כוכב הקופים: המלחמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוכב הקופים: המלחמה
War for the Planet of the Apes
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על "כוכב הקופים" (ספר)
בימוי מאט ריבס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פיטר צ'רנין
דילן קלארק
ריק ג'אפה ואמנדה סילבר
תסריט מארק בובמבאק, מאט ריבס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ויליאם הוי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אנדי סירקיס
וודי הרלסון
סטיב זאן
ג'ודי גריר
קארין קונובל
טריי נוטרי
מוזיקה מייקל ג'אקינו עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מייקל סרסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Chernin Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 14 ביולי 2017
ישראלישראל 13 ביולי 2017
משך הקרנה 140 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט פעולה, סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט פוסט-אפוקליפטי, סרט דיסטופי, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $150,000,000
הכנסות $433,700,000
הכנסות באתר מוג'ו planetoftheapes16
סרט קודם "כוכב הקופים: השחר" (2014)
סרט הבא כוכב הקופים: הממלכה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כוכב הקופים: המלחמהאנגלית: War for the Planet of the Apes, בתרגום חופשי לעברית: המלחמה על כוכב הקופים) הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי בלייב אקשן אשר יצא לאקרנים ב-2017. הסרט מבוים על ידי מאט ריבס; הופק על ידי פיטר צ'רנין, דילן קלארק, ריק ג'אפה ואמנדה סילבר; והתסריט שלו נכתב על ידי מארק בומבאק, ריק ג'אפה ואמנדה סילבר. הסרט מבוסס באופן רופף על דמויות מאת ריק ג'אפה ואמנדה סילבר שעובדו על פי רומן צרפתי בשם "כוכב הקופים" מ-1963 שנכתב על ידי פייר בול.

הסרט מהווה המשך לקודם לו, "כוכב הקופים: השחר" מ-2014, ויחד עמו ועם הסרט שלפניו ("כוכב הקופים: המרד"), מהווים הסרטים חלק מהאתחול של חברת פוקס המאה ה-20 לסדרת סרטי "כוכב הקופים".

תקציר עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיזר ושבטי הקופים חיים במעבה היערות בעוד שהקולונל חסר רחמים ושאריות מצבא ארצות הברית שבפיקודו מנסים לצוד אותם. החיילים שנעזרים בקופים שנאמנים להם סופגים תבוסה וחלקם נשבים. בעוד סיזר בא לראות את השבויים, מסתבר שהקופים שמסייעים לבני האדם הם אלו שהיו נאמנים לקובה (הקוף שבגד בסיזר בסרט הקודם). סיזר מחליט לשחרר את החיילים השבויים מתוך תקווה שהקולונל המנהיג אותם יראה בכך מחווה של שלום מצד הקופים. לאחר מכן במחנה הקופים המוסתר, ריבר, בנו הגדול של סיזר חוזר ממשימת סיור ומספר לסיזר שמצא מפלט עבור הקופים: מקום במדבר שהוא מרוחק מבני האדם ובטוח עבור הקופים.

באותו לילה מתקיפים שוב החיילים את מחנה הקופים והורגים את אשתו של סיזר ואת בנו הגדול, ריבר, שאותו הם מזהים בטעות כסיזר. בנו הצעיר קורנליוס שורד וסיזר מבקש מקופה נקבה בשם לייק לשמור עליו. בעקבות התפתחות זו מבין סיזר שאין להם זמן עד המתקפה הבאה ומורה לקופים לצאת באופן מיידי למסע לעבר אותו מפלט שמצא בנו. במקום להוביל אותם במסע מחליט סיזר לצאת ולנקום את מות אשתו ובנו ובו זמנית לעכב את החיילים ולאפשר לכל שאר הקופים מנוסה בטוחה אל המפלט. סיזר רצה להישאר לבד במשימתו הזו אך עוד שלושה קופים מתעקשים להישאר איתו ולסייע לו. קופים אלו הם: רוקט (חברו הטוב של בנו ריבר), מוריס (האורנגאוטן, חברו הטוב של סיזר) וגורילה בשם לוקה.

