לעוף מהתרגשות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לעוף מהתרגשות
Los amantes pasajeros
בימוי פדרו אלמודובר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אוגוסטין אלמודובר, אסתר גרסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פדרו אלמודובר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה חוזה סלסדו עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים חאווייר קמארה
ססיליה רות
לולה דואניאס
מוזיקה אלברטו איגלסיאס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום חוסה לואיס אלקאין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אל דסאו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי סוני (ארצות הברית)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ספרדספרד8 במרץ 2013
ישראלישראל25 באפריל 2013
משך הקרנה 90 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו imsoexcited
www.losamantespasajeros.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לעוף מהתרגשותספרדית: Los amantes pasajeros) הוא סרט קומי ספרדי משנת 2013 בבימויו של פדרו אלמודובר, שגם כתב את התסריט. אלמודובר תיאר את הסרט כ"קומדיה קלילה ביותר".[1]

עלילת הסרט מתרחשת כמעט כולה בחלקו הקדמי של מטוס נוסעים גדול, הטס בשמי ספרד בהמתנה לנחיתת חירום בעקבות תקלה טכנית שהתגלתה עם המראתו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המראתו של מטוס איירבוס A340 של חברת "פנינסולה" ממדריד למקסיקו סיטי מגלים הטייסים תקלה טכנית בכן הנסע של המטוס. עקב כך הם ממתינים בשחקים למציאת מסלול לנחיתת חירום בספרד. שלושת דיילי מחלקת העסקים מרדימים את הנוסעים והדיילות של מחלקת התיירים, ונדרשים על ידי הטייסים לשעשע את הנוסעים המעטים של מחלקת עסקים שבחלקו הקדמי של המטוס. עלילת הסרט ממשיכה כמעט כולה באזור זה של המטוס.

שלושת הדיילים הם חוסרה (חאווייר קמארה) - הדייל הראשי, ושני עוזריו, פאחאס (קרלוס ארסס) ואויואה (ראול ארוואלו), שלושתם הומוסקסואלים מוחצנים, הפונים זה אל זה בלשון נקבה. קברניט המטוס אלכס (אנטוניו דה לה טורה) וטייס המשנה בניטו (הוגו סילבה) הם הטרוסקסואלים ונשואים, אך גם להם פעילות הומוסקסואלית שהם מנסים להסתיר.

נוסעי מחלקת העסקים הם ברונה (לולה דואניאס) בעלת יכולת ראיית הנסתר, הנוסעת למקסיקו על מנת להפעיל את כישוריה בשירות סוחרי סמים; נורמה (ססיליה רות), מלכת סאדו-מאזו המספרת שברשותה אוסף סרטים אינטימיים של ראשי הממשל הספרדי; מאס (חוסה לואיס טוריחו) בנקאי הנמלט למקסיקו לאחר שהתגלתה הונאת ענק שלו; אינפנטה (חוסה מריה יאספיק), המתגלה בשלב מתקדם של הטיסה כרוצח שכיר, שנשלח לרצוח את נורמה; ריקרדו גלאן (גיירמו טולדו), כוכב אופרות סבון; זוג טרי (מיגל אנחל סילבסטר ולאיה מרטי) היוצא לירח דבש.

כדי לבדר את הנוסעים (ואת עצמם) מבצעים הדיילים ליפ סינק מושקע לשיר "I’m So Excited" של האחיות פוינטר. הדייל הראשי, חוסרה, מרבה לשתות אלכוהול, חרף התנגדות הקברניט. עם התקדמות הטיסה מכינים הדיילים לנוסעי מחלקת העסקים קוקטייל שמרכיביו העיקריים הם שמפניה ומסקלין.

במטוס טלפון המאפשר שיחות עם הקרקע, אך עקב תקלה כל נוסעי מחלקת העסקים שומעים את שני צדדי השיחה. מאס מתוודה שבתו ברחה מהבית, ונורמה מסדרת לו שיחה אתה. בשיחה משכנע מאס את בתו לחזור הביתה לפגישה עם אמהּ. ריקרדו גלאן משוחח את ידידתו שאותה נטש, ומבלי שהתכוון לכך מונע ממנה להתאבד בקפיצה מגשר. הטלפון נשמט מידה בעת השיחה, היישר לסלה של רוכבת אופניים שחלפה מתחת לגשר, המתגלה כידידה אחרת של גלאן.

בסופו של דבר נמצא מסלול נחיתה, המטוס נוחת בשלום, ונוסעיו יוצאים ממנו באמצעות מגלשות החירום שלו.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנדרס וקרוז הופיעו בתפקידים בולטים ברבים מסרטיו של אלמודובר. על תפקידיהם הקטנים בסרט זה אמר אלמודובר: "ההיגיון מאחורי הרעיון שהשניים האלה הם שיפתחו את הסרט מחוץ למטוס, בתפקידים קטנים - אבל לא כאלה שאני מגדיר הופעות אורח מזעריות - היה שבתור חלק מהמשפחה האמנותית שלי הם יובילו את הצופים לתחילת הסיפור".[2]

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופק על ידי אל דסאו חברת ההפקה של פדרו ואגוסטין אלמודובר. ההפקה מומנה במלואה באמצעות מכירות מוקדמות של הסרט. צילום הסרט החל ב-9 ביולי 2012 במדריד.[1]

הקרנת הבכורה של הסרט נערכה ב-8 במרץ 2013. הסרט נרכש להפצה בארצות הברית על ידי סרטי סוני.

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשמו המקורי של הסרט, "Los amantes pasajeros", יש משמעות כפולה: "האוהבים הנמלטים" ו"הנוסעים המאוהבים". שתי משמעויות אלה לא באו לידי ביטוי בשם העברי, "לעוף מהתרגשות". בגרסתו האנגלית קרוי הסרט "I’m So Excited", כשם השיר שאותו מבצעים הדיילים בליפ סינק.

הסרט כאלגוריה למצבה של ספרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט, העוסק במטוס הנתון בסכנת התרסקות, נתפס גם כאלגוריה למצבה של ספרד, הנתונה בתקופת הפקת הסרט בסכנה של קריסה כלכלית, וסובלת מאבטלה גבוהה מאוד. כבר אלמודובר ציין זאת, באומרו:

"זה אולי נשמע יומרני לדבר על 'לעוף מהתרגשות' כדימוי לחברה הספרדית, אבל זאת הייתה אחת הכוונות הבסיסיות שלי. קל להסתכל על המטוס הזה שחג מעל טולדו שוב ושוב ושוב בלי לדעת מתי ואיך ינחת כעל הסיטואציה של האשליה שבה נמצאת ספרד של היום. עדיין לא עברנו את אותה נחיתת חירום מסוכנת - והמטוס עוד עלול לעלות באש. אנחנו יודעים שאנחנו חייבים לבצע אותה, אבל לא ברור לנו איך, ואנחנו לא בטוחים ששירותי החירום מוכנים. בסרט אלה האמבולנסים ומכוניות כיבוי האש. במציאות מדובר בתנאים הסוציאליים הנדרשים, כדי שהנחיתה תעבור חלק וללא תקלות".[2]

שם חברת התעופה, "פנינסולה" (בספרדית: חצי אי) הוא רמז מובהק לחצי האי האיברי. "מראה הנוסעים הישנים, שהסרט חוזר אליו מדי פעם, מחדיר לתוכו דימוי פיוטי בעל אלמנטים סאטיריים, על חוסר מודעותם של הספרדים לסכנה שהם נתונים בה", מציין אורי קליין.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Ríos Pérez, Sergio (2012-07-10). "Pedro Almódovar returns to comedy with Los amantes pasajeros". cineuropa.org. Cineuropa.
  2. ^ 1 2 נחום מוכיח, ותודה שטסתם אלמודובר: על "לעוף מהתרגשות", באתר nrg‏, 26 באפריל 2013
  3. ^ אורי קליין, "לעוף מהתרגשות": אלמודובר על סף התמוטטות מנועים, באתר הארץ, 26 באפריל 2013