יועץ ממלכתי (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יועץ ממלכתי
Статский советник
מידע כללי
מאת בוריס אקונין
שפת המקור רוסית
תורגם לשפות עברית, אנגלית, צרפתית
סוגה ספרות בלשית
מקום התרחשות מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ידיעות ספרים
ספרי עליית הגג
הוצאה בשפת המקור הוצאת "זכרוב"
תאריך הוצאה 1999
מספר עמודים 352
עורך פטר קריקסונוב (המהדורה העברית)
הוצאה בעברית
הוצאה ספרי עליית הגג
תאריך 2011
תרגום יגאל ליברנט
סדרה
סדרת ספרים תיבת פנדורין
ספר קודם משימות מיוחדות עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא הכתרה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"יועץ ממלכתי: פרשה פוליטית"רוסית: Статский советник) הוא ספר מותחן שנכתב על ידי בוריס אקונין המהווה לספר הששי בסדרת "תיבת פנדורין".

אקונין תכנן שכל ספר בסדרה יהווה מחווה לז'אנר הספרות הבלשית, כך שכל רומן הוא ז'אנר חדש. סיפור זה מהווה ספרות בלשית פוליטית, שבו הדמות הראשית מתמודדת עם קשירת קשר בעל אופי פוליטי שעלול להשפיע על המדינה כולה. השנה היא 1891. הגנרל חראפּוֹב, המושל הטרי של סיביר ושר הפנים המיועד, נרצח בדרכו למוסקבה. הרוצח נעץ בליבו פגיון הנושא את ראשי־התיבות של "הארגון הלוחם" המהפכני, ארגון אשר שׂם לו למטרה להפיל את הקיסר. כעת, גורלו של הגנרל־המושל המוסקבאי הנסיך דוֹלְגוֹרוּקוֹי וגורלה של הקיסרות הרוסית כולה, תלויים על בלימה – האם אֶראסְט פֶּטְרוֹביץ´ פַנְדוֹרין, הפקיד למשימות מיוחדות, יצליח לפצח את המקרה, לנקות את שמו המוכתם ולהושיע את כבודו של פטרונו?

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון הלוחם (ברוסית Боевая Группа) של המפלגה הסוציאליסטית, מבצע "עונש" והורג את הגנרל חראפוב בדרכו ברכבת מהעיר קלין למוסקבה, זאת באשמת התאבדותה של האסירה הפוליטית פולינה איוואנצובה. אראסט פנדורין, האחראי על ביטחונו של חראפוב במוסקבה (אף שחראפוב כמובן לא הספיק להגיע אליה), מתחיל לחקור את נסיבות הרצח, בתקווה לעלות על עקבות הארגון הלוחם. הדרך היחידה שהוא יכול להציל את פטרונו (המושל הכללי המוסקבאי הנסיך דולגורוקי) מפיטורין מחפירים. החקירה מסתבכת עם הגעתו של "הכוכב העולה" של הבילוש הפטרבורגי" — הנסיך פוז'ארסקי. על היועץ הממלכתי פנדורין מוטלת המשימה למצוא את הרוצח לפני שפוז'ארסקי יעשה זאת. אראסט פנדורין צולל לתוך חיי החקירה שחושפים את יסודות המהפכה הפוליטית הקרבה: גיבורים, אוהדים, מרגלים, מסיתים, בוגדים ומהפכנים שיעשו הכל כדי להרוס את הקיסרות הרוסית ולהקים עליה את רוסיה המהפכנית, כל זאת על רקע הרומן שפנדורין מנהל עם בתו היהודייה של בנקאי אסתר ליטבינובה, מה שרק מחריף את ספקותיו שלו.

במהלך החקירה פנדורין מזהה קשרים בין הנסיך פוז'ארסקי ולארגון הלוחם, שבעצמו אינו מודע לכך, שהם משחרים לידיו. פנדורין מבין שפוז'ארסקי רקח את הקנוניה והרצח על מנת להיות זה שימצא את האשמים ובכך יביא להתמוטטות התנועה המהפכנית ולהעלאה בשכר ובדרגה. אלא שפנדורין מבין שאינו יכול לפרסם את העובדה הזאת, מסיבות פוליטיות ובשל השפעתו הרבה של פוז'ארסקי. פנדורין יוצא לעימות מול הארגון הלוחם אך מתקשה לעצור אותם, מאחר שהם עוסקים בייצור חומרי נפץ (ג'ליגנייט) וכל ניצוץ מאקדח יכול לגרום לפיצוץ שיסכן גם אותו. כאשר פוז'ארסקי יוצא אף הוא על מנת לעצור את חברי הארגון, פנדורין לא מזהיר אותו מפני המארב הממשמש ובא ופוז'ארסקי נהרג. לאחר החקירה, כשהוא מאוכזב מהשירות הציבורי, פנדורין פורש מהמשטרה.