יחד הם מתחקים אחרי עקבות בני האדם ומגלים מבנה נטוש שבו נוכחות בני אדם. עם הגעתם לשם הם נתקלים בחייל והורגים אותו. במהלך סריקת המבנה אחרי עוד חיילים, הם מגלים במבנה ילדה שאינה מסוגלת לדבר. מוריס שמתחבר איתה לא מוכן להשאיר אותה לבד ומשכנע את סיזר לקחת אותה איתם. הם ממשיכים במעקב אחרי החיילים ומאתרים חיילים שנורו והושארו מאחור גוססים, הם מנסים לדובב אחד מהם ומגלים שגם הוא, כמו הילדה, אינו יכול לדבר. הם ממשיכים ומאתרים מחנה חיילים נוסף. בהתגנבות לתוכו הם מגלים את ווינטר, גורילה לבקן שנעלם מהמחנה של הקופים מספר ימים לפני שיצאו לדרך. הם מבינים שהוא חבר לבני האדם מתוך פחד ומתוך תקווה שלא יהרגו אותו כתודה על הסיוע שלו. הוא מספר להם שהחיילים המשיכו עם הגנרל צפונה ושעוד חיילים אמורים להגיע כתגבורת.

סיזר והחבורה ממשיכים ומתצפתים מאנטנה ובעודם למעלה, אדם גונב מהסוסים שלהם משקפת ורובה. הם רודפים אחריו למבנה נטוש רק כדי לגלות שזה אינו אדם אלא קוף. הקוף שקורא לעצמו "קוף רע" (Bad Ape) מדבר באופן שוטף אך אינו יודע שפת סימנים. סיזר והאחרים מבינים שאיננו אחד משלהם. הוא שונה מהם, חסר שיער ונראה שהוא סובל מהקור. בשיחה איתו מבין סיזר שהוא קוף מגן חיות שהווירוס שהשמיד את בני האדם יצר אצלו את אותו תהליך שנוצר אצל סיזר ושאר הקופים (עליה באינטליגנציה, הפיכת עיניים לירוקות וכו') הוא מספר להם שידוע לו על בסיס דמוי מכלאה שבו מחזיקים קופים בשבי.

סיזר מקווה למצוא שם את הקולונל ומשכנע את "קוף רע" להוביל את החבורה לשם. בעודם מתקרבים למקום, מאתרים אותם חיילים הסורקים מסביב ולפני שהקופים מנטרלים אותם הם מספיקים להרוג את הגורילה לוקה. סיזר לא רוצה להמשיך ולסכן את האחרים, הוא מורה למוריס ורוקט להצטרף אל שאר הקופים במסע למפלט, בעוד הוא יישאר ויתעמת עם הקולונל. הם נפרדים וסיזר ממשיך ומתקרב לבסיס אך נתפס על ידי החיילים ובעודו מוכנס למתקן כליאה הוא מבין שכל הקופים שברחו למקום המבטחים נלכדו על ידי החיילים ומוחזקים כעובדי כפייה, הבונים חומה להגנה על הבסיס של הקולונל. הוא מוצא בתוך הכלוב את הקופה לייק ואת בנו הצעיר קורנליוס.

בהמשך, בפגישה עם הקולונל, סיזר מבין שהמגפה שהשמידה את רוב האנושות עברה מוטציה הגורמת לבני האדם הנותרים לאבד את יכולת הדיבור. הקולונל, שבנו חלה במחלה, החליט על דעת עצמו להרוג את כל הנשאים של המוטציה וכך הפך למנהיג מיליציה אל מול שאר הצבא. למעשה הצבא שהקופים שיערו שחובר לקולונל הוא צבא שמגיע על מנת לחסל אותו ואת הנאמנים לו. הקולונל התמקם בבסיס זה, שבו כל המחילות שבהר מלאות בתחמושת, על מנת להילחם בשאר הצבא. סיזר מנסה להמריד את הקופים מול בני האדם אך נכשל.

