טיוטה:גיל יוסף שחר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיל יוסף שחר
ד"ר גיל יוסף שחר
לידה 3 בפברואר 1977 (גיל: 47)
ישראל
לימודי רפואה הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
התמחות רפואה משלימה
תואר דוקטור

גיל יוסף שחר (נולד ב-3 בפברואר 1977) הוא רופא ישראלי, חסיד חב"ד שמתמחה ברפואה משלימה. הקים את "המרכז לרפואת הרמב"ם" שכולל טיפול אישי, הרצאות, ימי עיון לציבור, סדנאות, ואתר אינטרנט. שחר עומד בראשות בית ספר ללימודי רפואה תזונתית, בו הוא מלמד ומכשיר מטפלים בבריאות טבעית על פי גישת הרמב"ם ולאור ממצאי המדע המודרני. בנוסף להכשרת מטפלים, ד"ר גיל יוסף שחר, הינו עורך מדעי של ספרי בריאות, והוא גם מבצע תחקירים פרטיים בנושאי בריאות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחר נולד בארצות הברית, אך חודשים ספורים לאחר לידתו הגיע עם הוריו לישראל. הוא למד בבית הספר הריאלי העברי בחיפה. בצבא התגייס לחיל השריון ונשלח לקורס חובשים. במהלך שירותו הצבאי כחובש קרבי נחשף לראשונה לעולם הרפואה. אחר כך סיים את לימודי הרפואה בטכניון. עבודת הגמר שלו לתואר דוקטור לרפואה עסקה בהשוואה בין תורת הרפואה של הרמב"ם לממצאי המחקר המודרני. שחר כיהן כיושב ראש אגודת הסטודנטים לרפואה בטכניון, הקים בגינת הפקולטה לרפואה גינה של צמחי מרפא. בתום לימודי הרפואה בטכניון, הקים שחר את המרכז לרפואת הרמב"ם. במסגרת המרכז, הקים שחר את בית הספר לרפואה תזונתית, שהכשיר עד היום קרוב ל-2,000 מטפלים[דרוש מקור].

שחר פרסם עשרות מאמרים באתר האינטרנט של המרכז לרפואת הרמב"ם. המאמרים חופשיים לציבור ומשלבים בין הסברים פיזיולוגים ורפרנסים למחקרים עליהם התבסס לבין כתיבה בשפה שלא דורשת ידע מוקדם. המאמרים שלו עוסקים במגוון נושאים, החל מדרכים להשבחת המזון, איך יוצרים בית בריא, הריון ולידה, צמחי מרפא, תרופות מהטבע, תוספי תזונה, צמצום חשיפה לרעלים, קרינה אלקטרומגנטית ועוד. באתר יש גם חנות אינטרנטית לתוספי תזונה ומוצרים מקדמי בריאות. שם מוצע למכירה תוספי תזונה פרי פיתוחו של שחר ותוספים שעבור את בדיקתו.

בשנת 2019, פרסם שחר סידרה של מאמרים בנושא בטיחות החיסונים. המאמר הראשון שלו עורר הדים רבים וזכה למעל ל-6,500 שיתופים בפייסבוק. עמותת מדעת שמקדמת חיסונים הגיבה לדבריו בקבוצת הפייסבוק של העמותה. שחר הגיב במאמר המשך, ולדבריו, עמותת מדעת היא זו שמטעה את הציבור.

בעקבות מאמרים אלו, משרד הבריאות זימן אותו לשימוע. לאחר מכן, שחר פרסם הצעה, בה הוא מזמין את כל בכירי משרד הבריאות ובראשם את המשנה למנכ"ל משרד בריאות פרופסור איתמר גרוטו, ואת פרופסור שמואל רשפון (הרופא המחוזי של מחוז חיפה ואחד הרופאים הבכירים שיושבים בוועדה המייעצת בנושא חיסונים), לעימות פתוח בנושא בטיחות חיסונים[1]. לאחר מכן, פרסם משרד הבריאות הודעה לפיה "שחר מחזיק ברישיון לעסוק ברפואה בלבד ואינו בעל מומחיות מוכרת ברפואה. כמו כן, הוא אינו מחזיק ברישיון דיאטן". וכן ש"השימוש במונח "רפואה תזונתית" – מדובר במושג מטעה מאחר שאין כל תחום מוכר ברפואה הנקרא "רפואה תזונתית"[2]. בהמשך פרסם המשרד חוות דעת לפיה שחר מפרסם מידע מטעה על נזקי החיסונים. כך למשל, הוא טען לקיומם של חומרים מסוכנים בחיסון נגד שפעת, כגון פוליסורבט ופורמלדהיד, דבר שלפי טענתם אין לו בסיס. בנוסף, משרד הבריאות טען כי הוא משתמש במעמדו כרופא לצורך שיווק מוצרים, תוך הצגת מידע שגוי[3].

