טיוטה:הצעדה הרוסית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצעדה הרוסית של 2008

הצעדה הרוסיתרוסית: Русский марш) היא הפגנה שנתית בה משתתפים כמה ארגונים לאומנים רוסים, רבים מהם נאו-נאצים,[1] במספר ערים גדולות ברוסיה תחת הסיסמה "זאת המדינה שלנו",[2] במסגרת יום האחדות השנתי ב-4 בנובמבר. בין המשתתפים הבולטים בצעדה נמנים התנועה נגד ההגירה הבלתי חוקית, המארגנת הראשית של העצרות, איגוד הנוער האירואסייתי של אלכסנדר דוגין, דמיטרי דמושקין, מפלגת המדינה הלאומית של רוסיה וסגן הדומא הממלכתית ניקולאי קוריאנוביץ' שהודר מהמפלגה הליברל-הדמוקרטית של רוסיה על אהדתו למצעד. משתתפים נוספים היו החזית הפטריוטית הלאומית "זיכרון", קהילת "האמת", האיחוד הלאומי הרוסי, התנועה החברתית הרוסית ותנועת "הסדר הרוסי" בראשות ואסילי אנסימוב.[3]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצעדה הרוסית הראשונה התקיימה ב-4 בנובמבר 2005 והייתה הפגישה ההמונית החוקית הראשונה של הימין הקיצוני בהיסטוריה הרוסית המודרנית. הצעדה התקיימה על מנת לחגוג את ניצחונה של רוסיה במלחמת רוסיה–פולין .

הצעדה הרוסית של 2006[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד מוסקבה, הצעדה תוכננה בסנקט פטרסבורג, קרסנויארסק, נובוסיבירסק, צ'יטה, סטברופול, מייקופ, טיומן, ולדיווסטוק, יוז'נו-סחלינסק, בלאגובשצ'נסק, ניז'ני נובגורוד וקלינינגרד, אך גם נאסרה ברוב הערים. אירקוטסק התירה רשמית את הצעדה. העצרות התקיימו גם באוקראינה (קייב, קרים, אודסה, סבסטופול), מולדובה (קישינב, טירספול) וגאורגיה (טביליסי). ראשי הנוער הרוסי של מולדובה ואיגוד הנוער האירו-אסיה של הרפובליקה של מולדובה נעצרו. אף על פי שהמארגנים אסרו על השימוש בסמלים נאצים, דגל עם צלב קרס הונף על ידי ראש האיגוד הסלאבי של האס אס דמיטרי דמושקין במוסקבה.

ראש עיריית מוסקבה יורי לוז'קוב התנגד לקיום הצעדה בעירו ואמר: "אם נאפשר את פיצול המדינה שלנו על רקע אתני, אם נאפשר מלחמות דת, אז אני חושש שזה יהיה הסוף של רוסיה."

כ-500 איש קיימו הפגנת נגד הצעדה הרוסית ונשאו שלטים עם כרזות עם סיסמאות כגון: "החזית האנטי-פשיסטית הרוסית" ו"אני רוסי ולכן לא פשיסט." גם הקהילה היהודית המקומית בראשות הרב ברל לזר הביעה התנגדות לקיום הצעדה. ארגוני נוער שונים, ביניהם גם ארגון נוער המשתייך לרוסיה המאוחדת הכינו פנייה בכתב למושל מחוז קרסנויארסק אלכסנדר חלופונין וראש העיר פיוטר פימאשקוב, כדי למנוע קיום צעדה רוסית בעיר. עם זאת, התנועה נגד ההגירה הבלתי חוקית אמרה לרויטרס שהיא תמשיך את הכינוסים שלהם ללא קשר אם הם מורשים או לא.

אספת המונים נפרדת בשם "מצעד הימין" אורגנה על ידי מספר תנועות אורתודוקסיות (המועצה הלאומית, איגוד נושאי הדגל האורתודוקסי והבאסטיון), שהצהירו על כוונותיהן העצמאיות.

הצעדה הרוסית של 2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשויות של הפדרציה הרוסית דחו את האישור לצעדה הרוסית של 2020 עקב מגפת הקורונה. למרות האיסור, עשרות לאומנים התאספו בעיר ברנאול בסיביר ב-4 בנובמבר, והפגינו נגד הנשיא ולדימיר פוטין. מארגני הצעדה הרוסית במוסקבה, בעקבות הסירוב, תכננו להניח פרחים במשרד שירות הכליאה הפדרלי, כדי להנציח את הנאו-נאצי הרוסי מקסים מרצינקוביץ', שמת בכלא חודש לפני כן. משטרת מוסקבה עצרה לפחות 32 פעילי ימין קיצוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הצעדה הרוסית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:הפגנות ברוסיה