מבוקש, שניהם נעצרים על ידי הממשל, ונידונים למוות. בריאנה מבקשת לפגוש את בונט טרם הוצאתו להורג, וג׳ון מסייע לה. במהלך שהותם בכלא, פרגוס ומרסלי מגיעים על מנת לשחרר את מורטה, ולאחר מכן פרגוס מפוצץ את בית הכלא, בעוד בונט בתוכו. מורטה בורח לריברן, שם מתפתח רומן בינו לבין ג׳וקסטה.

בינתיים, מגיע רוג׳ר למקום מושבו של השבט בניו יורק, ועל אף שמנסה להימלט מספר פעמים, הוא אינו צולח זאת. כאשר ג׳יימי, קלייר ואיאן הצעיר מגיעים לשבט, הם מבקשים לסחור עמם בתמורה לרוג׳ר, אך אנשי השבט מסרבים, ולבסוף מחליט איאן להישאר בשבט בתמורה לרוג׳ר, ובכך לפדות את חירותו. ג׳יימי וקלייר מספרים לרוג׳ר את אשר התרחש בין בריאנה לבונט, ועל הריונה. רוג׳ר מחליט להמשיך לריברן, ומבקש מבריאנה לראות את בנו. שליח שמגיע לאחוזה, מביא לג׳יימי מכתב, בו נאמר שעליו להקים מליציה ולתפוס את מורטה בעצמו.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימי וקלייר נלחמים לשמור על ביתם ברכס כאשר מלחמת העצמאות האמריקאית מתרחשת באופק. בריאנה ורוג'ר מתחתנים בטקס גדול ברכס פרייזר. במהלך קבלת הפנים, המושל טריון דוחף עוד יותר את ג'יימי לצוד את מורטה ומאלץ את ג'יימי לאסוף מיליציה ולנטרל את הרגולטורים. הוא מתקשה לאזן את שמירת בטיחותו של דודו ומילוי חובותיו כלפי הבריטים, במיוחד תחת עינו של סגן נוקס, שנחוש למצוא ולהרוג את מורטה. למרות הפצרותיו של מורטה לג'וקסטה להחזיר את אהבתו אליה, היא נעה קדימה עם נישואיה הרביעיים ובוחרת בביטחון עתיד המטע שלה על פני האידיאליזם שלו. נאמנותו של ג'יימי נדחקת עד לנקודת השבירה בקרב הלמנס, כאשר הניסיון של רוג'ר להזהיר את מורטה נכשל ומורטה נורה למוות. רוג'ר נלכד ונתלה על ידי הבריטים, אך שורד ונותר בטראומה מהחווייה. ג'יימי נותר הרוס בחודשים שלאחר הקרב.

בינתיים בריאנה נחטפת על יד בונט ומשפחתה משחררת אותה. בסופו של דבר בריאנה, רוג'ר וילדם, ג'רמיה, מחליטים לחזור דרך האבנים מכיוון שזה יהיה הרבה יותר בטוח עבור בנם. הם מנסים אבל לא מצליחים לחזור לתקופתם ונשארים ברכס פרייזר. איאן הצעיר חוזר עם מוהוק, לומד את האמת על מוצאם של קלייר, בריאנה ורוג'ר, כאשר הוא מעמת אותם עם מידע שהועבר לו על ידי המוהוק. כשקלייר בביתה על רכס פרייזר, היא ממשיכה לערער על שיטות הרפואה הקונבנציונליות על ידי ייצור פניצילין ובמתן בחשאי ייעוץ רפואי תחת שם בדוי; עם זאת, היא מגלה שעצותיה החתרניות חוזרות אליה. בפרק האחרון קלייר נחטפת ונאנסת על ידי ליונל בראון ואנשיו, אך לאחר מכן מחולצת על ידי ג'יימי, רוג'ר והמיליציה. אף על פי שג'יימי מחזיר את גופתו של ליונל לאחיו וראש עיריית ברונסוויל, ריצ'רד בראון מאיים בעדינות על רכס פרייזר ועל משפחתו של ג'יימי. העונה מסתיימת כשקלייר וג'יימי מביטים החוצה מהמרפסת, נחושים להתענג על השלווה לפני הצרות.

