מרשעת (מחזמר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרשעת: הסיפור שלא סופר על המכשפות מארץ עוץ
Wicked: The Untold Story of the Witches of Oz
כתיבה וויני הולצמן
מילות השירים סטיבן שוורץ, ויני הולצמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מבוסס על הרומן מרשעת
מאת גרגורי מגווייר
ליברטיסט סטיבן שוורץ
מוזיקה סטיבן שוורץ
מקום ההתרחשות ארץ עוץ
סוגה מחזמר
הצגת בכורה

2003 סן פרנסיסקו
2003 ברודוויי
2005 סיבוב הופעות ראשון
2005 שיקגו
2007 וסט אנד
2007 טוקיו
2007 לוס אנג'לס
2007 שטוטגרט
2008 מלבורן
2008 קונצרט לציון 5 שנים
2009 סן פרנסיסקו
2009 סיבוב הופעות שני
2009 אוסקה
2010 אוברהאוזן
2010 הלסינקי

2011 קופנהגן
מספר מערכות 2
משך ההצגה שעתיים ו-45 דקות (כולל הפסקה של 15 דקות)
שפה אנגלית
פרסים פרס דרמה דסק, פרס טוני, פרס מעגל המבקרים החיצוני, פרס ליגת הדרמה, פרס גראמי
https://wickedthemusical.com/the-show/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמליל המחזמר

מרשעת: הסיפור שלא סופר על המכשפות מארץ עוץ (או בקצרה: מרשעת) הוא מחזמר משנת 2003 עם מילים ולחן מאת סטיבן שוורץ, ותסריט מאת וויני הולצמן. המחזמר מבוסס באופן רופף על הספר "מרשעת: תולדות חייה וזמנה של המכשפה הרעה מהמערב" מאת גרגורי מגוויר משנת 1995.

העלילה מסופרת מנקודת מבטן של המכשפות מארץ עוץ ובהתמקדות בהן; העלילה מתחילה לפני בואה של דורותי גייל וממשיכה לאחר בואה לארץ עוץ מקנזס.

המחזמר הופק על ידי Universal Stage Productions בשיתוף מארק פלאט, ג'ון ב. פלאט ודייוויד סטון. ג'ו מנטלו ביים את המחזמר ויין קילנטו יצר את הכוראוגרפיה. המחזמר הועלה בברודוויי בתיאטרון גרשווין.[1] ההפקה המקורית בברודוויי זכתה בשלושה פרסי טוני, שישה פרסי דרמה דסק ובפרס גראמי.[2][3] ב-28 באוקטובר 2019, הפקת המחזמר בברודוויי עקפה את עלובי החיים והפכה להפקת המחזמר במקום החמישי עם מספר ההופעות הרב ביותר בברודוויי.[4]

משך ההצגה הוא שעתיים ו-45 דקות (כולל הפסקה של 15 דקות).[5]

עלילה[6][עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תושבי ארץ עוץ חוגגים את מותה של אלפבה, המכשפה המרשעת מן המערב ("No One Mourns the Wicked"). גלינדה מגיעה ותושבי ארץ עוץ שואלים אותה האם היא ואלפבה היו חברות. היא מודה שהן הכירו זו את זו, דבר המפתיע את כל התושבים, וגורם לגלינדה לספר להם איך הפכו לחברות הכי טובות. היא גם מספרת להם ששמה היה גאלינדה לפני ששינתה אותו.

הבזק לֶעָבָר, אלפבה מגיעה לאוניברסיטת שיז. אלפבה היא בתו של מושל ארץ המנצ'קינים - אבל מרומז שהיא נולדה בעקבות רומן בין אימה, אשת המושל, לבין אדם זר מסתורי ובקבוק ה"סם הירוק" שלו. אלפבה נולדה עם צבע עור ירוק. אביה תיעב אותה והרעיף את חיבתו על אחותה הצעירה, נסרוז, נכה המשתמשת בכיסא גלגלים. שתי האחיות מגיעות לאוניברסיטת שיז, וגאלינדה היפה והפופולרית נמצאת איתן בכיתה ("Dear Old Shiz"). בזמן שאביהן נפרד מהן, הוא מעניק לנסרוז זוג נעליים מכסף. המנהלת, מאדאם מוריבל, מחליטה לקחת את נסרוז תחת חסותה, למרות התנגדותה של אלפבה. אלפבה נותרת ללא שותפה לחדר, ומוצאת את עצמה שותפה לחדר של גאלינדה, למורת רוחן של השתיים. אלפבה מנסה להשיב אליה את אחותה כאשר היא נלקחת משם, והתסכול שלה מתבטא פיזית בפיצוץ. מאדאם מוריבל מזהה שיש לאלפבה כוחות מיוחדים ומחליטה ללמד אותה כישוף - ולא ללמד אף אחד אחר, למרות שגאלינדה התכוונה ללמוד קסמים בבית הספר. מאדאם מוריבל אף מספרת לאלפבה שהכוחות שלה אולי יאפשרו לה לעבוד עם הקוסם המופלא של עוץ, דבר שאלפבה חלמה עליו ("The Wizard and I").

כל ההתרחשות הזו אינה גורמת לגאלינדה לחבב את אלפבה, ותחושה זו הדדית ("What Is This Feeling?"). הן מתעמתות ללא הרף, אפילו בשיעורים, כגון שיעור היסטוריה של דוקטור דילמונד. דוקטור דילמונד הוא הפרופסור בעל החיים היחיד באוניברסיטה, והוא מתחיל לסבול מאפליה, אפילו מצד תלמידים, כשמישהו כותב על הלוח "חיות צריכות להיראות ולא להישמע". הוא מספר לאלפבה שיש קנוניה שמטרתה למנוע מהחיות לדבר, והיא רוצה ליידע את הקוסם, כי הוא בוודאי יעצור קנוניה זו ("Something Bad").

בינתיים, נסיך צעיר ושובב, פיירו, מגיע לאוניברסיטת שיז. גאלינדה מוקסמת כאשר פיירו משתף את פילוסופיית חייו ("Dancing Through Life"). כולם מחליטים לערוך מסיבה באותו ערב. בוק, מנצ'קין שמאוהב בגאלינדה, מנסה להזמין אותה למסיבה, אבל היא משכנעת אותו במקום זאת להזמין את נסרוז מתוך רחמים, דבר המשאיר אותה חופשיה ללכת עם פיירו. נסרוז מרוצה ומספרת לאחותה איך היא ובוק נועדו להיות ביחד ואיך גאלינדה עזרה לזה לקרות. כשגאלינדה מציעה לאלפבה כובע שתחבוש במסיבה, אלפבה מתחילה לתהות אם טעתה לגבי שותפתה לחדר.

