מוניקה (זמרת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוניקה
Monica
לידה 24 באוקטובר 1980 (בת 43)
אטלנטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית
שם לידה מוניקה דניס ארנולד
שם במה Monica עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995
מקום לימודים תיכון נורת' קלייטון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה R&B • היפ-הופ-נשמה • היפ-הופ
סוג קול קונטרה אלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אריסטה רקורדס, RCA רקורדס, ג'יי רקורדס, רוודי רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג שאנון בראון (22 בנובמבר 2010אוקטובר 2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס גראמי להופעת R&B הטובה ביותר הכוללת שירה של צמד או להקה (1998)
  • BET Centric Award (2010)
  • פרס גראמי להופעת R&B הטובה ביותר הכוללת שירה של צמד או להקה (1998) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.monica.com האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוניקה דניס ארנולדאנגלית: Monica Denise Arnold; נולדה ב-24 באוקטובר 1980) היא זמרת, פזמונאית, שחקנית ואשת עסקים אמריקאית. היא נולדה וגדלה בקולג' פארק, ג'ורג'יה, והחלה את דרכה המוזיקלית בגיל 10 ,כאשר הייתה חלק ממקהלת גוספל. אך את הקריירה המקצועית החלה שחתמה בחברת התקליטים רוודי רקורדס ב-1993 והוציאה את אלבום הבכורה שלה Miss Thang שנתיים אחר כך. בהמשך היא הוציאה סדרה מצליחה של אלבומים, כולל את רב המכר The Boy Is Mine ב-1998 ואת אלבום הפלטינה After the Storm. לאורך הקריירה שלה הפכה מוניקה לאחת מזמרות ה-R&B והפופ הבולטות, בעיקר מאמצע עד סוף שנות ה-90, כאשר הוציאה להיטים רבים, ביניהם להיט הענק "The Boy Is Mine" אשר לימים הפך לאחד מהשירים המצליחים בהיסטוריית ארצות הברית, "Before You Walk Out of My Life", "Don't Take It Personal (Just One of Dem Days)", "Like This and Like That" וכולי.

בנוסף מצאה מוניקה את דרכה גם בתחום המשחק, כאשר שיחקה בסדרות טלוויזיה כמו "Living Single", "פליסיטי" ו-"American Dreams", לצד סרטים כמו "Boys and Girls", "Love Song" ו-"Pastor Brown". בנוסף גם הופיעה בתוכניות ריאלטי כמו "דה וויס" והוציאה את הסרטים הדוקומנטריים Monica: The Single ו-Monica: Still Standing אשר עסקו בהקלטות אלבומה Still Standing והתעסקו במשברים שעברה בחייה האישיים באותן שנים. בנובמבר 2010 היא התחתנה עם שחקן הכדורסל שאנון בראון. בנוסף היא גם ניהלה מערכת יחסים עם הראפר Rocko ולהם שני ילדים. ב-2013 נולד בנה השלישי והילד הראשון שלה עם בראון.

מוניקה מכרה נכון להיום 5.3 מיליון אלבומים בארצות הברית ומעל ל-30 מיליון שירים ואלבומים בכל העולם. היא שברה שיא בכך שהפכה לאמן הצעיר ביותר שהיה לו יותר משיר אחד במקום הראשון במצעד שירי ה-R&B האמריקאי ובנוסף הפכה לאמן הראשון בהיסטוריה שהכניס שיר למקום הראשון במצעד שירי ה-R&B/היפ-הופ ב-3 עשורים שונים. בשנת 2010 מגזין בילבורד דירג את מוניקה ברשימת 50 אמני ה-R&B וההיפ-הופ של ה-25 השנים האחרונות במקום ה-24. במהלך הקריירה שלה זכתה במספר פרסים ביניהם פרס גראמי, פרס בילבורד ופרס BET.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוניקה נולדה ב-24 באוקטובר 1980 בקולג' פארק שבג'ורג'יה כבת יחידה למרלין בסט, נציגת שירות לקוחות בדלתא איירליינס וזמרת כנסייה ול-MC "בילי" ארנולד ג'יי ממוצא הודי, אירלנדי ואפריקאי והיה מכונאי בחברת הובלות באטלנטה. יש לה אח צעיר יותר ב-3 שנים בשם מונטז, אח נוסף למחצה בשם ג'רמונט גרנד מצד אביה ושני אחים למחצה נוספים מצד אימה הקרויים בשמות טרון וברוש. מוניקה היא גם בת דודה של המפיק פאולו דה דון אשר עבד איתה על חלק מאלבומיה ובנוסף גם קשורה לראפר לודקריס בעקבות נישואיה השניים של אימה. כשהייתה בת 4 הוריה התגרשו ולכן יש לה גם אחים למחצה.