עונה 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת כריסטי מגיעה לרכס פרייזר (טום, אלן ומלווה. אמם של אלן ומלווה מתה),טום וג'יימי מכירים אחד את השני משנת 1753 כששניהם היו בכלא ארדסמויר. אלן גונב מריצ'רד בראון קרן אבקת שריפה, וריצ'רד בראון מגיע לרכס ולוקח בחזרה את הקרן ומבקש מג'יימי וטום להעניש את אלן, אלן מקבל 10 הצלפות מחגורתו של ג'יימי במקום 10 הצלפות משוט.

פרגוס משתכר מדי יום, וזה גורם לבעיות בזוגיות שלהם. כאשר מרסלי יולדת בן עם בעיה, פרגוס קובע שהוא גמד (ננס) ומתקשה לקבל אותו.

ילדים ברכס מציקים לתינוק ומנסים להורגו אותו. רוג'ר מציל את התינוק, אנרי כריסטיאן, ונוזף בילדים והוריהם שהתירו זאת.

רוחות מלחמה מנשבות. שבט הצ'ירוקי מבקשים מגיימי שישיג עבורם נשק מהמלך, והוא מתלבט בכך. הוא מפחד שבבוא העת, נשק זה ישמש נגדו במלחמת האזרחים ( בעקבות מה שקלייר מספרת לו). בסוף הוא מבקש עבורם ואכן משלוח הנשק מגיע.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רונלד ד. מור (מימין) יוצר סדרת הטלוויזיה על פי הספרים מאת דיאנה גבלדון (משמאל)

ביולי 2012 פורסם שחברת "סוני פיקצ'רס" רכשה את הזכויות של סדרת ספרי "נוכרייה", ושמפתח הפרויקט הוא רונלד מור והמפיק הוא ג'ים קולברג.[8] בנובמבר 2012 נחתם החוזה בין סוני לבין רשת השידור Starz.[9] באפריל 2013 שכר מור צוות כותבים.[10] באוגוסט פורסם שג'ון דהאל יביים את שני הפרקים הראשונים בסדרה מתוכננת של 16 פרקים.[11]

אחד ההיבטים המבדילים סדרה זו מסדרות טלוויזיה אחרות הוא השימוש שנעשה בשפה הגאלית סקוטית. המומחה לשפה הגאלית סקוטית Àdhamh Ó Broin הוא היועץ בסדרה בנוגע לשפה.[12] המשורר הסקוטי Griogair Labhruidh שר את השירים בגאלית בפסקול של העונה השנייה.[13]

ב-15 באוגוסט 2014, אחרי שידור פרק הפיילוט בלבד, חידשה הרשת את הסדרה לעונה שנייה המבוססת על הספר השני בסדרה "שפירית בענבר".[14] ב-1 ביוני 2016 חודשה הסדרה לעונה שלישית ורביעית שיתבססו על הספרים "Voyager" ו-"Drums of Autumn".[4]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה

ב-9 ביולי 2013 פורסם שסם היוגן יופיע בתפקיד הגברי הראשי, ג'יימי פרייזר.[15] השחקן השני שלוהק היה טוביאס מנזיס לתפקיד כפול בדמות פרנק וג'ונתן רנדל.[16] ב-4 בספטמבר לוהקו גארי לואיס וגרהם מקטביש בתפקידי האחים לבית מקנזי.[17] ב-11 בספטמבר פורסם שהשחקנית האירית קטריונה באלף תגלם את דמותה של קלייר ביצ'אם רנדל.[18] בהמשך הצטרפו לצוות השחקנית לוטה ורביק לתפקיד ג'יליס דאנקן, ולורה דונלי בתפקיד ג'ני, אחותו של ג'יימי.[19]

בדצמבר 2013 לוהקו סיימון קאלו לתפקיד משנה בדמות הדוכס מסנדרינגהם,[20] וביל פטרסון לתפקיד עורך הדין נד גאוון.[21] הסופרת דיאנה גבלדון מופיעה בתפקיד קמע בדמות יונה מקטביש בפרק "The Gathering".[22] השחקן פרייזר היינס לוהק לתפקיד סר פלטשר גורדון בפרק "Wentworth Prison" ששודר במאי 2015. היינס גילם את הדמות ג'יימי מקרימון שהיה מלווה של הדוקטור השני בסדרה "דוקטור הו". לדברי גבלדון הדמות של ג'יימי מקרימון היוותה השראה לכתיבת הספר ולדמותו של ג'יימי פרייזר.[23]

עונה שנייה

ביוני 2015 לוהקו לסדרה אנדרו גאוור לתפקיד הטוען לכתר צ'ארלס אדוארד סטיוארט;[24] רוברט קאוואנה לתפקיד ג'ארד, בן דודו הסקוטי של ג'יימי סוחר יין החי בפריז;[25] מרגו שטלייה בדמות אהובתו לשעבר של ג'יימי, אנליס דה מרליאק;[26] ולורנס דובייז בדמות אלכס רנדל, אחיו הצעיר והעדין של בלק ג'ק.[27] בנוסף הצטרפו בעונה השנייה לצוות השחקנים רומן ברוז בדמות הכייס הצרפתי הצעיר פרגוס,[24] רוזי דיי בתפקיד מרי הוקינס בתו של הברונט,[28] סטנלי ובר בדמות הרוזן סן ז'רמן,[29] דומיניק פיניון בתפקיד מאסטר ריימונד,[24] מארק דורט בתפקיד שר האוצר הצרפתי ז'וזף דוברני,[26] פרנסס דה לה טור בדמות האם הילדגרד,[30] ואודרי בריסון בדמות הנזירה אנג'ליק.[31] ביולי 2015 לוהק ליונל לינגלסר לגלם את לואי החמישה עשר, מלך צרפת.[32]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2013 אישר שר האוצר של בריטניה ג'ורג' אוסבורן שההפקה תיהנה מהקלות מס ליוצרים שהורחבו מתעשיית הקולנוע גם לטלוויזיה.[33] בנוסף הסכימה הממשלה הסקוטית לממן המרת מחסנים בפאתי קמברלנד בצפון לנרקשייר לאולפני צילום.[34] בספטמבר 2013 החל שלב הצילומים באתרים בסקוטלנד.[35] צילומי הסט נערכו באולפני קמברלנד, ואתרי צילומים נוספים היו בטירת דאון (Doune Castle), טחנות במזרח לינטון, מזרח לות'יאן, ניוטונמור ברמה הסקוטית, יער רות'ימורשוס (Rothiemurchus), אבימור, מחצבות ליד בת'גייט, ואברפול סטירלינג.[21] עוד נערכו צילומים בלוך רנוך, ובפולקלנד וקולרוס שבפייף.[35]

צילומי העונה השנייה החלו באפריל 2015 על מנת להיות משודרים באביב 2016. מקום ההתרחשות העיקרי של העונה הוא פריז. צילומי הפנים נערכו באולפנים בסקוטלנד, בעוד צילומי הסצנות ברחובות פריז ובארמון ורסאי נערכו בפראג. בנוסף שימשו ארמונות אחדים בדרום אנגליה שבהם חדרים וארכיטקטורה בסגנון צרפתי עבור הסט הפריזאי.[36][37]

ההפקה של העונה השלישית החלה בספטמבר 2016 בסקוטלנד. הצילומים תוכננו למרץ עד יוני 2017 בקייפטאון.[38] מרבית עונות הסדרה צולמו במתחם Wadpark Film Studios בגלאזגו, סקוטלנד ובה נערכים גם צילומי העונה הששית החל מפברואר 2021.[39][40]