במסיבה באותו ערב, בוק מנסה להגיד לנסרוז את הסיבה האמיתית מדוע הוא הזמין אותה, אבל הוא לא מסוגל לפגוע ברגשותיה. נסרוז מתאהבת בו. מאדאם מוריבל מגיעה ואומרת לגאלינדה שהיא יכולה להצטרף לשיעור כישוף שהיא מלמדת, לבקשתה של אלפבה. אלפבה עצמה מגיעה, חובשת את הכובע שגאלינדה העניקה לה, כובע מכשפה. שאר התלמידים בוהים בה וצוחקים בזמן שהיא רוקדת עם עצמה בצורה מגושמת. גאלינדה מרגישה נורא, והולכת לרקוד עם אלפבה. עד מהרה כולם מצטרפים אליהן, ושתי הבנות מתחילות לראות זו את זו בצורה חדשה.

בחזרה בחדרן, הן ממשיכות להתחבר. גאלינדה מספרת לאלפבה על תוכניותיה להינשא לפיירו למרות שהוא לא הציע נישואין ואלפבה מתוודה שאביה מאשים אותה במותה של אמה, שמתה כאשר ילדה את נסרוז. גאלינדה מחליטה שהיא תעזור לאלפבה להפוך למקובלת והיא מעניקה לשותפתה לחדר את הכינוי "אלפי" ("Popular"). כשאלפבה מגיעה לכיתה למחרת, פיירו רואה את השפעתה של גאלינדה, ואומר לאלפבה שהיא לא צריכה להשתנות. דוקטור דילמונד נכנס ומספר לכיתה שהוא עוזב - הוא אינו מורשה ללמד יותר. אלפבה רוצה לעזור, אבל אף אחד לא יעמוד לצידה. התלמידים מתוודעים לטכנולוגיה חדשה, הכלוב, שתשמור על בעלי החיים בשליטה, כך שלעולם לא ילמדו לדבר. זעמה של אלפבה אינו ניתן להכלה, ובבלגן שנוצר, היא ופיירו תופסים את גור האריות שבכלוב ובורחים.

פיירו מבולבל לגבי מה שזה עתה ראה ועשה, אבל הוא נדבק בהתלהבותה של אלפבה. היא מתחילה להתאהב בו והם חולקים רגע פרטי, לפני שהוא עוזב כדי לשחרר את גור האריות. אלפבה מזכירה לעצמה שאין טעם לרצות שיקרה ביניהם משהו ("I'm Not That Girl"). מאדאם מוריבל מגיעה ומודיעה לאלפבה שהקוסם רוצה להיפגש איתה. נסרוז וגאלינדה באות להיפרד ממנה, וגם פיירו נפגש איתה. גאלינדה מנסה לזכות בהערכת כבוד מצד פיירו על ידי שינוי שמה ל"גלינדה", בהזדהות עם דוקטור דילמונד. אבל פיירו בקושי שם לב, נפרד מאלפבה. מרומז שרגשותיה של אלפבה כלפי פיירו הדדיים. אלפבה מזמינה את גלינדה לבוא עמה לעיר הברקת ("One Short Day").

לבסוף, שתי הבנות עומדות מול הקוסם. מסתבר שהוא לא ממש מפחיד כמו שחשבו ("A Sentimental Man"). הוא מבטיח לאלפבה שהוא ייעתר לבקשתה אם היא תוכיח את עצמה. מאדאם מוריבל מופיעה - היא "מזכירת העיתונות" החדשה של הקוסם. היא נותנת לאלפבה ספר לחשים עתיק, הנקרא "גרימרי", שרק אלה שניחנו בקסם יכולים לקרוא. אלפבה מתבקשת לנסות כישוף ריחוף על המשרת הקוף של הקוסם, צ'יסטרי. אולם, הלחש לא הולך כמו שאלפבה מתכננת כאשר גדלות לצ'יסטרי כנפיים, והיא מבינה שהקוסם הוא זה שעומד מאחורי דיכוי החיות. הערימו על אלפבה, ובמקום להטיל הכישוף על קוף אחד, היא למעשה הטילה את הכישוף על כולם. אלפבה מבינה שהקוסם הוא לא מי שחשבה שהוא - אין לו כוחות; הוא בסך הכל שרלטן שאינו יכול לקרוא את הגרימרי. הוא מציע לה ולגלינדה את כל מה שהם אי פעם רצו אם הם יעזרו לו, אבל אלפבה לא מסוגלת להיענות לבקשה. היא בורחת, וכדי למנוע מהאמת לזלוג החוצה, מאדאם מוריבל מפיצה דיווחים על כך שאלפבה היא "מרשעת", שאין לסמוך עליה, וטוענת שאלפבה היא זו שעומדת מאחורי התנהגות החיות. זה רק מאשש את אמונתה של אלפבה שאסור לה לתת לאיש לעצור אותה; היא חייבת ללכת בדרכה שלה ולעשות מה שטוב לה. היא מטילה כישוף על מטאטא ועפה ("Defying Gravity").

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן מה לאחר מכן, ההתנגדות של אלפבה למשטרו של הקוסם זיכתה אותה בתואר "המכשפה המרשעת מן המערב". גלינדה, שהפכה לחזית הציבורית החייכנית של משטר הקוסם, קיבלה את התואר "גלינדה הטובה" והוצבה בידי מוריבל כמגינת האומה מפני המכשפה. מסיבת עיתונאים שהתכנסה על מנת לחגוג את מינויו של פיירו למפקד המשמר (מינוי שקיבל על עצמו על מנת למצוא את אלפבה) נשטפת בחרושת שמועות על המכשפה, כולל סיפור מטופש על כך שמים ימסו אותה. פיירו זועם ולא נרגע מההתעקשות של גלינדה שאלפבה לא רוצה להימצא. הוא מזועזע עוד יותר כשמאדאם מוריבל מכריזה על אירוסיו לגלינדה. למשמע החדשות פיירו יוצא בסערה. גלינדה מנסה לשמור על חזות עליזה לעיתונות, אבל ברור שהיא מבינה שחיי החלומות שלה גבו מחיר רציני ("Thank Goodness").

