כרייסט צ'רץ' (אוקספורד)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כרייסט צ'רץ'
מכללות אוניברסיטת אוקספורד
על שם ישו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 4 בנובמבר 1546 – הווה (477 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים הנרי השמיני, מלך אנגליה, תומאס וולזי עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלי תפקידים
סגל 434 (נכון ל־2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
קואורדינטות 51°45′01″N 1°15′21″W / 51.7502°N 1.25585°W / 51.7502; -1.25585
www.chch.ox.ac.uk
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבני הקולג' מן ה"אחו" (Christ Church Meadow)
הריבוע הגדול ומגדל טום
האולם הגדול של כרייסט צ'רץ' ששימש כפרלמנט בעת מלחמת האזרחים האנגלית וכהשראה לסרטי הארי פוטר

כרייסט צ'רץ'אנגלית: Christ Church) הוא קולג' יוקרתי באוניברסיטת אוקספורד ואחד הגדולים מבין מכללות האוניברסיטה. הקולג' נקרא בלטינית Ædes Christi (בית ישו) ולפיכך מכונה גם "הבית" (The House). הקולג' נוסד ב-1546 על ידי הנרי השמיני, כמוסד משותף לאוניברסיטה ולקתדרלה של אוקספורד, קתדרלת כרייסט צ'רץ'.

נכון לשנת 2022, לקרייסט צ'רץ' יש את ההקדש הכספי הגדול ביותר מכל מכללת אוקספורד המוערך ב-770 מיליון ליש"ט.[1] בשנת 2022, למדו בקולג' 661 סטודנטים.[2] שטח הקולג' מכיל מספר מבנים חשובים ארכיטקטונית, כולל מגדל טום (תוכנן על ידי כריסטופר רן), טום קוואד (החצר המרובעת הגדולה ביותר באוקספורד), ואולם האוכל הגדול, שהיה מקום מושבו של הפרלמנט שכינס המלך צ'ארלס הראשון במהלך מלחמת האזרחים האנגלית. הבניינים היוו השראה להעתקים ברחבי העולם בנוסף להצגתם בסרטים כמו הארי פוטר ועזרו לכרייסט צ'רץ' להפוך לקולג' הפופולרי ביותר לתיירים באוקספורד עם כמעט חצי מיליון מבקרים בשנה.[3]

בין בוגרי הקולג' שלושה-עשר ראשי ממשלה, מבין שלושים שלמדו באוקספורד (יותר מכל קולג' אחר באוקספורד או קיימברידג'). בוגרים נודעים נוספים הם אדוארד השביעי, וילם השני, מלך הולנד, מייסד פנסילבניה, ויליאם פן, שבעה-עשר ארכיבישופים, לואיס קרול, ויסטן יו אודן, הפילוסוף ג'ון לוק והמדען רוברט הוק.

מהיווסדו ב-1546 ועד 1978 חינך גברים בלבד, מאז לומדות בו גם נשים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את ההחלטה להקים קולג' יזם תומאס וולזי, ארכיבישוף יורק, ב-1525, הוא הצליח לראות בחייו רק את שלושת-רבעי המבנה, שהושלם 140 שנים לאחר מכן. ב-1546 חנך הנרי השמיני, מלך אנגליה את הקולג' וציווה שיכיל גם את הקתדרלה של אוקספורד, מושב בישוף חדש של הכנסייה האנגליקנית שאך-זה נוסדה. הקולג' והקתדרלה מומנו מכספם של המנזרים הקתוליים שפורקו במסגרת פירוק המנזרים באנגליה. באותה שנה יסד המלך את הקולג'-האח של כרייסט צ'רץ', טריניטי קולג', באוניברסיטת קיימברידג'.

צ'ארלס הראשון, מלך אנגליה כינס באולם הגדול של הקולג' את הפרלמנט שלו בעת מלחמת האזרחים האנגלית (1642- 1645).

מבנה ארגוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו הרשמי של המוסד הוא "הדקאן, הסגל והסטודנטים של הקתדרלה של ישו באוקספורד מייסודו של המלך הנרי השמיני" (The Dean, Chapter and Students of the Cathedral Church of Christ in Oxford of the Foundation of King Henry the Eighth). מבחינה ארגונית הקולג' והקתדרלה חד הם. ראש המוסד הוא ריבון הממלכה המאוחדת עצמו. לפיכך, באופן ייחודי, בישוף אוקספורד איננו ראש הקתדרלה המשמשת כמקום מושבו. ראש הקולג' הוא הדקאן, המשמש גם כדקאן הנוצרי של הקתדרלה, איש כמורה הממונה ישירות על ידי הריבון. תחת הדקאן מכהנים הצנזור הבכיר (בלטינית: Censor Moralis Philosphiæ), האחראי על הנושאים האקדמיים ועל התלמידים לתארים המתקדמים והצנזור הזוטר (Censor Naturalis Philosophiæ) האחראי על התלמידים לתואר בוגר אוניברסיטה. כסגנו של הדקאן מכהן הצנזור לתאולוגיה (A Censor Theologiæ).

מבנים ואתרים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קתדרלת כרייסטצ'רץ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריבוע הגדול, מגדל טום וטום הגדול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגדל-השער ("מגדל טום", על שם הפעמון "טום הגדול", השוכן בו) הסוגר את החצר הרבועה של הקולג' (Great Quadrangle או Tom Quad) נבנה על ידי כריסטופר רן. הפעמון, טום הגדול, מצלצל כל ערב[4] ב-9:00 ‏ 101 פעמים, לכבוד 100 המלומדים המקוריים שייסדו את הקולג' והמקום הנוסף שהתווסף ב-1664. בעבר צלצל הפעמון בחצות וסימן את נעילת שערי כל הקולג'ים של אוקספורד. כיוון שהצלצול נמשך 20 דקות, ננעלו שערי כרייסט צ'רץ' ב-12:20, עשרים דקות לאחר נעילת שערי הקולג'ים האחרים. גם לאחר שהועבר הצלצול לשעה 9:00, עדיין ננעלים שערי הקולג' ב-12:20.

ריבועים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניין הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריית התמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחו (Christ Church Meadow)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כרייסט צ'רץ' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Financial Statements of the Oxford Colleges 2021-22 | University of Oxford, www.ox.ac.uk (באנגלית)
  2. ^ Christ Church | University of Oxford, www.ox.ac.uk (באנגלית)
  3. ^ Christ Church visitor centre to reopen with new cafe, Oxford Mail, ‏2021-04-09 (באנגלית)
  4. ^ לפי זמן אוקספורד המדויק, המאוחר לזמן גריניץ' בכ-5 דקות