צילומי העונה הרביעית של הסדרה התרחשו בין אוקטובר 2017 לאפריל 2018 ברחבי סקוטלנד. מקומות מוכרים אשר שומשו כלוקיישנים לסדרה כללו בין היתר את פארק גריי ביוקנן (Gray Buchanan Park) אשר הוסב לבית קברות, בקתות ריבר אדג' (River Edge Lodges), לינק ברידג' - אוניברסיטת סטרילינג (Stirling University) ועוד.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקאי בר מקרירי הלחין את פסקול הסדרה. שיר הנושא הוא עיבוד לשיר מאת רוברט לואיס סטיבנסון בשם "Sing me a Song of a Lass that is Gone", והלחן הוא של שיר עם סקוטי בשם "The Skye Boat Song".[41] בחלק מהפרקים בעונה השנייה הושר הבית השני של השיר בצרפתית, כדי לשקף את מקום ההתרחשות.[42] קת'רין ג'ונס (Kathryn Jones) מבצעת את השיר. בעונה החמישית השיר הושר בסגנון אמריקאי בליווי קולות.

שידור הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידורי הסדרה החלו בארצות הברית ב-9 באוגוסט 2014.[1] שמונה הפרקים הראשונים שודרו במהלך ספטמבר, ושמונה הפרקים הבאים של העונה שודרו החל מאפריל 2015.[43] פרק סיום העונה שודר ב-30 במאי 2015.