אלפבה מבקרת את נסרוז, עכשיו מושלת ארץ המנצ'קינים לאחר מותו של אביהן שנסרוז טוענת ש"מת מבושה" לאחר ששמע על מה שאלפבה עשתה. נסרוז שללה את זכויותיהם של המנצ'קינים בניסיון נואש להשאיר את בוק לצידה. אלפבה מנסה לשכנע את אחותה לעמוד לצדה כנגד הקוסם, אבל נסרוז מודאגת יותר מהבעיות של עצמה. אלפבה מנסה לעזור ומעניקה לנסרוז את היכולת ללכת על ידי הפיכת נעלי הכסף ל"נעלי האודם". נסרוז משוכנעת שבוק חייב לאהוב אותה עכשיו וקוראת לו, אבל הוא רק רואה בכך הוכחה שהיא לא צריכה אותו יותר. בזעם, נסרוז לוקחת את ספר הכשפים של אלפבה ומנסה להטיל על בוק כישוף שיגרום לו להתאהב בה. אולם, הלחש מביא לתוצאות הפוכות, ומכווץ את ליבו של בוק, דבר ההופך את נסרוז ל"מכשפה המרשעת מן המזרח". אלפבה חייבת להטיל כישוף נוסף כדי להציל את חייו, אם כי חייו של בוק יהיו במצב שונה ממה שהיו קודם. כשבוק מתעורר, הוא נחרד ממצבו החדש כאדם עשוי פח, ונסרוז אומרת לו שאלפבה גרמה לכך.

אלפבה שבה לארמון הקוסם על מנת לשחרר את הקופים ונתקלת בקוסם. הוא מנסה בשנית לשכנע אותה לעבוד עמו, אומר לה שהוא לא רשע - סתם אדם בינוני שנקלע לתפקיד במקרה, נשאר בו בשל הערצתם של תושבי ארץ עוץ, ומציע לגאול את המוניטין שלה ("Wonderful"). אלפבה כמעט משתכנעת, עד שהיא רואה את דוקטור דילמונד, שאיבד את יכולת הדיבור. היא נשבעת להילחם בקוסם עד הסוף. פיירו והשומרים נכנסים, וגלינדה בעקבותיהם. פיירו עוזר לאלפבה לברוח, ומחליט לברוח יחד איתה, מותיר את גלינדה מאחור. למרות שהיא שבורת-לב, גלינדה מזכירה לקוסם ולמאדאם מוריבל שהדרך ללכוד מחדש את אלפבה היא לגרום לה לחשוב שנסרוז בצרה, והיא תבוא להציל את אחותה. גלינדה מתאבלת על כך שפיירו לא אוהב אותה ("I'm Not That Girl (Reprise)").

אלפבה ופיירו מופתעים מעוצמת רגשותיהם אחד כלפי השנייה, ומבטיחים להיות ביחד תמיד ("As Long As You're Mine"). אושרם מופרע כאשר לאלפבה יש חיזיון של בית מעופף בשמיים ונסרוז סובלת מכאבים. לפני שאלפבה עוזבת על מנת לחקור את החזיון, פיירו מספר לה על הטירה קיאמו קו, השייכת למשפחתו, שהיא יכולה לשהות בה.

גלינדה ואלפבה נפגשות שוב באתר בו נסרוז נמחצה על ידי בית, שילדה בשם דורותי גייל שהתה בו. לשתיים יש ויכוח סוער שניזון מהיריבות על פיירו. השומרים מגיעים, ואלפבה מנחשת שגלינדה האחראית לכל ההתרחשות. פיירו מגיע גם הוא, ומחזיק בגלינדה בת ערובה עד שאלפבה בורחת. גלינדה מבינה שפיירו אוהב את אלפבה באמת ובתמים, ואומרת לשומרים לא לפגוע בו, אבל הם לא מקשיבים לה כשהם מלווים את פיירו לשדה שם הם חוקרים אותו לאן אלפבה ברחה כדי שיוכלו ללכוד אותה מחדש. אלפבה מנסה להטיל עליו כישוף כדי להציל את חייו ולהגן עליו מפני פציעה, אך מתוסכלת ממגבלות כוחה. היא מחליטה שמנקודה זו והלאה, היא תעמוד במוניטין שלה כ"מכשפה המרשעת מן המערב" ("No Good Deed").

בינתיים, תושבי ארץ עוץ, מונעים על ידי עדותם של מאדאם מוריבל ובוק, מתאגדים על מנת לנסות להציל את דורותי מציפורניה של המכשפה המרשעת מן המערב. גלינדה מבינה שמאדאם מוריבל, שיכולה לשלוט במזג האוויר, אחראית למותה של נסרוז, אבל כשהיא מתעמתת איתה, מוריבל אומרת לגלינדה שגם לה יש דם על הידיים ומייעצת לה לחייך ולנופף. גלינדה נמלטת באימה כדי להזהיר את אלפבה כשההמון הזועם יוצא לארמון קיאמו קו, על מנת להרוג את אלפבה ("March of the Witch-Hunters").

בחזרה בקיאמו קו, אלפבה כבר לכדה את דורותי, ומסרבת לשחרר אותה עד שזאת תוותר על הנעליים של נסרוז - הדבר היחיד שנשאר מאחותה המתה. גלינדה נוסעת לטירה של אלפבה על מנת להזהירה מהסכנה ולשכנע אותה לשחרר את דורותי. אלפבה מסרבת עד שהיא מקבלת מכתב שבו כתוב שפיירו מת. שתי הנשים סולחות אחת לשנייה על משקעי העבר, ומודות ששתיהן ביצעו טעויות. כדי לעזור לה עם עתידה, אלפבה מעניקה לגלינדה את ספר הגרימרי. שתי החברות מתחבקות בפעם האחרונה לפני שהן נפרדות לנצח, ומכירות בעובדה שהן מי שהן בזכות שתיהן ("For Good").כשההמון הזועם מגיע לטירה, אלפבה אומרת לגלינדה להתחבא, והיא מתבוננת מהצללים איך דורותי שופכת דלי מים על אלפבה, שנמסה מיד. מוכת-אבל, גלינדה רואה שכל שנשאר מחברתה הוא הכובע השחור שלה ובקבוק של הסם הירוק שהניחה אותו מתחת לכרית כשישנה.

בעיר הברקת, גלינדה מתעמתת עם הקוסם עם הבקבוק של אלפבה, שאותו הוא מזהה כזהה לשלו. הוא היה אביה הביולוגי של אלפבה, והוא הגורם לעורה הירוק. הוא מתמוטט מיגון, ומאדאם מוריבל משערת שהכוחות של אלפבה היו חזקים מאוד משום שהיא הייתה ילדה של שני עולמות. גלינדה מורה לקוסם לעזוב את ארץ עוץ ושולחת את מאדאם מוריבל לכלא באשמת רציחתה של נסרוז.

בינתיים, בחזרה לטירה, פיירו (עכשיו הדחליל) מגיע למקום בו אלפבה נמסה. הוא מוודא שאף אחד אינו מתבונן, נוקש על הרצפה ואלפבה יוצאת דרך דלת סתרים, בחיים; כל מה שאירע היה תחבולה כדי לשכנע את אויביה במותה ולהבטיח את עתידה עם פיירו, שהפך לדחליל על ידי הכישוף שהטילה בניסיון להצילו. לפני שהם עוזבים, אלפבה מתחרטת על כך שלעולם לא תראה שוב את גלינדה ותספר לה שהיא ופיירו בחיים. במקביל, בחזרה לנקודת ההתחלה של המחזמר, גלינדה מדווחת לתושבי ארץ עוץ שהמכשפה המרשעת מן המערב נהרגה ומבטיחה להרוויח ביושר את התואר "גלינדה הטובה". בזמן שתושבי ארץ עוץ חוגגים וגלינדה מתאבלת, אלפבה ופיירו עוזבים את ארץ עוץ ("Finale").

