מוני פנאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמעון (מוני) פנאן
מוני פנאן, 2008
מוני פנאן, 2008
לידה 11 במאי 1946
התאבד 19 באוקטובר 2009 (בגיל 63)
תל אביב-יפו, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל תפקידו כמנהל קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל
תקופת הפעילות 1986–2008 (כ־22 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמעון (מוני) פנאן (11 במאי 1946 - 19 באוקטובר 2009) היה מנהל קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל בשנים 19922008.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנאן נולד בתל אביב במאי 1946. בן זקונים במשפחה של שמונה אחים ממוצא סורי-לבנוני. אביו שלמה היה יבואן של פירות וירקות מטורקיה ואמו אדל הייתה עקרת בית. אביו נפטר כתוצאה מהתקף לב פתאומי בילדותו, מה שדרדר את המצב הכלכלי בבית. את נעוריו העביר פנאן בעיקר ברחוב, לא סיים את לימודיו בתיכון, התגייס בהתחלה כלוחם, אך לאחר מכן עבר לתפקיד עורפי במחנה מטכ"ל.

החל את דרכו בקבוצת הכדורגל של מועדון מכבי תל אביב כיו"ר מחלקת הנוער, בעת שאחיו חביב היה יו"ר הקבוצה. במקביל, היה אוהד מושבע של קבוצת הכדורסל של המועדון. עוד בצעירותו היה ידוע כאוהד "שרוף", תחילה במשחקים, ולאחר מכן בשנות ה-70 של המאה ה-20 כבר היה בא לאימונים ולמשחקי חוץ באירופה על חשבונו. באותה תקופה הוא התחבר עם מנהלי הקבוצה שמעון מזרחי ושמואל מחרובסקי. בשנות ה-80 החל להתערב בעניינים מנהלתיים בקבוצה, ובשל מעורבותו בענייני הקבוצה הוחלט למנותו לחבר בהנהלת הקבוצה ב-1986. ב-1992, עם פרישתו של מנהל הקבוצה שמואל (שמלוק) מחרובסקי, התמנה פנאן להחליפו בתפקיד.

במשך שנים נחשב פנאן לאחד מסמלי הקבוצה. הוא הקדיש זמן ומשאבים רבים לדאגה וטיפול בצרכיהם של השחקנים ומתן יחס אישי ומשפחתי לכל אחד מהם, מעבר למקובל בקבוצות מקצועניות אחרות. בשל כך היה לדמות נערצת על שחקני הקבוצה לדורותיהם. כן היה מזוהה עם המחאות החוזרות ונשנות של אנשי מכבי תל אביב כלפי שופטי ליגת העל כשפסקו נגד הקבוצה.

ב-1999 היה מעורב בפרשה שכונתה "פרשת הפיצה", כשנפגש עם רדיסב צ'ורצ'יץ', שחקן עבר של מכבי תל אביב שבאותה עונה שיחק בהפועל ירושלים, ערב פתיחת סדרת גמר הפלייאוף בין הקבוצות. בעקבות הפגישה חשדו ראשי ירושלים כי פנאן סיכם עם צ'ורצ'יץ' על הצטרפותו לשורות מכבי בעונה שלאחר מכן, אך פנאן וצ'ורצ'יץ' הכחישו את הטענה.

בדצמבר 2006 הודיע פנאן על פרישה מהתפקיד, אך חזר בו לאחר זמן קצר. ביולי 2008 פרש סופית מהתפקיד, בשל סכסוכים פנימיים ומאבקי כוח בהנהלת הקבוצה. במקומו מונה שחקנה לשעבר של הקבוצה, גור שלף. בידיו של פנאן נותרו 5.5% ממניות הקבוצה, ברם זמן קצר לאחר הפרישה מכר אותן לאיש העסקים האמריקאי דייוויד סולומון.

כשנה לאחר פרישתו, ב-19 באוקטובר 2009, התאבד בתלייה בביתו שברמת אביב. השערתו של חוקר פרטי בשם ירון עידן הייתה כי שעה לפני שנמצאה גופתו, דמות מהשוק האפור איימה על פנאן, וזה מה שדחף אותו למעשה הקיצוני. לאחר התאבדותו פורסם באמצעי התקשורת כי עסק ב"קרן השקעות" שלקוחותיה היו בעיקר שחקנים ומאמנים מהקבוצה. לפי הערכות, הקרן גלגלה עשרות מיליוני דולרים, ועקב כך הוא נקלע לחובות כבדים, בפרשה שנקראה "בנק פנאן"[1].

ב-2011 תבעה אלמנתו ממכבי תל אביב 2.5 מיליון ש"ח, שכר עבודה עבור שבע השנים שקדמו להגשת התביעה. ב-2015 דחה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את התביעה וקבע כי לא התקיימו יחסי עובד-מעביד בין פנאן למועדון, והוא היה דומה מבחינה זו לשאר חברי ההנהלה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנאן התחתן ב-1977 עם שרון ונולדו להם שני ילדים: רגב, שלימים שיחק בקבוצת מכבי תל אביב ולאחר מכן שימש מאמן הכושר שלה, ולירון, שמנהלת את מחלקת הפיתוח של הקליבלנד קאבלירס.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ משה הרוש, יניב אורגד ושירות "הארץ", התאבדות מוני פנאן, מנהל מכבי תל אביב לשעבר הותיר אחריו חובות ענק, באתר הארץ, 20 באוקטובר 2009