באוסטרליה שודרה הסדרה בערוץ SoHo החל מאוגוסט 2014.[44] בקנדה היה שידור הבכורה ב-24 באוגוסט 2014 בערוץ Showcase.[45] באירלנד שודרה הסדרה החל מ-21 באוקטובר 2014.[46] בבריטניה רכשו "פריים וידאו" את זכויות השידור, והוא החל ב-26 במרץ 2015.[47] בישראל שודרה הסדרה ב-yes הטלוויזיה בלוויין.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמדים תוצאה הערות
2014 פרסי בחירת מבקרי הטלוויזיה Most Exciting New Series "זרה" זכייה [48]
2015 פרס בחירת הקהל סדרת מדע בדיוני / פנטזיה נבחרת זכייה [49]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר בטלוויזיה טוביאס מנזיס מועמדות [50][51]
השחקנית הטובה ביותר בטלוויזיה קטרינה באלף זכייה
שחקן המשנה הטוב ביותר בטלוויזיה סם היוגן מועמדות
Best Television Presentation "זרה" מועמדות
פרסי הקולנוע והטלוויזיה האירים השחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי בדרמה קטרינה באלף מועמדות [52][53]
פרס הכוכב העולה מועמדות
פרס אמי לבידור בפריים טיים מלחין מצטיין בסדרה (מוזיקה מקורית) בר מקרירי עבור "Sassenach" מועמדות [54]
2016 פרס בחירת הקהל שחקן נבחר בתוכנית מדע בדיוני / פנטזיה סם היוגן מועמדות [55]
שחקנית נבחרת בתוכנית מדע בדיוני / פנטזיה קטרינה באלף זכייה
תוכנית טלוויזיה נבחרת בז'אנר מדע בדיוני / פנטזיה "זרה" זכייה
טקס פרסי גלובוס הזהב ה-73 השחקנית הטובה ביותר בסדרת דרמה קטרינה באלף מועמדות [56]
הדרמה הטלוויזיונית הטובה ביותר "זרה" מועמדות
שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני טוביאס מנזיס מועמדות
פרסי גילדת מעצבי התלבושות סדרה תקופתית מצטיינת טרי דרסבאץ' (Terry Dresbach) מועמדות [57]
פרסי בחירת המבקרים Most Bingeworthy Series "זרה" זכייה [58]
פרסי Women's Image Network סדרת דרמה מצטיינת "זרה" עבור "The Garrison Commander" זכייה [59]
שחקנית מצטיינת בסדרת דרמה קטרינה באלף עבור "The Garrison Commander" זכייה
תוכנית מצטיינת שנכתבה בידי אישה אן קיני עבור "The Wedding" מועמדות
טוני גרפיה עבור "The Devil's Mark" זכייה
תוכנית מצטיינת שבויימה בידי אישה אנה פורסטר עבור "The Wedding" מועמדות
פרסי סאטורן השחקנית הטובה ביותר בטלוויזיה קטרינה באלף זכייה [60][61]
השחקן הטוב ביותר בטלוויזיה סם היוגן מועמדות
סדרת הפנטזיה הטובה ביותר "זרה" זכייה
פרסי הקולנוע והטלוויזיה האירים השחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי בדרמה קטרינה באלף מועמדות [62]
Costume Society of America פרס עיבוד התלבושות טרי דרסבאץ' זכייה [63]
פרסי אמי לבידור בפריים טיים עיצוב תלבושות מצטיין בדרמה תקופתית / פנטזיה טרי דרסבאץ', אלי וילסון, נדין פאוול ואנה לאו עבור "Not in Scotland Anymore" מועמדות
עיצוב הפקה מצטיין לדרמה תקופתית ג'ון גארי סטיל, ניקי מקאלום וג'ינה קרומוול עבור "Not in Scotland Anymore" ו-"Faith" מועמדות
פרסי באפט"א הסקוטיים דרמה טלוויזיונית צוות ההפקה - Tall Ship Productions,‏ Story Mining & Supply Co.,‏ Left Bank Pictures,‏ Sony Pictures Television/Amazon Prime Instant Video מועמדות [64]
השחקן הטוב ביותר בטלוויזיה סם היוגן מועמדות
השחקנית הטובה ביותר בטלוויזיה קטרינה באלף זכייה
פרסי בחירת מבקרי הטלוויזיה השחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה סם היוגן מועמדות [65]
השחקנית הטובה ביותר בטלוויזיה קטרינה באלף מועמדות
Most Bingeworthy Series "זרה" זכייה
פרס גאלית סקוטית פרס בינלאומי Àdhamh Ó Broin זכייה [66]
Hollywood Professional Association Outstanding Color Grading – Television סטיבן פורטר עבור "Faith" מועמדות [67]
Outstanding Sound – Television נלו טורי, אלן דקר, בריאן מיליקן, וינס באלונס עבור "Prestonpans" זכייה
2017 פרס בחירת הקהל תוכנית טלוויזיה נבחרת "זרה" זכייה [68]
תוכנית טלוויזיה נבחרת בז'אנר מדע בדיוני / פנטזיה "זרה" זכייה
שחקן נבחר בתוכנית מדע בדיוני / פנטזיה סם היוגן זכייה
שחקנית נבחרת בתוכנית מדע בדיוני / פנטזיה קטרינה באלף זכייה
פרסי Globes de Cristal הסדרה הזרה הטובה ביותר "זרה" מועמדות [69]
פרס סטלייט הרכב השחקנים הטוב ביותר: טלוויזיה "זרה" זכייה [70]
הסדרה הטובה ביותר "זרה" זכייה
Outstanding Blu-ray "זרה" זכייה
איגוד הצלמים האמריקאי Regular Series for Non-Commercial Television נוויל קיד עבור "Prestonpans" מועמדות [71]
פרס גלובוס הזהב השחקנית הטובה ביותר בסדרת טלוויזיה או דרמה קטרינה באלף מועמדות [72]
פרסי אוסקר ויילד קטרינה באלף זכייה [73]