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הפקה ניסיונית[7]

סן פרנסיסקו (2003)

ברודוויי [8](2003) סיבוב הופעות ראשון[9]

ארצות הברית (2005)

ווסט אנד[10] (2006) לוס אנג'לס[11] (2007) מלבורן [12][13](2008) סן פרנסיסקו[14] (2009) סיבוב הופעות שני[15]

ארצות הברית (2009)

סיבוב הופעות, עשור למחזמר [16](2014) סיבוב הופעות בינלאומי[17](2016)
אלפבה אידינה מנזל סטפני ג'. בלוק אידינה מנזל עדן אספינוסה אמנדה האריסון טיל וויקס מרסי דוד ג'מה ריקס ג'קלין יוז
גלינדה קריסטין צ'נוות' קנדרה קסבאום הלן דלימור מייגן הילטי לוסי דוראק קנדרה קסבאום הלן יורק לוסי דוראק קרלי אנדרסון
פיירו נורברט לאו בוץ דריק ויליאמס אדם גרסייה כריסטופר קוזיק רוב מילס ניקולס דורמרד קולין דונל סטיב דניאלסן בראדלי ג'יידן
בוק קירק מקדונלד כריסטופר פיצג'רלד לוגן ליפטון ג'יימס גילן אדם ווילי אנת'וני קאלה אדי ריוסקו טד אלי אדוארד גריי אידון ג'ונס
נסרוז מישל פדרר ג'נה ליי גרין קייטי ראולי ג'ונס ג'נה ליי גרין פני מקנמי דידי מנגו הול קריסטין ריס אמילי קסקרינו אמילי שו
מאדאם מוריבל קרול שלי קרול קיין מרים מרגוליס קרול קיין מגי קירקפטריק קרול קיין מרילין קאסקי מגי קירקפטריק קים איסמאי
הקוסם מארץ עוץ רוברט מורס ג'ואל גריי דייוויד גאריסון נייג'ל פלנר ג'ון רובינשטיין רוב גאסט דייוויד גאריסון טום מקגוון רג ליברמור סטיבן פינדר
דוקטור דילמונד ג'ון הורטון ויליאם יומנס טימות'י בריטן פארקר מרטין בול טימות'י בריטן פארקר רודני דובסון טום פלין דויד דה וריס גלן הוגסטרום

רשימת שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה מערכה שנייה
• "No One Mourns the Wicked" — גלינדה, תושבי ארץ עוץ, אמה של אלפבה,

אביה של אלפבה, מיילדת ומאהב[18]

• "Thank Goodness" — גלינדה, מאדאם מוריבל, פיירו ותושבי ארץ עוץ[19]
• "Dear Old Shiz" — סטודנטים וגאלינדה[20] • "Wonderful" — הקוסם ואלפבה[21]
• "The Wizard and I" — מאדאם מוריבל ואלפבה[22] • "I'm Not That Girl (Reprise)" — גלינדה[23]
• "What Is This Feeling?" — גאלינדה, אלפבה וסטודנטים[24] • "As Long As You're Mine" — אלפבה ופיירו[25]
• "Something Bad" — דוקטור דילמונד ואלפבה[26] • "No Good Deed" — אלפבה[27]
• "Dancing Through Life" — פיירו, בוק, נסרוז, אלפבה וגאלינדה[28] • "March of the Witch-Hunters" — תושבי ארץ עוץ ואיש הפח[29]
• "Popular" — גאלינדה[30] • "For Good" — אלפבה וגלינדה[31]
• "I'm Not That Girl" — אלפבה[32] • "Finale" — גלינדה, אלפבה ותושבי ארץ עוץ[33]
• "One Short Day" — אלפבה, גלינדה, תיירים, מקהלה, וקהל המקהלה[34]
• "A Sentimental Man" — הקוסם[35]
• "Defying Gravity" — אלפבה, גלינדה ותושבי ארץ עוץ[36]

הפקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סן פרנסיסקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזמר מרשעת רץ בתיאטרון קורן בסן פרנסיסקו החל מה-28 במאי עד ה-29 ביוני 2003.[37] צוות השחקנים כלל את קריסטין צ'נוות' בתפקיד גלינדה, אידינה מנזל בתפקיד אלפבה, רוברט מורס בתפקיד הקוסם, נורברט לאו בוץ בתפקיד פיירו, מישל פדרר בתפקיד נסרוז, קרול שלי בתפקיד מאדאם מוריבל, ג'ון הורטון בתפקיד דוקטור דילמונד וקירק מקדונלד בתפקיד בוק.[7] סטפני ג'. בלוק, שמאוחר יותר גילמה את אלפבה בסיבוב ההופעות הראשון של המחזמר, הייתה שחקנית מחליפה של אלפבה.[38]

ברודוויי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה המחזמר בברודוויי ממוקמת בתיאטרון גרשווין מאז הפתיחה בשנת 2003.

ההצגות המקדימות של המחזמר החלו ב-8 באוקטובר 2003, וערב הפתיחה התקיים ב-30 באוקטובר בתיאטרון גרשווין (אנ'). רוב צוות השחקנים המקורי עבר עם ההפקה לברודוויי. השינויים בצוות השחקנים הראשי כללו את ג'ואל גריי בתפקיד הקוסם, ויליאם יומנס בתפקיד דוקטור דילמונד וכריסטופר פיצג'רלד בתפקיד בוק.[2][39]

במרץ 2020, ההפקה הושהתה בשל מגפת הקורונה.[40] ההופעות התחדשו ב-14 בספטמבר 2021, עם לינדזי פירס בתפקיד אלפבה וג'ינה קלייר מייסון בתפקיד גלינדה.[41][41] צ'נוות' נשאה נאום לפני הרמת המסך בפתיחה המחודשת של ההפקה.[42]

נכון ל-19 בפברואר 2023, הפקת המחזמר בברודוויי העלתה 25 הצגות מקדימות ו-7,428 הופעות רגילות.[2]

צפון אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השתחווית המחזמר, במרכז לאמנויות הבמה באומהה, נברסקה.