בגיל שנתיים מוניקה חלה ללכת בדרכה של אימה והחלה לשיר בכנסיות בעיר הולדתה ג'ורג'יה. עם השנים מוניקה המשיכה להתאמן בשירה והחלה להשתתף בתחרויות. ההצלחה שלה בעולם התחרויות הייתה מסחררת כאשר זכתה ביותר מ-20 תחרויות שונות. כשהייתה בת 10 הייתה חברה בלהקת הגוספל הנודדת "צ'ארלס תומפסון והמג'סטיקס" ובכך הפכה לחברה הצעירה ביותר בתולדות הלהקה. בתיכון למדה עם הראפר 2 צ'יינז.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1991-2000: Miss Thang ו-The Boy Is Mine[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 מוניקה התגלתה על ידי המפיק דאלס אוסטין באולם סנטר סטייג' באטלנטה כאשר ביצעה גרסת כיסוי לאחד משיריה של ויטני יוסטון. דאלס הודהם ממוניקה וכתוצאה מכך הציעה לה חוזה בחברת התקליטים שלו אריטסה רקורדס שהייתה חברת הבת של Rowdy Records אשר בה הייתה גם הראפרית קווין לטיפה. לאחר מכן דאלס וצמד המפיקים טים ובוב החלו לעבוד על אלבום הבכורה שלה Miss Thang, שיצא ביולי 1995.[1] תחילה האלבום לא הצליח כאשר הגיע למקום ה-36 בארצות הברית אך בסופו של דבר מכר 3 מיליון עותקים במדינה ויצאו ממנה 3 סינגלים שנכנסו לעשירייה הפותחת בארצות הברית ועם שני שירים ברצף במקום הראשון במצעד שירי ה-R&B מה שהפך את מוניקה לזמרת הצעירה ביותר שהגיעה להישג זה. בעקבות יציאת האלבום זכתה בפרס בילבורד והייתה מועמדת לפרס AMA.

בפברואר 1997 הוציאה את השיר "For You I Will" מתוך הפסקול של הסרט :ספייס ג'אם" ובכך הפך לשיר הפופ הראשון שלה שהגיע לעשירייה הפותחת בארצות הברית. במאי 1998, היא הוציאה את השיר "The Boy Is Mine" עם הזמרת ברנדי נורווד כסינגל הראשון מאלבומה בעל אותו השם ובכך הופרכו השמועות שבין השתיים ישנה יריבות. השיר זכה להצלחה אדירה כאשר היה ללהיט המצליח ביותר בקיץ אותה שנה בארצות הברית ובכללי לשיר הכי מצליח באותה שנה במדינה. הוא שהה 13 שבועות במקום הראשון במדינה מה שהפך אותו לדואט הנשי ששהה הכי הרבה זמן במקום הראשון בהיסטוריית המדינה. בנוסף זכה בפרס גראמי והגיע למעמדות פלטינה במדינות רבות. בשנת 2018 מגזין בילבורד הכתיר אותו כשיר ה-70 המצליח ביותר בתולדות המצעד הרשמי שלהם בילבורד הוט 100. ביולי אותה שנה הוציאה לאור מוניקה את אלבומה השני הנושא את שם השיר. אלבום זה זכה להצלחה רבה והפך לאלבום המצליח ביותר של הזמרת כאשר הגיע למעמד פלטינה משולשת בארצות הברית וקנדה, למעמד זהב בצרפת ויפן ולמעמד כסף בבריטניה. שלושה משירי האלבום הגיעו למקום הראשון בארצות הברית ובכך הפכה מוניקה לבין הזמרות הבודדות שהצליחו להגיע להישג זה. האלבום זכה לביקורות חיוביות רבות וביסס את מעמדה של מוניקה כאחת מזמרות ה-R&B המצליחות ביותר של שנות ה-90. בנוסף באותה תקופה החלה מוניקה לשחק בטלוויזיה בסדרות "Living Single" ו-"בוורלי הילס 90210:.