פרסי Women's Image Network סדרת דרמה מצטיינת "זרה" זכייה [74]
שחקנית מצטיינת בסדרת דרמה קטרינה באלף מועמדות
סדרה מצטיינת שנכתבה בידי אישה דיאנה גבלדון עבור "Vengeance Is Mine" מועמדות
פרס סאטורן סדרת הפנטזיה הטובה ביותר "זרה" זכייה [75]
השחקן הטוב ביותר בטלוויזיה סם היוגן מועמדות
השחקנית הטובה ביותר בטלוויזיה קטרינה באלף מועמדות
הופעת אורח הטובה ביותר בסדרת טלוויזיה דומיניק פינון מועמדות
פרסי הקולנוע והטלוויזיה האירים השחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי בדרמה קטרינה באלף מועמדות [76]
2024 פרס סאטורן סדרת האקשן/הרפתקאות/מתח הטובה ביותר "זרה" זכייה [77]
השחקן הטוב ביותר בסדרת טלוויזיה סם היואן מועמדות
השחקנית הטובה ביותר בסדרת טלוויזיה קטרינה באלף זכייה
שחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרת טלוויזיה סופי סקלטון מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זרה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Ng, Philiana (8 במאי 2014). "Starz's Outlander Gets First Poster, Premiere Date". The Hollywood Reporter. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Jensen, Jeff (1 באוגוסט 2014). "Outlander Review". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Roots, Kimberly (11 בפברואר 2016). "Outlander Sets Return Date — See the Frasers Dazzle in Season 2 Poster". TVLine. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Prudom, Laura (1 ביוני 2016). "Outlander Renewed for Seasons 3 and 4". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Roots, Kimberly (15 בפברואר 2017). "Outlander Sets Season 3 Premiere". TVLine. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ לאורך כל הספרים ופרקי הסדרה, מכנה אותה הבעל האוהב ג'יימס, בשם החיבה "סָאסוֹנֵךְ", שמשמעותו בגאלית "נוכריה" או "זרה"
  7. ^ Jamie's full name is established as James "Jamie" Alexander Malcolm MacKenzie Fraser in the Season 1 episode "The Wedding".
  8. ^ Andreeva, Nellie (17 ביולי 2012). "Ron Moore To Adapt Outlander Novels Into Cable TV Series". Deadline.com. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Andreeva, Nellie (6 בנובמבר 2012). "Starz To Develop Series Version Of Outlander Novels From Ron Moore & Sony". Deadline.com. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Andreeva, Nellie (29 באפריל 2013). "Ron Moore's Outlander Series Adaptation For Starz Sets Up Writing Staff". Deadline.com. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Kondolojy, Amanda (20 באוגוסט 2013). "John Dahl to Direct First Two Episodes of Starz & Sony Pictures TV's Anticipated New Original Series Outlander". TV by the Numbers. אורכב מ-המקור ב-2014-10-12. נבדק ב-2017-04-28. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Outlander's Gaelic expert Àdhamh Ó Broin teaches you 12 sayings in the Celtic language". Scotland Now. Media Scotland Ltd. 27 בפברואר 2016. אורכב מ-המקור ב-2017-01-16. נבדק ב-2017-04-28. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Outlander: Season 2 (Original Television Soundtrack)". iTunes.
  14. ^ Hibberd, James (15 באוגוסט 2014). "Outlander renewed for second season". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Patten, Dominic (9 ביולי 2013). "UPDATE: Starz's Outlander Officially Names Sam Heughan As Lead". Deadline.com. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Andreeva, Nellie (8 באוגוסט 2013). "Tobias Menzies Cast In Starz's Outlander". Deadline.com. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Starz's Outlander Adds Two To Cast". Deadline.com. 4 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ Nededog, Jethro (11 בספטמבר 2013). "Super 8 Caitriona Balfe to Play Claire on Starz's Outlander". The Wrap. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Andreeva, Nellie (17 באוקטובר 2013). "Outlander & The Black Box Cast Regulars". Deadline.com. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Nededog, Jethro (6 בדצמבר 2013). "Starz Adds Amadeus Actor Simon Callow to Outlander Cast". The Wrap. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ 1 2 Ferguson, Brian (10 ביוני 2014). "Bill Paterson lands key part in Outlander TV show". The Scotsman. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל, 18.8.2021)
