מיכאל גנדלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכאל גנדלב
Михаил Генделев
לידה 28 באפריל 1950
סנקט פטרבורג, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 במרץ 2009 (בגיל 58)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים North-Western State Medical University named after I. I. Mechnikov עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה רוסית, עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1967 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכאל גנדלב (רוסית: Михаил Генделев;‏ 28 באפריל 1950 לנינגרד30 במרץ 2009 תל אביב) היה משורר, סופר ומתרגם ישראלי אשר כתב בשפה הרוסית.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו של גנדלב, שמואל, עבד כמורה לפני מלחמת העולם השנייה. עם תחילתה של המלחמה הוא גויס, נפצע קשות עוד בראשיתה, שתי רגליו נקטעו, וידו ועינו נפגעו קשות. לאחר המלחמה הוא עבד כל חייו כמהנדס במפעל. אמו, אסיה, עבדה כלבורנטית. גנדלב החל את לימודיו במכון הרפואי של סנקט פטרבורג ב-1967. באותה שנה החל לכתוב שירים אשר מעולם לא יצאו לאור בברית המועצות. לאחר סיום הלימודים החל לעבוד כרופא ספורט.

ב-1977 עלה לישראל, התיישב בבאר שבע ועבד בתור רופא מרדים בבית החולים סורוקה. ב-1979 עבר להתגורר בירושלים. השתתף במלחמת לבנון הראשונה כפרמדיק.

לאחר המעבר לירושלים החליט גנדלב לעזוב את הרפואה ולהקדיש את חייו לספרות. גנדלב הוציא לאור תשעה ספרי שירה וכמה ספרי פרוזה, כולם ברוסית. ב-2000 תורגם לעברית, בידי פטר קריקסונוב, קובץ שיריו "חג", שראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד.[1] המשורר חיים גורי, שהעריך את יצירתו של גנדלב למרות שלא ידע רוסית, סייע בתרגום.[2]

גנדלב עסק בתרגום של חיבוריהם של גדולי המשוררים של יהדות ספרד, כמו יהודה הלוי, שמואל הנגיד ואחרים. ב-1987 הוא ביקר בברית המועצות, כשבעקבות הביקור יצא לאור הרומן שלו "מסע רוסי גדול", שהביקור בברית המועצות שימש לו להשראה. בין השנים 19881994 הוא ביקר עוד מספר פעמים בברית המועצות (ובמדינות אשר נוצרו לאחר פירוקה), כאשר רוב הנסיעות האלו היו מטעם הסוכנות ונתיב (לשכת הקשר).

בסוף שנות התשעים הוא עבד במטה בחירות של בנימין נתניהו ונתן שרנסקי.[דרוש מקור] בסוף שנת 1999 הוא עבר למוסקבה בהזמנתו של בוריס ברזובסקי כדי לשמש בתור יועץ לפרויקט בניהולו של ברזובסקי.[דרוש מקור]

גנדלב נפטר ב-30 במרץ 2009 בבית חולים ביילינסון לאחר מאבק במחלת ריאות קשה.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימה חלקית של יצירתו:

  • שירי מיכאל גנדלב, 1984 («Стихотворения Михаила Генделева»).
  • חג, ירושלים, 1995 («Праздник»).
  • צאר, ירושלים, 1997 («Царь»).
  • בגני אללה, ירושלים, 1997 («В садах Аллаха»). מהדורה עברית: בגני אללה (תרגום מרוסית: לנה זידל, עריכת התרגום: עודד זידל, ייעוץ ועריכה: פטר קריקסונוב, אחרית דבר: מיכאל וייסקופף, עורך ראשי: רפי וייכרט), תל אביב, הוצאת קשב לשירה, 2016.
  • אוסף בלתי מלא משירי גנדלב, ירושלים, 2003[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיכאל גנדלב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]