יצחק נגרקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצחק נגרקר
יצחק נגרקר והאלוף גבי אשכנזי באתר תל סאקי, 2004
יצחק נגרקר והאלוף גבי אשכנזי באתר תל סאקי, 2004
לידה 1952 (בן 72 בערך)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
דרגה רב-טוראי  רב-טוראי
תפקידים בשירות
טען-קשר
פעולות ומבצעים
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יצחק נגרקר (נולד ב-1952) לחם במלחמת יום הכיפורים כטען-קשר בדרגת רב-טוראי בחטיבה 188 של חיל השריון, ונפל בשבי הסורי במעשה גבורה במטרה להציל את החיילים שהסתתרו בבונקר שבתל סאקי ברמת הגולן, בעת שהיו תחת אש כבדה וניתנה הוראה ממפקד מוצב תל סאקי, מנחם אנסבכר: "מי שיכול לצאת ולהגיד שאנחנו נכנעים - שיצא".

נגרקר התחמק משני צרורות של החיילים הסורים ונלקח בשבי בזכות העובדה שלבש סרבל חסין אש, כך שהסורים טעו וחשבו שהוא טייס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק נגרקר גדל ביבנה למשפחה של עולים מהודו. גויס לחיל השריון ושירת כטען-קשר בגדוד 74 של חטיבה 188 (פלוגה ו). בתחילת מלחמת יום הכיפורים הייתה החטיבה ברמת הגולן, ולחמה מול כוחות סוריים גדולים.

הנפילה בשבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 באוקטובר 1973, בסיומו של קרב תל סאקי, היו תחת אש כבדה בתוך הבונקר בתל סאקי כ-30 לוחמי צה"ל, ולאחר שספגו אש כבדה, ניתנה הוראה ממפקד מוצב תל סאקי, מנחם אנסבכר: ״מי שיכול לצאת ולהגיד שאנחנו נכנעים - שיצא״.

יצחק נגרקר היה היחידי שעמד (בשעה ששאר החיילים נפגעו מהאש שהייתה סביבם ולא היו מסוגלים לעמוד) ויצא החוצה אל עבר שני חיילים סורים, שניסו לירות בו אך יצחק התחמק בהם ע״י כך שהטה את גופו לצד ואחורה. כששאלו אותו כמה אנשים יש בבונקר, סימן להם עם היד שהם היו ארבעה (כמספר האנשים הדרושים לתפעול טנק), שלושה מתו והוא היחידי שנותר. כששמו לב לסרבל חסין האש שלו, הם חשבו שהוא טייס, והחליטו לקחת אותו בשבי, מבלי לבדוק האם הוא דובר אמת, ובכך ניצלו חיי כל החיילים ששהו בתוך הבונקר בתל סאקי.

השבי והחזרה הביתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק נגרקר שהה בשבי הסורי כשמונה חודשים, במהלכם עבר חקירות ועינויים. הוא שוחרר ב 6 ביוני 1974, במסגרת חילופי שבויים.

כעבור כמה חודשים בשבי, הצטרף לכלל השבויים בכלא אל מאזה שבדמשק יעקב אריאל (אחרי שהות ארוכה בצינוק) אותו חבש יצחק בניגוד לפקודה שקיבל בבוקר ה-7 באוקטובר באזור תל סאקי לאחר שיעקב נפגע בבטנו מארטילריה. יעקב ויצחק זיהו אחד את השני בשבי ואחרי שיצחק שאל על הלוחמים בבונקר יעקב אמר שהלוחמים בבונקר נהרגו.

יצחק היה בחששות איומות והרגשת כישלון לקראת הנחיתה בארץ, כי היה בטוח שכל הלוחמים בבונקר תל סאקי מתו, והוא כביכול לא הקשיב לפקודתו של סגן מנחם אנסבכר משום שיצא מהבונקר והסגיר עצמו ולא אמר לסורים שכל יושבי הבונקר נכנעים.

מטוס השבויים נחת בשדה התעופה בן-גוריון ויצחק פגש את המשפחה שהגיעה לשדה ועבר חקירה קצרה. כאשר ניגש למוניות שהוקצו למשפחה פנה אליו לייזי אגסי ובישר לנגרקר שכל הלוחמים ניצלו בזכותו, וכולם מחכים לו לחאפלה שאנסבכר הבטיח לערוך כשהיו בבונקר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק נגרקר נשוי לאילנה, ילידת הודו (מובאי), עלתה לארץ עם משפחתה וגדלה בדימונה, ולהם ארבעה בנים. לבנם הבכור אשר נולד כשנה לאחר חזרתו מהשבי העניקו את השם יואב על שמו של מפקדו של יצחק יואב יקיר ז"ל שנהרג בקרבות הבלימה של מלחמת יום הכיפורים. יצחק ואילנה מתגוררים בקצרין שברמת הגולן.

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2014 יצא לאור בהוצאת עם עובד הספר "בקרב ובשבי" - רומן גרפי של אלעד שובל ודותן גולדווסר, המגולל את סיפורו של יצחק נגרקר מן הקרב ומן השבי הסורי.

יצחק נגרקר מוזכר בעוד שני ספרים:

הרצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה של יצחק נגרקר עם טוהר נחמן
יצחק נגרקר עם טוהר נחמן בצילומי הפרק לבלוג "טוהר מגלה את ישראל"

יצחק נגרקר פעיל מאוד, נמצא באנדרטת תל סאקי לא מעט, ומעביר הרבה מאוד הרצאות ומורשת קרב לקבוצות שונות במטרה להעביר הלאה את סיפורו, וסיפורם של חבריו לנשק - אלו החיים ואלו שלא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]