מבעד למראה (סרט, 1936)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבעד למראה
Thru the Mirror
כותרת הסרט בדיסני+
כותרת הסרט בדיסני+
בימוי דייוויד הנד
הופק בידי וולט דיסני
תסריט ויליאם קוטרל, ג'ו גרנט
מדבבים וולט דיסני, פינטו קולביג, קלרנס נאש, ביל תומפסון, בילי בלטשר
מוזיקה פרנק צ'רצ'יל, לי הרליין, פול סמית'
אנימטור בוב וייקרסהאם, לאונרד סברינג, הארדי גרמטקי, דיק לנדי, ג'וני קאנון, אוגו ד'אורסי (אפקטים)
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה וולט דיסני הפקות
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 במאי 1936[1]
משך הקרנה 8 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קצר, סרט הנפשה, סרט לכל המשפחה, סרט מוזיקלי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבעד למראהאנגלית: Thru the Mirror) הוא סרט הנפשה קצר אמריקאי של מיקי מאוס שהופק על ידי וולט דיסני הפקות והופץ על ידי יונייטד ארטיסטס בשנת 1936. בסרט זה, למיקי יש חלום מסוג של 'מבעד למראה' בו הוא עובר דרך המראה שלו ונכנס לעולם משונה והפוך שבו הכל חי. בעודו שם, הוא עוסק במופע ריקוד של פרד אסטר עם זוג כפפות וחבילת קלפים, עד שהקלפים מניסים אותו מהעולם המוזר. זהו הסרט ה-83 בסדרת סרטי "מיקי מאוס" שיצא לאקרנים והרביעי באותה השנה.[2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקי נרדם לאחר שקרא את הרומן "מבעד למראה ומה אליס מצאה שם" של לואיס קרול משנת 1871 וחולם שהוא עובר דרך המראה שמעל האח למציאות חלופית. מעבר למראה, הרהיטים והרכוש שלו התעוררו לחיים והוא מסתבך בצורה מגושמת עם כיסא נדנדה, הדום ומטרייה. מיקי אוכל אגוז שמציע לו מפצח אגוזים וזה גורם לפלג גופו התחתון להסתובב בטירוף. זה גם גורם לו לגדול בטירוף עד שראשו פוגע בתקרה, ומיד לאחר מכן להתכווץ לגודל זעיר.

הטלפון עונה לעצמו וגורר את מיקי עם הכבל שלו לראש המכתבה. לאחר שיחה חסרת תועלת, הטלפון משתמש בכבל שלו כדי לשעשע את מיקי במשחק קפיצה בחבל. הדילוג הופך לריקוד סטפס, והרדיו מדליק את עצמו כדי להשמיע מנגינה. מיקי תופס כובע צילינדר קטן וגפרור כמקל, ומבצע רוטינת ריקוד סטפס, משתמש בכובע צילינדר בגודל רגיל כפלטפורמה שלו. יש לו עוד סצנת ריקוד עם זוג כפפות, שבה ישבנו של מיקי נבעט שלוש פעמים, ואז הוא הופך למנהיג הצעדה של סט קלפי משחק. מיקי נדחף לתוך החפיסה והוא חוטף מכות בישבנו מהקלפים, מה שהופך לרוטינת ריקודים נוספת.

מיקי רוקד עם מלכת הלבבות (מראה בהשראת גרטה גרבו), עד שמלך הלבבות (מראה בהשראת צ'ארלס לוטון בתור הנרי השמיני) מבחין בכך וסוטר למיקי על חוצפה שלו. מיקי והמלך מנהלים דו-קרב חרבות זועם, כאשר מיקי משתמש במחט חדה כחרב. מיקי מטביע את המלך לתוך קסת הדיו, מה שמקומם אותו מאוד. לאחר שחותם מוציא את המלך ומנקה אותו, האחרון קורא לכל הקלפים, והרדיו פועל כאזעקה בתגובה לכך. נחיל קלפים מגיח מכס המלך, ואחריו עוד סט ממגירת שולחן סמוכה, מזנקים להקשבה ומתחילים לרדוף אחרי מיקי. מיקי מתחבא בסל התפירה ומשתמש בעט נובע כמקלע כדי להטביע את הקלפים בדיו, אך יש יותר מדי מהם. בסופו של דבר נגמר הדיו בעט, מה שמאפשר לקלפים להיערם על מיקי. מיקי נמלט בתוך גרב קרוע, אך חיש מהר הקלפים מגלים זאת. מרדף נוסף מתרחש, כשהקלפים זורקים את הסמלים שלהם על מיקי, אבל העכבר משתמש במאוורר חשמלי כדי להעיף את כולם.

הטלפון מתחיל להזעיק את המשטרה, ומיקי בורח בעוד הטלפון מצלצל פעם אחר פעם. מתנדנד מכבל מנורה (מה שגורם לה להתכבות ולהידלק בתהליך) ואז דוהר על פני גלובוס, מיקי מועד ונופל לאוקיינוס, עד שהוא מגורש משם על ידי המלך נפטון הזועם באמצעות דקירת ישבנו של מיקי בקלשונו. מיקי חוזר לגודלו הנורמלי בזמן תוך כדי ריצה לעבר המראה, בחזרה לעולם האמיתי ולהצטרף מחדש למיקי הישן במיטה. מתברר שהצלצול הוא השעון המעורר של מיקי, שמיקי המנומנם משליך לתוך המגירה וחוזר לישון.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת הסרט המקורית
  • בפתיח, כותרת הסרט כתובה "Thru the Mirror", אך האיות החלופי "Through the Mirror" מופיע על כרזת הסרט.
  • סרט זה הוצג, והוזכר, במשחק הווידאו "Disney's Magical Mirror Starring Mickey Mouse" משנת 2002.
  • סצנת הפתיחה של הסרט שוכפלה שוב בקטע הפותח של משחק הווידאו משנת 2010, "Epic Mickey". הסרט הוא גם רמת מעבר במשחק.
  • ישנה מחווה לסרט בסצנת השיר "Friend Like Me" שבסרט "אלאדין", שם ג'יני רוקד בקצרה עם שתי ידי ג'יני גדולות באופן דומה לזה שמיקי רוקד עם הכפפות בסרט זה.
  • הסרט התווסף כסרט בונוס בכל מהדורות ה-DVD של הסרט "עליסה בארץ הפלאות" מאז שנת 2000.
  • המוזיקה המתנגנת כשמיקי רוקד עם שתי הכפפות הגדולות שימשה כמוזיקת רקע בסוף הקלטות בסדרת "Walt Disney Mini Classics", תוך פירוט כל הכותרים האחרים שבסדרה.
  • לסצנה שבה מיקי רוקד עם ידיו בכיסים נעשה שימוש חוזר בלוגו הסגירה של ערוץ דיסני בסביבות 1997 עד 2002.
  • המנגינה במהלך הצעדה של מיקי עם הקלפים היא גרסה תוססת יותר של המוזיקה שבה נעשה שימוש בסרט "בית המלאכה של סנטה" מ-1932. נושא המוזיקה מבוסס על היצירה של פרנץ שוברט, "מארשים צבאיים אופ. 51 מס. 1", בדו מז'ור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kaufman, J.B.; Gerstein, David (2018). Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History. Cologne: Taschen. ISBN 978-3-8365-5284-4.
  2. ^ Lenburg, Jeff (1999). The Encyclopedia of Animated Cartoons. Checkmark Books. pp. 108–109. ISBN 0-8160-3831-7. נבדק ב-6 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)