בשנת 2005, סיבוב ההופעות הראשון של המחזמר (אשר כונה "עיר הברקת") החל ב-8 במרץ 2005 בתיאטרון קאנון, טורונטו. צוות השחקנים כלל את סטפני ג'. בלוק בתפקיד אלפבה, קנדרה קסבאום בתפקיד גלינדה, דריק ויליאמס בתפקיד פיירו, לוגן ליפטון בתפקיד בוק, קייטי ראולי ג'ונס בתפקיד נסרוז, קרול קיין בתפקיד מאדאם מוריבל, דייוויד גאריסון בתפקיד הקוסם וטימות'י בריטן פארק בתפקיד דוקטור דילמונד.[9] ההפקה הסתיימה ב-15 במרץ 2015. צוות השחקנים באותה העת כלל את ג'ניפר דינואיה בתפקיד אלפבה וקנדרה לי שוורץ בתפקיד גלינדה.[43]

לאחר מספר הופעות מוגבל של סיבוב ההופעות בעיר, נפתחה הפקה של המחזמר בשיקגו ב-24 ביוני 2005 בתיאטרון האוריינטלי (אנ'). ההפקה רצה עד ה-29 בינואר 2009. צוות השחקנים בערב ההופעה האחרונה כלל את די רוסיולי בתפקיד אלפבה, אנלי אשפורד בתפקיד גלינדה, ברברה רוברטסון בתפקיד מאדאם מוריבל, ג'ין ויגנדט בתפקיד הקוסם, קריסטופר קוזיק בתפקיד פיירו, טד אלי בתפקיד בוק וק. טוד פרימן בתפקיד דוקטור דילמונד.[44][45]

הפקה נוספת של המחזמר נפתחה בלוס אנג'לס, קליפורניה בתיאטרון פנטג'ס (אנ'). ההצגות המקדימות התחילו ב-10 בפברואר 2007 וערב הפתיחה התקיים ב-21 בפברואר. צוות השחקנים כלל את עדן אספינוסה בתפקיד אלפבה, מייגן הילטי בתפקיד גלינדה, קרול קיין בתפקיד מאדאם מוריבל, טימות'י בריטן פארקר בתפקיד דוקטור דילמונד, ג'נה ליי גרין בתפקיד נסרוז, אדם ווילי בתפקיד בוק, כריסטופר קוזיק בתפקיד פיירו וג'ון רובינשטיין בתפקיד הקוסם.[11] ההפקה נסגרה ב-11 בינואר 2009 לאחר 12 הצגות מקדימות ו-792 הופעות רגילות. צוות השחקנים בהופעה האחרונה כלל את אספינוסה בתפקיד אלפבה, הילטי בתפקיד גלינדה, קיין בתפקיד מוריבל, דייוויד גאריסון בתפקיד הקוסם, דריק ויליאמס בתפקיד פיירו, טום פלין בתפקיד דוקטור דילמונד, אדי ריוסקו בתפקיד בוק ובריאנה יאקבונה בתפקיד נסרוז.[46]

הפקת המחזמר מרשעת רצה יותר משנה בתיאטרון אורפיאום, סן פרנסיסקו

הפקת המחזמר נפתחה רשמית ב-6 בפברואר 2009 בתיאטרון אורפיאום (אנ'), סן פרנסיסקו, לאחר הצגות מקדימות שהחלו ב-27 בינואר.[14][47] צוות השחקנים כלל את טיל וויקס בתפקיד אלפבה, קנדרה קסבאום בתפקיד גלינדה, קרול קיין בתפקיד מאדאם מוריבל, דייוויד גאריסון בתפקיד הקוסם, ניקולס דורמרד בתפקיד פיירו, טום פלין בתפקיד דוקטור דילמונד, דידי מגנו הול בתפקיד נסרוז ואדי ריוסקו בתפקיד בוק.[14][47][48] ההפקה נסגרה ב-5 בספטמבר 2010, לאחר 12 הצגות מקדימות ו-660 הופעות רגילות. צוות השחקנים בהופעה האחרונה כלל את מרסי דוד בתפקיד אלפבה, אלי מאוזי בתפקיד גלינדה, ג'ודי גלב בתפקיד מאדאם מוריבל, טום מקגוון בתפקיד הקוסם, קליפטון הול בתפקיד פיירו, פול סלייד סמית' בתפקיד דוקטור דילמונד, דידי מגנו הול בתפקיד נסרוז ואיתי בן שלמה בתפקיד בוק.[49]

סיבוב ההופעות השני של המחזמר (אשר כונה "ארץ המנצ'קינים")[43] התחיל ב-7 במרץ 2009 בפורט מאיירס, פלורידה.[15] צוות השחקנים בעת הפתיחה כלל את מרסי דוד בתפקיד אלפבה, הלן יורק בתפקיד גלינדה, קולין דונל בתפקיד פיירו, טד אלי בתפקיד בוק, קריסטין ריס בתפקיד נסרוז, מרילין קאסקי בתפקיד מאדאם מוריבל, טום מקגוון בתפקיד הקוסם ודויד דה וריס בתפקיד דוקטור דילמונד.[15] ההפקה הושהתה במרץ 2020 בשל מגפת הקורונה.[50] ההפקה חידשה את ההופעות ב-3 באוגוסט 2021 עם טליה סוסקאור בתפקיד אלפבה, אליסון ביילי בתפקיד גלינדה, שרון זקס בתפקיד מאדאם מוריבל וקליבנט דריקס בתפקיד הקוסם.[51] ב-30 ביולי 2022, ההפקה חגגה את הופעתה ה-5000.[52]

לונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה הלונדונית של המחזמר החלה בהצגות מקדימות ב-7 בספטמבר 2006 בתיאטרון אפולו ויקטוריה (אנ'). ערב הפתיחה התקיים ב-27 בספטמבר באותה שנה.[53] צוות השחקנים המקורי כלל את אידינה מנזל בתפקיד אלפבה,[54] הלן דלימור בתפקיד גלינדה, מרים מרגוליס בתפקיד מאדאם מוריבל, אדם גרסיה בתפקיד פיירו, מרטין בול בתפקיד דוקטור דילמונד, ג'יימס גילן בתפקיד בוק, קייטי ראולי ג'ונס בתפקיד נסרוז ונייג'ל פלנר בתפקיד הקוסם.[10] ב-30 בדצמבר 2006, קרי אליס החליפה את מנזל בתפקיד אלפבה.[55]

ב-16 במרץ 2020 הפקת המחזמר הושהתה בשל מגפת הקורונה.[56] ההופעות חודשו ב-15 בספטמבר 2021, וההפקה חגגה את השנה ה-15 שלה ב-28 בספטמבר.[57]

המופע, אשר נמצא במקום התשיעי להפקת המחזמר עם מספר ההופעות הרב ביותר בהיסטוריה של ווסט אנד, חגג את הופעתו ה-6,000 ב-7 ביולי 2022.[58]

סיבובי הופעות בממלכה המאוחדת ובאירלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבוב ההופעות הראשון של המחזמר בממלכה המאוחדת ובאירלנד התחיל ב-12 בספטמבר 2013 בתיאטרון פאלאס (אנ') במנצ'סטר.[59] ההפקה הסתיימה בשנת 2015.[60]