בינתיים מוצאים מוריס ורוקט, שעקבו אחרי סיזר והבינו מה המצב, דרך פנימה למכלאת הקופים על ידי הסתננות במנהרות תת-קרקעיות. בעודם מבריחים את כל הקופים החוצה מתקיפים כוחות הצבא מבחוץ את המיליציה של הקולונל. סיזר פונה למגורי הקולונל כדי להרוג אותו, אך כשמוצא אותו מבין שגם הוא חולה במוטציה וכבר איבד את יכולתו לדבר. הקולונל הנואש מבקש מסיזר לירות בו אך סיזר מסרב ובסופו של דבר הקולונל מתאבד.

בעודו בורח החוצה כדי לחבור לשאר הקופים נפצע סיזר על ידי אחד מהחיילים הנאמנים לקולונל. על אף הפציעה הקשה הוא מצליח באמצעות רימון יד שגנב לפוצץ מכלית דלק שיוצרת תגובת שרשרת המפוצצת את כל הבסיס על מחסני הנשק הענקיים החבויים בתוך ההר. בעודו בורח החוצה רואה סיזר את החיילים שהתקיפו את המיליציה חוגגים את ניצחונם. הם מבחינים בו ועומדים לירות בו אך ממש לפני שהם יורים בו הם שומעים רעם ומבינים שהפיצוצים הענקיים יצרו מפולת שלגים עצומה שצונחת על צלע ההר לכיוונם. במנוסתם הם נקברים תחתיה יחד עם כל מתקן הכליאה. סיזר ושאר הקופים ניצלים ממפולת השלגים בכך שהם מטפסים על העצים שבקרבת מקום.

הקופים ממשיכים במסע במדבר ובסופו של דבר מגיעים לנווה מדבר שהוא המקום שאיתר עבורם ריבר. עם הגעתם לשם מבין מוריס שסיזר פצוע אנושות ובעודו גוסס מולו הוא מבטיח לסיזר שבנו הצעיר קורנליוס ידע מי הוא היה ומה הוא עשה עבור הקופים. הסרט מסתיים במותו של סיזר.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני אנוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • וודי הרלסון – הקולונל, מנהיג בני האדם.
  • גבריאל צ'וואריה
  • אמיה מילר - ילדה אילמת (ממחלת הקופים) שסיזר, מוריס, רוקט ולוקה מצאו בדרך ומוריס לוקח אותה תחת חסותו ונותן לה לקראת סוף הסרט את השם "נובה."

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 בינואר 2014 פורסם כי סרט ההמשך (השלישי בסדרה) ל"כוכב הקופים: השחר", צפוי לצאת בשלהי 2016, ומאט ריבס נשכר לביים גם אותו[2][3].

בינואר 2015 דחתה פוקס המאה ה-20 את תאריך השחרור ל-14 ביולי 2017[4].

במאי 2015 פורסם שהסרט ייקרא "War of the Planet of the Apes", אולם השם עודכן מאוחר יותר ל-"War for the Planet of the Apes" ("המלחמה על כוכב הקופים").

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2015 פורסם כי אל צוות השחקנים מצטרף וודי הארלסון בתפקיד של איש צבא בכיר לצד אנדי סירקיס, המגלם את מנהיג הקופים סיזר וגבריאל צ'וואריה.

בנובמבר 2015 פורסם ביוטיוב סרטון שבו מאט וסירקיס מזמינים גם את קהל הצופים להשתתף בצילומי הסרט. הם הכריזו על תחרות שבה כל מי שמעוניין להופיע בסרט יכול לצלם את עצמו מבצע תנועות משכנעות של קוף, ולשלוח להם את הסרטון. המנצח יזכה לשחק במלחמה האחרונה בסרט[5].