כיום (2022), יש לשחר מעל 200 אלף עוקבים, שמנויים לעדכונים ממנו ברשתות החברתיות ובדואר אלקטרוני[4].

דעות ותחקירים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסתייגות מהשימוש בתרופות כימיות באופן קבוע.
  • הסתייגות מהתועלת ומהבטיחות של החיסונים, ביחס לסיכונים ונזקים אפשריים[5]. כך למשל כשיצא החיסון לקורונה, המליץ שחר רק לבעלי סיכון (מעל גיל 60) להתחסן, ולכל השאר לחכות למידע שיגיע ממדינות אחרות[6].
  • תחקיר על שיעור הארסן באורז הנמכר בישראל. בתחקיר זה נמצא שהאורז הבסמטי (גם זה שאינו מלא) הוא הנקי ביותר[7].
  • תחקיר על רעילות תוספי האומגה 3 המיוצרים משמן דגים ומשמן מרווה[8].
  • תחקיר על רמות הארסן שיש באצות, בעיקר בסושי. לפי תחקיר זה, כל האצות המיובשות הנמכרות בישראל חורגות בהרבה מהתקן לאצות מיובשות.
  • חשיפה על מקורם של תוספי הכורכום, המיוצרים ברובם מחומרים סינתטיים (נפט) ולא משורש הכורכום[9].
  • תחקיר על תוספי ויטמין C ליפוזומליים. בתחקיר זה, שלח ד"ר שחר שבעה מותגים של תוספי ויטמין C ליפוזומלי לבדיקות מיקרוסקופ אלקטרוני לבדיקת המצאות ותקינות הליפוזומים. הוא מצא שרוב רובם של התוספים הנוזליים מכילים ליפוזומים שבורים כך שלמעשה הוויטמין C שם הוא רגיל ולא ארוז כלל בליפוזום.

תחקיר אודות שמן מרווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2014 פרסם שחר תחקיר פרטי, אודות שמן מרווה מרושתת. בין החברות שנבדקו, בשמן של חברת אינהרב (innherb) נמצא הרעלן "פרילה קטון" - perilla ketone, צמח רעיל האסור למאכל אדם. כמו כן, מתחקיר זה מתברר שהשמן של חברת אינהרב אינו מכיל כלל שמן מרווה, אלא שמן אחר לחלוטין, לא יציב ומחומצן שהופק באמצעות זיקוק כימי[10].

חברת אינהרב לא התייחסה באופן ישיר לממצאי התחקיר. אך בעקבות התחקיר, פרסמה חברת אינהרב הודעה בה נכתב שהשמן נבדק במעבדה לביוטכנולוגיה של שמנים צמחים באוניברסיטת באר שבע על ידי פרופסור זאב ויסמן ונמצא כשמן מרווה מרושתת. כמו כן מדווחת חברת אינהרב שלא נמצא בשמן חומר בעל משקל מולקולרי של פרילה קטון. דו"ח המעבדה לא פורסם על ידי החברה. חברת אינהרב שלחה מייל למפיצי שמן המרווה, להחזיר את מוצרי החברה. לאחר חודשיים (באפריל 2014) חברת אינהרב פרסמה מטעמה מודעה בעיתונים הקוראת לכלל ציבור הצרכנים להחזיר לאלתר את תוסף התזונה "המרווה המרושתת" אשר רכשו ולקבל החזר כספי מלא וזאת עקב הימצאות חומר זר ורעיל בתוסף התזונה, הידוע בשם פרילה קטון. החברה ביצעה ריקול ואיסוף של כל מוצרי השמן שלה חזרה[11].

בעקבות הפרשה, הוגשה לבית המשפט בקשה לתביעה יצוגית בסך 70 מיליון שקל כנגד חברת אינהרב[12].

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחר ביצע עריכה מדעית לספרים הבאים:

  • ניקוי רעלים, הוצאת פוקוס, 2010
  • האמת על התרופות, הוצאת פוקוס, 2014
  • ריפוי מחלות כרוניות - מחלום למציאות, הוצאת פוקוס, 2015
  • בלוטת התריס - ריפוי טבעי, 2016
  • מזון – מה כבר נשאר לנו לאכול, הוצאת פוקוס, 2019
  • עייפות כרונית, הוצאת פוקוס, 2022

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:רופאים ישראלים קטגוריה:בוגרי הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל