לרוץ על החול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לרוץ על החול
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי אדר שפרן
הופק בידי אדר שפרן, רוני אברמובסקי, משה אדרי, לאון אדרי
תסריט שראל פיטרמן, אסף זליקוביץ, יואב הבל
עריכה אריק להב ליבוביץ'
שחקנים ראשיים שון מונגוזה
קים אור אזולאי
צביקה הדר
מוזיקה רן בגנו
צילום דניאל מילר
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה יונייטד קינג
הקרנת בכורה 7 בדצמבר 2023
משך הקרנה 104 דקות
שפת הסרט עברית, אנגלית
סוגה סרט קומדיה, סרט ספורט עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לרוץ על החול הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 2023 בבימויו של אדר שפרן, עם שון מונגוזה, קים אור אזולאי וצביקה הדר בתפקידים הראשיים. את הסרט יצרו וכתבו צוות התסריטאים אסף זליכוביץ, יואב הבל ושראל פיטרמן, ואף זכו על עבודתם בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל חיפה 2023.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אומארי הוא פליט מאריתראה שמסתנן לישראל לאחר ריצה ארוכה דרך סיני. חמש שנים לאחר שהגיע לישראל, אומארי עובד בשטיפת כלים באולם אירועים יחד עם ידידו נייג'ל, פליט מסודאן. שניהם גרים בדירה צפופה בדרום תל אביב יחד עם פליטים אחרים. כל ערב אומארי ונייג'ל מחפשים מידע על מקום הימצאו של אלן, אחיו הצעיר של אומארי שמסתנן גם הוא לישראל דרך סיני.

משטרת ההגירה פושטת על דירת הפליטים ועוצרת את כל הדיירים מלבד נייג'ל, שמצליח להתחמק מהשוטרים בעוד אומארי ושאר הפליטים נשפטים לגירוש לאוגנדה. אומארי מצליח לברוח משער העלייה למטוס בנמל התעופה בן-גוריון, וכשהוא מגיע לאולם היוצאים הוא מתקבל בשמחה על ידי נטע קמינסקי ואביה שימי, בעלי קבוצת הכדורגל מכבי נתניה, שמזהים בטעות את אומארי כג'ימי מיקל – שחקן זר שמצטרף לקבוצה בהעברת שחקנים.

אומארי המום מהמצב אליו נקלע, אך מעמיד פנים שהוא ג'ימי מיקל כדי להימלט מהמשטרה המחפשת אותו. נטע מפגישה את אומארי עם שחקני הקבוצה ומסיעה אותו לדירת פנטהאוז בגורד שחקים מול הים. למחרת, כשאומארי נאלץ לשחק עם הקבוצה, הוא רץ במהירות כנגד שחקן יריב, מתנגש בו והכדור עובר לידי קפטן הקבוצה, ניר זיתוני, שמבקיע שער ומשווה את תוצאת המשחק לתיקו.

נטע מגלה שאומארי הוא למעשה מתחזה ומאיימת להסגיר אותו למשטרה, אך היא מוותרת כשהוא מתחנן בפניה שלא תעשה זאת. אומארי מבקש ממנה לפרוק לו את הכתף כדי שיוכל להישאר על ספסל המחליפים עד שנייג'ל ימצא את אלן והשלושה יברחו על אוניית משא לגרמניה. נייג'ל פוגש פליט חסר בית שטוען שהוא השורד היחיד מקבוצת מסתננים שכללה את אלן ונשדדה על ידי כנופייה בדואית בסיני. נייג'ל מפחד לספר על כך לאומארי ושומר את הדבר בסוד.

עם הזמן אומארי מתחבב על חבריו לקבוצה. נטע מגלה לשימי שאומארי הוא מתחזה, ולאחר התקף זעם שימי מחליט לשמור זאת בסוד על מנת למנוע מבוכה לקבוצה. כשמגיעה ההזדמנות לברוח על אוניית המשא לגרמניה נייג'ל נאלץ לגלות לאומארי שאלן מת בסיני, אבל אומארי ההמום מסרב להאמין לו ונייג'ל נאלץ לעלות על האונייה לבד.

משטרת ההגירה פושטת על ספינתו של נייג'ל והוא נמלט חזרה לתל אביב, שם הוא מגלה שחסר הבית איתו דיבר הסתנן מסודאן ולא מאריתריאה, ושאלן עדיין חי. בינתיים, היחסים בין נטע לאומארי מתהדקים – למורת רוחו של שימי, שמלשין על אומארי לרשויות ההגירה מחשש ליחסים רומנטיים בין השניים. אומארי נעצר ומועמד למשפט שבסופו אמורה להתקבל ההחלטה על גירושו לאוגנדה.

לאחר שנטע גוערת בו, שימי מתחרט על מעשהו, מגיע למשפטו של אומארי ודורש שלא יגורש עקב הסכם העבודה עליו אומארי חתום. אומארי משוחרר ונטע מסיעה אותו לנמל חיפה, שם הוא מתאחד עם נייג'ל ואלן והשלושה נמלטים לגרמניה במכולה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות תפקיד
שון מונגוזה אומארי/ג'ימי מיקל פליט אריתראי
קים אור אזולאי נטע קמינסקי מנהלת קבוצת כדורגל
צביקה הדר שימי קמינסקי בעל קבוצת כדורגל
מייקל קביה אהרוני נייג'ל פליט סודני
ישראל אטיאס ניר זיתוני קפטן קבוצת כדורגל
בר זומר רלי זיתוני אשתו של ניר
מאיר תמם אסי קדוש שחקן כדורגל
אורי ביטון אלירן דסה שחקן כדורגל
יואב לוי מוטי שוטר משטרת ההגירה
משה אשכנזי שוטר משטרת ההגירה
יניב סוויסה ימאי מבריח
ג'יקוב גסנר אוליבר שוער כדורגל
עומר עציון שגיא בעל אולם אירועים
מרדכי שפיגלרהופעת קמע) אורח בטקס ברית מילה

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לארבע פרסי אופיר בטקס פרסי אופיר לשנת 2023 (אך לא זכה באף אחד מהפרסים):

הסרט זכה בפרס התסריט הטוב ביותר ובפרס סרט הביכורים הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]