משתמש:OvedC/טיוטא4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של OvedC.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של OvedC.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
יוסי הראל-פיש
Yossi Harel-Fisch
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 26 בנובמבר 1952 (גיל: 71)
לידס שבאנגליה
מקום מגורים רעננה, ישראל
תאריך עלייה 1957
מקום לימודים תואר ראשון במדעי המדינה, מזרח תיכון וסוציולוגיה, באוניברסיטת בר-אילן
תואר שני בסוציולוגיה ושיטות מחקר מאוניברסיטת בר-אילן (1981)
תואר דוקטור בסוציולוגיה ובריאות הציבור (1986) מאוניברסיטת מישיגן באן ארבור
מוסדות אוניברסיטת בר-אילן
https://education.biu.ac.il/node/347

פרופסור יוסי הראל-פיש (נולד ב-26 בנובמבר 1952) הוא ראש תוכנית המחקר הבינלאומי על רווחתם ובריאותם של בני נוער, בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן[1]. הוא שימש כמדען הראשי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול[2]. הוא נחשב כאחד המומחים המובילים בעולם בפיתוח והטמעה של מערכות מחקר וניטור רב-לאומיות ולאומיות ובשימוש בידע המדעי להתוויית מדיניות בתחום מניעת התנהגויות סיכון וקידום רווחתם הנפשית והתפקודית של ילדים, בני נוער וצעירים. הוא משמש כפרופסור אורח קבוע באוניברסיטה של האקדמיה הסינית למדעי החברה (אנ') ובמרכז הסיני לבקרת מחלות בבייג'ינג ומונה לאחרונה כמדען הראשי וכיועץ לשיתופי פעולה בינלאומיים של המרכז הלאומי לטיפול ושיקום בהתמכרויות של ממשלת קניה, בניירובי[3].

הוא משמש כנציג ישראל בקבוצת פומפידו במועצת אירופה[4], במרכז האירופי לניטור סמים (EMCDDA) ולמוסדות האו"ם.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה, צבא ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסי הראל-פיש נולד בלידס שבאנגליה ב-1952, בן לג'ויס ופרופ' אהרן הראל-פיש ונכד לד"ר שלמה פיש שכיהן כרבה של העיר. הוא אחד מחמישה אחאים (siblings) – מנחם פיש, דוד הראל, שיפרה (שיפי) דרור-פרנק (מומחית לאולטרסאונד גינקולוגי) ואלי אופיר.

בשנת 1957, בהיותו בן 5, עלה עם משפחתו לישראל, שם הצטרף אביו לסגל הבכיר של אוניברסיטת בר-אילן, הקים שם את המחלקה לאנגלית ולימים כיהן שם כרקטור האוניברסיטה.

בילדותו, גדל בפתח תקווה והיה פעיל בתנועת בני עקיבא. בשנת 1970 התגייס עם חבריו לנח"ל, במסגרת גרעין "יחדיו" לטירת צבי, יצא לאחוזי פיקוד וסיים את שירותו הסדיר ערב מלחמת יום הכיפורים, כסגן מפקד הפלוגה המבצעית של הנח"ל, שהחזיקה את קו המעוזים בגזרה הדרומית של תעלת סואץ.

בשנת 1974, עם תום תקופת המילואים של מלחמת יום הכיפורים, התגייס לשב"כ וכיהן שם עד לשנת 1979. במהלך תקופה זו סיים לימודי תואר ראשון במדעי המדינה, מזרח תיכון וסוציולוגיה, באוניברסיטת בר-אילן. הוא בעל תואר שני בסוציולוגיה ושיטות מחקר מאוניברסיטת בר-אילן (1981), בהנחיית ברנרד ליזרוביץ ומאיר שניידר, ותואר דוקטור בסוציולוגיה ובריאות הציבור (1986) מאוניברסיטת מישיגן באן ארבור בהנחיית רונאלד סי. קסלר. נושא המחקר התמקד בקשר בין סטרס במשפחה לבין פציעות של ילדים ונוער.

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1987 הצטרף למרכז הלאומי לבקרת מחלות (CDC) של ממשלת ארצות הברית באטלנטה, תחילה כפוסט דוקטורנט באפידמיולוגיה ובריאות הציבור (EIS Officer) ובהמשך, עד שנת 1992, כמדען אורח. בתקופת עבודתו ב-CDC, היה שותף ליוזמה ולפיתוח של מערכת הניטור הלאומית להתנהגויות סיכון של בני נוער (Youth Risk Behavior Surveillance System – YRBS). מערכת מחקר, הפעילה בכל חמישים המדינות בארצות הברית עד היום. על עבודתו זו קיבל תעודת הערכה מסגן שר הבריאות האמריקאי. כמו כן, שימש כנציג ממשלת ארצות הברית לארגון הבריאות העולמי בפיתוח מחקר ה-HBSC הרב-לאומי (ראו להלן) על התנהגויות בריאות של ילדי בתי ספר באירופה וצפון אמריקה.

בשנת 1991, הצטרף לסגל האקדמי של אוניברסיטת בר-אילן, הקים ועמד בראש המגמה לסוציולוגיה של הבריאות (1991-1998), ושימש בשתי קדנציות כראש המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה (1998-2002).

בשנת 1992 הקים את תוכנית המחקר הבינלאומי על רווחתם ובריאותם של בני נוער באוניברסיטת בר-אילן[1], והוא עומד בראשו מזה שלושה עשורים. התכנית משמשת כמרכז המדעי של מחקריו חובקי העולם על הבריאות של ילדים, בני נוער וצעירים, ופועלת בשיתוף פעולה הדוק עם משרדי הממשלה בישראל, ארגון הבריאות העולמי וצוותי מחקר מובילים, במעל 55 מדינות באירופה, צפון אמריקה, דרום-מזרח אסיה ואפריקה.

בשנים 19922002 שימש כמדען בכיר אורח ב- National Institute for Child Health and Human Development (NICHD) וב-National Institutes of Health (NIH) של ממשלת ארצות הברית בוושינגטון, תוך שהוא מחלק את זמנו בין NIH לבין אוניברסיטת בר-אילן.

בתחילת שנות האלפיים, פיתח הראל-פיש את מודל "חוסן נעורים" ("Youth Resiliency")[5] המתבסס על מסגרות קונספטואליות של הפסיכולוגיה החיובית ובריאות הציבור ועל עדויות אמפיריות שהצטברו בספרות המדעית. עקרונות המודל שימשו לפיתוח של אסטרטגיית התערבות לצמצום מעורבות בני נוער באלימות והתנהגויות סיכון אחרות על ידי העצמת הרווחה הנפשית והתפקודית שלהם[6].

בשנת 2001, ייסד את מכון Well-Being International (WBI) במטרה לפתח, להטמיע ולהעריך מדעית את יעילותה של אסטרטגיית ההתערבות של "חוסן נעורים" ברשויות מקומיות, ובעשרות מוסדות חינוך וכפרי נוער בישראל, כולל בתי ספר ערביים מהיישובים הבדואיים בדרום ועד היישובים והערים המעורבות בצפון. עם הזמן, העקרונות של מודל "חוסן נעורים" אומצו על ידי השרות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך והפכו לחלק אינטגרלי של מודל העבודה השוטף.

בשנים 20102018 שימש הראל-פיש כמדען הראשי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול בישראל[2]. בתקופה זו, ביסס את מערך המחקר המדעי הלאומי בתחומי ההתמכרויות, תרם לפיתוח תרבות קבלת החלטות מבוססות על ידע מדעי עדכני, וייצג את ישראל בגופים הבינלאומיים המובילים את מדיניות הסמים האירופאית והבינלאומית. עם סגירת הרשות והעברתו למשרד לביטחון פנים, גויס כיועץ מדעי בכיר למשרד הבט"פ, בכדי להבטיח את ההמשכיות המדעית של מערכות המחקר והניטור של סמים ואלכוהול, תפקיד אותו מילא עד 2020.

עבודתו בסין: שנת 2007 עד היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 2007 ועד היום (2020), פרופ׳ הראל-פיש משמש כפרופ׳ אורח ועמית לחוקר ראשי של המחקר הלאומי הסיני על רווחתם ובריאותם של ילדים ונוער, באוניברסיטה של האקדמיה הלאומית הסינית למדעי החברה – The University of the Chinese Academy of Social Sciences (UCASS) בבייג'ינג. במסגרת זו, יזם ותרם להקמת מרכז מחקר על בריאות הנוער באוניברסיטה, על הקמת צוות מחקר רב-תחומי להובלת המחקר הלאומי, ועל פיתוח והטמעת המחקר הלאומי בסין לפי המודל של ה-HBSC באירופה, תוך התאמת המתודולוגיה והתכנים ב-"תפירת חליפה" לשפה, לתרבות ולהקשרים החברתיים הייחודיים לסין. עד כה בוצעו שני סקרים לאומיים (2010, ו- 2019).

בשנת 2019 מונה פרופ׳ הראל פיש לפרופסור אורח עד שנת 2025, במרכז הסיני לבקרת מחלות - The Centers for Disease Control (CDC) בבייג'ינג. במסגרת זו הוא שותף ומייעץ לפיתוח והטמעה של מודלים של קידום וחינוך לבריאות במערכות החינוך בסין, המבוססות על עקרונות "חוסן נעורים" והפסיכולוגיה החיובית. עם פרוץ מגפת הקורונה, המשיך הראל-פיש את עבודתו זו בייעוץ למערכות מחקר וניטור המתמקדות ברווחתם ובריאותם של ילדים והורים בצל המגפה.

עבודתו בסרביה: הטמעת מודל חדשני להחלמה ושיקום של מכורים לחומרים פסיכו-אקטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 20182020 חבר הראל-פיש לקרן לוינסון (The Levenson Foundation – TLF) ולחברת MAP השייכת לקרן, מדאלאס טקסס, במטרה להתאים את המודל החדשני שלהם להחלמה ושיקום מכורים שהשתחררו ממרכזי טיפול להתאמה והטמעה במדינות שונות בעולם במטרה לשפר את ההסתברות של מחלימים לסיים תהליך שיקום מלא בקהילה ולצמצם למינימום את כמות המכורים הנופלים חזרה להתמכרות קשה הדורשת כניסה חזרה לתהליך טיפול ארוך ויקר.

המודל של MAP נתמך במערכת תוכנה מתוחכמת האוספת את כל הנתונים הרלוונטיים לאורך התהליך ומשמשת כמערכת מכוונת להדגשים הדרושים בעבודת התמיכה והליווי לאורך התהליך.

במהלך שנת 20192020 נכנס פרופ׳ הראל-פיש, ביחד עם שותפיו לקרן לוינסון, לתהליך של שיתוף פעולה עם ממשלת סרביה בבלגרד[7], במטרה לפתח ולבצע פרויקט פיילוט של הטמעת מודל ההחלמה והשיקום של MAP בארבעה בתי חולים פסיכיאטריים ומרכזי גמילה בבלגרד ובערים סמוכות. התהליך של הטמעת הפיילוט הופסק בתחילת שנת 2020 עם פרוץ מגפת הקורונה, בתקווה לשוב ולהפעילו לאחר שהמגפה תסתיים.

עבודתו עם ממשלת קניה (2019-היום)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות פנייה מממשלת קניה, התחיל פרופ׳ הראל-פיש שתוף פעולה עם הרשות הלאומית למאבק בהתמכרויות (NACADA) ולמרכז הלאומי להתמכרויות (APRAK) המהווה איגוד של מנהלי 135 מרכזי טיפול וגמילה מהתמכרויות, בכל הנוגע למודלים וגישות חדשניות להתמודדות עם תופעות ההתמכרויות לאלכוהול וסמים.

בשנת 2021 מונה פרופ׳ הראל-פיש למדען ראשי וליועץ לשיתופי פעולה בינלאומיים למרכז הלאומי להתמכרויות (APRAK) של ממשלת קניה בניירובי ולחבר בוועד המנהל של הארגון.

יעדיו של הראל-פיש בתפקידו בקניה כוללים הבניית מערכות מחקר וניטור לאומי שיתמכו בהכוונת המדיניות ואסטרטגיות ההתערבות בסמים ואלכוהול במדינה, הטמעת תוכניות מניעה רגישות תרבות במערכת החינוך הממוקדות על העצמת החוסן והרווחה הנפשית והתפקודית של ילדים נוער וצעירים.

עבודתו המחקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקריו הטביעו חותם בתרומתם לזיהוי גורמי השפעה פסיכו-חברתיים ותרבותיים המעורבים בהתמכרויות והתנהגויות סיכון של נוער וצעירים ובהשפעה על מקבלי החלטות בפיתוח והטמעה של מדיניות יעילה לקידום בריאותם ובטיחותם של בני נוער, המבוססת על ידע מדעי עדכני ומהימן (Evidence based policy). כמו כן הובילו מחקריו לפיתוח של מודל "חוסן נעורים", המבוסס על עקרונות של הפסיכולוגיה החברתית החיובית, והממוקד במניעת אלימות, שימוש בחומרים ממכרים והתנהגויות סיכון אחרות, על ידי העצמת גורמי החוסן וההגנה המשפיעים על הרווחה הנפשית והתפקודית (Well-Being). כאמור, "חוסן נעורים" תורגם לאסטרטגיית התערבות ארוכת טווח המוטמעת בהצלחה רבה בעשרות מוסדות חינוך, כפרי נוער וקהילות, בארץ ובעולם.

פרופ׳ הראל-פיש הינו חבר בפורמים המדעיים המובילים בעולם העוסקים בהובלת מדיניות בינלאומית בתחום רווחתם הנפשית והתפקודית של בני נוער ובצמצום תופעות של אלימות והתמכרויות. בשנים האחרונות הוא היה שותף לכתיבת מספר ספרים ומונוגרפיים מדעיים העוסקים בחקר הגורמים המנבאים מדיניות יעילה בתחום הרווחה הנפשית וההתמכרויות ובחקר ההשפעות הלא מכוונות של מדיניות סמים לאומית. שני כיווני מחקר אילו נחשבים חדשניים ופורצי דרך, היות שלראשונה בתחום, הם מציעים כלי מדידה להערכת יעילות מדיניות סמים.

בשנים האחרונות עוסק פרופ׳ הראל-פיש בפיתוח האומנות של ההנגשה היעילה של ידע מדעי וממצאים מחקריים מורכבים למקבלי החלטות במטרה להשפיע על פיתוח מדיניות ואסטרטגיות התערבות המבוססות על ידע מדעי עדכני. את האומנות הזו הוא מיישם בהצלחה רבה בהופעותיו התדירות בכנסת, בממשלה ובארגונים בינלאומיים מרכזיים בתחום.

מחקריו חובקי העולם זוכים להכרה גבוהה. ממצאיהם מפורסמים בספרים, בדוחות מחקר לאומיים ובינלאומיים ובמאמרים רבים בכתבי עת מהמובילים בתחום ומצוטטים בהרחבה בספרות המדעית (מעל 9,600 ציטוטים בספרות המדעית לפי Google Scholar). לצד פרסומיו הרבים, זכה פרופ׳ הראל-פיש במגוון מענקי מחקר תחרותיים ויוקרתיים רבים בארץ ובעולם.

במהלך השנים פרסם כ-73 פרסומים מדעיים, מהם 61 בבמות שפיטות, ו-12 בבמות בינלאומיות ולאומיות המיועדות לקובעי מדיניות, מקבלי החלטות וחוקרים יישומיים. מתוך 61 הפרסומים בבמות שפיטות, רובם בכתבי עת מהמובילים בעולם.

כמות הציטוטים שלו באתר Google Scholar עומד על 4,825 ציטוטים[8], כמות ה- citations שלו באתר ISI עומד על 1,389. ציון ה- RG שלו באתר Research-Gate עומד על 30.09 שהינו בפרסנטיל ה-12.5% העליונים[9].

מחקריו זיכו אותו במענקי מחקר רצופים משנת 1992 עד היום והוא מוזמן כמרצה לתת הרצאות פתיחה (Key note) בכנסים בינלאומיים ובסמינרים מקצועיים ברחבי העולם.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19742002 היה נשוי לתמר לבית זהר. לזוג שני ילדים, שני ומתן, ונכדים.

משנת 2005 חי ברעננה בזוגיות עם רעייתו לאה משעל, שלה שלושה ילדים, ונכדים.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת הדוחות המדעיים "נוער בישראל", שיצאו לאור בהוצאה משותפת של אוניברסיטת בר-אילן והג'וינט-מכון ברוקדייל (1998, 2000, 2004, 2009, ו- 2014), מציגים את תמונת המצב של החיים היומיומיים של בני הנוער בישראל בהשוואה לנוער בכ-40 מדינות באירופה וצפון אמריקה. הפרסומים כוללים מידע מהימן ועדכני על כל תחומי המחקר הכלולים בסקר ה-HBSC, כולל נושאי התוכן הייחודיים לישראל. הספרים, שעברו שיפוט מדעי של ועדות ההיגוי המדעיות של לשכות המדען הראשי במשרד החינוך ובמשרד הבריאות, זכו לתפוצה רחבה ביותר, כולל בכל הספריות האקדמיות במוסדות להשכלה גבוהה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, ומשמשים כמקור מדעי מרכזי עבור חוקרים, תלמידי מחקר, אנשי מקצוע ומעצבי מדיניות. סדרת ספרי "נוער בישראל" משמשים חומר קריאה חובה וכמקור מידע חיוני ועדכני ברוב הקורסים האקדמיים בתחום הנוער באוניברסיטאות ובמכללות בישראל.