2000-2005: All Eyez on Me ו-After the Storm[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 מוניקה פנתה למשחק גם בקולנוע והשתתפה בסרט "Love Song" של MTV. מתוך הסרט יצא גם השיר "What My Heart Says" אשר גם הופיעה באלבומה השלישי של מוניקה. בהמשך שיחקה מוניקה גם בסרט פליסיטי ובסדרה "American Dreams".

בשנת 2000 השתתפה מוניקה בשיר "I've Got to Have It" של הראפרים ג'רמיין דופרי ונאז כחלק מהפסקול של הסרט "ביג מאמא". בשנה שלאחר מכן היא ביצעה את השיר "Just Another Girl" מתוך הסרט "מת לצחוק". ביוני 2002 הוציאה לאור את השיר " All Eyez on me" מתוך אלבומה השלישי בעל אותו שם. בניגוד לשיריה הקודמים השיר זכה להצלחה בינונית בארצות הברית. בספטמבר אותה שנה הוציאה לאור את הסינגל השני מהאלבום "Too Hood" אך גם הוא לא זכה להצלחה בארצות הברית. בעקבות כך יציאת אלבומה השלישי בוטלה בארצות הברית והאלבום יצא לאור רק ביפן ובשווייץ.

בעקבו כך מוניקה חזרה לאולפן להקליט אלבום נוסף במהירות. היא שינתה חלק מהגרסאות של השירים באלבומה הקודם וקראה להם בשמות אחרים ואף עבדה עם מפיקים חדשים. באפריל 2003, יצא השיר "So Gone" אשר נכנס לעשירייה הפותחת בארצות הברית ונהיה לשיר הראשון שלה לעשות זאת מאז 1999. ביוני מוניקה הוציאה לאור את אלבומה הרביעי "After the Strom" אשר הגיע למקום הראשון בארצות הברית ונהיה לאלבום הראשון שלה לעשות זאת ואף הגיע למעמד פלטינה במדינה ובכך מוניקה החזירה את ההצלחה שלה בארצות הברית למסלולה. בספטמבר 2003 יצא השיר "Knock Knock" כסינגל השני מהאלבום והשיר "Get It Off" כצד ב' שלו. אך השירים לא זכו להצלחה בארצות הברית. במאי 2004 הוציאה מוניקה את הסינגל האחרון מהאלבום "U Should've Known Better" אשר נכנס למקום ה-19 בארצות הברית.

2006-2010: The Makings of Me, Still Standing ותוכניות ריאלטי.[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2006 הוציאה מוניקה את השיר "Everytime tha Beat Drop" כסינגל הראשון מתוך אלבומה החמישי The Makings of Me. השיר לא זכה להצלחה בארצות הברית ובכך שוב סימל את נפילתה של מוניקה במדינה. באוקטובר אותה שנה היא הוציאה את האלבום אשר גרף ביקורות חיוביות אך לא הצליח לשחזר את הצלחת קודמיו והפך לאלבום הראשון שלה שיצא לאור בארצות הברית ולא הגיע שם למעמד פלטינה. בהמשך מוניקה הוציאה לאור מספר סינגלים נוספים מהאלבום אך אף אחד מהם לא הצליח במדינה.