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו ב-14 באוקטובר 2015, בוונקובר שבקולומביה הבריטית (קנדה) תחת שם הכיסוי "מבצר חבוי". הצילומים נמשכו עד מרץ 2016. בינואר ובפברואר 2016, הצילומים נערכו בשמורת קנאנסקיס בקלגרי, אלברטה, קנדה.

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי התסריטאי ריק ג'פה, גרסה של החללית מכוכב הקופים משנת 1968 בשם "איקרוס" הופיעה ב"כוכב הקופים: השחר" כרמז מכוון להמשך אפשרי ועיבוד מחודש של אירועי הסרט המקורי, מאחר שגם הסרט "כוכב הקופים: המלחמה" מכיל גרסה צעירה יותר של הדמות נובה. במהלך ראיון של אנדי סירקיס ל-MTV באמצע נובמבר 2014, דיבר סרקיס על סרטי המשך אפשריים: "זה יכול להיות שלושה סרטים, זה יכול להיות ארבעה. זה יכול להיות חמישה. מי יודע? המסע יימשך." באוקטובר 2016 דווח כי סרט רביעי של כוכב הקופים היה בדיונים. זמן קצר לפני הפצת "כוכב הקופים: המלחמה" ביולי 2017, אמר ריבס כי הביע עניין ביצירת סרטי קופים נוספים וכי סטיב זאהן, שגילם את הקוף הרע בסרט, יצר סיפור המשך. התסריטאי מארק בומבק רמז כי יתאפשרו סרטים נוספים ואמר, "האמת, לא היו לנו שיחות מסוג זה. אני עובד על הסרטים האלה כבר כשבע שנים. אני מוכן לקחת נשימה ולתת לדברים לנוח מעט." באפריל 2019, לאחר רכישת פוקס המאה ה-21 על ידי דיסני, הודיעה האחרונה כי סרטים עתידיים של כוכב הקופים נמצאים בפיתוח. כמו כן, אושר באוגוסט 2019 כי כל הסרטים העתידיים יתקיימו באותו היקום שנוצר לראשונה ב"כוכב הקופים: השחר".

ב-3 בדצמבר 2019 דווח כי ווס בול נשכר לכתוב ולביים סרט כוכב הקופים ללא שם. ב-17 בפברואר 2020 דווח כי הסרט יופק על ידי ג'ו הרטוויק ג'וניור ודייוויד סטארק. מאוחר יותר באותו יום, אישר בול כי יביים את הסרט וכי הוא יתרחש לאחר אירועי "המלחמה", בעקבות "מורשת סיזר". ב-26 במאי 2020 חשף בול כי ג'וש פרידמן יכתוב את התסריט ואילו ג'פה וסילבר יחזרו כמפיקים. הוא גם אמר שבעוד שהסרט יתרחש באותו יקום כמו הסרטים האחרים, הסרט לא יהיה המשך ישיר לסרט "המלחמה" והסרט "ירגיש" כמו המשך אחר לטרילוגיה, אך עם זאת, יוצרי הסרט "יעשו דברים חדשים ומגניבים באמת" לסרט. בול אמר גם כי הסרט יכול להתחיל בהפקה וירטואלית למרות מגפת COVID-19 בשל היותו סרט CGI בעיקרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כוכב הקופים: המלחמה בוויקישיתוף

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ WAR FOR THE PLANET OF THE APES | British Board of Film Classification, bbfc.co.uk
  2. ^ Mike Jr. Fleming, ‏Matt Reeves To Helm ‘Planet Of The Apes 3′, באתר Deadline.com, ‏7 בינואר 2014
  3. ^ ציוץ באתר טוויטר בדבר הפקת סרט שלישי
  4. ^ Matt Reeves Teases Andy Serkis' Caesar as an 'Ape Moses' in the Next Planet of the Apes - ComingSoon.net
  5. ^ טריילרים זאת אומנות גיא גוטמן, כוכב הקופים: המלחמה | בואו להילחם לצד סיזר, נבדק ב-2019-02-06