  22. ^ Wilkinson, Amy (27 באוגוסט 2014). "First Look: Outlander author Diana Gabaldon cameos on Starz series". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ Ross, Robyn (19 באוגוסט 2014). "Exclusive: Doctor Who Alum to Guest-Star on Outlander". TV Guide. {{cite news}}: (עזרה)
  24. ^ 1 2 3 Ristau, Reece (10 ביוני 2015). "Outlander Season 2 Casts Bonnie Prince Charlie, Jamie's Cousin and More". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ Lash, Jolie (2 ביוני 2015). "Outlander Casting Scoop: Meet The Actor Playing Jared, Jamie Fraser's Cousin". Access Hollywood. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ 1 2 Gelman, Vlada (12 ביוני 2015). "Outlander: Meet Jamie's Parisian Ex". TVLine. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ Ge, Linda (16 ביוני 2015). "Outlander Casts Laurence Dobiesz as Alex Randall". The Wrap. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ Highfill, Samantha (10 ביוני 2015). "Exclusive: Rosie Day joins Outlander season 2". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  29. ^ Dos Santos, Kristin (2 ביוני 2015). "Outlander Casting News: See the First New Face of Season Two". E! Online. {{cite web}}: (עזרה)
  30. ^ Roots, Kimberly (30 ביוני 2015). "Outlander Casts Harry Potter Actress as Season 2's Mother Hildegarde". TVLine. {{cite web}}: (עזרה)
  31. ^ Munn, Patrick (6 ביוני 2015). "'Outlander' Scoop: Audrey Brisson Joins Cast As Sister Angelique". TVWise. {{cite web}}: (עזרה)
  32. ^ Rice, Lynette (28 ביולי 2015). "Will this man be a royal pain for Claire? Outlander casts King Louis XV for season 2". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ "Scottish cash to back US sci-fi series Outlander". BBC News. 26 ביולי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ Ferguson, Brian (21 בינואר 2015). "Taskforce call for Scotlands' ailing film industry". The Scotsman. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל, 18.8.2021)
  35. ^ 1 2 Ferguson, Brian (23 באוגוסט 2014). "Outlander could run for five years says Moore". The Scotsman. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל, 18.8.2021)
  36. ^ Wilkinson, Amy (3 ביולי 2015). "Outlander First Look: Claire and Jamie take Paris in season 2". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  37. ^ Bennett, Tara (30 ביולי 2015). "Outlander: Ronald D. Moore, Caitriona Balfe, and Sam Heughan on how Season 2 changes the course of history". Blastr. {{cite web}}: (עזרה)
  38. ^ Petski, Denise (15 בפברואר 2017). "'Outlander' Season 3 To Premiere In September On Starz". Deadline.com. {{cite web}}: (עזרה)
  39. ^ Outlander Bosses Spend a Pretty Penny on a COVID Test Center to Keep Stars Sam Heughan and Caitriona Balfe Safe
  40. ^ Outlander bosses have spent more than £150,000 building a private Covid testing centre at their Scottish studios
  41. ^ "Comic Con 2014 Highlights". BearMcCreary.com. 29 ביולי 2014. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל, 18.8.2021)
  42. ^ Abell, Tara (12 באפריל 2016). "What Outlanders Credits Tell Us About Season Two". Vulture.com. {{cite web}}: (עזרה)
  43. ^ "Outlander Midseason Premiere Set For April 4 On Starz". Deadline.com. 25 בספטמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  44. ^ "Outlander Airdate Announced!". SoHo Channel.
  45. ^ Strachan, Alex (6 באוגוסט 2014). "Diana Gabaldon's Outlander novel comes to TV (with video)". Canada.com. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל, 18.8.2021)
  46. ^ Kelleher, Lynne (20 באוקטובר 2014). "Outlander role a perfect fit for Irish star Balfe". Irish Examiner. {{cite web}}: (עזרה)