  1. Harel, y. Kanny, D. & Rahav, G.,(1997). Youth in Israel: Social Well – Being, Health and Risk Behaviors from an International Perspective, Jerusalem, JDC – Brookdale Institute and Bar – Ilan University Press, (Hebrew), 400 pages.
  2. Harel Y, Elenbogen-Frankovitz S., Molcho M., Abu-Asbe K., (2002). Youth in Israel –Mental and Social Well-Being and Risk Behavior from an International Perspective, Findings from the 2nd International HBSC Survey, Jerusalem, JDC-Brookdale Institute and Bar Ilan University, (Hebrew), 255 pages.
  3. Harel-Fisch Y, Molcho M. and Tilinger E., (2004). Youth in Israel: Mental and Social Well-Being and Trends of Risk Behaviors 1994-2002, Findings from the 3rd International HBSC survey, Bar Ilan University, (Hebrew), 220 pages.
  4. Harel-Fisch Y, Koren L. and Fogel-Grinvald H.,(2009). Youth in Israel – Health Well-Being and Patterns of Risk Behaviors 1994-2006: Findings from the 5th International HBSC survey (2006-7), Bar Ilan University, (Hebrew), 181 pages.
  5. Harel-Fisch, Y., Habib, J., Walsh, S., Boniel-Nisim M., Dejalovski A., Amit S., ashaal R., and Tesler R., (2014). Youth in Israel - Health, Well-Being and Patterns of Risk Behaviors: Findings from the 6th International HBSC survey (2011), Bar Ilan University, (Hebrew), 264 pages.
  6. Harel-Fisch, Y., Walsh, S., Shteinmitz, N., Lubel, S., Riez, Y., Tesler R. and Habib, J., (2016). Youth in Israel - Health, Well-Being and Patterns of Risk Behaviors: Findings from the 7th International HBSC survey (2014), Bar Ilan University, (Hebrew), 301 pages.
  7. Harel-Fisch, Y., Shteinmitz, N., Lubel, S., Riez, Y. and Boniel-Nisim M., (2016). Youth in Israel - Patterns of Road Safety Behaviors Among Israeli Youth: Findings from the 7th International HBSC survey (2014), Bar Ilan University, (Hebrew), 79 pages.
  8. Harel-Fisch, Y., Riez, Y., Shteinmitz, N., Lubel, S., Walsh, S., Boniel-Nisim M. and Tesler R., (2016). Youth in Israel - Sports and Physical Activity of Israeli Youth: Findings from the 1st National Sports and Physical Activity Survey (2014), Bar Ilan University, (Hebrew), 316 pages.
  9. Harel-Fisch, Y., Walsh, S., Shteinmitz, N., Lubel, S., Riez, Y., and Tesler R. (2016). Youth in Israel - Alcohol and Drug Use Among Israeli Youth: Findings from the 7th International HBSC Survey (2014), Bar Ilan University, (Hebrew), 156 pages.
  10. Harel-Fisch, Y., Walsh, S., Shteinmitz, N., (2017). Youth in Israel: Patterns of Use and attitudes towards psychoactive substances among students of the public-religious school system in Israel - Findings from the 7th International HBSC Survey (2014), Bar Ilan University, (Hebrew), 79 pages.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר האינטרנט הרשמי של יוסי הראל-פיש

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]



קטגוריה:סגל אוניברסיטת בר-אילן: מדעי החברה קטגוריה:בוגרי אוניברסיטת בר-אילן קטגוריה:ישראלים ילידי אנגליה קטגוריה:עולים בשנות ה-1950 קטגוריה:בעלי תואר דוקטור מאוניברסיטת מישיגן קטגוריה:משפחת הראל-פיש קטגוריה:לידס: אישים קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1952