סיבוב הופעות שני התחיל ב-31 בינואר 2018 בהיפודרום בבריסטול והסתיים ב-5 בינואר 2019 במנצ'סטר. צוות השחקנים כלל את איימי רוס בתפקיד אלפבה, הלן וולף בתפקיד גלינדה, ארון סידוול בתפקיד פיירו, קים איסמאי בתפקיד מאדאם מוריבל, אמילי שו בתפקיד נסרוז, אידון ג'ונס בתפקיד בוק וסטיבן פינדר בתפקיד הקוסם/ דוקטור דילמונד.[60]

סיבוב הופעות בינלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבוב ההופעות הבינלאומי של המחזמר התחיל ב-13 ביולי 2016 בתיאטרון אלהמברה בברדפורד, אנגליה. ג'קלין יוז גילמה את אלפבה, קרלי אנדרסון גילמה את גלינדה ובראדלי ג'יידן גילם את פיירו. יתר צוות השחקנים כלל את סטיבן פינדר בתפקיד הקוסם ודוקטור דילמונד, קים איסמאי בתפקיד מאדאם מוריבל, אמילי שו בתפקיד נסרוז ואידון ג'ונס בתפקיד בוק.[17]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברודוויי[2][עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד תוצאה
2004 פרס טוני המחזמר הטוב ביותר מועמדות
עיצוב במה הטוב ביותר (מחזה או מחזמר) יוג'ין לי זכייה
הביצוע הטוב ביותר על ידי שחקנית ראשית במחזמר אידינה מנזל זכייה
קריסטין צ'נוות' מועמדות
התסריט הטוב ביותר של מחזמר וויני הולצמן מועמדות
הכוראוגרפיה הטובה ביותר וויין קילנטו מועמדות
עיצוב התלבושות הטוב ביותר (מחזה או מחזמר) סוזן הילפרטי זכייה
עיצוב התאורה הטוב ביותר (מחזה או מחזמר) קנת' פוסנר מועמדות
התזמור הטוב ביותר ויליאם דייוויד ברון מועמדות
המוזיקה המקורית הטובה ביותר סטיבן שוורץ מועמדות
פרס מעגל המבקרים החיצוני (אנ') במאי יוצא מהכלל של מחזמר ג'ון מנטלו זכייה
כוראוגרפיה יוצת מהכלל וויין קילנטו מועמדות
מחזמר ברודוויי חדש יוצא מהכלל זכייה
שחקנית יוצאת מהכלל במחזמר אידינה מנזל מועמדות
קריסטין צ'נוות' מועמדות
עיצוב במה יוצא מהכלל יוג'ין לי זכייה
עיצוב תאורה יוצא מהכלל קנת' פוסנר מועמדות
שחקנית משנה יוצאת מהכלל במחזמר קרול שלי מועמדות
שחקן משנה יוצא מהכלל במחזמר ג'ואל גריי מועמדות
עיצוב תלבושות יוצא מהכלל סוזן הילפרטי זכייה
פרס ליגת הדרמה (אנ') הפקת מחזמר יוצאת מהכלל זכייה
מחזמר חדש יוצא מהכלל של ברודוויי זכייה
פרס דרמה דסק (אנ') שחקנית יוצאת מהכלל במחזמר אידינה מנזל מועמדות
קריסטין צ'נוות' מועמדות
מחזמר יוצא מהכלל זכייה
תזמור יוצא מהכלל ויליאם דייוויד ברון מועמדות
תסריט יוצא מהכלל של מחזמר וויני הולצמן זכייה
עיצוב תלבושות יוצא מהכלל סוזן הילפרטי זכייה
במאי יוצא מהכלל של מחזמר ג'ו מנטלו זכייה
עיצוב תאורה יוצא מהכלל קנת' פוסנר מועמדות
מילות שירים יוצאות מהכלל סטיבן שוורץ זכייה
לחן יוצא מהכלל מועמדות
עיצוב תפאורה יוצא מהכלל למחזמר יוג'ין לי זכייה

אלבום הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד תוצאה
2005 פרס גראמי[3] אלבום המחזמר הטוב ביותר סטיבן שוורץ זכייה

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרשעת (סרט עתידי)

ביולי 2010, דווח כי ג'. ג'. אברמס, ג'יימס מנגולד, ראיין מרפי ורוב מרשל נבחנו לתפקיד הבמאי בעיבוד קולנועי פוטנציאלי של המחזמר.[61] ביולי 2012, דווח כי אולפני יוניברסל יפיקו את הסרט,[62] עם סטיבן דלדרי בתפקיד הבמאי ווויני הולצמן, אשר כתבה את התסריט למחזמר, כתסריטאית.[63] בשנת 2016, יוניברסל הודיעו שהסרט יופץ לאקרנים ב-20 בדצמבר 2019, כאשר דלדרי עדיין מאייש את עמדת הבמאי והתסריט נכתב על ידי ידי יוצרי המחזמר, הולצמן ושוורץ.[64] במאי 2017, שוורץ הצהיר שהסרט יכיל לפחות שני שירים חדשים.[65]

ב-31 באוגוסט 2018, יוניברסל העבירה את הפקת הסרט להמתנה, עקב לוח הזמנים של ההפקה, ונתנה לקאטס את תאריך ההשקה שנקבע עבור העיבוד הקולנועי של מרשעת.[66] ב-8 בפברואר 2019, הוכרז שתאריך ההשקה החדש של הסרט הוא ה-22 בדצמבר 2021.[67] ב-1 באפריל 2020, יוניברסל השהו את הסרט בשנית לאחר שתאריכי ההפצה של סרטי החברה השתנו במגפת הקורונה. לשיר 2 קיבל תאריך ההפצה לאקרנים שיועד למרשעת.[68]

ב-20 באוקטובר 2020, הוכרז שדלדרי עזב את ההפקה עקב בעיות עם לוח הזמנים.[69] ב-2 בפברואר 2021, Deadline Hollywood דיווחו שג'ון מ. צ'ו יביים את הסרט.[70] ביולי 2021, שוורץ הצהיר שהסרט יצולם בג'ורג'יה.[71] בנובמבר 2021, אריאנה גרנדה וסינתיה אריבו לוהקו לגלם את גלינדה ואלפבה בהתאמה.[72]

באפריל 2022, הוכרז שהסרט יופץ בשני חלקים, הראשון ב-25 בדצמבר 2024 והשני ב-25 בדצמבר 2025.[73] ביוני 2022, שוורץ הסביר מדוע הסרט יכיל שני חלקים:[74]

"היה לנו מאוד קשה להמשיך בלי הפסקה לאחר 'Defying Gravity'... השיר נכתב במיוחד להורדת המסך, וכל סצנה שתבוא אחריו בלי הפסקה פשוט תיראה מאכזבת מאוד... סרט אחד ארוך מאוד דרש מאתנו לחתוך או להשמיט דברים שרצינו לכלול ואנחנו חושבים שהמעריצים של המופע והספר יעריכו. דנו בכך ששינויים צריכים להיות 'תוספות', כדבריו של מארק פלאט (המפיק). השינויים צריכים להוסיף משהו לסיפור או לדמויות. השינויים אינם יכולים לעשות משהו שונה. אני מרגיש בטוח שעד שהסרט יגיע, אם כולנו נמשיך לראות את הדברים באותה זווית, אוכל לנהל שיחה עם כל מי שיש לו שאלה לגבי כל אחד מהשינויים מהעיבוד הבימתי ולהצדיק למה אני חושב שזה טוב יותר לסרט."

