טיוטה:פורטל: כדורגל רוסי/מבוא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ברוסיה החלו לשחק כדורגל כבר בסוף המאה ה-19. במהלך השנים התפתחו מספר קבוצות אך הליגה הלאומית הראשונה למועדונים הוקמה על ידי נציגי שלטון ברית המועצות רק בשנות ה-30 של המאה ה-20. נבחרת האימפריה הרוסית הייתה חלשה מאוד ונוצרה כדי לייצג את המדינה באולימפיאדת סטוקהולם (1912). ברבות השנים התפתח הכדורגל במדינה, כדורגלנים סובייטים ורוסים הצטיינו במועדונים בכירים בכדורגל העולמי ובדומה לרבות ממדינות העולם, היה הכדורגל לענף הספורט המוביל בארץ מבחינת עניין הקהל.

מסגרות הליגה בכדורגל הרוסי כוללות את הליגה הבכירה, הפרמייר ליג הרוסי (בעבר "הדיוויזיה העליונה" ובהמשך "הפרמייר ליג הרוסי בכדורגל") ואחריה הליגה הלאומית וליגות המשנה הליגה הרוסית השנייה בכדורגל וליגת הכדורגל החובבנית של רוסיה, שמפוצלות לפי אזורים. הקבוצה שמסיימות ראשונות בפרמייר ליג מעפילות למסגרות האירופיות הבינלאומיות ליגת האלופות, הליגה האירופית והקונפרנס ליג, בהנהלת אופ"א. בליגות הנמוכות יותר הקבוצות שמסיימות ראשונות מעפילות לליגה הבאה בדרג, במקביל לקבוצות שמסיימות במקומות האחרונים, שיורדות לליגה בדרג נמוך יותר. לצד הליגות מתקיימים טורנירים בשיטת נוקאאוט, שבסופם מוענק גביע למנצחת, בהם גביע המדינה. הקבוצה שזוכה בגביע המדינה אף מעפילה למוקדמות הליגה האירופית של אופ"א. בנוסף, נערכת גם אליפות רוסיה בכדורגל נשים.

על הפעלת הליגות והגביעים אחראי איגוד הכדורגל הרוסי, שנוסד לראשונה בשנת 1912 כאיגוד הכדורגל הכל-רוסי, בתקופת שלטון הצאר והצטרפה כבר בשנת הקמתה לארגון פיפ"א העולמי. ההתאחדות אחראית גם על נבחרת רוסיה הבוגרת ועל הנבחרות הצעירות, ומפקחת על הקבוצות השונות, לרבות קיום בית דין האחראי לפיקוח ואכיפת משמעת. על שיבוץ השופטים למשחקים השונים אמונה מחלקת השיפוט בהתאחדות.

הנבחרת הרוסית העפילה ארבע פעמים לגביעי עולם (1994, 2002, 2014 ו-2018) ולשש אליפויות אירופה (1996, 2004, 2008, 2012, 2016 ו-2020). ביורו 2008 היא עברה בפעם הראשונה בתולדותיה את שלב הבתים של טורניר גדול, לא כולל תקופתה של נבחרת ברית המועצות ובמונדיאל 2018 העפילה עד לשלב רבע הגמר. במסגרת הקבוצתית, הגיעו הקבוצות הרוסיות, ובעיקר צסק"א מוסקבה וזניט סנקט פטרבורג, למספר הישגים במסגרת הבינלאומית האירופית כשהבולטים שבהם הם הזכייה בגביע אופ"א 2005 (לצסק"א) וגביע אופ"א 2008 לזניט, שגם זכתה בסופר קאפ האירופי.