באוגוסט 2008 מוניקה הוציאה את סרט הדוקו הראשון שלה "Monica: The Single", בוא נראית מקליטה את השיר "Still Standing" מתוך אלבומה השישי בעל אותו השם ומספרת את הסיפורים האישיים מחייה שבהם שאבה השראה להקלטת השיר ואף באותה שנה גם הוציאה לאור את השיר באופן רשמי. שנה לאחר מכן היא השתתפה בשיר "Trust" של הזמרת קיישיה קול ואף באותה שנה שיחקה בסרט הדרמה "Pastor Brown". בעקבות הצלחת סרט הדוקו הקודם שלה הוציאה לאור מוניקה סרט דוקו נוסף בשם "Monica: Still Standing" בשנת 2010 אשר מראה בין היתר את מאחורי הקלעים של הקלטת אלבומה, ההתמודדות שלה עם היותה אמא וסיפורים על עברה. הספיישל שודר בערוץ BET וגרף 3.2 מיליון צופים מה שהפך אותו לתוכנית הבכורה השנייה הנצפית ביותר בתולדות הערוץ.

בפברואר אותה שנה הוציאה לאור את השיר "Everything to Me" אשר שימש כסינגל הראשון מאלבומה השישי והפך לשיר הראשון שלה שנכנס למצעד האמריקאי הרשמי מאז 2006. במרץ אותה שנה היא הוציאה לאור את האלבום אשר גרף ביקורות חיוביות רבות. הוא הגיע למקום ה-2 בבילבורד ובכך הפך לאלבומה הראשון מאז 2003 שהצליח להגיע לחמישייה הפותחת במדינה. הוא מכר 184 אלף עותקים בשבוע הראשון ליציאתו ובכך הפך לאלבום הראשון שלה שמכר יותר מ-100 אלף עותקים בשבוע הראשון ליציאתו במדינה מאז 2003. האלבום הגיע למעמד זהב במדינה ובכך הפך לאלבומה הראשון מאז 2003 לעשות זאת. במאי אותה שנה יצא הסינגל השני מהאלבום "Love All Over Me" שגם הוא דורג במצעד האמריקאי הרשמי. הסינגל השלישי מהאלבום "Here I Am" יצא באוקטובר אותה שנה אך נכשל מלהיכנס למצעד האמריקאי הרשמי. לאור הצלחת האלבום הוא היה מועמד לפרס גראמי וגם השיר "Everything to Me". בנוסף באותה שנה הצטרפה לסיבוב ההופעות של הזמר טריי סונגז Pain & Pleasure Tour ובכך זהו היה סיבוב ההופעות הראשון שלה מזה 10 שנים.

2011-2016: New Life ו-Code Red[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 הצטרפה מוניקה באופן זמני לפאנל השופטים של "דה וויס" כשופטת מסייעת לשופט סי-לו גרין. באותה שנה הוציאה את השיר "Anything (To Find You)" כסינגל הראשון מאלבומה השביעי New Life. השיר לא זכה להצלחה ונכשל מלהיכנס למצעד האמריקאי הרשמי. בהמשך יצאו שני סינגלים נוספים מהאלבום אך גם הם נכשלו מלהיכנס למצעד האמריקאי הרשמי. באפריל 2012 יצא האלבום והיה לאלבום הראשון שלה שיצא עם חברת RCA. בניגוד לאלבומיה הקודמים האלבום ספג ביקורות מעורבות. גם מבחינה מסחרית האלבום לא זכה להצלחה כאשר מכר 196 אלף עותקים בארצות הברית ונהיה לאלבום הראשון של מוניקה בארצות הברית שלא זכה לשום מעמד. באותה שנה התארחה בשיר "Hold On" של זמר הגוספל ג'יימס פורצ'ון. השיר זיכה את השניים במועמדות לפרס גראמי.