Variety

ב-18 ביולי 2022, נחשף שהצילומים יערכו באולפני סקיי באלסטרי, אנגליה. החזרות לסרט יתחילו באוגוסט 2022, ושלב הצילומים יתחיל בנובמבר 2022.[75] בספטמבר 2022, אושר שג'ונתן ביילי לוהק לתפקיד פיירו.[76]

בנובמבר 2022, שוורץ חשף שהחלק השני של הסרט יכיל 2 שירים חדשים "כדי לענות על דרישות הסיפור".[77] ב-7 בדצמבר 2022, נחשף שאית'ן סלייטר יגלם את בוק.[78] ב-8 בדצמבר 2022, הוכרז שמישל יאו תגלם את מאדאם מוריבל וג'ף גולדבלום יגלם את הקוסם.[79] באותו יום דווח כי קיילה סיטל תגלם את מיס קודל, בואן יאנג יגלם את פפני, ברונווין ג'יימס יגלם את שנשן, ארון טאו יגלם את אבריק, קולין מייקל קרמייקל יגלם את ניקידיק ומריסה בוד תגלם את נסרוז.[80]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wicked – Broadway Musical – Original | IBDB, www.ibdb.com
  2. ^ 1 2 3 4 עמוד המחזמר באתר Playbill
  3. ^ 1 2 Kenneth Jones, Wicked’s Cast Album Wins Grammy Award, Playbill, ‏13.02.2005
  4. ^ Wicked Surpasses Les Misérables as Fifth-Longest-Running Show in Broadway History, Broadway.com (באנגלית)
  5. ^ The Show, Wicked The Musical (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Wicked - SYNOPSIS, www.themusicallyrics.com
  7. ^ 1 2 ANDREW GANS, Wicked Flies Into San Francisco’s Curran Theatre May 28, Playbill, ‏MAY 28, 2003
  8. ^ עמוד המחזמר באתר IBDB
  9. ^ 1 2 ANDREW GANS, "High Flying Adored": Wicked Tour Launches in Toronto March 8, Playbill, ‏MARCH 08, 2005
  10. ^ 1 2 Wicked Original West End Musical Cast 2021 | West End World, www.broadwayworld.com
  11. ^ 1 2 ANDREW GANS, Wicked Officially Opens in Los Angeles Feb. 21, Playbill, ‏FEBRUARY 21, 2007
  12. ^ It's been a Wicked ride - one more day in the Emerald City | News, AussieTheatre.com, ‏2012-10-07 (ב־Australian English)
  13. ^ Andrew Gans, Harrison, Durack, Guest, Mills, Callea and Kirkpatrick to Star in Australia's Wicked, ‏12.2.2008
  14. ^ 1 2 3 ANDREW GANS, Dromard, Flynn, Hall and Rioseco Will Join Kassebaum and Wicks in San Fran Wicked, Playbill, ‏13.1.2009
  15. ^ 1 2 3 ANDREW GANS, Dodd, Yorke, Caskey and McGowan to Star in Wicked's Second North American Tour, Playbill, ‏09.02.2009
  16. ^ Durack returns as Glinda for Wicked 2014 | News, AussieTheatre.com, ‏2013-07-08 (ב־Australian English)
  17. ^ 1 2 Exclusive: First look at the Wicked UK and international tour cast | WhatsOnStage, www.whatsonstage.com (באנגלית בריטית)
  18. ^ Wicked - No One Mourns the Wicked Lyrics, www.themusicallyrics.com
  19. ^ Wicked - Thank Goodness Lyrics, www.themusicallyrics.com
  20. ^ Wicked - Dear Old Shiz Lyrics, www.themusicallyrics.com
  21. ^ Wicked - Wonderful Lyrics, www.themusicallyrics.com
  22. ^ Wicked - The Wizard and I Lyrics, www.themusicallyrics.com
  23. ^ Wicked - I'm Not That Girl (Reprise) Lyrics, www.themusicallyrics.com
  24. ^ Wicked - What Is This Feeling? Lyrics, www.themusicallyrics.com
  25. ^ Wicked - As Long as You're Mine Lyrics, www.themusicallyrics.com
  26. ^ Wicked - Something Bad Lyrics, www.themusicallyrics.com
  27. ^ Wicked - No Good Deed Lyrics, www.themusicallyrics.com
  28. ^ Wicked - Dancing Through Life Lyrics, www.themusicallyrics.com
  29. ^ Wicked - March of the Witch Hunters Lyrics, www.themusicallyrics.com
  30. ^ Wicked - Popular Lyrics, www.themusicallyrics.com
  31. ^ Wicked - For Good Lyrics, www.themusicallyrics.com
  32. ^ Wicked - I'm Not That Girl Lyrics, www.themusicallyrics.com
  33. ^ Wicked - Finale Lyrics, www.themusicallyrics.com
  34. ^ Wicked - One Short Day Lyrics, www.themusicallyrics.com
  35. ^ Wicked - A Sentimental Man Lyrics, www.themusicallyrics.com
  36. ^ Wicked - Defying Gravity Lyrics, www.themusicallyrics.com
  37. ^ San Francisco - Arts & Entertainment - Witchy Ways, web.archive.org, ‏2007-12-21
  38. ^ Recovering Stephanie J. Block to Begin in Wicked Tour on March 25, Broadway.com (באנגלית)
  39. ^ Playbill News: Amour Star Lands Role in Broadway's Wicked, web.archive.org, ‏2004-12-25
  40. ^ Ryan Mcphee, Broadway Officially Extends Theatre Shutdown, Playbill, ‏October 09, 2020
  41. ^ 1 2 Tyler Aquilina, Jessica Derschowitz Updated July 12, 2021 at 11:17 AM EDT, All the Broadway shows that are reopening this year, EW.com (באנגלית)
  42. ^ A. A. Cristi, VIDEO: WICKED Welcomes Original Star Kristin Chenoweth Home for Opening Night!, BroadwayWorld.com (באנגלית)
  43. ^ 1 2 Adam Hetrick, Two Dozen Witches and $790 Million Later, Wicked First National Tour Reaches Final Bow, Playbill, ‏March 09, 2015
  44. ^ Playbill News: Wicked to Have Open-Ended Chicago Run, web.archive.org, ‏2008-02-05
  45. ^ Playbill News: Wicked Ends Lengthy Chicago Sit-Down Engagement Jan. 25, web.archive.org, ‏2009-01-29