הדמות המרכזית בעלילה המקבילה הוא גרין (גריגורי גרינברג) — מנהיג הארגון הלוחם. לאחר רצח הגנרל חראפוב הוא וחבריו מתחבאים במוסקבה, מאחר שאינם יכולים לעזוב את העיר בשל מחסומים שהוצבו בכל הדרכים היוצאות ממנה. כשהוא מגלה אודות הגעתו למוסקבה של הגנרל פוז'ארסקי (שהמפלגה הורתה להרוג), הארגון הלוחם מתחיל לצוד אותו. אשת המחתרת במוסקבה, הידועה תחת השם מחט, מסייעת למצוא מקום מסתור ותומכת בקשרי הארגון עם המפלגה. לפתע, מסנקט פטרבורג מגיעה הידיעה על תפיסת כספי המפלגה (על ידי פוז'ארסקי), נוצר צורך דחוף כדי להשיג את הכסף הדרוש לשחרור חברי הארגון מהכלא ולצורך מימון חומרי תעמולה באירופה. הארגון הלוחם, למרות המצב השביר, מחליט לצאת למבצע שוד. בעזרתה של מארחת ציבורית בשם ז'ולי (שאוהדת את המהפכה) למוסקבה מגיע השודד "אס": שתובע את חלקו ומוכן לעזור לארגון הלוחם במבצע השוד. הם תוקפים את כרכרת אוצר המדינה והשוד מצליח, אבל הז'נדרמים עוקבים אחר גרין וחבריו ורק לאחר שמגיע לידיהם פתק שחתום באלמוניות, הם מצליחים ברגע האחרון לחמוק. עם זאת, הארגון הלוחם לא מוותר על הכוונה להעניש את הנסיך פוז'ארסקי.

על פי מידע אנונימי שמתקבל, גרין וחבריו מחליטים להתנקש בחיי הנסיך בפארק העירוני, שם הם נופלים למארב שממנו שורדים רק גרין ומחט. משהבין כי המודיע האנונימי — בוגד, גרין מחליט למצוא אותו כדי לנקום את מות חבריו. לאחר שמתגלה כי המודיע האנונימי אינו אלא שהנסיך פוז'ארסקי עצמו, בעוד ז'ולי פעלה עבורו כמרגלת בתוך הארגון, גרין מפתה את פוז'ארסקי לתוך מארב. אבל הוא חושד שמשהו לא בסדר, באותו הרגע פוז'ארסקי שהסתירה בשרוולו אקדח פוצע את גרין אנושות. משהבינה כי גרין מת והבית מוקף, מחט מפוצצת את אחת מהפצצות שהכינה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו פוז'ארסקי, ז'ולי, השוטרים הז'נדרמים, גרין והיא עצמה.

דמויות היסטוריות ברומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין הדמויות האמיתיות מההיסטוריה הרוסית, אשר משמשים כאב טיפוס לדמות הגיבור הוא איש הבילוש הפוליטית זובאטוב ועמיתו מדניקוב, המושל הכללי של מוסקבה, הנסיך ולדימיר אנדרייביץ' דולגורוקוב והדוכס הגדול סרגיי אלכסנדרוביץ', התעשיין סאבה מורוזוב ועוד רבים אחרים.

  • הנסיך דולגורוקי, הנסיך ולדימיר אנדרייביץ' דולגורוקוב
  • פרול ודישצ'ב — גריגורי ולטישצ'ב
  • סוורצ'ינסקי — ניקולאי אקימוביץ' סרדה, ראש הז'נדרמים של מחוז מוסקבה ויבגני יורקובסקי, מפקד משטרת מוסקבה
  • בורליאייב — ניקולאי סרגייביץ' ברדיאייב, ראש האוכרנה של מוסקבה, המשטרה החשאית.
  • זובצוב — סרגיי זובאטוב
  • מילניקוב — יבסטראטי מדניקוב
  • לובסטוב — סאבה מורוזוב
  • חראפוב — פיודור טרפוב

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יועץ ממלכתי (סרט)

בשנת 2005, שוחרר לאקרנים סרט קולנוע באותו שם בבימויו של פיליפ יאנקובסקי. את אראסט פנדורין גים אולג מנשיקוב, את פוז'ארסקי — ניקיטה מיכאלקוב. מיכאלקוב זכה בשני פרסים בקטגוריית השחקן הטוב ביותר (במסגרת טקסי "נשר הזהב" ו"קינוטאבר"). ישנם הבדלים בין הסרט לספר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]