מרכז אוקספורד ללימודי עברית ויהדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחוזת יארנטון - מקום המרכז בשנים 1972–2014
ספריית הזיכרון של ליאופולד מילר

מרכז אוקספורד ללימודי עברית ויהדות, באנגלית: Oxford Centre for Hebrew & Jewish Studies‏ ובקיצור (OCHJS), הוא מרכז עצמאי מוכר של אוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה. עמיתי המחקר מלמדים במגוון תארים לתואר ראשון ושני במזרחנות. המרכז מוציא לאור את כתב העת למדעי היהדות (אנ').

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז נוסד בשנת 1972 על ידי ד"ר דייוויד פטרסון,[1] כדי לסייע בשיקום מדעי היהדות באירופה לאחר השואה. כיום הוא ממוקם במכון קלרנדון, רחוב וולטון, אוקספורד, OX1 2HG, לאחר שעבר מאחוזת יארנטון ב-2014. זהו ארגון צדקה רשום וחברה מוגבלת בערבות המאוגדת באנגליה, לפי החוק האנגלי. כיום, זהו אחד המרכזים האקדמיים המובילים ללימודי יהדות באירופה. עמיתיו ומרצים מעבירים קורסים בלימודי עברית ויהדות לבוגרי תואר ראשון ושני עד לרמת דוקטורט בפקולטות רבות באוניברסיטת אוקספורד. המרכז מקדם גם לימודי יהדות המבוססים על האוספים העבריים והיהודיים של הספרייה הבודליינית על ידי תמיכה במחקר, על ידי פרויקטי פיתוח ועל ידי צוות משותף עם ספריית הזיכרון לאופולד מולר של המרכז.

ספריית הזיכרון של ליאופולד מולר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריית המרכז נקראת ספריית הזיכרון לאופולד מולר. היא שוכנת במרתף של מכון קלרנדון. היא מהווה את אחד האוספים החשובים ביותר של ספרים וכתבי עת במדעי היהדות באירופה ומשמשת משאב עבור חוקרים, סטודנטים ועמיתים אורחים של המרכז. ליבת הספרייה מורכבת מכמה אוספים וארכיונים נדירים; בין אלה ניתן למצוא אוסף גדול של חומרים שנתרם על ידי הרב לואי ג'ייקובס, אוסף קונטרסים של Loewe מאת הרברט לווה ובנו הבכור, ספריית יעקב ה. קופנגן (1913–1997), ארכיון גצל קרסל, אוסף פויל-מונטיפיורי (המשלב את ספרייתו של ליאופולד צונץ), ארכיון ליפסון-שנדל ומשה מונטיפיורי של תיעוד נדיר לגבי חייו ופעילותו של סר משה מונטיפיורי, אחד האוספים הגדולים ביותר של ספרי יזכור באירופה – הוא מונה למעלה מ-800 כרכי זיכרון לקהילות שנספו בשואה, וארכיון הרב הוגו גרין. בין המפעלים האחרונים של הספרייה ניתן למנות את פרויקט ספריית ההשכלה הדיגיטלית והתערוכה הדיגיטלית של ארכיון רפאל לווה.

תוכנית הכתיבה לסופרים ישראלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר מסוף שנות ה-60 הקים פטרסון, ששימש כפרופסור בסנט קרוס קולג' באוניברסיטת אוקספורד, קרן מלגות שמימנה את שהותם של סופרים ישראלים באוקספורד. חלק מהסופרים ומהמשוררים החשובים בישראל זכו לתקופות שהייה באווירה הכפרית והשקטה של המקום ויכלו להתמסר ליצירתם. ביניהם: אהרון אפלפלד, עמוס עוז, ט. כרמי, יהושע קנז, עמליה כהנא כרמון, דליה רביקוביץ וא.ב. יהושע.[1] גם לאחר הקמת המרכז ביארנטון, נמשכה התוכנית. חלק מהסופרים הישראלים הוזמנו למקום מספר פעמים. בין הסופרים הנוספים שהוזמנו ליארנטון נמנים: גדעון תלפז, יונת ואלכסנדר סנד,,[2] בנימין תמוז,[3] יהושע סובול,[4] יצחק לאור, בן ציון תומר, מוטי לרנר, נורית זרחי, שולמית הראבן, ישעיהו קורן, עודד פלד, דורית פלג, חיים באר, אהרן אמיר, סמי מיכאל, אשר רייך וסמי ברדוגו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אוניברסיטאות ומכללות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.