  46. ^ Andrew Gans, Wicked Ends Lengthy Los Angeles Run Jan. 11, ‏11 Jan 2009
  47. ^ 1 2 Playbill News: Wicked, with Wicks and Kassebaum, Opens in San Francisco Feb. 6, web.archive.org, ‏2009-03-12
  48. ^ Andrew Gans, Kassebaum and Wicks Will Head Cast of San Francisco Wicked, Playbill, ‏December 16, 2008
  49. ^ Andrew Gans, Wicked Flies Out of San Francisco Sept. 5, Playbill, ‏September 05, 2010
  50. ^ Andrew Gans, Ryan Mcphee, National Tours of Broadway Titles Halt Engagements During COVID-19 Pandemic, Playbill, ‏April 07, 2020
  51. ^ Stephi Wild, WICKED Will Be the First Broadway Tour to Resume Performances, Kicking Off Next Week; Plus All New Photos!, BroadwayWorld.com (באנגלית)
  52. ^ Grace Cutler, WICKED National Tour Celebrates 5,000th Performance In Minneapolis, BroadwayWorld.com (באנגלית)
  53. ^ Andrew Gans, Broadway Hit Wicked Opens in London Sept. 27, Playbill, ‏September 27, 2006
  54. ^ Idina Menzel to Star in London’s Wicked - Playbill.com, web.archive.org, ‏2014-04-07
  55. ^ Andrew Gans, She's Not That Girl: Menzel Departs London Wicked Dec. 30, Playbill, ‏December 30, 2006
  56. ^ London Theatre Direct Limited, The West End and UK Theatre venues shut down until further notice due to coronavirus, London Theatre Direct, ‏2020-03-17 (באנגלית)
  57. ^ Return to Oz! Wicked to Resume West End Performances in September, Broadway.com (באנגלית)
  58. ^ Andrew Gans, Check Out New Photos as London's Wicked Celebrates Milestone Performance, Playbill, ‏July 08, 2022
  59. ^ Wicked to Go on the U.K. Road in September 2013 - Playbill.com, web.archive.org, ‏2012-11-08
  60. ^ 1 2 Full cast announced for Wicked UK and Ireland tour | WhatsOnStage, www.whatsonstage.com (באנגלית בריטית)
  61. ^ Mike Fleming Jr, 'Wicked' To Cast Movie Spell For Universal: Creators Meeting With Hollywood Directors, Deadline, ‏2010-07-09 (באנגלית אמריקאית)
  62. ^ Kelsey Denette, Universal Moves Forward With WICKED Film Adaptation; Stephen Daldry to Direct?, BroadwayWorld.com (באנגלית)
  63. ^ Sandy Schaefer, 'Wicked' Movie Musical Producer Confirms Director & 2016 Release Target, ScreenRant, ‏2015-01-08 (באנגלית)
  64. ^ Pamela McClintock, Universal’s ‘Wicked’ Movie Adaptation Gets December 2019 Release, The Hollywood Reporter, ‏2016-06-16 (באנגלית אמריקאית)
  65. ^ Jon Burlingame, Stephen Schwartz: ‘Wicked’ Movie to Feature ‘at Least Two’ New Songs, Variety, ‏2017-05-15 (באנגלית אמריקאית)
  66. ^ Anthony D'Alessandro, ‘Cats’ Will Pounce During Christmas 2019 Frame; ‘Wicked’ Moves, Deadline, ‏2018-08-31 (באנגלית אמריקאית)
  67. ^ Kylie Hemmert, Wicked Feature Adaptation Moved to December 2021, ComingSoon.net - Movie Trailers, TV & Streaming News, and More, ‏2019-02-08 (באנגלית אמריקאית)
  68. ^ Nancy Tartaglione, ‘Minions: The Rise Of Gru’, ‘Sing 2’ Set New 2021 Release Dates; ‘Wicked’ Still Brewing Slot, Deadline, ‏2020-04-01 (באנגלית אמריקאית)
  69. ^ Mike Fleming Jr, ‘Wicked’ Director Stephen Daldry Exits Universal Movie Musical Adaptation, Deadline, ‏2020-10-20 (באנגלית אמריקאית)
  70. ^ Justin Kroll, ‘Wicked’: Jon M. Chu Tapped To Direct Universal’s Film Adaptation, Deadline, ‏2021-02-02 (באנגלית אמריקאית)
  71. ^ Stephen Schwartz: Wicked movie to start production later this year in Georgia | WhatsOnStage, www.whatsonstage.com (באנגלית בריטית)
  72. ^ Ellise Shafer,Matt Donnelly, Ellise Shafer, Matt Donnelly, Ariana Grande and Cynthia Erivo to Star in ‘Wicked’ Musical for Universal, Variety, ‏2021-11-05 (באנגלית אמריקאית)
  73. ^ Anthony D'Alessandro, Universal Releasing ‘Wicked’ Musical In Two Parts, Deadline, ‏2022-04-26 (באנגלית אמריקאית)
  74. ^ Chris Willman, ‘Wicked’ Songwriter Stephen Schwartz on Why the Movie Must Be a Two-Parter: Nothing Can Follow ‘Defying Gravity’, Variety, ‏2022-06-28 (באנגלית אמריקאית)
  75. ^ Michael Major, WICKED Movie to Begin Principal Photography in November, BroadwayWorld.com (באנגלית)
  76. ^ Marc Malkin, Jonathan Bailey Joins ‘Wicked’ Movies as Fiyero (EXCLUSIVE), Variety, ‏2022-09-21 (באנגלית אמריקאית)
  77. ^ Michael Major, Second WICKED Movie Will Include Two New Songs, BroadwayWorld.com (באנגלית)
  78. ^ Ethan Slater to Play Boq in Wicked Movie | TheaterMania, www.theatermania.com (באנגלית אמריקאית)
  79. ^ Michael Major, Michelle Yeoh to Play Madame Morrible In WICKED Movie; Jeff Goldblum Confirmed as The Wizard, BroadwayWorld.com (באנגלית)
  80. ^ Justin Kroll, ‘Wicked’ Adaptation At Universal Rounds Out Inclusive All-Star Cast With Marissa Bode, Bowen Yang and Bronwyn James, Deadline, ‏2022-12-09 (באנגלית אמריקאית)