באוקטובר 2013 ביצעה עם ג'רמיין דופרי גרסת כיסוי לשיר "Have Yourself a Merry Little Christmas" מתוך הפסקול לסרט "The Best Man Holiday". במאי 2015 הוציאה את השיר "Just Right for Me" כסינגל הראשון מתוך אלבומה השמיני Code Red, השיר עצמו לא נכנס לשום מצעד בעולם. בדצמבר אותה שנה היא הוציאה את האלבום אשר ספג ביקורות מעורבות ממבקרי המוזיקה ואף נכשל מסחרית כאשר הגיע למקום ה-27 בארצות הברית מה שהפך אותו לאלבום הראשון שלה שלא נכנס ל-20 העליונים במדינה מאז אלבום הבכורה שלה. אחריי צאת האלבום לא יצאו סינגלים נוספים מהאלבום לאור כישלון הסינגל הראשון וכישלון האלבום. על מנת לקדם את האלבום יצאה באותה שנה מוניקה לסיבוב ההופעות The Code Red Experience שהיה לסיבוב ההופעות הסולו שלה מזה שנים. בנובמבר 2016 הודיעה על פרשיתה מחברת התקליטים RCA לאחר 5 שנים.

2017-הווה: Chapter 38[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2018 הוציאה שיר בשם "To Be Human" על מנת לקדם את העמותה שלה "The Be Human Foundation". באותו חודש היא גם הופיעה בתוכנית הריאלטי "T.I. & Tiny: The Family Hustle" של VH1 בה חשפה מוזיקה חדשה מתוך אלבומה התשיעי Chapter 38. בינואר 2019 היא הוציאה את השיר "Commitment" כסינגל הראשון מתוך אלבומה התשיעי וכסינגל הראשון מתוך חברת התקליטים העצמאית שלה "Mondeenise Music".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 לקחה מוניקה הפסקה מקריירה מוזיקלית בעקבות בעיות במערכת היחסים שלה עם בן זוגה לשעבר ג'רוויס ווימס. ביולי 2000 השניים הלכו לקבר של אחיו של ווימס אשר נהרג שנתיים קודם לכן בתאונת דרכים. כאשר היו בקבר שלף ווימס אקדח והתאבד לנגד עיניה של מוניקה. בתגובה לאסון מוניקה אמרה: "אחריי שזה קרה הרגשתי שקשה לי להאשים את עצמי מכיוון שלא היה לי מה לעשות. הייתי משחזרת את הסיטואציה שוב ושוב וחושבת אולי הייתי אומרת או עושה דברים אחרת אך הבנתי שזה לא היה בידיים שלי". בהמשך אמרה בריאיון נוסף: "הגעתי להשלמה עם זה שאני לא יכולה להחזיר את הזמן לאחור ולשנות את זה". לאחר מכן יצאה מוניקה למשך זמר קצר עם הראפר C-Murder עד שהוא נכלא באשמת רצח בשנת 2003.

לאחר מכן החלה לצאת מוניקה עם הראפר Rocko אך הם סיימו את מערכת היחסים שלהם בשנת 2004. לאחר מספר החודשים השניים חזרו להיות שוב יחד וב-21 במאי 2005 ילדה מוניקה את בנם הראשון. בערב חג המולד של שנת 2007 הם התארסו וב-8 בינואר 2008 ילדה מוניקה את בנם השני. בתחילת 2010 הם נפרדו.

ביוני אותה שנה פגשה מוניקה את שחקן ה-NBA שאנון בראון על סט הצילומים של הקליפ "Love All Over Me". מאוחר יותר השניים התארסו והתחתנו בנובמבר אותה שנה בטקס סודי בביתם בלוס אנג'לס ורק בינואר 2011 הם חשפו את נישואיהן באופן רשמי. ביולי אותה שנה הם ערכו טקס חתונה נוסף הפעם בהזמנת משפחה וחברים. בספטמבר 2013 ילדה מוניקה את בתם המשותפת של השניים. במרץ 2019 הגישה מוניקה בקשת גירושין מבראון ובאוקטובר 2019 הם התגרשו באופן רשמי.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוניקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Monica - Miss Thang, Discogs (באנגלית)