  47. ^ Munn, Patrick (9 בפברואר 2015). "Amazon Prime Instant Video Acquires UK Rights To Starz's Outlander". TVWise. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  48. ^ Johns, Nikara (9 ביוני 2015). "Critics' Choice Television Awards to Honor Ryan Murphy". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  49. ^ "2015 People's Choice Awards: Nominees & Winners". People's Choice.
  50. ^ Kelley, Seth (3 במרץ 2015). "Saturn Awards Nominations". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  51. ^ "The 41st Annual Saturn Awards Winners 2015". Saturn Awards.
  52. ^ "IFTA 2015 NOMINEES". The Irish Film & Television Academy.
  53. ^ "IFTA ANNOUNCES RISING STAR NOMINEES WITH THE IRISH FILM BOARD". The Irish Film & Television Academy.
  54. ^ "Outlander". Emmys.com.
  55. ^ "2016 People's Choice Awards: Nominees & Winners". People's Choice. אורכב מ-המקור ב-2016-04-12. נבדק ב-2017-03-26.
  56. ^ Mitovich, Matt Webb (10 בינואר 2016). "Golden Globes: Mr. Robot and Mozart Win Big; Taraji P. Henson, Lady Gaga, Jon Hamm, Rachel Bloom Grab Gold". TVLine. {{cite web}}: (עזרה)
  57. ^ McNary, Dave (7 בינואר 2016). "'Star Wars,' 'Mad Max,' 'Empire' Land Costume Designers Guild Awards Nominations". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  58. ^ Rosen, Christopher (17 בינואר 2016). "Critics' Choice Awards 2016 winners: Spotlight, Mad Max, Leonardo DiCaprio, and more". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  59. ^ "Women's Image Awards Nominations". The WIN Awards. 13 בדצמבר 2015. אורכב מ-המקור ב-2016-01-21. נבדק ב-2017-03-26. {{cite web}}: (עזרה)
  60. ^ Bryant, Jacob (24 בפברואר 2016). "'Star Wars,' 'Mad Max,' 'Walking Dead' Lead Saturn Awards Nominations". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  61. ^ Cohen, David S. (23 ביוני 2016). "'The Force Awakens' Rings Up Eight Saturn Awards". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  62. ^ "IFTA 2016 NOMINEES". The Irish Film & Television Academy.
  63. ^ "Costume designer Terry Dresbach receives Costume Society of America's Costume Design Award for "Outlander"". LinkedIn.(הקישור אינו פעיל, 18.8.2021)
  64. ^ "British Academy Scotland Awards: Nominees in 2016". BAFTA Scotland.
  65. ^ "Critics' Choice Awards 2016 winners list: La La Land, People v. O.J dominate". Entertainment Weekly. 11 בדצמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  66. ^ "Outlander coach wins at Scottish Gaelic Awards". Daily Record. 17 בנובמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  67. ^ "2016 HPA AWARD WINNERS UNVEILED". Hollywood Professional Association. 17 בנובמבר 2016. אורכב מ-המקור ב-2018-09-07. נבדק ב-2017-03-26. {{cite web}}: (עזרה)
  68. ^ Marquina, Sierra (19 בינואר 2017). "People's Choice Awards 2017: Complete Winners List". US weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  69. ^ "Découvrez la liste des nommés" (בצרפתית). Globes de Cristal. 16 בנובמבר 2016. אורכב מ-המקור ב-2016-11-26. נבדק ב-2017-03-26. {{cite web}}: (עזרה)
  70. ^ "THE INTERNATIONAL PRESS ACADEMY ANNOUNCES WINNERS FOR THE 21 ANNUAL SATELLITE AWARDS" (PDF). International Press Academy. 18 בדצמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  71. ^ Ge, Linda (6 בדצמבר 2016). "'Game of Thrones,' 'Westworld,' 'Outlander' Lead ASC TV Nominees". The Wrap. {{cite web}}: (עזרה)
  72. ^ "Golden Globes 2017: The Complete List of Nominations". The Hollywood Reporter. 12 בדצמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  73. ^ "'Outlander' Star Caitriona Balfe to Be Honored at Oscar Wilde Awards (Exclusive)". The Hollywood Reporter. 6 בינואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  74. ^ "Women's Image Awards Nominations". The WIN Awards. 10 בינואר 2017. אורכב מ-המקור ב-2016-12-20. נבדק ב-2017-03-26. {{cite web}}: (עזרה)
  75. ^ Couch, Aaron (2 במרץ 2017). "'Rogue One,' 'Walking Dead' Lead Saturn Awards Nominations". The Hollywood Reporter. {{cite web}}: (עזרה)
  76. ^ "IFTA FILM & DRAMA NOMINEES 2017". Irish Film & Television Academy.
  77. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)