לימפומה שאינה הודג'קין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לימפומה שאינה הודג'קין
Non-Hodgkin lymphoma
מיקרוגף של לימפומת תאי מעטפת, סוג של לימפומה שאינה הודג'קין.
מיקרוגף של לימפומת תאי מעטפת, סוג של לימפומה שאינה הודג'קין.
תחום המטולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 987540 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D008228
סיווגים
ICD-10 C85.9 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 XH50P3 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לימפומות שאינן הודג'קיןאנגלית: Non-Hodgkin lymphoma, ידוע גם בקיצור NHL) הן קבוצת מחלות מסוג לימפומה (סרטן במערכת הלימפה או בלימפוציטים), הכוללות את כל סוגי הלימפומה מלבד לימפומת הודג'קין.[1] סוגים מסוימים גדלים בקצב איטי, לעומת אחרים המתפתחים במהירות.

לימפומות הן כל סוג של סרטן המתפתח במערכת הלימפה, בין אם בקשרי הלימפה עצמם ובין אם בלימפוציטים (תאי דם לבנים מסוגים שונים, ובמקרים אלה מדובר גם בסוג של סרטן הדם). גורמי הסיכון כוללים תפקוד חיסוני ירוד, מחלות אוטואימוניות, זיהום הליקובקטר פילורי, הפטיטיס C ווירוס אפשטיין בר. ארגון הבריאות העולמי מסווג לימפומות לחמש קבוצות עיקריות: אחת השייכת ללימפומת הודג'קין, וארבע השייכות ללימפומות שאינן הודג'קין, הכוללות מעל 60 סוגים שונים של לימפומה.[1] האבחון נעשה על ידי ביופסיה מקשר הלימפה החשוד.

הטיפול תלוי בסוג הלימפומה, האם היא איטית או מהירה וכן האם היא מוגבלת לאזור אחד או לאזורים רבים. הטיפולים עשויים לכלול כימותרפיה, הקרנות, אימונותרפיה, השתלת תאי גזע וניתוח.

סימנים ותסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסימנים והתסמינים משתנים בהתאם למיקומה בגוף. התסמין הנפוץ ביותר הוא נפיחות לא כואבת בבלוטות הלימפה באחד האזורים בגוף, כמו הצוואר, בית השחי או המפשעה. נוסף לכך, הלימפומה יכולה לגרום לחום, הזעות לילה, ירידה במשקל ועייפות. במידה והלימפומה התפשטה אל מח העצם, מקום היווצרות תאי הדם, היא עלולה לגרום להפחתת ייצור תאי הדם. כתוצאה מכך עשויים להופיע תסמינים הקשורים לכך, כמו עייפות, עקב ירידה בתאי דם אדומים, ירידה בעמידות לזיהומים, עקב ירידה בתאי דם לבנים, השייכים למערכת החיסון, וכן שטפי דם תת-עוריים, עקב מחסור בטסיות דם.

התסמינים עשויים להשתנות בהתאם לאזור הגידול. לדוגמה, אם הגידול ממוקם באזור בית החזה, עשויים להופיע שיעול, קשיי בליעה, וקוצר נשימה.

אפידמיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית שיעור התחלואה הוא 19.7 על 100,000 איש ושיעור התמותה הוא 6.3 על 100,000 איש, כך על פי נתונים בין השנים 2007-2011. כ-2.1% יאובחנו במחלה במהלך חייהם. שיעור התחלואה עולה עם הגיל. המחלה נפוצה יותר בקרב גברים.[2] כ-6% מכלל המקרים מהווה לימפומה של תאי מעטפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Adult Non-Hodgkin Lymphoma Treatment, National Cancer Institute (באנגלית)
  2. ^ Non-Hodgkin Lymphoma - Cancer Stat Facts, seer.cancer.gov (באנגלית)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.